jong paard trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klaske123

jong paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:04

Het is niet echt een probleem, maar ik wou weten wat zijn goede oeveningen voor jonge paarden die net onder het zadel zijn?
En hoe lang en hoeveel moet je ze trainen om het leuk te houden?
En hoe leer je ze in ongeveer een goede houding met de hals+hoofd te houden?
En nog 1 vraag Hoe kun je het best wijken en dat soort oeveningen aan leren?
Voordat jullie allemaal zeggen dat ik er hulp bij moeten zoeken..,, Zou ik alvast zeggen dat ik iemand krijg die me 1 keer in de week les gaat geven. Maar ik ben wel benieuwd waar ik nu alvast mee kan gaan oeven.

ik hoor graag van jullie,, alvast bedankt

Strepsel

Re: jong paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:09

Allereerst hoe jong is het jonge paard Knipoog
ennuh is het al onder het zadel, of moet dit allemaal nog gebeuren.......??

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:15

Zefde vraag als Strepsel hoe oud? Ik zou gewoon rustig beginnen met stappen en draven en pas na een stuk of 3 keer galopje, want hij meot nog condititie opbouwen enzo. Pas als ie goede condititie hebt en hij alle gangen(stap, draf, galop) goed onder de knie heeft en jij hem of haar goed in kan houden en onder controlle hebt kan je proberen een paard pasjes voorwaarts, gewoon wat sneller laten draven. En als je je je paard wijken enzo wil laten doen laat hem dan die pasjes aan leren door een wat beoefende ruiter. En mij lijkt het slimste om het in te laten rijden door iemand die het al vaker heeft gedaan dan kijk je elke keer mee en zie je hoe het in zijn werk gaat.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 19:20

eum ze is 3 jaar en nu een maand goed onder het zadel ik heb nog geen galop gedaan want ze bokt vrij veel dus ik wacht nog even ermee maar daar werk ik nu wel naar toe maar dus ik kan beter nu gaan rijden en dan als er iemand mij les geeft dan wijken enzo aanleren?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:23

coolpaard schreef:
eum ze is 3 jaar en nu een maand goed onder het zadel ik heb nog geen galop gedaan want ze bokt vrij veel dus ik wacht nog even ermee maar daar werk ik nu wel naar toe maar dus ik kan beter nu gaan rijden en dan als er iemand mij les geeft dan wijken enzo aanleren?

je kan les nemen want dan leert je paard wat en jij. Maar eht slimste is om het wijken aan te leren die het al vaker bij jonge paarden heeft gedaan. Maar het inrijden kost wel geld. Want als ik zo lees heb jij eht nog nooit eerder gedaan ene jong paard inrijden. Dus er bstaat een kans(zeg neit dat het echt zo is maar het kan) dat je je paard in de prut rijd. En als jouw paard wijken en zo heeft geleerd kan jij dat ook weer leren en leert hij naar jou hand toe te rijden,.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:24

ik volg even. Ik kruip namelijk volgende maand voor het eerst op mijn merrie.

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:25

uuu je gaat wel erg snel hoor.........!!!
Je paard is nog maar 3!! Dat vind ik zo ie zo best wel al vroeg om hem onder het zadel te rijden en zeker om de moeilijkste dingen al aan te gaan leren.
Ik zou zeggen, begin gewoon bij het begin:
-rustig stappen
-rustig draven
veel overgangen maken en vele voltes rijden.
- Dat je paard bokt komt vakre voor bij jonge paarden omdat zij nog niet echt houvast hebben, het is dan als het ware een soort van protest.
- OVERVRAAG JE PAARDJE NIET!!!!
- over het wijken enz ga ik dus nog niets zeggen want je paard moet eerst op het gemak de basis te pakken krijgen!!!
- Als je hier nog weinig ervaring mee hebt, vraag er dan aub iemand bij, die kunnen je goed helpen en wanneer je paard eenmaal verkeerde hulpen heeft aangeleerd gekregen is het lastig om ze weer af te leren!! Knipoog

Succes ermee!!! Hou ons maar op de hoogte :d

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:26

Suusje heeft gelijk

Ik wil daarbij aanvullen dat je paardje nog maar 1mnd onder het zadel is, dus dat ik eerst die galop er maar in zou werken, en zn conditie goed opbouwen (wel opbouwen!) en dan een ervaren persoon erop zetten..! Misschien iemand op stal of een vriendin die er meer ervaring mee heeft? (niet aanvallend bedoeld!)

