zogenaamd schrikken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doortje_

zogenaamd schrikken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 13:02

Heey Bokkers,

Ik heb een best wel vervelend probleem. De pony waar ik meestal op rijd (is van een manege) is opzich altijd heel braaf met rijden enzo. Het rijden gaat meestal wel goed in de lessen, op wat dingetjes na natuurlijk. Maar als ik dan een keertje voor mijzelf ga oefenen (in mijn eentje of met z'n 2en in de bak) word ze echt heel kijkerig, ze schrikt van de dingen die ze normaal écht niet eng vind enzo. Ik probeer het altijd wel op te lossen maar vaak lukt het gewoon niet. Ik vind het best wel vervelend, want ik zou graag gewoon apart wat meer willen oefenen met haar, maar het enige wat ik dan doe is haar in houden of super ongecontroleerd alle kanten op.

Hebben jullie tips hoe ik haar misschien rustiger krijg en haar beter bij me houd? Zelf wil ik anders ook wel in een groepje oefenen maar ik wil liever niet altijd 'een soort van afhankelijk zijn' wanneer ik graag wil oefenen met haar. Knipoog

Groetjes, Dooortje!

lianne_

Re: zogenaamd schrikken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:24

je moet haar flink aan het werk zetten, veel figuren rijden
zodat ze geen tijd heeft om te gaan kijken.
ik heb geleerd dat als mijn paard in een bepaalde hoek (of ergens ander) er kijkerig is,
dat ik dan schoudervoor moet gaan rijden
en er vooral geen aandacht aan schenken want als je zelf al denkt "o hij gaat zo schrikken"
dan gebeurt dat meestal ook. en als je voelt dat ze gespannen word en wil schrikken,
wees haar dan voor.

ik hoop dat je er wat aan hebt. Knipoog
bij mij heeft het wel geholpen.

groetjes lianne

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:35

Ja idd.
Mijn paard is ook heeeel erg kijkerig en ze schrikt soms ook heel veel (vroeger toch). Sinds 2 maand heb ik even opnieuw 'les' met haar genomen om te proberen het schrikken aan te pakken. De enige oplossing is echt van er 1. zo vaak mogelijk mee te rijden. 2. Laten wennen aan nieuwe dingen, desnoods eens een uitstapje met haar maken Lachen en 3. Haar inderdaad constant aan het werk houden.. of als je bij zo'n hoek komt waar ze snel verschiet, gewoon binnenstelling vragen..
Door deze drie dingen toe te passen gaat het met ons al een heel pak beter.. We hebben ondertussen ook al een les NH gekregen waar ik geleerd heb de aandacht van mn paard bij me te houden en ik moet zeggen dat dat heeel veel geholpen heeft!

Groetjes

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:39

Ik geef mijn fjord altijd een flinke uitbrander als hij zoiets doet. Ik rijd altijd buiten en dan heeft hij soms van die dagen Extreme duivel . Als ik dan luidkeels NORVID KAPPEN NOU roep is het afgelopen. Vaak blijft hij dan kijkerig, maar heeft het lef niet meer om opzij te springen.

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 15:49

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het doorrijden & aan het werk zetten eigenlijk al geprobeerd, maar het probleem is dat als ik aan de hand de bak in loop dat ze dán al gespannen word en een beetje opzij springt. Op dat moment weet ik dan al dat het weer raak is en word ik ook al gespannen van. Maar ik denk dat ik iets meer lef moet krijgen met het doorgaan, maar het komt omdat ik er nogal vaak ben afgebokt op dat soort momenten Bloos.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:28

Hahaha ik heb ook zo'n grapjas die het leuk vind als ze zich gaat vervelen om weg te springen, na een heel jaar boos te zijn geweest en uitermate gefrustreerd kan ik er nu keihard om lachen *LOL*.
Wat bij mij altijd hielp is stoïcijns er langs te blijven rijden, met binnenstelling, buitenstelling, opeens een volte draaien, maar wat je ook doet blijf ríjden! (En hou je knieen goed aan, dan komt alles goed Knipoog)

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:10

Dat is idd vervelend Doortje,
maar het moet wel op te lossen zijn.
Wanneer je aan het rijden bent in de bak en je pony schrikt van iets, let er dan goed op dat je niet je handen omhoog doet en je benen gaat klemmen ( dit kan soms een onbewuste reactie zijn ) Hierop gaat je pony nog gekker en drukker doen en gaat er dan helemaal niet meer langs.
Probeer zo ontspannen mogelijk te blijven zitten en als ze gek doet, probeer dan je handen laag te houden en je benen ontspannen langs de buik te laten hangen.
Laat haar niet bepalen welke kant ze op gaat, maar stuur haar weer direct terug naar de plaats waar ze weg sprong.
Ze moet leren dat JIJ de baas bent en niet zij!!!

