contragalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 08:51

Ik ben een springruiter in hart en nieren, ten eerste, dus kom alsjeblieft niet af van "vraag aan je instructeur" want die heb ik niet (voor dressuur), en die van springen die besteed ook enkel aandacht aan het springen. (en nee andere instructeur gaat ook niet).

Nu mijn vraag: mijn 100% springpaard (wat dressuurmatig ook wel kent wat ie moet kennen hoor !), zou ik graag de contragalop wat inoefenen.
Ze is 7 jaar, en ik heb haar nog maar net, dus wie weet kent ze dat alwel.
Ze wisselt ook heel vlot van galop.

Dus mijn probleem: als ik dan van hand verander, dan wisselt ze gewoon mee (maar wel alleen maar met haar voorbenen omdat ik dus niet zeg dat ze moet wisselen).
Hoe kan ik haar zover krijgen dat ze gewoon contragalop loopt ?

Iemand tips ?
Hopelijk begrijpen jullie mijn probleem want het is nogal ingewikkeld uitgelegd Clown.

Evikes

Re: contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:22

als je van linkerhand naar rechterhand rijdt, gewoon de hulpen blijven geven van linkergalop. Al was het je rechterbuitenbeen extra naar achteren leggen en extra stelling. Zodat ze de kans niet krijgt te wisselen en heel duidelijk jouw hulpen voor linkergalop voelt.
Probeer eerst voor contragalop niet teveel bochten te hoeven nemen.
Neem linkergalop en wendt op de diagonaal af. Snij achteraan de diagonaal je bocht af, zodat ze geen te scherpe bocht hoeft te nemen. Voor de rest hoefslag volgen en je bochten afsnijden. Als je ver in de bocht meegaat is het voor haar makkelijker om van galop te wisselen.
Dus leer haar eerst contragalop, en ga dan in de contragalop gaan werken.
Je kan ook eens op delange zijde van de hoefslag in contragalop aanspringen. Als ze dat niet kan, dus niet juist reageert op je hulpen, dan zou ik eerst aan je hulpen gaan werken dat ze begrijpt wat er van haar verwacht wordt.
Veel succes!

Grtz Evi

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:57

Wat hierboven staat klopt zowieso,
Als je van hand veranderd, niet te scherp doen, en zorgen dat als je op links zit en naar rechts gaat, op linkerzitbeenknobbel blijft zitten en niet gaat verzitten. Ook zorgen dat je stelling naar links blijft en dat je inderdaad de hulpen voor de linkergalop blijft geven. Het zal misschien niet meteen lukken, maar vaak is het een communicatiefout, doordat je bijvoorbeeld alleen maar 1 cm gaat verzitten. Zorg dus dat je hulpen voor de linkergalop duidelijk zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:43

Wat ik zelf ook een goede voorbereidende oefening vind is om de reactie op je hulp te testen door over de middellijn te draven en daar het paard links of rechts aan te laten galopperen, om te testen dus of hij reageert op je hulp of op de kant die hij verwacht (en als het laatste gebeurd weet je dus dat je de reactie op je hulp nog wat aan moet scherpen).

Verder zou ik idd de contragalop gewoon rustig opbouwen door gebroken lijnen (evt eerst een diagonaal helft en dan naar A of C) en daarna het rijden van links- en rechtsomkeert in galop, waardoor je je paard al goed door kunt sluiten in galop voor hij de contra inkomt. Op de diagonaal gaan ze toch makkelijker 'rennen' waardoor je de controle kwijt bent en ze om kunnen springen.

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:41

Inderdaad zo flauw mogelijke wendingen sturen en veel gewichtshulpen gebruiken. Goed uitgelegd hierboven!
Het aanspringen op de lange zijde in de contra gaat het makkelijkst als je een kleine gebroken lijn rijd...
succes!

denisev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:50

alles wat boven vermeld staat klopt! alleen hoe doe je het voorbereiden voor de contragalop vanuit draf?
je probeert af en toe in de draf al wat contrastelling aan te nemen en misschien een beetje renvers oefenen. wat gebeurd er dan? je paard doet automatisch zijn achterhand naar buiten als jij dus in galop gaat en contra wil duw je je paard zn kont naar buiten(renvers) waardoor het achterbeen er meer onder komt en de kans op omspringen minder wordt. ook heel belangrijk is om tempowisselingen te maken zodat je paard zn balans vind en die in de contra ook kan houden

succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:01

waarom zou je contragalop willen rijden als je echt zo diehard springruiter bent?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:04

Bedankt voor alle tips !
@ Lielle: contragalop kan ook handig zijn voor een springpaard, om bijvoorbeeld in een snelle barrage een korte wending te nemen, waarbij je ze even in buitenstelling kan rijden in de galop (lees: contragalop), om ze dan recht te stellen, en de hindernis aan te rijden. Mss vaag uitgelegd, maar heb het al ondervonden: een springpaard dat contragalop kent is altijd handig in een barrage !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:05

ik zou zelf dan veel liever een goed bevestigde wissel hebben, is een stuk soepeler wenden.

