HELP! ik rij met een kippenkont

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_hristel

HELP! ik rij met een kippenkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 12:44

Doei!
Hoe ik op het woordje kippenkont ben gekomen, joost mag het weten maar goed.

Voor mijn gevoel rij ik echt met een enorme holle rug. Als ik in de spiegels kijk, tijdens het rijden, valt het soms wel mee, mr soms valt het me ook gewoon op. Bij sommige amazones loopt alles gewoon op één lijn. Als je daar een liniaal bij de rug zet, zit alles op 1 lijn en zie ik niet opeens zo'n kont(je) eruit stekken. Haha!

Ik weet dat je op je zinbeenknobbels moet rijden, maar ik rij echt op de voorkant laat ik maar zeggen. Ik probeer er wel op te letten, mr het gaat niet altijd even goed. Ik ben dus benieuwd of er bokkers nog tipjes voor mij hebben. Haha!

Raja

Re: HELP! ik rij met een kippenkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:46

prober je bekken te kantelen.
je kan oefenen door met je rug tegen een muur te gaan staan en te zorgen dat je dan je onderrug ook tegen de muur aan duwt zonder verder van houding te veranderen...
Succes!!

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:46

wat misschien kan helpen is een sweepje achter je rug en tussen je ellebogen.
Hierdoor word je gedwongen om rechtop te zitten.

En laat eens iemand anders meekijken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:48

Dat zweepje achter je rug is een goeie Ja Niet meteen aangenaam maar het werkt wel. En ja, echt op je gat gaan zitten. Paar zitlessen aan de longe mss?

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 12:52

Raja: Dankje, goede tip!
jibbele: Dankje. Ja ik rijdt gewoon op een manege, daar is nog nooit er iets van gezegd. Heb ook wel eens gevraagd aan een meisje van stal, ze vond het wel meevallen. Mr ik heb ook een rechthouder voor me rug, en als ik daar mee rijdt voel ik gewoon echt het verschil. Dus misschien is het niet zo opvallend, mr voor mij wel Haha!

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:34

Dat zweepje zou ik huist niet doen! Dan kan je je onder rug nog holler trekken en helemaal niet meer op je zitbeenknobbel zitten.
probeer als je te paard zit je gehele bovenlichaam eens op een ontspannen manier naar achteren te bewegen, als het 'goed' is, raak je dan uit balans als je op de voorkant zit en moet je dus wel op je zitbeenknobbels gaan zitten om weer rechtop te komen. (hmm..hoop dat dit een beetje duidelijk uitgelegd is..)
Zitlessen aan de longe, waarbij iemand je bewust maakt van je zitbeenknobbels kunnen ook heel goed helpen, of zonder beugels rijden (niet met je benen gaan klemmen!)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:25

Haha ik moest echt even lachen om je titel, leuk verzonnen. *LOL*

En tsja, voor je gevoel gewoon heel erg recht gaat zitten en dus op je zitbeenknobbels. De hele tijd er aan proberen te denken dat je recht moet zitten. Lachen
Maar als er nog nooit wat van gezegd is, en anderen vinden het wel meevallen, is het dan wel echt zo erg? Knipoog

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:31

Ik heb hetzelfde probleem, ik ben gezegend met een erg holle rug en achteruitstekende kont (dus ook al zit ik recht dan steekt er nog een hoop achteruit).
Laatst kreeg ik tijdens de les de opmerking naar mijn kop geslingerd dat ik de dakspanten maar eens moest tellen. Sindsdien kijk ik veel naar het dak van de rijhal en ik moet zeggen dat ik daar wel rechter van ga zitten (mijn andere instructeur gaf mij zelfs het compliment dat ik die dag erg recht zat Haha!)

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:37

Falona schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, ik ben gezegend met een erg holle rug en achteruitstekende kont (dus ook al zit ik recht dan steekt er nog een hoop achteruit).
Laatst kreeg ik tijdens de les de opmerking naar mijn kop geslingerd dat ik de dakspanten maar eens moest tellen. Sindsdien kijk ik veel naar het dak van de rijhal en ik moet zeggen dat ik daar wel rechter van ga zitten (mijn andere instructeur gaf mij zelfs het compliment dat ik die dag erg recht zat Haha!)

haha daar zou ik nou niet opgekomen zijn, die is wel goed!

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 18:39

else80: Ik snap je uitleg wel een beetje ja. Ik ga het proberen. Heel erg bedankt.

Ntlie_: jij bent toch een vriendin van marieke? Nou ik roep dus heel de tijd dat ik een kippenkont heb en nu hoor ik haar soms ookal zeggen mm ik rijd ook wel eens met een kippenkont. Mr met haar heb ik dus wel eens mezelf vergeleken met een ander. En tja het is niet echt opvallend maar laten we het zo zeggen ik kan rechter zitten Haha!, haha
Falona: dat ga ik ook proberen Haha!, krijg ik straks nog een zeere nek, haha

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 18:45

Opeens heb ik het *ik plaats een foto* kunnen jullie even zelf oordelen.