Succes ermee!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:41

Dooortje schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het doorrijden & aan het werk zetten eigenlijk al geprobeerd, maar het probleem is dat als ik aan de hand de bak in loop dat ze dán al gespannen word en een beetje opzij springt. Op dat moment weet ik dan al dat het weer raak is en word ik ook al gespannen van. Maar ik denk dat ik iets meer lef moet krijgen met het doorgaan, maar het komt omdat ik er nogal vaak ben afgebokt op dat soort momenten Bloos.

Ik denk dat daar het grootste probleem ligt. Als jij echt de 'leider' bent van de pony en jij schrikt of hebt spanning, dan geef je je pony ook reden om te schrikken. Probeer (klinkt makkelijk dan gedaan) zelf spanningvrij te blijven. Daarnaast vind ik het belangrijk om enge dingen te negeren. Liever 10 rondjes wegspringend er langslopen, dan er 1 x voor stoppen om ernaar te kijken. Op dat moment geef ik als leider aan dat de pony inderdaad een reden heeft om te schrikken.
Daarnaast is het ook belangrijk de pony aan het werk te houden en als je het idee hebt dat het meer klieren is dan echte angst kan je inderdaad een keer de pony (bij voorkeur met strenge stemhulp) een keer duidelijk maken dat je het zat bent, maar ik denk dat wanneer je zelf spanningvrij bent het al een stuk beter gaat!
Succes ermee!

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:22

Ik had dit heel erg buiten met een paardje,
Wat ik toen deed was ook wat schoudervoor laten lopen buiten en tegen hem praten. dat hielp ook.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:23

houd haar aan het werk, heel veel figuren rijden, overgangen etc. (stap/draf maar ook middendraf enz)
zorg dat ze zo geconcentreerd op ou moet zijn dat ze geen tijd heeft om geluidjes te zoeken waar ze wel even voor kan wegrennen

Succes!

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 11:28

Bedankt voor de hulp. Ik hoop en denk wel dat het werkt, nog niet uitgetest alleen. Eerlijk gezegd denk ik ook dat het een (groot) deel aan mijzelf ligt, tenminste als ik zelf al gespannen ben. Maar het is ook zo dat ze af en toe een beetje te vol zit met energie en ik ga haar denk ik voortaan eerst even losgooien voor ik met haar ga werken! Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:21

Mijn ervaring is eerlijk gezegd dat paarden nooit zomaar schrikken, om iemand eens lekker op de kast te jagen. Paarden schrikken echt, ook al lijkt het voor jou niets. Als ze het in een groep niet doet, betekent dat dat ze geen vertrouwen heeft in ruiters, en dan is het beste dat je kunt doen even terug naar het begin. Longeer haar, raak haar aan waar ze normaal niet aangeraakt wordt. Zorg ervoor dat jij weer de leider wordt, in de groep heeft ze dat aan een ander paard, maar kennelijk niet aan jou, dus moet je zorgen dat jij weer de baas wordt. Mijn paard is ook schrikerig, omdat ze jong is, en ze heeft de eerste paar jaren niets meegemaakt, dus ze leert nu alles. Wanneer ze schrikt van kleine dingen als een opvliegende vogel, inderdaad proberen gewoon door te gaan, geef aan dat het niets is, maar wordt niet kwaad op haar. Kweek vertrouwen en de rest komt vanzelf. In tegenstelling tot wat judje zegt, maar alleen in gevallen waar ze iets nieuws en engs tegen komt, werkt het bij mij goed zelf heel rustig, zelfs overdreven 'moe/lui/langzaam' bij het enge ding gaan staan, als ze je vertrouwt komt ze vanzelf. Niet afstraffen als ze wegspringt.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:47

