Ik heb een best wel vervelend probleem. De pony waar ik meestal op rijd (is van een manege) is opzich altijd heel braaf met rijden enzo. Het rijden gaat meestal wel goed in de lessen, op wat dingetjes na natuurlijk. Maar als ik dan een keertje voor mijzelf ga oefenen (in mijn eentje of met z'n 2en in de bak) word ze echt heel kijkerig, ze schrikt van de dingen die ze normaal écht niet eng vind enzo. Ik probeer het altijd wel op te lossen maar vaak lukt het gewoon niet. Ik vind het best wel vervelend, want ik zou graag gewoon apart wat meer willen oefenen met haar, maar het enige wat ik dan doe is haar in houden of super ongecontroleerd alle kanten op.

Hebben jullie tips hoe ik haar misschien rustiger krijg en haar beter bij me houd? Zelf wil ik anders ook wel in een groepje oefenen maar ik wil liever niet altijd 'een soort van afhankelijk zijn' wanneer ik graag wil oefenen met haar.

Groetjes, Dooortje!
en 3. Haar inderdaad constant aan het werk houden.. of als je bij zo'n hoek komt waar ze snel verschiet, gewoon binnenstelling vragen..
. Als ik dan luidkeels NORVID KAPPEN NOU roep is het afgelopen. Vaak blijft hij dan kijkerig, maar heeft het lef niet meer om opzij te springen.
.
.
Af en toe ging ze wat rennen in het tempo aanhouden etc. maar ze gedroeg zich opzich heel braaf.
en denk dat je inderdaad niks moet laten merken, niet meteen stappen of stilstaan als hij er vandoor gaat of schrikt maar gewoon door blijven draven of waar je mee bezig was...het is best wel irritant dat tiger zo kijkerig is maar je doet er weinig aan