En ik ben diehard springer/crosser/dressuurder.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:07

Een goed bevestigde wissel heeft ze al, maar ik heb het over een wending waarbij niet van galop hoeft gewisseld te worden. Ik kan het zo niet uitleggen, wat voor soort wending ik bedoel, maar het gaat om een zeer korte wending (bijvoorbeeld in een barrage) iig. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:09

een gebroken lijntje of zo? Ik zie er echt het nut niet van in, contragalop (of verkeerde galop want daar komt het in de praktijk op neer) gaat altijd minder vloeiend en dus minder snel dan de goede galop.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:11

Nee, eigenlijk gewoon een haakse bocht Lachen (dat is de beste omschrijving die ik eraan kan geven). En even "verkeerde" stelling nemen, gaat dan sneller dan de bocht vloeiend uitrijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:22

maar waarom zou je dat toch in contra willen doen? Ik kan nog altijd sneller door de bocht met verkeerde stelling en wel in de goede galop dan in een contragalop. Heb ook nog nooit ruiters op hoog niveau hun wendingen met opzet in contra zien rijden.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:26

verkeerde stelling in de goede galop = contragalop, niet ? Je neemt dus de goede galop voor die wending, maar gewoon naar buiten gesteld..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:26

Nee, bepaald niet. Contragalop = rechtergalop in een linkerwending, met rechterbuiging en -stelling.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:58

Inderdaad. Verkeerde stelling = contrastelling Knipoog

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:26

Aah, ja oké dat kan ook Clown (zoals ik al zei, niet echt dressuurruiter Knipoog !), maar dat bedoelde ik dan toch. Want als ik nu mijn paard naar buiten stel, dan wisselt ze dus gewoon met haar voorbenen, wat ze dus niet zou mogen doen. Kan ik dat dan niet het beste trainen door contragalop te doen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:29

nee, dat gaat dan zeker mis. Ik zou eens beginnen met te werken aan je lengtebuiging, en je balans in de galop. Je kunt eerst eens in draf je paard wat naar buiten laten kijken, en dat afwisselen, zodat hij losser wordt aan beide kanten.

Maar ik zal wel heel flauw zijn, je hebt ook voor het springen een goede dressuurbasis nodig, en die lijkt toch wel behoorlijk te ontbreken. Ik zou daar toch wat hulp bij zoeken.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:35

Dat weet ik, echt ! maar ik heb de mogelijkheden hier niet, ik ga er geen ruzie meer over maken met m'n ouders, ze zeggen, je moet kiezen springen of dressuur. Ze snappen niet dat die twee samengaan. Ik heb me er bij neergelegd en probeer te roeien met de riemen die ik heb.
Ik rijd mijn paard nageeflijk, ze kent haar wissels perfect, ze kent ook schouderbinnenwaarts & buitenwaarts, ze wijkt goed, ze schakelt goed, ... Al deze dingen herhaal ik elke wanneer ik met haar train, en die gaan allemaal goed.
(heb wel dressuurlessen gehad, maar enkel wanneer ik op stage/kamp ging, dus maar een beperkt aantal x per jaar)
Dus, ik dacht: waarom probeer ik eens geen nieuwe oefening ? En, aangezien ik bij het springen merk, dat ze moeite heeft met die "verkeerde stelling" in de goede galop, dacht ik dat contragalop me daarvoor wel een goede oefening leek. Misschien heb ik me daarin vergist, ik ben ook totaal geen kenner, en al zeker niet als het over dressuurdingen gaat.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:36

Nee, contrastelling oefenen door in contragalop te rijden is geen contrastelling meer maar juiste stelling in de contragalop als ik jouw verhaal goed begrijp. Pfoeh dat is een rare zin geworden. In ieder geval: contrastelling kun je gewoon oefenen eerst in stap en dan in draf en tot slot in de galop. Probeer eerst eens op de rechte lijn je paard naar links en dan eens rechts in te buigen. begin bij het begin

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:38

Begin eens wat te werken met heel stelling en buiging. Kun je op een volte in draf je paard naar buiten laten kijken, zonder dat hij verder in zijn beweging verandert? Ga in je wijken eens schakelen, dus een pasje vooruit en dan weer terug. Idem in je schouderbinnenwaarts.

Voor contragalop staan al heel wat tips genoemd.

Pasdedeux, volgens mij wil ze gewoon verkeerde stelling in de goede galop.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:40

Okej, dankjewel Lachen !

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:41

Lielle schreef:
Kun je op een volte in draf je paard naar buiten laten kijken, zonder dat hij verder in zijn beweging verandert?

Euhm nee eigenlijk niet Bloos , ze veranderd wel van stelling, maar idd ook van beweging, meestal begint ze dan ook al een soort van "wijken" te doen, of iig ze doet "te veel".

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:43

dan heb je een hoop huiswerk. Begin er maar eens in stap, als jij haar naar links laat kijken, mag ze niet andrs gaan lopen. Het makkelijkste is om het op de hoefslag te beginne, dan heb je nog de steun van de wand.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:44

Ja dat begreep ik ook, ik maakte er een ingewikkelde zin van. Maar inderdaad zoals je zegt veel stelling en buiging. Zou eerst op een rechte lijn beginnen met stelling naar beide kanten en dan pas op een volte naar buiten stellen want als het paard nog niet echt bekend is met stelling naar buiten is de kans groot dat hij op de volte naar binnen valt. Bij stelling naar links op de grote volte rechts dus goed je rechter been eraan houden.