Grt

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:28

Lekker rustig opbouwen en geduld hebben. Als jij je paard meteen op volle toeren laat draaien kan er flink wat fout gaan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:11

En wijken is voorlopig nog laannnnngggg niet aan de orde!

Beginnen met zorgen dat ie ontspannen rondhobbelt met jou erop, dan de hulpen erop zetten: veel overgangen rijden en grote lijnen. Die les is juist NU belangrijk trouwens!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:16

Hoeveel rijervaring heb je eigenlijk zelf? En hoe lang ga je al met paarden om?

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 08:48

ik heb 6/7 jaar rij ervaring en ik ga al vanaf me 4de met paardjes om (ik ben nu 13 dit jaar 14) maar ik krijg zo snel mogelijk les de eigenaar(ik leas hem) wou haar weg brengen maar heeft dat niet gedaan omdat ik er al op kon zitten. ik zou eerst een evaren iemand erop zetten maar die had geen tijd. bij de vorige eigenaar was ze verkocht maar die had haar al een beetje beleerd dus alles ging vrij soepel en rustig. aleen de galop word nog wat maar ja overleven we wel. ik ga eerst nu nog wel even wat rond hobbelen en als ik les heb dan vraag ik wel waneer het goed is om het wijken te leren. Maar ik wil nog meer reactie om een goede training voor mijn paardje:P. We bouwen het ook langzaam op we gingen eerst kwratiertje toen half uurjte en nu doen we zo'n 3 kwartiertjes. zijn overgangen ook goed om te rijden zoals verzamelen en wat na voren toe rijden? en InekeH87 veel succes bij het inrijden van je merrie

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:27

Meiden, haar fries is al lang 3 en wordt dit jaar al 4, dus waar maken jullie je druk om?
Ze rijd heel netjes, en ze heeft het haar paard goed aangeleerd Knipoog

kenny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:54

Bij het inrijden van mijn paard het ik zowieso altijd hulp gehad maar verder voel je vanzelf wanneer ze klaar zijn voor meer. Maar eerst zorgen dat je begeleiding en dat ze 3 goede gangen hebben met voldoende balans, anders verpest je het alleen maar.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:53

wijken is basis.

Maar het doorrijden van een jong paard, die net zadelmak is. Zou ik niet doen. Ik zou eerder, het paardje nu zeker een paar maanden rust geven en dan pas terug beginnen met rijden. Je kan ondertussen wel longeerwerk enzo doen, wandelingen maken aan de hand enzovoort.... . Je zal zien dat een beetje rust goed doet.

Als je het toch wil verderzetten dan zou ik maar één keer in de week rijden voor een hafluurtje. Maak je paardje sterker aan de longe en stabieler dan zal ze minder gaan bokken voor het galoperen. Door te bokken in de galop wil zeggen dat ze er niet klaar voor is, want een paard die sterk genoeg is die bokt niet en zal plezier beleven tijdens het galoperen.

ik heb een twee jonge paarden waarvan dat ik ook één van berijd.