Mmh beetje rare foto, mr zien jullie die knik, in me rug? (ook wel verergerd door mn jasje mr goed)

Afbeelding

edith: het lijkt wel alsof ik een erg dikke kont heb Bloos Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:47

poes schreef:
Dat zweepje achter je rug is een goeie Ja Niet meteen aangenaam maar het werkt wel. En ja, echt op je gat gaan zitten. Paar zitlessen aan de longe mss?

door die zweep maak je juist je rug hol en dat doet ze al teveel Knipoog

probeer idd je bekken te kantelen, of zo'n manier alsof je een schommel naar voren wilt laten bewegen. dan schuif je je kont onder je lijf en kan je je rug recht maken

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 18:49

LiSSy: dat is wel een goede tip ja. Soms let ik er echt heel erg op en dan duw ik echt echt de voorkant naar voren, borsten naar voren, schouders naar achter en dan zit ik kaars recht (voor even) Trouwens, als ik dus heel erg op mn zit ga leten en ga zitten volgens de regels gaat mn paardje ook 9 vn de 10 x beter lopen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:50

borsten naar voren en schouders naar achteren moet je ook niet teveel willen doen. dan maak je je rug ook vaak hol. gewoon je billen onder je lijf schuiven en je gaat vanzelf rechter zitten Knipoog

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 18:54

Oke ik ga het in de volgende les proberen. Ik ga er gewoon heel de tijd op letten. Vaak lukt het me nog wel bij het stappen maar als ik dan moet gaan draven vergeet ik het weer even Tong uitsteken

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:06

Hihi, Ja dat had ik ook, toen ik nog een maandje paardreed ofzo,
Heletijd die hákken, die hákken, die hákken.
En telkens werd er wat van gezegd, ik werd er gek van, al heeft het wel geholpen! Knipoog

Als je veel oefent komt het wel goed! Lachen

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:31

Idd, oefening baart kunst Haha!. en ik heb ckr wat aan al deze tips Haha!

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:36

is dat niet gevaarlijk dan een zweepje achter je rug als je eraf valt enzo

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:43

Zweep achter je rug trekt de rug extra hol en ontlast de zitbeenknobbels wat weer niet de bedoeling van correct zitten is. Persoonlijk vind ik het link omdat je heel makkelijk je balans verliest en de zweep misschien een ongelukkig terechtkomen bij een val tot gevolg kan hebben.
Bekken kantelen met je rug tegen de muur is een hele goede tip. Deze oefening kun je ook liggend op een harde ondergrond oefenen. Als het liggend en staand goed gaat kun je het in het zadel proberen.
Je kunt heel makkelijk te paard controleren of je op je zitbeenknobbels zit, teugels knoop in maken en beide handen onder de knobbels leggen. Je kunt dan voelen of je veel of weinig druk/gewicht op je handen voelt en zo met het kantelen van het bekken voelen doe de druk/gewicht veranderd.
Probeer je ook niet overdreven lang te maken in het zadel, dan trek je de rug ook weer hol en duw je je kont naar achteren, duw juist je buik naar achteren door je buikspieren aan te spannen als je je lang maakt dan kantelt je bekken ook.
Waarschijnlijk heb je de rest van de dag ook een iets holle rug, je kunt aan je huisarts vragen of je ene paar keer naar een Mensendieck therapeut(e) mag om je houding te verbeteren voor je last van je rug krijgt als je wat ouder wordt. De oefeningen die je dan leert kun je perfect uitoefenen te paard.

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:14

Oefenen,oefenen en oefenen:)
En zoals hierboven is gezegd bekken kantelen tegen de muur is ook een goede tip!!

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 20:43

daniella74: me mama is fysotherapeut, ik moet verplicht vn haar oefeningen doen. omdat zei ook altijd zegd dat ik idd in het dagelijks leven ook met een klein beetje holle rug loop

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:31

Je moet een beetje meer "onderuuit zakken" zeg maar. Ook een goeie: probeer niet je schouders naar achter te trekken om recht te zitten, maar trek je borst omhoog. Oja, en laat je instructrice je eens goed zetten zodat je het eens voelt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:55

C_hristel schreef:
daniella74: me mama is fysotherapeut, ik moet verplicht vn haar oefeningen doen. omdat zei ook altijd zegd dat ik idd in het dagelijks leven ook met een klein beetje holle rug loop

In dat geval zeker goed naar je moeder luisteren Haha!

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 21:14

haha idd

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:47

ik heb hetzelfde probleem, niet eens zo'n holle rug, maar wel een floepkont. Ik ben er de laatste tijd erg veel op aan het letten en het gaat steeds beter, ik let er vooral veel op dat ik op mijn stuitje ga zitten en mijn kont dus niet naar achter floept en dat ik mijn schouders niet laat hangen. Ik kreeg daarna meteen te horen dat het een stuk beter was, het is wel echt super vermoeiend om je zit te verbeteren en dan nog fatsoenlijk proberen te rijden haha. maar je paard gaat er alleen maar beter van lopen