hoe doe je dat hakken laag????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

hoe doe je dat hakken laag????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 21:53

Hoi,
Misschien is hier al een topic over maar ik kon via zoeken niet vinden wat ik zocht.

Vaak zegt men, hakken laag houden, tenen naar binnen ed

Hoe doe je dat nu precies?? Het lukt mij niet, steeds weer trek ik mijn hakken op en het doet heel zeer in mijn enkels. Ik let er heel erg op in de les maar het is nog geen automatisme, maar goed.

Hoe werkt het technisch gezien???? waar steun je op de beugels ed...

graag tips..

lexsus

Re: hoe doe je dat hakken laag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:00

Hoi Kimbuuron!
Tja, hakken laag. Begin er niet over. Iedere les hoorde ik 'hakken laag', verloor m'n beugels ook vaak. Ik kneep met m'n bovenbenen, zelf in verlichte zit kreeg ik het onmogelijke voor elkaar.
M'n instructrice heeft toen voorgesteld om te rijden zonder beugels + teugels, zij had de longeerlijn (paard liep met bijzetjes). De 1ste keer was een hele ervaring. De 2e keer ging het al een stuk beter. Juist doordat ik op m'n kont ging zitten, kon ik m'n benen langmaken en m'n hakken uitdrukken zodat je contact hebt met je beugels.
Oefenen, oefenen, oefenen, dan komt het vanzelf!

shief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:06

je knie iets laten zakken, dan heb je ook gelijk je hakken naar beneden
iets nieuws aanleren is makkelijk dan iets fouts afleren

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:11

gelukkig heb ik dat probleem nooit gehad *afkloppen* mijn benen gaan gelijk goed als ik zit.

rijden zonder beugels is een goede tip, is goed voor je hele houding. Verder zeg je dat je pijn krijgt in je enkels. Probeer te ontspannen, misschien heb je je beugels tekort waardoor je enkel teveel belast wordt.

groetjes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:34

kimbuuron schreef:
graag tips..

De beste tip is het boek van de doctoren Schusdziarra wat onlangs nieuw in het engels vertaald is uitgegeven onder de titel 'Anatomy of Dressage'.
Zij leggen uit waarom er een anatomisch probleem is met benen laten afhangen, de juiste bekkenhouding, tenen naar voren en hakken naar beneden en ook waarom dit bij vrouwen nóg wat lastiger is.

Als jouw denkraam een boek lezen niet trekt, is de site van Dr. Deb Bennett ook informatief alleen veel en véél minder diepgaand en -duidelijk.

Een kantekening die ik wil maken is dat veel 'engels' type zadels een erg beroerde zit opdringen. probeer eens op een écht goed zadel met zo min mogelijk wrongen te gaan zitten om dat te ervaren.

Tot slot, vraag eens aan een lesgeefpersoon die dit roept waaróm eigenlijk. Écht waarom. Functioneel. Wát is de reden dat dit beter zou zijn, wát gaat er dan beter?

HC

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:37

Heel simpel 'hakken laag = tegelijk je tenen optrekken'

Oefen het als je op een stoel zit Ja

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 23:04

ik zou erdoor voorover zitten . Heb verder een heel kort been. Rijd soms met sporen.Ik heb altijd op manege paarden gereden die niet voor het been waren. Is moeilijk een oude verkeerd aangeleerde gewoonte af te leren! Maar ik denk er wel 30 keer per ritje aan, maar nog luklt het niet. Beugels langer gaat niet. Nu als beugels uitzijn hangen ze op enkelhoogte.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:07

Arabesk schreef:
Heel simpel 'hakken laag = tegelijk je tenen optrekken'

Oefen het als je op een stoel zit Ja

Ah, de stoelzit. Ja, dáár kan het bij inderdaad, hakken naar beneden en tenen naar binnen. Ik weet alleen niet of dat middel niet erger is dan de kwaal.

Nu je benen langs, om, een brééd paard laten afhangen voor kuitcontact. Oh ja, en zonder je bekken voorover, zelfs maar op je zitbeentjes te laten kantelen.
Het probleem Arabesk zit in de lang afhangende benen zonder dooszit. Dat beperkt automatisch de draairuimte die overblijft in de heupkom. Het is óf óf, óf veel spierspanning en dat is weer een valkuil voor een lawine andere problemen.

