Een paard beleren.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Een paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:10

Hoihoi!

Ik weet niet of ik dit topic wel in het goede forum heb geplaatst, maar dan moeten de mods hem maar even verplaatsen Lachen

Ik heb de mogelijkheid een Fries paard te beleren van 2,5 jaar oud.
Het lijkt mij een leuke uitdaging, maar ik heb nog nooit een paard beleerd!!
Ik heb nog niet gezegd dat ik het ga doen..
Maar goed, stel ik doe het: hoe kan ik het dan het beste doen? Hoe deden jullie het? Zijn er eventueel nog boekjes over? Lachen

Groetjes,

Sokje

Sasqiua

Re: Een paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:15

Hee,
Als je er geen ervaring mee hebt zou ik er niet aan beginnen Knipoog
Ik heb zelf ook nog nooit een paard beleerd, zou ook écht niet weten hoe ik het zou moeten aanpakken. Wel heb ik een paard verder ingereden, maar die kende alle basis dingen dus wel al...
Als je geen ervaring hebt met paarden inrijden, of niemand in de buurt hebt die er ervaring mee heeft, zal ik er zelf niet aan beginnen! Twee en een half jaar vind ik zoiezo nog jong om te rijden, maar misschien kan je wel al beginnen met het aanwennen van voorwerpen op zijn rug of een hoofdstelletje? Lachen

Veel succes er iniedergeval mee!
Groetjes my

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:39

Hey,

Er is wel iemand in de buurt die me 'áf en toe' kan helpen..maarja, meeste tijd moet ik het alleen doen..

Ik wil het wel graag leren en dit is wel een kans..
maar ja lees net weer in een ander topic dat je maar paar x per week kan logeren 10 minuutjes, dan moet ik 25 minuten fietsen voor 10 minuutjes longeren Tong uitsteken

verder vind ik 2,5 ook te jong sowieso om te rijden Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:42

Niet doen, een goede basis (wat het beleren van een paard is) is de garantie voor een goede toekomst voor een paard. Laat het over aan mensen die daar meer ervaring mee hebben, ga niet van tevoren dingen proberen, heel veel professionele berijders hebben het paard het liefst zo groen mogelijk.

Ik kan me voorstellen dat de eigenaar zijn paard aan jouw toevertrouwd, dat kost een stuk minder dan die Professioneel. Als je het graag wilt leren kun je altijd een professionele stal opzoeken en het daar onder begeleiding GOED leren...

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:54

Hey
ja er zijn meer meisjes die het daar doen.. en dat is idd goedkoper..

Maar zo'n stal.. daar moet ik dan vrijwillig werken? dat wordt dus stallen uitmesten en in ruil beleren leren? Tong uitsteken

Jah, of stage lopen.. doe die opleiding..
Maar daar laten ze je meestal niet met jonge paarden Boos!

* edit: dat poppetje kijkt wel heel boos Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:02

Je leert al heel veel van kijken. Neem een week vrij of ga kijken in de schoolvakanties. En wat is er mis mee om je handen uit te steken op een stal als je er al de hele dag rondhangt?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:10

Hallo, je kunt ook les nemen iemand die je 2 keer per week begeleid met alles,zo ga ik het iniedersgeval doen.
Zij heeft er verstand van dus lijkt me dat het beste ,je kunt alles nog verprutsen en dat wil je niet ,zo leer je een heleboel en op de juiste manier!!
Het zal hopelijk ook nog niet de bedoeling zijn om te rijden,er gaat wel veel meer aan vooraf en het is nog jong,
Succes iniedersgeval!!!!!!!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:51

ga idd kijken bij anderen en laat je daarna begeleiden met het inrijden... zo ga ik het doen. heb al meerdere paarden beleerd zien worden. van de eerste pasjes aan de longe tot de eerste b-wedstrijd... nu ga ik in het voorjaar voor het eerst 'echt' pony's inrijden. heb al eerder pony's zadel- en ruitermak gemaakt, maar die hoefden niet verder te worden doorgereden dan 'gas, rem en stuur' zeg maar...
maar echt goed kijken, evt. opschrijven wat je ziet, wat er fout gaat en waardoor, opslaan wat er gebeurt, het karakter van het paard inschatten dat op dat moment ingereden wordt en aan de hand daarvan proberen in te schatten hoe dat met jouw paardje moet...
bijv. de pony's die ik moet inrijden, eentje is super brutaal en de ander is super schichtig, dus dezelfde methode toepassen is niet aan te raden dan Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:35