- één maal per week
- een halfuur
- stap, aan de lange teugel, aan de teugel, veel figuren afstappen waarbij je meer moet gaan rijden
met je zit en met je benen dan met je handen. Je handen gebruiken, alleen in de richting gaan
kneden. Doorstappen.
- draf, tempowisselingen, overgangen maken van stap naar draf, aan de teugel, figuren rijden, goed
gebruik van je benen en zit. Eens een korte zijnde doorzitten, doe dit maar één keer op elke hand.
je voltes niet te klein maken.
- galop, alleen op de hoefslag en goed voorwaarts. Niet doorjagen maar aanmoedigen om ermee door
gaan. Leg de lat niet te hoog. Een hoefslag galoperen is genoeg, het is beter een paar keer aan te
springen in de galop dan lang te galoperen. Als ze goed galoperen dan mag je een grote volte rijden.
Als je paard het kan mag je hem in de galop ook aan de teugel vragen maar meestal zijn ze daar nog
niet klaar voor of kunnen ze het maar aan één kant. Wacht dan tot ze sterk genoeg zijn en forceer
het niet.
- halthouden, dit is zeer belangrijk en wordt nogal eens vergeten tijdens het doorrijden van een jong
paard, omdat de eerste prioriteit voorwaarts is. Zo gebeurd het ook heel vaak dat jonge paarden niet
kunnen halthouden en blijven stilstaan. Wij blijven soms twee minuten stilstaan en vele malen
halthouden aan een letter.
- achterwaarts, dit is ook belangrijk van een paard te leren vanaf het begin. Wij zien heel veel dat
zelfs oudere paarden het achterwaarts gaan niet kunnen. Doe dit wel heel voorzichtig en wel eerst
de commando aanleren aan de hand en niet erop. Als u dan toch erop zit en het paard kent het
commando, dan is het heel belangrijk van maximaal maar drie passen achterwaarts te laten gaan en
zeer goed te belonen. Lichte knedende druk op beide teugel, stemcommando en vooral je gewicht
iets naar voren te plaatsen. Vraag dit maximaal twee keer per rijbeurt.
- laat je paard ook veel op de binnenhoefslag lopen, je zal zien dat dit gepaard gaat met wankelen
maar zo leert uw paard lopen op eigen benen en zonder steun van de omheining in de bak. Je paard
komt daardoor ook beter aan het been. Dit is ook een goeie oefening om naar het wijken en stelling
te gaan.
- slangenvoltes is een goede oefening om aan je omstelling te werken, het paard op eigen benen te
laten lopen en het begin van het extra onderbrengen van het binnenachterbeen.
- gebroken lijnen rijden is ook een oefening die je gebruikt om je paard om te stellen.
- wijken kan je doen van op de binnen hoefslag of van de 3/4 lijn, als je wijkt, dan moet je er ook
voor zorgen dat je paard wijkt en niet weg loopt over de schouder, want dit wordt veelal
misverstaan bij mensen die hun paarden inrijden. Het zicht en gevoel is bijna hetzelfde maar eigenlijk
laat jij je paard niet wijken maar wijkt (weglopen over de schouder) hij uit eigen wil.

De menigen over het berijden van jonge paarden verschilt. Vergeet ook niet van het paard nog altijd meer te longeren dan het te berijden, zeker aan deze jonge leeftijd, ze hebben er veel meer aan en ze leren meer. Want vaak is het zo dat paarden niet meer gelongeerd worden eens ze zadelmak zijn en dan komen er problemen en moeten ze terug gaan longeren en dan lukt het allemaal niet zo goed. Longeren is de beste les die je een paard kan geven. Als je natuurlijk zelf kunt longeren. Longeren is een kunst en dient zoals alles dat je doet met een paard, correct gedaan te worden. De reden dat wij één van onze jonge paarden berijden is omdat hij ook in de koets loopt en gaat hangen op zijn bit, op aanraden van profmenners zijn wij hem gaan berijden, anders zouden we het niet gedaan hebben. Hij loopt perfect aan de teugel en kruipt daarmee niet weg achter de teugel en drukt zijn rug ook niet weg, integendeel hij gebruik echt goed zijn achterhand met een losse rug en dit is goed te voelen tijdens het rijden. Hij kan op zijn slechte kant in de galop nog niet nageeflijk lopen maar dat proberen we dan ook niet, tenzij we voelen dat hij minder problemen heeft en sterker is geworden. Wijken kan hij ook, valt niet in de galop maar springt echt aan en blijft op zijn goed kant goed nageeflijk. Ik moet wel zeggen dat we zeker de eerste tien minuten alleen maar stappen en steeds wendingen maken en hem aan het been en zit herrinneren, we werken in die stap goed aan die nageeflijheid. Als ik voel dat hij goed is dan pas gaan we draven. Hij laat nu al zeer goed verruimings passen zien. Wij hebben steeds alles goed voorbereid aan de longe, cavalettis. Wij hebben van dit paard ook een halfbroer die even oud is en hij zal maar bereden worden vanaf zijn 3.5 jaar. Ze lopen wel al voor de koets van hun 2.5 jaar.

ik hoop dat je er iets aan hebt

veel succes
en forceer het niet

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:50

Denk wel dat TS iets gaat hebben aan je bericht elsie1.
Ik heb er in elk geval wel iets aan gehad. Zit in dezelfde situatie als TS maar ik krijg wel goede begeleiding. Toch is het fijn als je zelf ook wat achtergrondinformatie hebt.