HC

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 23:09

heb een bekkenscheefstand + beenlengteverschil van 17mm , helpt dat daar ook nog aan mee??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:23

kimbuuron schreef:
Nu als beugels uitzijn hangen ze op enkelhoogte.

Ik rij met de beugels zó lang dat ik bij staan nét mijn vingers plat tussen zadel en kruis krijg, want ik zit altijd alles lekker ontspannen door.
Ik rij met mijn voeten zeg 30 graden naar buiten (rechts minder dan links omdat mijn linkerdijbeen verdraaid in de kunstheup staat, dat staat regelmatig ronduit 'dukkie' naar buiten Haha! ), want ik streef naar kuitcontact.
Ik rij niet met naar beneden gedrukte hakken, want met van voren 'gesloten' beugels.
Ik rij echter op een totaal andere manier dan bij klassieke ringdressuur gevraagd wordt. Of dit beter of niet is, is niet belangrijk.
Het heeft me echter bewust gemaakt van de anatomische beperkingen van mijn menselijk lichaam en het boek van Schusdziarra gaf veel antwoorden en oplossingen.

Vraag waaróm. Als het is omdat de jury dit wil zien, dan is dat als je wedstrijdpunten wil scoren de enige reden die je nodig hebt. Wel of niet 'goed' is dan eigenlijk helemaal niet van belang meer, want de jury bepaalt. Dat is met wel meer dingen zo.

Gaat het je om de techniek op zich, dan is het technische waaróm niet veel gevraagd toch?!

HC

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:44

Ik denk dat de TS met zulke ingewikkelde verhalen een beetje afhaakt HC Haha!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 09:45

wat is de TS????

marlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:46

kimbuuron schreef:
wat is de TS????

topicstarter

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 09:52

oh ok. dat ben ik dus.

Ik begrijpt het verhaal van huertecilla niet helemaal, maar de strekking ervan denk ik wel.

Als je het (= hakken optillen) doet omdat je dan zelf beter/fijner zit (voor je lijf omdat het iets anders niet toelaat) dan kun je af vragen waarom het hakken laag technisch gezien beter zou zijn. Als je het doet om op wedstrijd meer punten te verzamelen, dan is de waarom (technisch, waarom lukt het lichamelijk niet) niet belangrijk. Dan moet je het gewoon doen omdat de jury een lang laag been wil zien.

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:21

Ik heb het geleerd in een prive les, dan moet je gewoon je benen lang maken en je tenen omhoog doen zal maar zeggen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 10:36

ja dat bedoel ik dus,,, gewoon je benen lang maken en je tenen omhoog doen... hoe??? Het lukt me niet om gelijk helemaal te verkrampen en uit balans te zijn

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:16

kimbuuron schreef:
ja dat bedoel ik dus,,, gewoon je benen lang maken en je tenen omhoog doen... hoe??? Het lukt me niet om gelijk helemaal te verkrampen en uit balans te zijn

...en dát is het punt inderdaad. Met een ontspannen been is de combi been afhangen, tenen recht vooruit en hak laag door de anatomische bouw van het menselijk heupbeen en de heupkoppen slechts beperkt mogelijk.

Zelf ben ik helemaal wég van een gravure in het boek van De Saunier welke dit geweldig illustreert. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:28

Huertecilla schreef:
...en dát is het punt inderdaad. Met een ontspannen been is de combi been afhangen, tenen recht vooruit en hak laag door de anatomische bouw van het menselijk heupbeen en de heupkoppen slechts beperkt mogelijk.

Zelf ben ik helemaal wég van een gravure in het boek van De Saunier welke dit geweldig illustreert. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.

HC

Afbeelding

Kijk naar het onderbeen. Tot en met de knie is anatomisch correct getekend en vervolgens draait de artiest het onderbeen bijna 45 graden naar binnen. papier is geduldig maar met een been van vlees en bot onmogelijk uiteraard Haha!
Het boek van Schusdziarra laat dit nog veel duidelijker zien aan de hand van een wetenschappelijk onderbouwde uitleg van de anatomie.

Voor wie het allermodernste naadje van deze kous wil weten is er natuurlijk het werk van Dr.Nancy Nicholson. Zij geeft zelf echter alle krediet aan wat zij zelf de 'golden standard' noemt aan de Schusdziarras dus dat lijkt míj de beste weg Knipoog
Het is via Amazon of Bol met een paar dagen in huis.