Heey Lisa!
Ik ging laatst ook op die pony rijden, en ik was eigenlijk wel redelijk relaxed, maar schrikt ze wel nog steeds. Maar het is wel nep want als je er af gevallen bent (Ik ben er niet afgevallen hoor Bloos ) stopt ze meteen, dus schrikt ze niet echt.. Het is wel een vervelend probleem, en zeker ook aangezien je er niet echt fulltime mee kan oefenen en het moeilijk is te verbeteren omdat het een manegepony is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:57

Wij hebben een manegepaard wat dat ook doet: lekker schrikken om niets. We zeiden al: als er een vlieg een scheet laat, is zij weg. Gelukkig is het bij haar in de loop der jaren minder geworden. In het begin schoot ze bij elke hoek een meter naar binnen. Geen aandacht aanschenken, gewoon doorgaan met rijden en als het te gek wordt een tikje op haar schouder, zo werkte dat bij haar. Nu is ze heel braaf en schrikt niet meer zo gauw. Mijn eigen paard heeft daar ook last van. Gelukkig springt ze niet weg om elk wissewasje, maar ze is wel heel kijkerig. Haar moet ik ook gewoon aan het werk zetten, overgangen, voltes en zorgen dat ze de aandacht bij mij houdt. Het is heel lastig, dat maffe gedoe, maar het wordt toch hopelijk ooit minder.

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:27

ik heb t ook met mijn paard, dan is hij wat nerveus (ik stiekem ook) maar als ik dan "gewoon" aan het werk ga en ga draven en net doe alsof er niks aan de hand is wordt paardjelief ook rustig en minder kijkerig en schrikkerig. Inderdaad voelde ik t ook aan mijn paard dat er wat spannends aan ging komen ik ging daarom maar even op de volte en de andere kant op om er vervolgens weer langs te gaan en ja hoor meneer liep er vervolgens gewoon langsheen...

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:14

idd de aandacht op jouw richten kan helpen
en vooral doen of je neus bloed is mijn advies!
als hij schrikt laten lopen, dan doet hij maar 2 rondjes in galop en gewoon doorgaan alsof er niks gebeurt was. als jij niet reageerd is de lol er hopelijk af
succes

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 16:20

Nogmaals dankjullie! Ik heb vandaag in me eentje op haar gereden, ik was ontspannen, en ze is niet 1 keer weggesprongen! Pling Af en toe ging ze wat rennen in het tempo aanhouden etc. maar ze gedroeg zich opzich heel braaf.

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:23

goed zeg!
wat heb je nou anders gedaan dit keer?

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:13

Gewoon doorrijden en haar geen tijd geven om te kijken enzo. Zelf stapte ik ook een stuk zelfverzekerder en rustiger op! Lachen Ik ben er best wel blij mee, ze liep echt best wel ontspannen uiteindelijk.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:05

Denk gewoon overgangen en kleine voltes en haar niet laten kijken:)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:42

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn paard van bijna 5, als hij eenmaal iets heeft gevonden gaat hij nog meer dingen zoeken en zichzelf vreselijk opfokken, dan is hij ook niet meer normaal te rijden, ik kan helaas niks anders dan in de bak rondjes rijden buitenrij mogelijkheden heb ik namelijk niet. flink aan het werk zetten helpt ook niet, ben echt ten einde raad.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 01:47

Het paard waarmee ik mijn HJ shows rijdt, doet precies hetzelfde; als er een groep in de bak is is er niks aan de hand, als er verder niemand anders rijdt is ineens alles eng. Ik weet 99% zeker dat hij echt schrikt en het niet doet om mij te stangen. Het is gewoon een sukkeltje en hij vertrouwt op zijn vriendjes om hem te beschermen. Als hij alleen is voelt hij zich onveilig, onzeker, en dat uit zich in het schrikken om domme dingen.

Ik rij hem daarom juist heel vaak als er niemand anders in de bak is. Ik houd hem goed bezig en als hij toch ergens van schrik dan doe ik alsof er niks aan de hand is. Eerst bracht ik hem altijd terug naar het stuk waar hij schrok, om hem te laten zien dat er niks engs was, maar door er zoveel aandacht aan te besteden werd het juist erger. Door gewoon door te gaan vertel je hem dat er niks is om bang van te zijn.

