niet kunnen doorzitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

niet kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 23:09

oh ik heb toch een paard dat zo hoog opgooit echt dramatisch hoor en hoe meer hij ontspant hoe ruimer hij loopt hoe erger het word.
vanuit stap en dan draf gaat het goed hou ik het een rondje vol , maar als hij al draaft om dan te blijven zitten poeh poeh nog geen volte red ik het.
alles beweegt dan mee mijn armen onder benen echt verscrikkelijk.

zit les zij mijn instructrische , maar er moeten toch ook andere manieren zijn???? toch??

Evelijn

Re: niet kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:14

andere manier dan leren zitten? tja je moet zorgen dat je ontspannen blijft zitten in de juiste houding, zodat je goed mee kan bewegen met het paard. waarom is zitles dan zo'n raar idee?

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 23:16

nee geen raar idee, maar ik voel me net een beginner joh , ik blijf elke x als ik rij het proberen maar als ik het ouddoor seiz ge starten moet ik toch fatsoenlijk kunnen zitten.
gewoon kilometers maken dus

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:18

probeer eens met extra lange beugels of zonder beugels te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:20

Ik denk dat zitles toch de beste manier is! Dat iemand je paard longeert en dat jij je alleen maar hoeft te concentreren op het zitten. Ga niet klemmen maar probeer te ontspannen! Als jij gespannen zit, gaat het paard ook gespannen lopen en dat zit alleen maar lastiger.
En maak jezelf lang! Kijk recht naar voren, hou je been lang, hakken omlaag en mooi rechtop zitten. Verder kun je het misschien een beetje opbouwen: eerst maar eens een lange zijde als je een grote volte al niet volhoudt, dan een grote volte.. steeds een stukje langer.
Ik weet hoe lastig het is, ik heb dan wel geen eigen paard maar een paard op de manege gooit ook enorm hoog op en dat is echt niet makkelijk uit te zitten. Maar het gaat nu wel goed!
Heel veel succes!

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:20

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:30

IK heb zelf ook enorme moeite met doorzitten.

Wat ik probeer, is vooral rechtop te gaan zitten,lang maken,en vooral,alles los te gooien,en doen alsof ik an het mini lichtrijden ben, ik kan het niet goed uitleggen. mar dat werke de laatste keer voor mij

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 23:35

Snackie schreef:
IK heb zelf ook enorme moeite met doorzitten.

Wat ik probeer, is vooral rechtop te gaan zitten,lang maken,en vooral,alles los te gooien,en doen alsof ik an het mini lichtrijden ben, ik kan het niet goed uitleggen. mar dat werke de laatste keer voor mij

al ik dit probeer (en geloof me heb het al vaak gedaan ) heb ik alleen al moeite om na te denken en ben niet eens blond, mijn handen en armen stil/mee gaand benen stil tenen naar binnen en hakken laag , niet voor over kantelen.
ik ga morgen maar is wat anders proberen : een paar passen doorzitten -lichtrijden-doorzitten -lichtrijden. en mijn beugels 2 gaten langer.

alvast bedankt voor alle tips

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:37

zonder beugels kan ik beter doorzitten als met beugels.
vroeger(lees een jaar of 7 geleden) ging ik heel licht rechtop staan in de beugels,voor mijn gevoel, was niet echt doorzitten,maar voor t plaatje wel Haha!

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:14

heej!
Ik heb dit ook gehad,
ik drukte me benen & hakken gewoon even heel erg uit en toen lukte het me .
Misschien kun jy het ook proberen?

GRoetjes.

Nicole84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:52

oh dit probleem ken ik, als ik op het fjordje van de manege zit, heb ik hetzelfde probleem, vooral als hij in galop wil en hij snel gaat draven dan stuiter ik er bijna af! houd dit topic in de gaten...

