gevaarlijk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline_Jarig

gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 09:13

hallo,

ik weet even niet wat ik met mijn paard aan moet, ze heeft verschrikkelijk last van ups en downs...
zo gaat ze te vaak in de staak, recht overeind etc. etc.
op de goede dagen is ze super braaf, de knoppen voore het M zitten er al aardig op.
wat moet ik hiermee?
gisteravond ben ik ook weer met een poedersuiker gevoel afgestapt, mijn instructrice zegt dat ik haar meer moet aanpakken, maar hoe meer ik haar op dr donder geef hoe vervelender ze wordt.

wie heeft een mogelijke oplossing of iets vergelijkbaars? ik zit er namelijk hard aan te denken om haar op marktplaats te zetten!

alvast bedankt!

CM_

Re: gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:14

ben je alle medische zaken al nagegaan?

heeft ze geen haken?
heeft ze geen last van rug, bekken, of andere problemen in het lijf??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:15

Zie je een bepaald patroon op het moment dat ze zo vreselijk in verzet gaat? Moet ze op die momenten hengstig worden?

Ik zou er een keertje een chiropractor of osteopaat naar laten kijken om rugproblemen uit te sluiten, en ook het zadel een keertje laten controleren. Wanneer is de TA voor het laatst geweest?

Harder aanpakken is niet altijd de beste oplossing!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:18

nee idd harder aanpakken als ze pijn hebben Lips are sealed

het kan ook goed zijn dat de manier van je instructrice gewoon niet bij jouw paard past..

jacqueline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 09:22

ze is in november naar de tandarts geweest, mijn zadel is ook nog maar een jaar oud, en die past perfect.. meestal schrikt ze van iets wat er niet is, dan staat ze gelijk op haar achterste benen, ze is nu wel hengstig.. maar ja voorheen had ze daar ook niet veel last van...

ik zal vanmiddag rodine van unen bellen, mischien is het goed dat ze eens even gekraakt wordt.

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:30

Ik ken het probleem... Mijn paard werd ook steeds vervelender (tijdens het verzorgen en tijdens het rijden) en mijn plezier verdween als sneeuw voor de zon. De tandarts en dierenarts zijn geweest en konden niets vinden. Ik werd erg onzeker (ben ik te soft of doe ik iets verkeerd?) en reed uiteindelijk helemaal niet meer. Ik hoorde goede verhalen over cranio sacraal behandelingen en heb mijn paard 3 weken geleden door een therapeute laten behandelen. Vanaf dag 1 merkte ik verbetering, ze was vrolijker en liep veel losser door het lijf. Afgelopen vrijdag is ze nog een keer geweest en vandaag mag ik weer voor het eerst rijden. Ik ben benieuwd hoe het gaat.
Zoals Cassidy al zegt is harder aanpakken niet altijd de oplossing, dat is bij mijn paard maar weer gebleken. Hopelijk vind je snel een oplossing!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:33

Inderdaad eerst kijken of het niets medisch is. Kan toch in de rug zitten ofzo.

En misschien kun je eens wat grondwerk gaan doen. Af en toe niet rijden, maar een half uur op de grond bezig zijn. Zo krijg je een betere band met je paard, en zal ze ook weer graag voor je werken. Google eens op '7 games' van Parelli. Of misschien ken je iemand in de buurt die veel met natural horsemanship bezig is, nog beter.

Ook andere dingen voor de afwisseling kun je eens proberen. Hoe vind ze springen? Of een paar keer per week een flinke buitenrit. Schriktraining is ook altijd leuk. Of vrijheidsdressuur..

jacqueline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 09:37

ik probeer al veel af te wisselen maar ja met dit weer zit je al snel aan die rot bak vast...
schriktraining??? zou je daar wat meer over kunnen vertellen? en
cranio sacraal behandelingen wat houd dat in???

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:43

Schriktraining is heel leuk Ja Je kan iemand inhuren daarvoor, en met een grotere groep zo'n les volgen, maar je kan ook zelf wat in elkaar zetten. Verschillende enge obstakels proberen te overwinnen Haha!
Een groot zeil, er overheen lopen, en stilstaan erop, als dat een aantal keren goed gaat dan eens wapperen met het zeil. En later er onderdoor.
Grote enge opblaasmonsters, opblaaskrokodil bijvoorbeeld, en daarmee het paard aanraken, 'aaien' ermee..
Een poortje maken, met zo'n vliegenscherp erin, met van die slingers. En daar doorheen lopen.
Geweertjes van de carnaval, lekker mee knallen Haha!
Rotjes, en dan zorgen dat ze niet schrikken van zo'n harde knal. Schrikken mag wel, maar niet er vandoor schieten.

jacqueline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 09:45

oke... das leuk! maar die van mij heeft last van dingen die er niet zijn... een lange zijde waar ze al een half uur langs loopt kan ineens heel eng zijn, maar het is wel leuk om eens te doen zeg!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:47

Als je medisch uit kunt sluiten dat er iets is, zou ik twee dingen adviseren: voer controleren, en paard hard aan het werk zetten. Hoe lang galoppeer jij? Ik galoppeer zeker een kwartier tot twintig minuten in een les van een uur, paard is dan zeker niet uitgeput maar lekker voldaan.

