Gescheurde mondhoeken voorkomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rowtjee

Gescheurde mondhoeken voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 23:27

Hallo luitjes,
Ik heb even een vraagje..
Gisteren hebben we een buitenrit gemaakt en mijn paard is best wel sterk buiten.
Ze loopt heel snel en wil in een soort lichte draf over gaan , daarom moet ik haar dus telkens inhouden.
Maar het vervelende was dus toen we terug kwamen van de lange rit we erachter kwamen dat ze wat scheurtjes in haar mondhoeken had gekregen. ( niet aan de buitenkant maar aan de binnenkant.)
Mijn vraag was dus hoe kan ik dit voorkomen? ik moet haar zowiezo toch inhouden buiten maar wil niet dat ze weer scheurtjes krijgt. Is misschien voor de rit insmeren met vaseline een optie? of kunnen er dan alsnog scheurtjes ontstaan..
iemand die hier ervaring mee heeft?

gr

Lotje85

Re: Gescheurde mondhoeken voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:19

Het is sowieso zinvol om je paard zijn mondhoeken regelmatig in te smeren met vaseline (ook goed de 'binnenkant' insmeren). Daarvan blijven ze soepel en raken ze minder snel rauw waardoor de scheurtjes ontstaan.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:44

Lijkt me zinvoller om misschien tips te krijgen die het kunnen voorkomen dat je je paard hard in de mond moet trekken Knipoog Misschien wat meer werken aan ontspanning buiten (ook van jezelf). Blijkbaar werkt het inhouden niet echt goed, lijkt me niet fijn dat je paard pijn in z'n mond overhoudt na een buitenritje. Een buitenritje moet toch juist leuk zijn?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:03

Ik heb ook last van rauwe en droge mondhoeken, terwijl ik écht niet in de mond trek. Ik rijd mijn paarden allebei keurig dressuurmatig, maar die droge mondhoeken blijven.
Ze zijn overigens niet echt gescheurd, maar er zitten altijd velletjes. Regelmatig insmeren met vaseline helpt bij mij niet..

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:08

Bitloos gaan rijden...

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:11

Ik heb een tijdje met mijn pony bitloos gereden, maar nog bleven die mondhoeken droog en er bleven alsnog velletjes zitten die je er zo af kunt trekken, zitten gewoon helemaal los.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:15

Velletjes die los zitten heb ik ook wel eens gezien. Voordat je er vet op doet wel eerst goed vochtig maken.
@bertuss, ik denk dat jij een iets ander probleem hebt als Rowtje, aangezien ze zelf ook aangeeft dat het paard moeilijk in te houden is en hierdoor scheurtjes krijgt aan de binnenkant van de mond! Die velletjes zitten vaak aan de buitenkant.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:16

Klopt, bij mij zitten ze aan de buitenkant Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:22

Minder trekken is natuurlijk altijd het beste, maar dat kan nu eenmaal niet altijd. Probeer eens bitringrubbers. Het kan zijn dat het velletje tussen de opening van de ringen van het bit komt. Heb je een bustrens dan zit er speling in het draaistuk van het bit en ook daar kan het vel tussen komen. (lekker duidelijk he??? )

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:26

Of uierzalf in plaats van vaseline kan je gewoon bij de natuurwinkel halen (de tuinen)ofso en het helpt ook goed Haha!

Melissa25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:48

Uierzalf werkt heel goed ja,
misschien als de scheuren echt te diep zijn, dagje aan de longe met een halstertje, probeer het eens als je na het rijden in je bak, buiten uit te stappen, als dat mogelijk is, dat doe ik namelijk ook altijd, ik heb ook een hete erbij en als ik hem dan na het werk eventjes laat stappen buiten, als het weer het ook toelaat natuurlijk, dan is hij minder heet bij mij, in mijn jongere jaren bleef ik trekken als 1 van mijn paarden te hard ging, ik heb aangeleerd dat je beter vast en los kan laten, zo kan hij er minder tegenin en accepteerd hij het sneller dat je hem terug neemt. probeer t maar is misschien heb je er baat bij?

Melissa

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 21:51

kinsealy schreef:
Bitloos gaan rijden...

