de piaffe: hoe zou dat aan een paard geleerd worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frodo1993

de piaffe: hoe zou dat aan een paard geleerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 09:12

Hallo,
Ik vroeg mij laatst dus af na het zien van een kur op muziek op internet, hoe ze die piaffe toch aan hun paarden zouden leren. En nee, ik wil dit niet aan mijn pony leren, maar ik vraag het mij gewoon af. Iemand er iets over gelezen/gehoord/gezien/gedaan?
Gr Lili.

xDaPhNex

Re: de piaffe: hoe zou dat aan een paard geleerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:14

JA! dat vraag ik me ook wel eens af!
Zou iemand hier dat weten??

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 09:15

xDaPhNex schreef:
JA! dat vraag ik me ook wel eens af!
Zou iemand hier dat weten??

Oke, dan ben ik dus niet de enige.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:25

TAO --> RT-P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:26

laatst legde hans peter minderhout het uit op een clinic bij expo on horse. ben alleen de helft weer vergeten Haha!

het had er mee te maken dat je paard iig moet dragen op het achterbeen in de stap, dan liet hij zijn paard heel kort stappen en reed zo naar een piaffe toe.
verder weet ik het niet meer

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:28

dat verschilt toch?
de ene leert het aan vanuit stap en de ander vanaf draf..

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:30

Piaffe is de hoogste graad van verzameling. Je kan het idd vanuit stap of draf leren. Mijn ervaring is dat het vanuit draf rustiger gaat. Vanuit de stap krijg ik nog een beetje protest (lees: zwiepen met de staart, verzameling kwijt)..

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:55

ik dacht dat een schijnovergang in draf het begin is voor een piaff. Ik heb 1 keer een paard zo kunnen verzamelen dat ik het gevoel kreeg dat ik piaffeerde. Paard schoof zijn kont er flink onder en ik had echt zoiets van WOW. Ik had het dier ook lekker in de verzameling en gaf telkens een kleine ophouding om en om en gaf ook om en om been. Ik kwam amper nog vooruit.Het is lastig uit te leggen maar het is hard werken voor jou en het paard.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:04

Het is wel geen piaffe ( natuurlijk niet ), maar wat ik wel vaak doe is mijn paard vanuit stap laten 'aandribbelen'. Ik vraag een sterk verzamelde stap en vanuit daar draaf ik aan, terwijl ik tactmatig met mijn kuit de achterbenen ondersteun. Dan krijg je een hele energieke draf, die sterk verzameld is. Ik kan me voorstellen dat ze op die manier ook de piaffe trainen.
Ik ben het met Lins-vetra eens dat dit snel tot protest kan leiden, maar alleen als je het met te weinig gevoel doet. Basisprincipe lijkt me een steeds meegaande ontspannen hand ( dus niet sluiten door je paard van voor tegen te houden ) en een tactmatig drijvend been, bij een paard dat zeer scherp aan het been is. En dan nog zelf zeer goed je kruis aantrekken zodat je je paard ook met je zit ruimte geeft om naar voren te gaan. Maar dan nog kan je paard gaan protesteren natuurlijk, je vraagt ook wel erg veel. Ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat je het ze zowel vanuit draf als stap kan aanleren.
Nou ja, ik kan me voorstellen dat het zo geleerd wordt. Ik rijd zelf met dit paard nog geen B, dus eigenlijk klets ik ook maar een beetje uit mijn nek Bloos

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:19

Hoe het moet?? geen idee..

Hoe het voelt wel.. maar dat is bijna onbeschrijfbaar Lovers

Nu het verhaal..

Ik had mijn vorige paard de 1e keer op wedstrijdt uitgebracht,, meneer was zooo heet dat ik hem even op de plaats moest zetten..
Dus ik die teugels even wat strakker/korter gepakt en ik probeerde hem vanuit Dribbelstand terug te rijden naar halthouden...

Nou toen gebeurde het blijkbaar dus Bloos .. hij bleef echt paar passen doorgaan tot verbazing van een hoop mensen..