Wet pads make sweet horses...dat betekend niet hard aanpakken, maar dat betekend wel dat ze moeten werken.

jacqueline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 09:50

ik denk dat ik medisch wel uit kan sluiten ze is op foto's geweest toen ik haar kocht, ik ga iig haar laten kraken, maar ja ik kom niet zover dat ik haar aan t werk heb want als ze eenmaal lekker loopt dan schrikt ze weer, en dan ben ik de controle kwijt, ik galoppeer ook minstens een kwartier..

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:10

Ik kan het slecht uitleggen. Dus hier is de site van de cranio sacraal vereniging. http://www.cranio-sacraal.org/ Er staat daar niets over de behandeling van paarden, maar je krijgt een idee wat er gedaan wordt. Als je via google zoekt op paarden en cranio sacraal vind je meer info.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:30

Als het idd echt gewoon verzet is, dan toch goed aan het werk zetten. Niet aan het schrikken denken en niet boos worden (is heel moeilijk) probeer ook eens bij iemand anders een les te volgen. Ik zeg niet dat het aan je instructrice ligt, maar het kan je probleem wel versterken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:11

Uit jouw verhaal klinkt het niet alsof ze pijn heeft. Ik zou het probleem eerder in de manier van trainen zoeken. Niet dat die fout is, maar misschien past een andere manier van trainen beter. Ik hoop dat je snel tot een soort van oplossing kunt komen, want niks is zo vervelend om met knikkende knieën naar je paard te moeten gaan! Mijn paard heeft ook zo'n soort dip gehad. Toen ik van instructie wisselde, was het vrijwel meteen over. Mijn nieuwe instructie richtte zich heel erg op mij en mijn (onbewuste) spanning wat langzaam plaats maakte voor angst. Heeeeeel veel overgangen en zijgangen en het niet rijden op de hoefslag heeft mij en mijn paard over de dip geholpen. Mijn angst maakte plaats voor plezier. Ik hoop dat jij hetzelfde kunt zeggen over een tijdje! Lachen

jacqueline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 21:13

bedankt voor jullie reacties! ik heb vanavond gereden, nou ja gereden...

ik kwam op stal en ze stond vrolijk te eten in haar stalletje, toen ik haar had opgezadeld ben ik naar de bak gestapt, toen ik was opgestapt werd het me gelijk al duidelijk... ik reed een volte en moest m telkens kleiner maken omdat ze weer erg begon te kijken, toen vloog ze weer vanuit het niets omhoog, ik gaf been om haar naar voren te krijgen en toen steigerde ze zo hoog dat we achterover zijn gevallen... ben er nog wel weer op gestapt, maar was zo geschrokken dat ik maar heb uitgestapt.
ik wil haar wel aan het werk zetten maar zodra ik te veel vraag, gaat ze in de staak.. ze heeft nu natuurlijk ook wel door dat ze me met dat gesteiger intimideerd dus dat zal ze zeker tegen me gaan gebruiken, zo slim is ze wel.
ik heb morgen les en zit er zo tegen op te kijken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:17

Ai dat is erg vervelend zeg!
Heb je ook vantevoren gelongeerd? Misschien kun je dat doen morgen, om even wat energie kwijt te raken.
En is er niemand anders die het van je over kan nemen, als het je zelf niet zou lukken?

jacqueline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 21:21

nee heb haar niet gelongeerd, maar ze is niet gek ofzo ze is heel kalm en rustig ook met lange teugel, maar zodra ik de teugels oppak en haar aan het werk wil zetten komt ze in verzet, ik heb mijn instructrice gebeld maar die neemt niet op, ik zu haar er graag even op hebben, mischien dat zei m wel aan t lopen krijgt.. op de longe is ze trouwens super braaf, laat de rug lekker los etc. dus je zou zeggen dat haar gestel wel goed is..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:24

Krijgt je paard wel de tijd om het een en ander te verwerken?
En dan ook echt een dag vrij, zonder menselijk gezeur aan het hoofd?

Er al eens aangedacht om eens een andere instructie te proberen? Al was het maar om eens een andere kijk te krijgen op jouw en je paard.

En je zadel kan wel gepast zijn 1 jaar geleden, maar je paard groeit, regelmatige controle van het zadel is echt geen overbodige luxe.