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:45

Bovenbeenspieren aanspannen, onderbenen aangesloten houden, zorgen dat je recht zit en ontspannen.. Werkt voor mij het beste Knipoog

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:49

gelukkig zijn er nog meer mensen met dat probleem

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:46

'Zonder beugels, zonder teugels', 't heeft mij ontzettend geholpen. Van mijn instructrice moest ik eerst mijn armen naast m'n lichaam laten hangen en later net doen alsof ik mijn teugels vast had. Ook reed ik regelmatig zonder beugels. Ik heb er enorm veel van opgestoken! Nu krijg ik ook vaak te horen: 'jezelf dwingen om te blijven zitten, ook als het moeilijk wordt'.

Beginner en zitles? Ik hoorde laatst een verhaal van iemand die bij Coby van Baalen op stal staat, het eerste wat zij van Coby kreeg was: zitles. Dus nee, zou het niet zien als iets puur en enkel voor beginners.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:59

Oefenen, oefenen, oefenen Knipoog
Veel zonder beugels gaan rijden, zitles is ook een goed idee Ja.

Nicole84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:52

val je er dan niet meteen af??

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:34

Zonder beugels of zonder zadel rijden. Dan moet je wel! Tong uitsteken
Probeer je lang te maken en met het ritme van het paard mee te gaan (ik weet: het klinkt makkelijker dan het is).
Succes!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:37

Ander zadel?

Bij mij heeft dit heel erg geholpen. Ik kan op mijn oude zadel echt niet doorzitten en op mijn nieuwe gaat het veel beter Lachen Nog steeds wel in de middendraf of uitgestrekte draf wat moeite met het uitzitten, maar het gaat echt beter nu Lachen

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:08

Een zitles is een goed idee, ook zou je eens zonder stijgbeugels kunnen rijden of zonder zadel, dan ga je pas echt zitten en is goed voor je evenwicht.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:15

Check eens of je balans goed is, door van been te wisselen als je "staat" en niet als je "zit". haha een waarschuwing is vooraf wel op z'n plek want dit kan erg confronterend zijn. Weet je overigens wel waar je aan moet werken. Vaak proberen mensen door te zitten, terwijl hun balans met lichtrijden ook al slecht is.

Zitlessen kunnen alleen maar zinvol zijn, toch? En je voelen als een beginner? Laat veel "vergevorderden" maar eens een rondje doen... Knipoog

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:21

Probeer het anders eens zonder zadel? is maar een vraag ik weet niet of jouw paard een beetje lekker zit.. maar Ik rij een haflinger. en ik kan dan heel makkelijk blijven zitten en de draf zonder zadel.. maar met zadel.. ze góoit me echt de lucht in. het kan ook helemaal niet helpen maar als je zonder zadel rijd moet je je wel helemaal ontspannen anders stuiter je d'r af. laat anders een keer iemand met je mee rennen die het paard vast houd. las het dan niet meer gaat. kan die gene je paard laten stoppen. Het kan echt zijn dat het voor jou helemala niet werkt, maar voor mij wel

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:52

mhtimmerwerk schreef:
oh ik heb toch een paard dat zo hoog opgooit echt dramatisch hoor en hoe meer hij ontspant hoe ruimer hij loopt hoe erger het word.
vanuit stap en dan draf gaat het goed hou ik het een rondje vol , maar als hij al draaft om dan te blijven zitten poeh poeh nog geen volte red ik het.
alles beweegt dan mee mijn armen onder benen echt verscrikkelijk.

zit les zij mijn instructrische , maar er moeten toch ook andere manieren zijn???? toch??

Zitles nemen!

Als je naar een andere manier zoekt dan les, kun je nog de volgende boeken lezen. Een boek kan je een eindje op weg helpen maar een instructrice is het beste. Zij kan je OP DAT moment corrigeren dat je het nodig hebt, EN een longeur is ook erg nuttig.