Het probleem bij het beleren van een paard is dat je tegen problemen aan kunt lopen die je ter plekke op moet kunnen lossen. Je kunt nu eenmaal niet als ze tegen een probleem oploopt en je het beleren volgens het boekje doet zeggen: oh gosh, hij doet dit maar ik weet niet hoe ik daar op moet reageren, zet hem maar weg dan kijk ik in het boek wel hoe de oplossing is en dan zien we morgen wel weer verder. Je moet ongewenst gedrag meteen en ter plekke oplossen. Iedereen die leert om paarden te beleren maakt in dat traject fouten. Waarom zou je die fouten zelf moeten maken, als je weet dat een professional al vaker met dat bijltje heeft gehakt en de meeste problemen al is tegengekomen en weet hoe hij daar op moet reageren?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:50

En neem maar van mij aan dat het nooit gaat zoals in de boekjes. Ik ben het met Cassidy eens, buiten dat het voor het paard niet verstandig is, is het dat voor jou al helemaal niet. Denk aan je veiligheid. Paarden beleren en zadelmak maken is een vak op zich. Het is ook een hele andere manier van rijden dan je normaal doet. Je moet je bewust zijn van je gewicht, balans, elke beweging. Want iedere beweging die je maakt moet weloverwogen zijn en je moet in kunnen schatten wat voor effect het heeft op het paard. En geloof me, er kunnen lelijke ongelukken gebeuren als je niet kunt inschatten wat de consequenties van je handelingen zijn. Je moet altijd
één stap verder kunnen denken...

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:56

gewoon heel voorzichtig zijn als je met het paard bezig bent (een ongeluk zit in een klein hoekje). en inderdaad les nemen zodat ze je kunnen helpen met de dingen waar je tegen aanloopt. en mocht je niet zeker zijn dat het je lukt, moet je gewoon iemand vragen die de pony's samen met jou wil beleren.

veel succes!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:57

Les nemen is goed, maar de begeleiding moet dan iedere keer zijn dat je met dat paard bezig bent, niet eens of twee keer in de week.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:59

eens moet de eerste keer zijn maar doe het niet zonder begeleiding Haha!
een fout is er zo in gereden en moeilijk er uit te krijgen
dus als je het doet vraag dan hulp van een ervaren persoon

sucses

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:15

Nadine3 schreef:
gewoon heel voorzichtig zijn als je met het paard bezig bent (een ongeluk zit in een klein hoekje). en inderdaad les nemen zodat ze je kunnen helpen met de dingen waar je tegen aanloopt. en mocht je niet zeker zijn dat het je lukt, moet je gewoon iemand vragen die de pony's samen met jou wil beleren.

veel succes!!

maar te voorzichtig is ook niet goed, dan gaat het paard met je aan de loop.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:17

Isalover schreef:
Nadine3 schreef:
gewoon heel voorzichtig zijn als je met het paard bezig bent

maar te voorzichtig is ook niet goed, dan gaat het paard met je aan de loop.

En dat moet iemand in kunnen schatten...hoe hard/zacht moet je een paard aanpakken...en daar is heel veel ervaring voor nodig.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:21

Tsjah, ik weet verder niet hoevele ervaring je met paarden zowieso hebt, hoe je in je schoenen staat, of je een paard überhaupt begrijpt?

Ik heb mijn eigen paard ook beleerd en gaat echt goed, maar heb wel heel veel verschillende paarden gereden (ook jonge) hiervoor.