En is je bit mischien te dik?

en wat ook goed helpt, laat jezelf eens filmen tijdens het rijden, zonder en met les... en bekijk dan de beelden eens samen met je instructie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:27

Je zegt dat ze in verzet komt als je de teugels oppakt, maar wat als je met lange teugels gaat draven? Is ze dan wel braaf? Dan zou ik vermoeden dat het toch in haar mond zit. Het hoeft maar iets heel kleins te zijn.. Een scherp stukje aan het bit, een blaartje of sneetje in de mondhoek, of misschien last van de nekspieren..

jacqueline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 21:32

ik probeer haar zoveel mogelijk te rijden maar ze heeft uiteraard elke week een dag vrij dan staat ze lekker op t land of in de bak met een oude pony, mijn zadel is 2 maanden terug opgevuld en weer helemaal nagekeken ook gekeken op de rug van mijn paard door de zadelmaker.
ik heb een k&k dubbel gebroken aurigaan bit, ze loopt daar altijd erg fijn op, mijn hoofdstel is een mexicaan daar reageerd ze erg goed op, dit prutsmuts is van de laatste week, daarvoor had ik ook weleens een dip maar niet zo extreem...
ik rijd al 2 jaar bij miranda (instructrice) zij is een ZZ amazone met alle papieren daar zou je van zeggen dat dat toch wel goed is???

als ik de teugels losjes houd dan begint ze na een tijdje te slaan met haar hoofd het bit hangt niet te laag of te hoog dus dat slaat niet tegen de kiezen aan,
ik zal morgen haar mond eens nakijken, maar ze eet wel goed.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:48

Ik bedoel er niet mee dat je instructrice niet goed zou zijn, maar soms kan het heel verhelderend werken om eens een ander te laten kijken.

Bij ons krijgen de paarden om de dag gereden, bij extreme inspanning bijv. concours zelfs een dag langer vrij. En dat bevalt ons erg goed. Ze gaan sowieso iedere dag de weide op.

Het bit kan wel wat te dik zijn, MISCHIEN (kan het nl niet beoordelen van hieruit) is je bit net iets te dik en heeft ze darom wel eens van die dipjes.

Het zal zoeken worden wat er mis is.. maar geef je paard eens een week vrij, en dan echt vrijaf... niet longeren, enkel de normale verzorging en dan de weide op.
En als je les hebt gehad, geef je paard een dag vrij om alles te verwerken... is een goedkoop en een simpel advies.
Laatst bijgewerkt door Alane op 26-03-07 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jacqueline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 21:51

oke bedankt, ik zal het eens proberen.. andere instructie is ook een goed idee, beetje afwisseling.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:32

Ik ken je probleem heel erg goed. Mijn vorige paard is door een heleboel artsen, fysio's homeopathen en holistische artsen helemaal gezond verklaard. Klinisch gekeurd en rontchen gekeurd. Paard had wel last van pollenallergie in de zomermaanden. Aan de longe met pessoa liep hij als een trein als er een parcours gesprongen moest worden ook, maar wanneer ik hem dressuurmatig aan het werk zette vertoonde hij zoveel kuren. Tijdje op de wei gezet voor vakantie, tijdje alleen maar buiten gereden en tijdje heel hard aan het werk gezet. Niets hielp. Heeft er heel veel mensen vanaf gekregen, vanuit het niets ontplofte hij gewoon. Zadelmakers, tandartsen alles geprobeerd. Paard heeft gewoon geweten wat hij kon en maakte daar gretig gebruik van. Na drie jaar ups en downs ging het rijden met mij best goed. Paar keer gestart, ook dressuur en dan deed hij zijn best. Tot hij weer een nieuw trukkje had. Niet meer rechtsom willen, niet meer willen stappen of helemaal niet meer vooruit willen. Heb vele instructeurs erbij gehad en zat regelmatig met mijn handen in het haar. Paard is nu verkocht omdat ik aan mijn rug geopereerd ben. Staat nu bij een springruiter en daar gaat het erg goed, mits die ruiter hem het eerste kwartier iedere dag laat weten wie de baas is. Soms krijgt hij een flinke schop onder zijn kont, maar hij heeft het nodig... Ik heb geen oplossing voor je probleem, maar leef wel met je mee omdat ik weet hoe het voelt om helemaal niet te willen opstappen.

jacqueline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:13

jeetje dat is ook niet leuk ik hoop dat het bij mij niet die kant op gaat...

maar ik heb nieuws!!!
ik heb vannochtend les gehad, mijn instructrice heeft er eerst een half uur opgezeten, natuurlijk was ze eerst behoorlijk irritand (steigeren, wegvliegen, bokken, rug wegdrukken etc.)
mijn instructrice is wel zó opgeleid die speeld met zulke paarden..
na een kwartier begon ze zich wat neer te geven, ze begon braaf te lopen en liet zich goed bewerken, het koppie zakte wat en ze ging heerlijk over de rug lopen, daarna ik erop (met lood in mn laarzen want ik was die klap van gister nog niet vergeten..) ze was natuurlijk eerst wel kijkerig en ze is ook een aantal keren omhoog geweest, maar toen heb ik haar goed voorwaarts gereden, en zowaar ik heb fijn gereden... ze liet lekker los in t mondje en de rug, natuurlijk moest ik haar op de 'enge' lange zijde (lopen wat schapen naast) even goed aanpakken en vooral voorwaarts houden..
maar ik ben met een voldaan gevoel afgestapt, unity staat nu lekker in de box lekker gewassen, vanmiddag mag ze even op t land omdat ze zo braaf was..

ik hou de mensen die het leuk vinden hier op de hoogte!