Ik heb hem al 7 jaar en is nooit echt braaf geweest, maar de laatste tijd is het echt verschrikkelijk. Met rijden probeert hij vaak onder het werk uit te komen door te gaan bokken en het stomme is dat hij dit altijd op dezelfde plek in de bak doet.
Als ik hem daarna terecht wijs gaat hij zich heel erg opfokken en draaft ie zo’n beetje op de plek en z’n staart is dan net een propeller.
Voorbeeld→ http://www.youtube.com/watch?v=0_esu0Ejk78 & http://www.youtube.com/watch?v=qhM2nSDws_w
(Filmpje is van een tijdje terug, dus de bak lag er niet zo best bij)
Met longeren is hij in het begin vaak ook druk, maar daarna is hij heel braaf. Als m’n nichtje van 8 erop zit is hij ook super braaf en ook als ik, niks van hem vraag is hij braaf. Soms rijd ik ook western op hem, dan is hij meestal redelijk braaf, maar de laatste tijd begint hij dan ook te etteren.
Ik moet ook echt met een martingaal rijden, als ik dit niet doe en hij begint vervelend te doen, dan hou ik er niets meer aan, hij steekt z’n hoofd in de lucht en weg is de controle. Longeren --> http://www.youtube.com/watch?v=GUkbT5J1BYUOok wil ik graag buitenritten met hem maken, maar dat is echt een grote ramp, dan wordt ie helemaal gek, zowel als ik erop zit als wanneer ik ernaast loop. Achter het weiland, op hetzelfde terrein is ook een breed geasfalteerd weggetje, tussen de schuren, waar we zo af en toe het buitenrijden oefenen. Maar ook daar begint ie met dribbelen op de plaats, staart hoog in de lucht en giga neusgaten
daar krijg ik hem dan na een tijdje wel wat rustiger, maar echt ontspannen wordt ie niet.
Maar zodra we van het terrein of zijn, wordt het echt levensgevaarlijk, hij begint weer te dribbelen, slaat van zich af, bokt en komt bijna overeind.
In de bak schrikt hij ook wel af en toe, maar dan doet ie een klein sprongetje opzij en dan is het over en aan ‘enge dingen’ in de bak wendt hij ook snel, zoals bijvoorbeeld paraplu’s, voetballen ed. Met buitenrijden ‘oefenen’ stop ik pas als hij echt een stuk rustiger is geworden, maar zodra we het dan weer proberen is hij weer net zo druk als aan het begin van de vorige keer.
Ik weet echt niet wat ik nou met hem aan moet, dressuur vind hij dus echt vervelend en buitenritten met hem zijn levensgevaarlijk. Ik ben pas begonnen met vrijheidsdressuur, om te kijken of dat dan misschien wat is voor hem, maar daar wordt ie super ongeduldig van, dan krijg je tien snelle stampvoetjes achter elkaar in plaats van 1 rustige, maar hij pakt het wel heel snel op allemaal. Soms lijkt hij meer een wilde hengst dan een braaf bereden ruin. Want ook als hij gewoon in de wei staat, kan hij zomaar zonder duidelijk aanleiding, als een gek keihard door het weiland galopperen, al bokkend en steigerend en daarna weer helemaal showend langs het hek draven.
Voor de geïnteresseerden een stukje geschiedenis:
Toen we hem kochten was hij zwaar verwaarloost en erg angstig, ook vertelde de handelaar niet bepaald de waarheid over hem, hij was volgens hem van 2 jonge meisjes geweest en was 10 jaar oud, volgens de dierenarts was hij 5 en ook leek het erop dat hij nauwelijks ingereden was. Maar goed de handelaar wist niet eens hoe hij heette en verder vertelde hij nog wel meer onwaarheden.
Dus kort samengevat, is deze gekke pony gewoon onberijdbaar of denken jullie dat er toch nog een oplossing voor ons is?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik begin echt een beetje wanhopig te worden