Ik krijg overigens wel professionele begeleiding wat les betreft (africhting t/m grand prix, niet dat ik ooit zo ver kom haha) en ook nog clubles

Maar naast dat je het moet kunnen, moet je het vooral ook dúrven, als je al een klein beetje twijfelt of onzere bent raad ik het af.

En idd zoek er hulp bij

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:24

Ik heb ook een driejarige friese merrie ik heb meer dan 30 jaar rijervaring maar het beleren van een paard is een vak apart ook ik dacht het wel te kunnen maar ben lelijk met mijn neus op de feiten gedrukt.
Met gevolg dat mijn paard nu over een maand naar iemand gaat die er echt verstand van heeft , succes !

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:28

tja eens moet idd de eerste keer zijn.. maar doe het echt niet zonder iemand die er wat meer ervaring mee heeft!! en aangezien t paard pas 2,5 is kun je beter wat langer doen over t grondwerk voordat je er echt op gaat zitten.. longeren is de bazis je moet heel zeker weten dat dit helemaal goed zit voordat je verder gaat.. niet denken van nou hij stapt en draaft dus zou wel goed zijn.. en aangezien de leeftijd heb je daar nog een half jaar de tijd voor om dat goed rond te krijgen.. op het begin zowiezo niet iedere dag aan het werk zetten!!
maargoed ik kan je wel helemaal uit gaan leggen hoe het moet maar daar heb je toch niet veel aan.. de meeste dingen moet je aanvoelen en reageren dat kun je niet zo 123 leren.. Hoeveel ervaring heb je verder met het rijden van paarden??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:30

mentjuh schreef:
Hoeveel ervaring heb je verder met het rijden van paarden??

Lees het eerste bericht nog eens goed door? Ze heeft het nog nooit gedaan....

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:35

Cassidy schreef:
mentjuh schreef:
Hoeveel ervaring heb je verder met het rijden van paarden??

Lees het eerste bericht nog eens goed door? Ze heeft het nog nooit gedaan....

weet ik ze heeft geen ervaring met het beleren van paarden maar mijn vraag is hoeveel
ervaring ze zelf heeft met het rijden van paarden en met de omgang van paarden Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:40

Zoals Katoo71 al aangaf is langjarige rijervaring niet relevant bij het beleren van paarden...jonge paarden beleren is een kunst, met een hoofdletter K, en daar komen heel andere dingen bij kijken dan het doorrijden van een paard waar al knoppen op zijn gezet.

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:55

[/quote]maar te voorzichtig is ook niet goed, dan gaat het paard met je aan de loop.[/quote]

ik bedoel voorzichtig qua je eigen veiligheid..

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:57

Citaat:
Zoals Katoo71 al aangaf is langjarige rijervaring niet relevant bij het beleren van paarden...jonge paarden beleren is een kunst, met een hoofdletter K, en daar komen heel andere dingen bij kijken dan het doorrijden van een paard waar al knoppen op zijn gezet.

dat is wel zo, maar ééns moet idd toch de eerste keer zijn?
Als je van jezelf weet dat je een goede, rustige, consequente ruiter bent die niet bang is, maar ook weer geen grote risico's neemt.

Je een paard voor zover mogelijk kan begrijpen, kan inschatten en jezelf in dat plaatje kan zetten plus dat je ook nog begeleiding hebt,

dan kan je wat mij betreft een paard inrijden hoor.

maar al heb je 3223789 jaar ervaring, je gevoel of intuïtie moet gewoon goed zijn, als er ook maar een mini twijfel ergens zit, moet je het al niet doen.

En daarin moet je heel eerlijk zijn tegenover jezelf.

Ik vind overigens niet dat je een paard zomaar verpest hoor, dan zou inrijden alleen weggelegd zijn voor de dure dressuur en africhtingsstallen, terwijl de dingen die daar gebeuren soms ook niet door de beugel kunnen (vind ik)

Ik bedoel iemand die 50 paarden heeft ingereden, is in mijn ogen nogniet iemand die dat ook daadwerkelijk kan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:20

OMG --->RT-P

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 14:25

Scum schreef:
OMG --->RT-P

wat bedoel je ?