Achteraf heb ik gehoord dat hij te plaatsen de piaffe heeft gedaan..

Het enige wat ik ervan weet is dat het SUPER HEERLIJK ZAT Schijnheilig

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:27

De piaffe : De piaffe is de verzamelde draf op de plaats. Bij deze oefening worden de benen diagonaalsgewijs opgetild en neergezet in een verende draf, waarbij het paard op één plaats blijft. De piaffe is een van de zwaarste en moeilijkste dressuuroefeningen. Het paard moet zijn vier benen even hoog optillen om als het ware van de ene stap in de andere te springen. Daarbij wordt de achterhand omlaag gebracht.

De hulpen voor de piaffe : Geef een halve ophouding en rijd het paard voorwaarts met een licht recht bovenlichaam en zit en hele lichte teugelhulpen. Beenhulpen moeten zacht en zwaaiend zijn. De ruiter moet op het paard afgaan; als het goede passen maakt moeten lichte, diagonale hulpen gegeven worden. Als het paard 'kleeft' gebruikt u beide benen tesamen in het ritme van de passen om meer impuls te krijgen, maar de passen niet te versnellen.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:39

Vanuit stap verzamelen. Korter, kleiner en vlugger stappen. Dan ietsje verlicht gaan zitten(knie aansluiten, rug holler, borstbeen strekken, schouderbladen naar elkaar toedrukken) en je onderbenen een klein stukje achter de singel leggen. Daarna is het een kwestie van gas en rem vrij kort na elkaar.

Mijn piaffe:
http://www.zippyvideos.com/406367931653 ... io-piaffe/

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:45

Odie schreef:
Vanuit stap verzamelen. Korter, kleiner en vlugger stappen. Dan ietsje verlicht gaan zitten(knie aansluiten, rug holler, borstbeen strekken, schouderbladen naar elkaar toedrukken) en je onderbenen een klein stukje achter de singel leggen. Daarna is het een kwestie van gas en rem vrij kort na elkaar.

Mijn piaffe:
http://www.zippyvideos.com/406367931653 ... io-piaffe/

Zo ontzettend mooi!!!

Mijn vorige paard(zie bericht topic) deed het toen ook eens uit zichzelf...omdat hij zo heet was en ik hem terug wilde rijden!!!

Maar wat een filmpje zeg,, echt super..ik doe het je niet na hoor?
Ben wel even aan het zoeken gegaan op google voor de juiste hulpen(was ik zelf ook wel nieuwgierig na)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:01

Odie: Jij doet het dus vanuit stap. Is daar nog een reden voor? (dat je het vanuit stap doet en niet vanuit draf)

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:13

Hmm ja ik denk dat het makkelijker is om aan te leren vanuit stap, omdat je dan al minder snelheid hebt en vanuit draf moet je eerst veeel meer verzamelen om hetzelfde resultaat te krijgen. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat hij eerst teveel op de voorhand valt.
Stap en piaffe hebben allebei geen zweefmoment en de draf wel, dus de overgang is daardoor groter dan vanuit stap.
Maar dit alles verschilt ook weer per paard. Als je een paard hebt met een grote ruime stap met lange passen en een klein drafje dan is het weer makkelijker vanuit draf. Maar het paard op mijn filmpje heeft een draf met erg veel zweefmoment en een korte zuivere stap. Dus de keus was makkelijk.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:57

Odie schreef:
Hmm ja ik denk dat het makkelijker is om aan te leren vanuit stap, omdat je dan al minder snelheid hebt en vanuit draf moet je eerst veeel meer verzamelen om hetzelfde resultaat te krijgen. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat hij eerst teveel op de voorhand valt.
Stap en piaffe hebben allebei geen zweefmoment en de draf wel, dus de overgang is daardoor groter dan vanuit stap.
Maar dit alles verschilt ook weer per paard. Als je een paard hebt met een grote ruime stap met lange passen en een klein drafje dan is het weer makkelijker vanuit draf. Maar het paard op mijn filmpje heeft een draf met erg veel zweefmoment en een korte zuivere stap. Dus de keus was makkelijk.

