Als een wat onkundiger iemand dit gaat nadoen kan dit heel verkeerd uitpakken zoals boven al eens is omschreven.
Ik zeg niet dat iemand dit systeem niet kan gebruiken maar ikzelf gebruik t niet. In ieder geval tot bepaalde grenzen. Het echte Anky systeem gaat over been en hand los van elkaar gebruiken en geen aanleuning willen en de hand niet opzoeken als dat niet gevraagd wordt. Heel gevaarlijk voor degene die nog niet zo vergevorderd zijn.
Wat ik dus nogal vaak zie doen bij rijders van het LRD systeem is 1 teugel/hand heel erg terughalen om hem los te krijgen, dat schijnt zo te horen??....een correcte aanleuning komt tot stand door vertrouwen, en niet door hem los te trekken....
Ik rijd sommige paarden ook wel eens lager en dieper maar altijd met been naar een weerstandbiedende hand aan zodat het paard op druk van de teugel nageeft. Ik wil ook dat de paarden ten alle tijden mijn hand opzoeken, als ik mijn hand meegeef. Het gaat mij erom dat de paarden nageven, en echt nageven en niet om het rond rijden. Er zijn zat paarden die echt met de kin op de borst rondlopen en nog niet nageven.....ik vind dat houding niets met nageeflijkheid te maken heeft. Het kan een manier zijn om dat te bereiken, maar dan wel heel selectief uitgevoerd.
Vind foto's neerzetten ook een beetje onzin, alsof je op een foto kan zien of dat paard nageeflijk is?? Tuurlijk hij loopt rond....heeft dat iets met een paard rijtechnisch africhten en gymnastiseren te maken?? Nee...alleen als hij daadwerkelijk nageeft en zich helemaal loslaat over de bovenlijn. Dat kan je alleen voelen onder t zadel en niet afleiden van een momentopname...
Zo, voor het eerst sinds tijden dat ik iets gepost heb hier op rijtechnisch....