pony struikelt erg veel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

pony struikelt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 22:13

ik heb een oudere pony. is 29
rij er zelf 2 a 3 keer per week op dan afwisselend dressuur en recreatie en de verzorgster rijd er ook 1 keer per week op vaak samen dan bosritje. nou struikelt ze de laatste tijd erg veel. 2 maanden geleden ook in het bos zijn samen over de kop gevlogen. daarna tijdje rustig aan gedaan. maar nu blijft ze erg veel struikelen.zijn al weer een tijdje aan het rijden en langzaam opgebouwd) de hoefsmid is pas geweest kan het niet aan liggen. rij met bandages omdat ze peesbechermers niet zo fijn vind. rij best lang los. zadel is goed. ook kan het niet aan mij liggen bij verzorgster doet ze het ook. ze heeft voor zover we toen hebben kunnen zien(is klein jaar geleden geopereerd aan der been) geen artrose( zijn toen foto's gemaakt). wat kan ik hieraan doen. ben toch wel weer bang om weer over de kop te gaan en dat het nu niet zo goed afloopt. ze heeft wel erg veel plezier in het rijden.

katrien_neke

Re: pony struikelt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 05:46

volgens mij is 29 wel erg oud om nog dressuur enzo met te doen ... mijn grootmoeder struikelt ook vaak hoor Knipoog
als ik van jou was zou ik me vanaf nu beperken tot buitenritten (maar dan ook geen hele weg draven en galoperen he)
ik ben wel benieuwd naar de andere reacties (kan natuurlijk altijd dat ik er volledig naast zit he Knipoog)
succes

Isa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:16

De pony is inderdaad erg oud. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat je pony niet actief is, maar dat kun je op zo'n leeftijd ook niet verwachten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:26

oudere merrie vroeger bij mij op stal begon op een gegeven moment ook te struikelen, ouderdom en een verminderd evenwicht was de oorzaak..
vrees toch voor je dat het rijden niet echt meer verantwoord is,kans dat ze verkeerd valt word wel erg groot

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:29

Die van mij is 17 dan zou je zeggen dat is niet zo oud maar die had precies hetzelfde.
Ik geef haar nu dagelijks 6 schepjes primeval.
Dat werk erg goed.
Ik zeg niet dat het bij jou helpt maar bij mij in ieder geval wel
succes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 11:32

ze gedraagd zich nog al 10 heeft voldoende energie en dressuurmatig is gewoon wat oefeningetjes tot l niveau ongeveer. in het bos heeft ze het ookzijn over de kop gegaan in het bos) ze heeft het al langer. toen ik eerst nog wedstrijden reed had ze er ook wel last van maar lijkt nu wel erger te worden. maar aktief is ze juist wel ze is vaak amper te houden en ook bij dressuur moet ik haar eerder tegehouden dan vooruit schoppen

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:11

Die van mij is ook al wat ouder (bijna 26) en heeft er ook wel eens last van, vooral als dr ijzers er alweer wat langer onder zitten. (Nu heeft ze net nieuwe ijzers dus loopt ze weer een stuk beter).
Maargoed, ik probeer mulle paadjes zoveel mogelijk te vermijden, laat haar actief doorstappen en niet met dr hoofd over de grond slepen zodat ze niet meer oplet..
En als er dan een mul stuk of een hobbel of iets anders aankomt waar ze over kan struikelen, drijf ik even en zeg ik altijd 'pas op' dan let ze ook wel op. Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 18:13

Ntlie_ schreef:
Die van mij is ook al wat ouder (bijna 26) en heeft er ook wel eens last van, vooral als dr ijzers er alweer wat langer onder zitten. (Nu heeft ze net nieuwe ijzers dus loopt ze weer een stuk beter).
Maargoed, ik probeer mulle paadjes zoveel mogelijk te vermijden, laat haar actief doorstappen en niet met dr hoofd over de grond slepen zodat ze niet meer oplet..
En als er dan een mul stuk of een hobbel of iets anders aankomt waar ze over kan struikelen, drijf ik even en zeg ik altijd 'pas op' dan let ze ook wel op. Lachen

het soort pad maakt niet uit heb van de week in de wei gereden en is het goed vlak en toen struikelde ze nog op plaatsen waar ik totaal niks van een hobbeltje of wat dan ook zag zitten. ze staat niet op ijzers en is paar weken geleden(d8 2 uit mn hoofd) nog bekapt dus ze zijn niet te lang meer.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:16

Hmm als ze echt overal struikelt, zou ik ook een beetje denken aan echte ouderdom..
Nouja gewoon proberen zo actief en oplettend mogelijk te houden dan maar en verder toch maar eens nadenken om misschien te stoppen met rijden als ze zo blijft struikelen..

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:19

Ja precies gewoon lekker actiev houden Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:14

Ondanks de leeftijd moet je nog wel proberen om haar een beetje verzameld te rijden. Achterhand eronder, voorhand optillen. Een paard struikeld op het moment dat hij loopt te sloffen.

Ik weet niet of je paard op blote voeten loopt of ijzers heeft, maar de smid zou wat aan de hoeven aan kunnen passen dat ze makkelijker afrolt, en niet meer zo vaak struikelt.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:55

me nicht heeft een paard van 31 maar die loopt nog helemaal geweldig net een 5 jarig paard.. doet ze af en toe ook nog onderlinge concours mee.. veel oude paarden zijn ingezakt en heb flinke kuilen boven de ogen zitten.. deze pony heeft dit beide niet.. maar je kan makkelijk met een oude pony rijden en ook redelijk intensief maar je moet goed naar het paard luisteren als het echt niet meer gaat ga lekker buitenritten rijden en doe nog b.v 1 keer in de week lekker met haar in de bak rijden.. als de batterij op is is die ook op en ga haar dan ook niet dwingen om intensief te rijden..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 20:56

Cassidy schreef:
Ondanks de leeftijd moet je nog wel proberen om haar een beetje verzameld te rijden. Achterhand eronder, voorhand optillen. Een paard struikeld op het moment dat hij loopt te sloffen.

