me pony bokt op de zweep..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DenisSjje

me pony bokt op de zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 14:42

hoi
Ik heb een pony en die bokt heel erg op de zweep.
En wie weet hoe ik dat kan afleren...?
Hem daar na nog een tikje geven helpt niet..
Dan gaat hij alleen nog maar meer bokken.. Verdrietig
groetjes

901823

Re: me pony bokt op de zweep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:42

Waarom heb je de zweep nodig als ik vragen mag?

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:55

LilianR schreef:

Pling

Penny-Alarm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:56

Hoort dit op Beestenboel?

Overigens: bok op de zweep is bij mij meteen een tik erbij.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:57

zonder zweep rijden zou ik zeggen... dit hoort trouwens niet bij BB

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:00

Moirsa schreef:
LilianR schreef:

Pling

Penny-Alarm

Beetje jammer dat er direct penny wordt geroepen Scheve mond

Dit meisje vraagt gewoon advies en typt dit in nette taal, dus waarom direct penny melden?

......

Als je pony voorwaarts genoeg is zou ik de zweep gewoon weg houden, is de pony niet voorwaarts genoeg maar bokt naar de zweep, dan zou ik toch nog wel een tikkie nageven!
Probeer haar anders eens te longeren met een longeerzweep en van te voren voorzichtig met de zweep het lichaam aftasten, dat wil ook nog wel eens helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:01

Heeft niets te maken met voorwaarts of niet, is gewoon protestreactie. Protestreactie op been betekend toch ook niet been weghouden?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:02

Ik zou ook protesteren op de zweep. Ja

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:03

Dat klopt, maar een paardje ( ligt er natuurlijk ook aan wat voor niveau ) dat voorwaarts genoeg is neem ik niet direct een zweep bij en dat is mijn vraag,...
Ik meld ook dat wanneer het dus wel protest is dat ie van mij wel een petsje te pakken zou hebben Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:10

BB -> RT-P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:12

Die van mij bokt ook naar de zweep, ben wel eens 10 minuten bezig geweest met uit maken wie er ging winnen. Na die 10 minuten ging hij aan de kletter, maar heb hem wel beloont, want in feite deed hij wat ik vroeg Knipoog Sindsdien geeft hij soms 1 bokje maar gaat daarna wel braaf harder Lachen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:15

Die van mij doet het ook. Ik rij nu meestal zonder zweep, maar als ze echt vervelend is dan pak ik toch de zweep erbij. En dan is het meestal even uitvechten wie het wint...tik...bok...tik..bok ...tik...bok....net zolang tot ze het opgeeft.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:16

LilianR schreef:
Ik zou ook protesteren op de zweep. Ja

Hier ook, geef ze groot gelijk Clown

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:17

Even een offtopic vraagje: Waarom rijden jullie dan met de zweep, en niet met goede beenhulpen of stemhulpen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:22

Omdat ik soms met mijn been niet daar kan komen waar ik met de zweep wel kan komen. Helemaal met het omzetten van de achterhand en de lenigheidsoefeningen volgens Anderson, heb namelijk korte pootjes, en mijn westernzadel geeft me beperkte bewegingsvrijheid.

MalPaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:25

uhhmm..

laten zien dat jij de baas ben
ik had het ook met mijn pony tik ernaa geven en als hij door blijft bokken tikjes blijven geven want als je dat niet doet word het alleen maar erger.. dan maakt hij er een spelletje van

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:26

Laten zien dat jij de baas bent is niet direct je paardje bezweren met een zweep Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:30

LilianR schreef:
Even een offtopic vraagje: Waarom rijden jullie dan met de zweep, en niet met goede beenhulpen of stemhulpen?

Ik rijd een jong paard die nog niet altijd alles snapt, met een zweepje kan je net even wat duidelijk maken wat je bedoelt... net even iets meer doorpakken als hij loopt te etteren. Ik zie liever een correct tikje met de zweep dan flapperende en klapperende onderbenen Haha!

Edit: als er na een tik een bok volgt krijgt hij gelijk weer een tik, net zo lang tot het gedonder afgelopen is. Het paard dat ik rij bokt gelukkig nooit Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:31

Cassidy schreef:
Omdat ik soms met mijn been niet daar kan komen waar ik met de zweep wel kan komen. Helemaal met het omzetten van de achterhand en de lenigheidsoefeningen volgens Anderson, heb namelijk korte pootjes, en mijn westernzadel geeft me beperkte bewegingsvrijheid.

Ik ben mn pony momenteel alleen op stemhulpen aan het trainen, hoofdstelloos, links, rechts, terug, draf, galop, halt en stap, hij kan het allemaal op commando, daar zit geen enkele zweep (of been hulp) bij.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:32

odetteke schreef:
LilianR schreef:

Ik rijd een jong paard die nog niet altijd alles snapt, met een zweepje kan je net even wat duidelijk maken wat je bedoelt... net even iets meer doorpakken als hij loopt te etteren. Ik zie liever een correct tikje met de zweep dan flapperende en klapperende onderbenen Haha!

Maar dat is anders, jij gebruikt hem als verlengde van je arm, ik vind bij andere, het zweep gebruik niet waarvoor de zweep bedoeld is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:36

LilianR schreef:
Cassidy schreef:

Ik ben mn pony momenteel alleen op stemhulpen aan het trainen, hoofdstelloos, links, rechts, terug, draf, galop, halt en stap, hij kan het allemaal op commando, daar zit geen enkele zweep (of been hulp) bij.

Laten we er van uitgaan dat ik oefeningen aan het doen ben in het zadel die wat gevorderder zijn dan wat jij opnoemt. Ik kan de voorhand middenhand en achterhand van mijn paard apart bedienen (opzij zetten), en zweep komt dan kijken bij het bedienen van de achterhand, als ik die opzij moet zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:37

LilianR schreef:
Cassidy schreef:

Maar jij stelt schijnbaar een heel ander doel voor je pony en jou, en dat is dus niet eens te vergelijken.

wendyke

nou ik vind als je paard achter het been loopt dat je dan wel een zweep kunt gebruiken om hem eens bij te tikken en daar hoeft die dan niet op te gaan bokken want als die da van mij doet krijgt die nog een klap

odetteke

LilianR schreef:
Maar dat is anders, jij gebruikt hem als verlengde van je arm, ik vind bij andere, het zweep gebruik niet waarvoor de zweep bedoeld is.
Daar kan je niet over oordelen in principe tot je de anderen hebt zien rijden Haha!

Het hoofdstelloos rondrijden kan prima zonder zweep inderdaad, maar als je probeert serieus dressuur te rijden kan een zweepje soms gewoon heel handig zijn.. even bijtikkien om de achterhand wat meer te laten ondertreden, op de buitenschouder leggen als steuntje zodat hij niet over de buitenschouder wegloopt, bij onvoldoende reactie op het even allert maken etc.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:38

sniezzz schreef:
hoi
Ik heb een pony en die bokt heel erg op de zweep.
En wie weet hoe ik dat kan afleren...?
Hem daar na nog een tikje geven helpt niet..
Dan gaat hij alleen nog maar meer bokken.. Verdrietig
groetjes

(ik ga er even van uit dat je een zweep nodig hebt tijdens het rijden)

hoe hard het ook klinkt, zodra jij je paard een tik geeft en hij reageert hierop dmv een bok is dit duidelijk een teken van protest, op dat moment geef jij hem gewoon nog een tik na (lees tik geen harde mep), jij hebt ALTIJD het laatste woord! Knipoog

heb precies hetzelfde gehad met onze balleman, die flikte dit ook regelmatig, maar daar hij is hij inmiddels goed van genezen!