Ik stel mezelf als leider op en neem zo de beschermingsfunctie van zijn vriendjes over. Als hij voelt dat ik me (om hem, maar dat weet hij misschien niet) ook rot geschrokken ben, denkt hij dat er dus echt iets engs was en dat hij me moet beschermen (lees: overal van schrikken), omdat ik het niet snel genoeg zie. Dus gewoon doen alsof er niks aan de hand is, dan gaat het vast vanzelf beter. Haha!

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:56

Mijn Merrie hangt vreselijk aan onze ruin.Dit heeft vaak als gevolg dat als de ruin er niet bij is dat ze loperiger is kijkeriger noem maar op.Het lijkt er in je verhaal ook op dat de pony de steun van haar groepsmaatjes mist een heel probleem weet ik zelf ook.Ik wil nu ook met de merrie me meer met de NH methode gaan bezighouden om haar in ieder geval ook het vertrouwen in mij te geven zodat ze zich niet zo onzeker voelt als ze alleen in de bak is of als er een paard de bak uitgaat. Haha!

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:20

Guinevere schreef:
Eerst bracht ik hem altijd terug naar het stuk waar hij schrok, om hem te laten zien dat er niks engs was, maar door er zoveel aandacht aan te besteden werd het juist erger. Door gewoon door te gaan vertel je hem dat er niks is om bang van te zijn.

Ik stel mezelf als leider op en neem zo de beschermingsfunctie van zijn vriendjes over. Als hij voelt dat ik me (om hem, maar dat weet hij misschien niet) ook rot geschrokken ben, denkt hij dat er dus echt iets engs was en dat hij me moet beschermen (lees: overal van schrikken), omdat ik het niet snel genoeg zie. Dus gewoon doen alsof er niks aan de hand is, dan gaat het vast vanzelf beter. Haha!

ik heb dit dus ook van de week meegemaakt.. er zijn erg veel trekkers bij ons op de pensionstal en die rijden op en aan. en dan komen ze langs de bak en daar is mijn paard zo vreselijk bang van... die grote lawaaierige dingen die ook nog iets groots pakken hij flipt momenteel helemaal alleen als als hij hoort dat er weer zo'n gevaarte aankomt...
Inderdaad als je dan hem dat juist laat zien dat t niet eng is en er aandacht aan besteed wordt het bij mijn paard ook erger! hij steigerde, ging ervandoor in de bak en deed de wildste taferelen...

Nu probeer ik er ver vandaan te blijven en op de volte te rijden daar waar t veiligst is voor hem.. ik zoek t niet op en ik hoop dat t dan over gaat... t valt me inderdaad wel op dat als er andere paarden in de bak zijn die relaxed en koel zijn dat hij ook rustiger wordt dus ik ben ook een voorstander om met meer te rijden. om vertrouwen op te bouwen.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:32

Mijn paard heeft dit ook, alle kleine dingen schrikt hij van en grote dingen meestal niet (behalve trekkers/vrachtwagens) maar bijvoorbeeld een automatische grasmaaier die vlak langs de bak het gras aan het doen is vind hij niet eng maar als er een houtje tegen het hek aanvliegt dan schrikt hij, op het begin ging hij er vandoor als hij iets eng vond maar nu is het 1 seconde even schrikken en weer doorgaan, ook is hij in 2 hoeken in de bak heel kijkerig als ik hem gewoon door die hoeken goed rij en niet ga ontwijken dan is er niks aan de hand maar als ik het wel ga ontwijken dat voelt hij dat en gaat juist schrikken, en 1 keer ging hij er vandoor om niks en toen heb ik hem 10 rondjes laten galoperen wat ik dan deed nadat hij er vandoor ging en dat hielp wel want toen was hij aardig moe en dacht volgens mij bij zichzelf oliebol wat heb ik nou gedaan Tong uitsteken en denk dat je inderdaad niks moet laten merken, niet meteen stappen of stilstaan als hij er vandoor gaat of schrikt maar gewoon door blijven draven of waar je mee bezig was...het is best wel irritant dat tiger zo kijkerig is maar je doet er weinig aan Lachen