HC

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:33

Wat ik altijd in gedachte houd en ook zeg tegen kinderen die op onze shets rijden:

Stel dat je de pony (of paard) onder je weg denkt, kom je dan op je voeten terecht?

Werkt altijd Haha!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:36

je moet proberen te veren in je enkels en te ontspannen in je bovenbenen.

Om te oefenen om je hak lager te houden, kun je bijvoorbeeld ook op een traptrede gaan staan, zoals je een trap oploopt. dan doe je de rand vande trede onder de ballen van je voet en druk je je hakken naar de grond. Zo kun je je spieren wat meer oprekken en krijg je het gevoel (ongeveer) wat je op je paard ook moet hebben.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:45

Wat je misschien ook wel kunt doen is je tenen naar binnen draaien wanneer je op de grond staat. Ga met je voeten op heupbreedte staan, en zet vervolgens je tenen tegen elkaar. Houdt dit even vol. Vervolgens kun je steeds je voeten een stukje uit elkaar zetten zodat je je tenen meer naar binnen gedraait kunnen worden.Hiermee rek je de spieren op zodat je je been makkelijker kunt draaien op je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:52

Mirjam schreef:
Wat ik altijd in gedachte houd en ook zeg tegen kinderen die op onze shets rijden:

Stel dat je de pony (of paard) onder je weg denkt, kom je dan op je voeten terecht?

Werkt altijd Haha!

Precies. Knipoog
Het is ook niet zo dat je met je hakken naar beneden gedrukt moet rijden. Er wordt gezegd "hakken laag" wanneer de ruiter met de hakken omhooggetrokken zit.
Zo wordt bijv. ook gezegd "achterover zitten". Niet omdat je bovenlichaam naar achteren moet hellen (integendeel), maar dit wordt gezegd wanneer de ruiter voorover zit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:13

Sorry JoviBan, maar met hakken laag wordt echt bedoeld dat de tenen hoger dan de hak moeten. Dit heeft met de gebruikelijke 'Fillis' stijgbeugels van doen opdat de voet niet doorschiet. Een heel verstandig streven als je met die beugels rijdt, een essentiële veiligheidseis eigenlijk. Dom Duarte schreef al in 1438 over door hemzelf ontworpen van voren 'gesloten' beugels dat die het voor de ruiter veel makkelijker maken correct te zítten. Steek je voeten erin en vergeet ze Haha!
De sinds kort in spullencatalogi verschenen kunsstof kapjes voor op Fillis-beugels vind ik zéér aanbevelenswaardig. In feite is dat een luxe dressuurversie van de eeuwenoude camargue-beugels.

Voor wie spieroefeningen wil doen moet de 'grippers', de binnendijbeenspieren, oprekken. Dat doe je in een soort kleermakerszit op je rug liggend met de voeten tegen elkaar de opgetrokken knieën tegen de mat 'drukken'. Niet met spierkracht maar door óntspanning.
Er zijn nog wel meer oefeningen, doch dit is de belangrijkste.

Al met al is het echter nog niet zo eenvoudig, de juiste zit. Vooral het ontbreken van begrip is een groot probleem. Als je niet weet wát de bedoeling is en vooral waaróm, dan wordt het hoe een onmogelijke opgaaf.
De aandacht voor die verd$#@!! voeten trek de aandacht van de echte crux, de zít, weg.
Het 'Ja maar, hoé dan?' van zoon Schusdziarra tegen het drammen van pa Schusdziarra was voor dit paardrijdende artsenduo reden om er sámen eens tot op de anatomische bodem in te duiken Haha!
Pa is inmiddels naar de eeuwige paardrijvelden vertrokken en zoon is professor aan een duitse universiteit.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:35

Daan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:45

Dit is wel appels met peren vergelijken... als ik een changement rij dan is mijn teen ook lager als mijn hak, omdat ik mijn onderbeen naar achteren breng... Heb laatste een clinic van albert Voorn zitten kijken, en die zegt dat je op de grond moet staan zoals je op je paard zit.. Voeten dus horizontaal.. (als je dit wilt bereiken duw je namelijk vanzelf je hak omlaag omdat je onder de bal van je voet de beugel hebt (als t goed is tenminste Knipoog )
@ ts; Probeer zoveelmogelijk te oefenen om je kuitspier te rekken (zie oefeningen hierboven) en dan heel veel succes!!