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:06

Ik volg dit topic even.. want Floris kent de basis super goed. We hebben ook al een paar kleine sprongetjes gemaakt.. maar de grote vraag:
Hoe leer ik hem wijken, schouderbinnenwaarts enzo?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:49

Vronie schreef:
Meiden, haar fries is al lang 3 en wordt dit jaar al 4, dus waar maken jullie je druk om?
Ze rijd heel netjes, en ze heeft het haar paard goed aangeleerd Knipoog

Maar ze vraagt tips voor een paard dat net onder het zadel is?

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:52

Ze heeft haar nu 1 maand serieus onde rhet zadel, daar bedoel ik mee, dat ze nu echt elke dag probeerd te rijden. Het gaat super!ik help haar meestal met aan singelen, ze staat bij mij op stal, en ze doen het netjes samen Knipoog Alleen ik denk dat ze gewoon om tips vraagt, om te weten wat voor oefeningen iedereen met een bijna 4 jarige doet?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:21

1 maand onder het zadel en elke dag rijden? Ik heb niet heel veel verstand van paarden inrijden, maar is dat niet wat veel?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:03

gewoon lekker rustig opbouwen en en ander m in laten rijden.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:03

eum misschien heb ik het verkeerd gezecht ze is toen ze 3 was met zadel gelongeerd enzo toen heeft ze 6 tot 7 maanden rust gehad en toen heb ik het weer rustig opgepakt

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:47

Hallo Elsie

Ik wou een topic openen en daarin vragen hoe ik mijn oudere (10jr) paard het achterwaarts kan aanleren, vanaf de grond gaat het prima, alleen deed ik dat altijd zonder stem commando maar op de parelli manier
(met vinger heen en weer, geen reactie pols etc.)
IK ga in ieder geval nu proberen een stem commando aan te leren zoals back up en ga dit dan ook vragen als ik op zn rug zit.

" achterwaarts, dit is ook belangrijk van een paard te leren vanaf het begin. Wij zien heel veel dat
zelfs oudere paarden het achterwaarts gaan niet kunnen. Doe dit wel heel voorzichtig en wel eerst
de commando aanleren aan de hand en niet erop. Als u dan toch erop zit en het paard kent het
commando, dan is het heel belangrijk van maximaal maar drie passen achterwaarts te laten gaan en
zeer goed te belonen. Lichte knedende druk op beide teugel, stemcommando en vooral je gewicht
iets naar voren te plaatsen. Vraag dit maximaal twee keer per rijbeurt."

licht knedende druk. check
stemcommando ga ik mee oef.
maar je zegt je gewicht naar voren plaatsen? dat deed ik juist andersom gewicht naar achter verplaatsen. waarom naar voren?
En wat ik ook doe is mn benen iets aanleggen, is dat goed of juist te verwarrend voor een paard wat dit niet kent?
En natuurlijk goed belonen. hopelijk als t lukt check.

Groetjes

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:54

wijken mag toch pas van ongeveer van 6 jaar?

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:07

1natascha schreef:
Hallo Elsie

Ik wou een topic openen en daarin vragen hoe ik mijn oudere (10jr) paard het achterwaarts kan aanleren, vanaf de grond gaat het prima, alleen deed ik dat altijd zonder stem commando maar op de parelli manier
(met vinger heen en weer, geen reactie pols etc.)
IK ga in ieder geval nu proberen een stem commando aan te leren zoals back up en ga dit dan ook vragen als ik op zn rug zit.

" achterwaarts, dit is ook belangrijk van een paard te leren vanaf het begin. Wij zien heel veel dat
iets naar voren te plaatsen. Vraag dit maximaal twee keer per rijbeurt."

licht knedende druk. check
stemcommando ga ik mee oef.
maar je zegt je gewicht naar voren plaatsen? dat deed ik juist andersom gewicht naar achter verplaatsen. waarom naar voren?
En wat ik ook doe is mn benen iets aanleggen, is dat goed of juist te verwarrend voor een paard wat dit niet kent?
En natuurlijk goed belonen. hopelijk als t lukt check.

Groetjes

bij een paard die het achterwaarts niet goed kent moet er een duidelijk verschil zijn in de hulp, dus zitten in het voorwaarts en iets voorover leunen in het achterwaarts wat je later kan afbouwen eens ze goed achterwaarts gaan via alleen met stem of teugel druk(kneden).