Gaaf filmpje zeg, je doet het echt goed! Haha!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:40

Dankjewel! Zijn nog wel een paar tactfoutjes te zien op het filmpje... maar opzich ziet het er best aardig uit.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:05

Mijn paard doet dat vaak als we van een buitenrit terug komen en richting stal gaan. Ze wil dan heel graag weer terug naar de pony's en begint dan te dribbelen, als ik haar dan tegenhou gaat ze piafferen. Het zit inderdaad heel erg lekker maar toch straf ik het af als ze dat doet, ik vraag er namelijk niet om en wil dat ze gewoon naar huis stapt.

edit: of is het passage wat mijn paard doet? Ze gaat namelijk wel vooruit maar in zo'n verheven draf. Ik haal die twee altijd door elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:17

Heel mooi gedaan Odie, vind dat hij z'n achterbenen ook heel netjes gebruikt. Ik doe het je ook zeker niet na Haha!
Wat ik wel weet van de piaffe is dat je paard heel goed naar je been moet luisteren, goed op het been moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:21

mijn fries deed het altijd als ze onrustig werd, dit heb ik toen telkens afgestraft en op comando gezet zodat ze het nu alleen doet als ik het vraag en dat doe ik nooit dus doet ze het ook niet meer Knipoog
heel af en toe vraag ik het nog wel, gewoon even weten of ze het nog kan Bloos

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:59

[gast1122] schreef:
Heel mooi gedaan Odie, vind dat hij z'n achterbenen ook heel netjes gebruikt. Ik doe het je ook zeker niet na Haha!
Wat ik wel weet van de piaffe is dat je paard heel goed naar je been moet luisteren, goed op het been moet zijn.

Dat is nou precies mijn geheim! Hij is ontzettend scherp aan mn been. Waardoor ik aan kuitdruk genoeg heb om 'm aan het piafferen te krijgen. Zijn temperament werkt ook wel mee hoor.

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:51

In dit topic lees ik veel dat paarden het hebben laten voelen op het moment dat zij onrustig werden op de plek gingen dribbelen. Verwar dit niet met piafferen!! Het is namelijk absoluut niet hetzelfde gevoel. Piaffe is de hoogste graad van africhting waarbij je paard met volledige nageelijkheid en de juiste combinatie van inspanning en ontspanning zijn oefening uitvoert. Zoals je in het filmpje van Odie ziet, is daar sprake van een ontspannen paard dat geactiveerd wordt om zich meer te verzamelen en van daaruit in piaffe overgaat. Als een paard vanuit spanning paiffeert, is er over het algemeen geen sprake van verzameling en heb je eerder te maken met ongecontroleerd gedribbel op de plaats of een zweefdraf (ook niet te verwarren met passage).

@Odie, ziet er inderdaad goed uit, op wat taktfoutjes na Knipoog . Zelf zou ik hem ook nog meer willen zien "zitten", maar ik weet natuurlijk niet hoelang je dit al met hem traint. Je hulpen zagen er wel keurig uit. Je komt (gelukkig) over als iemand die weet waar ze mee bezig is.

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:58

Ik kan helaas je fimpje niet zien Scheve mond
was wel benieuwd!

AAAH! hij doet t al! WOW! knap hoor! Knipoog
Laatst bijgewerkt door xDaPhNex op 02-02-07 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:02

Oew dat ziet er gaaf uit!

Heb zelf ook wel vaker gehad dat ik dacht de "piaffen" als het paard begon te dribbelen maar had al zo'n idee dat dat niet echt hetzelfde was Lachen Ik zou verder echt geen idee hebben hoe je het doet maar het lijkt me zo leuk om te kunnen!

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:09

@ Odie, heb net je profiel gelezen. Je paarden zien er goed uit!