Ik weet niet of je paard op blote voeten loopt of ijzers heeft, maar de smid zou wat aan de hoeven aan kunnen passen dat ze makkelijker afrolt, en niet meer zo vaak struikelt.

ze staat op blote voetjes. ijzers werkt helemaal niet bij haar heeft ze erg veel last van. verzameld rijden rij ik altijd wel maar hoe krijg ik haar nou precies de achterhand eronder en de voorhand omhoog?
heb geen les meer met haar(ze haat een binnenbak). zal het de volgende keer dat de smid komt ook wel eens met hem erover hebben.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 20:58

El_Beauty schreef:
me nicht heeft een paard van 31 maar die loopt nog helemaal geweldig net een 5 jarig paard.. doet ze af en toe ook nog onderlinge concours mee.. veel oude paarden zijn ingezakt en heb flinke kuilen boven de ogen zitten.. deze pony heeft dit beide niet.. maar je kan makkelijk met een oude pony rijden en ook redelijk intensief maar je moet goed naar het paard luisteren als het echt niet meer gaat ga lekker buitenritten rijden en doe nog b.v 1 keer in de week lekker met haar in de bak rijden.. als de batterij op is is die ook op en ga haar dan ook niet dwingen om intensief te rijden..

we dwingen haar totaal niet. ze wil alleen maar vooruit(laten we niet toe) ze lijkt ook eerder 9 dan 29. en rijden 1 a 2 keer per week dressuurmatig en dan 1 a 2 keer bosrit/buiten rit maar op buitenrit struikeld ze ook. dus licht niet alleen aan het rijden in de bak

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:58

Ik zou de hoefsmid er eens naar laten kijken. Kan zijn dat er sprake is van verbeend hoefkraakbeen, zeker op die leeftijd. En dat het struikelen daarvan komt.

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:45

De mijne is 6 en struikelt de hele tijd... het enige wat ik eraan kan doen is heel goed mijn benen erbij houden, dan struikelt hij minder vaak. De laatste keer dat die van mij struikelde, ben ik met mijn hoofd op een steen gevallen, heb nu een litteken vlak onder mijn oog... heb heel veel geluk gehad. Het is dus wel heel gevaarlijk, maar heeft denk ik niks met ouderdom te maken, zoals ik al zei, die van mij is zes. En ik ken ook een shetlander van 40(!) die nog steeds actief buitenritten maakt. Ik denk niet dat je er veel aan kan doen

Claudia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:30

als je pony te langzaam loopt, kan die ook struikelen

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:34

Ik heb ook op een oudere pony gereden die de hele tijd struikelde maar dat kwam omdat de grond onregelmatig was....

Alyssa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:48

hallo,
Is er niet iets verschoven in haar been Waar ze aan geopereerd is..En dat ze daar last van heeft en daarom steeds struikeld..?
Veel Sterkte nog met ryden

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:37

Balkjes lopen! Hierdoor gaat het paard zijn benen bewust optillen en neerzetten, veel oefenen, als het goed is hoort het dan al beter te gaan

succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 10:34

Alyssa_x schreef:
hallo,
Is er niet iets verschoven in haar been Waar ze aan geopereerd is..En dat ze daar last van heeft en daarom steeds struikeld..?
Veel Sterkte nog met ryden

nee kan niks verschoven zijn ze hebben alleen klein stukje woekerend bot(schiefel) weggehaald. heb deze week eens opgelet en ze struikeld wel steeds met link met haar slechte(geopereerde) been.zal toch eens aan de dierenarts gaan overleggen. blakjes heb ik van de week ook gedaan gaat het wel wat beter tilt ze ze al beter op.

Louisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:46

Misschien heeft je pony wel gewoon last van haar benen inderdaad! anders zou ik het ook niet weten!

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:49

De leeftijd zal zeker een rol spelen, mijn pony struikelt ook erg vaak, ik leg dan wat balkjes neer, en hij tilt zn voetjes weer netjes op.
Ook kan het paard neit goed aan het been zijn, dit beperk in omdat zijn leeftijd toch wel een eindje is Haha!

Ik denk ook beter dat je je kan beperken tot de buitenritjes, dressuren kan, maar wel lekker rustig aan doen Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:58

Mijn pony van vijf struikelt ook. Hij doet het vooral nu we net weer buitenrijden, maar in de bak ook wel wat. Als hij gewoon actief door loopt is er niks aan de hand, maar loopt hij te sloffen of met een slordige overgang, dan struikelt hij heel vaak. Hij tilt zijn benen gewoon geen centimeter meer op dan absoluut noodzakelijk.
Het is inderdaad wel eng, ik ben er zo laatst ook in galop van af gekomen, en paard viel dus ook op zijn zij. Meestal gaat het net goed. Ik heb het idee dat het al minder wordt nu we een paar dagen buiten rijden, hij moet gewoon goed opletten waar hij zijn benen plant als we in de berm rijden.

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:22

Op de manege hebben we ook een wat oudere pony die soms struikelt.
Ze is ook een keer door haar knieen gegaan en toen ben ik er vanaf gevlogen Tong uitsteken
Maar ik denk dat het vooral door ouderdom komt. Laat haar met rijden wel goed doorlopen met de achterhand er goed onder.