Een bitloze buitenrit maken is voor mij niet echt een optie. Bloos

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 21:54

aerdenhout1 schreef:
Minder trekken is natuurlijk altijd het beste, maar dat kan nu eenmaal niet altijd. Probeer eens bitringrubbers. Het kan zijn dat het velletje tussen de opening van de ringen van het bit komt. Heb je een bustrens dan zit er speling in het draaistuk van het bit en ook daar kan het vel tussen komen. (lekker duidelijk he??? )

Bitringen had ik al Ja , zou kunnen dat 't ging schuren maar denk dat t ook lag aan een droge mond. ( in de hoeken dan he.)

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 22:00

De scheurtjes in de mondhoeken zijn gelukkig al aan het genezen door de vaseline. Lachen

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:04

Ik reed altijd met een dubbel gebroken passoa bit en bit ringen. mijn merrie was net een tank buiten in het bos en op deze manier ging het goed.
wel alles altijd goed schoon maken, anders gaat het schuren.

er bestaat ook een creme met calendulan erin, dit heeft een goede genezende werking, ik weet alleen de naam niet meer.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:17

Ik rijd nu met een gebroken bustrens.
Misty is ook behoorlijk druk buiten, maar heb alleen nog maar kleine wandelingetjes gemaakt (gewoon een klein stukje langs de weg). heb dr nu nog niet zo lang (2 weken) Maar ze is behoorlijk druk, (merk ik nu al)

Zou het helpen als ik bitringne zou aanschaffen?

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:18

Bitringen, die heb ik ook, en het heeft het probleem meteen verholpen!

Groetjes!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:24

Oke, dan ga ik dat ook eens proberen! Cool
Nu maar hopen dat het bij mij ook helpt Bloos

Iniedergeval bedankt voor de tip!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:27

Rowtjee schreef:
kinsealy schreef:
Bitloos gaan rijden...

Een bitloze buitenrit maken is voor mij niet echt een optie. Bloos

Dacht ik eerst ook, m'n paard is super druk en vaak enorm schrikkerig. Het grappige is dat ik alhoewel ik in het begin best nerveus was over hoe het zou gaan bitloos, ik geen enkel verschil merkte tussen het rijden met en zonder bit.
Hij luistert even goed met een bitloos ook buiten en met schrik situaties.
Voorwaarde is wel dat je zowiezo je paard goed aan de "niet teugel hulpen" staat en je een goed passend bitloos hoofdstel hebt.
Ik kan het echt iedereen aanraden.

(rubber bitringen willen trouwens ook weleens helpen tegen jouw probleem.)

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:35

aerdenhout1 schreef:

bit ringen voorkomen dat het bit door de mond gaat,Voorkomen velletjes niet.
Dat is gewoon een teken da je te hard in de mond rijdt.
Probeer eerst eens ontspannen en relaxt je paard te rijden,als je paard geconcentreerd maar toch relaxt is is het een stuk makkelijker rijden en heb jij je handen vrij Knipoog

Isa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:15

Werken die plastic rondjes aan het bit daar ook voor?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:45

Paard bij mij op stal had ook altijd kapotte mondhoeken. In de bak en op buitenrit. Op buitenrit was het zo erg dat het gewoon bloedde enz. Nu hebben ze een hackemore en ze loopt lekker ontspannen binnen en zelfs buiten. Is een tinker en erg sterk maar met hackemore rijdt je zo weg.

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:53

Niet met vaseline en dergelijke gaan werken. Daar worden de mondhoeken alleen maar zachter van en krijg je nog sneller scheurtjes en dergelijke. Als je dan iets er op wil smeren moet je bephanten halen bij de appotheker dat zorgt er voor dat de mondhoeken niet vet en week worden. (is eigenlijk voor vrouwen met tepel kloofjes):P

Melissa25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:09

dat middeltje heb ik nog nooit geprobeerd, wat Castello aangeeft, maar het afraden van vaseline vind ik slecht ! ik gebruik uierzalf, is wel wat anders, maar dat moet je echt niet afraden, want ik gebruik het bij alles !! en het helpt bij alles !! wondjes, velletjes, ruwe plekjes enz !! het desinfecteerd / ontsmet, verzacht, versoepeld de huid, en verzorgd !! dus het werkt wel degelijk. bij mij staat een pot uierzalf, in alle kasten, in mijn trailers, en zelfs thuis ! dus een echte aanrader !!

Melissa

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:55

ja je kunt het ook overal voor gebruiken, maar niet voor zn mondhoeken maar dat is mijn mening Knipoog