Aanraders:
Verlichte rijkunst - Heather Moffet (pag 32 t/m 35)
Basis Rijkunst, wat beweegt de ruiter[i] - Anne Muller (pag 158. Staan ook veel oefeningen in om zonder paard te doen)
[i]Centered Riding
- Sally Swift (pag 111 t/m 117. Met veel visualisatie oefeningen)
Centered Riding 2 - Sally Swift (pag 109 t/m 114, 121)

Shirana1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:08

Ik heb geleerd om je bekken te kantelen, daardoor lijkt het of je helemaal met het paard meegaat. Ik kan zelfs mijn hoofd bijna geheel stil houden, mits mijn paard lekker ontspannen loopt.

IK heb ook altijd moeite gehad om door te zitten. Ik ben begonnen met lichtrijden - doorzitten - lichtrijden -doorzitten, eerst om de paar passen (om het gevoel te krijgen) dan per kwart of halve bak.

Dan voel je gelijk of je paard lekker loopt, daarna ben ik gaan oefenen om mijn bekken te kantelen, dus in draf als je gaat doorzitten met je paard meegaan (en hiervoor moet je je bekken kantelen). Sommige mensen doen dit onbewust, maar veel mensen moeten hier vooral in het begin bij nadenken.

Verder heb ik heel veel zonder zadel gereden, dit ging mij makkelijker af als met zadel en zonder beugels.

En tsjah je moet je balans natuurlijk wel goed hebben, dit kun je ook oefenen zonder paard. Leg een balkje op de grond of iets hoger, en dan over dat balkje lopen. De breedte kun je natuurlijk breed beginnen en dan steeds smaller.

De verlichte zit werkte bij mij ook goed, aangezien ik niet aan de teugels mocht komen en niet op het paard steunen alleen maar op de beugels dan leer je ook om goed midden boven je paard te blijven.

Verder heb ik op alles gereden, van makke slome pony's tot de bokkerige en vervelende pony's ook gewoon makke pony's en snelle pony's(welke mijn voorkeur genieten). Ook heb ik al op allerlei paarden gereden, van sloom tot snel, van mak tot helemaal niet mak.
En ik moet zeggen daar leer je meer van, als van wat alle mensen bij elkaar te zeggen hebben.

Sommige paarden geven aan of je goed of niet goed zit, zo heb ik zelf een pony gehad die vast niet ging galopperen als je niet goed zat en je buitenbeen goed naar achteren legde. Ze ging ook vast niet draven als je niet goed zat of als je niet goed je benen aanlegde. En daar leer je denk ik meer van als van wat iedereen ook zegt. Ook instructeurs en instructrices zijn maar mensen en kunnen ook niet alles weten, bij mijn pony had ik ook les van een instructeur nou dat heb ik geweten, ze begon te bokken en te steigeren als ik deed wat die man allemaal wou, dat werkte niet. DAarna kreeg ik les van een andere en dat ging beter. Daarna ben ik op mijn eigen manier gaan rijden, gewoon wat mijn gevoel mij ingeeft, natuurlijk wel tips meenemend, en daarna heb ik gewoon L1-dressuur en L gesprongen, en dat was voor mij toch wel top. Ik kom vaak niet verder in de sport omdat de paarden vaak al worden verkocht voordat ze L zijn. Nou ja aan de ene kant is het wel goed, maar aan de andere kant wel jammer.

Nicole84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:49

ik heb gisteren aan mijn instructrice gevraagd of ze mij prive zitles wil geven en dat wil ze! ben nu ook het boek 100 manieren om beter te leren paardrijden aan het lezen, vind het een goed boek zeker voor beginners, ik leer er veel van!

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:52

Ik snap helemaal hoe je je voelt, ik heb ook een aantal keer zulke paardjes gereden, maarde beste remedie is inderdaad zitles en ontspannen!!!! dat is echt een must. probeer het inderdaad met beugels die 3 gaatjes langer zijn of zonder beugels. en als dat allemaal niet lukt, zou ik als ik jou was een ander paard kopen..