Opstappen is DOODeng! Wat doe ik eraan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Opstappen is DOODeng! Wat doe ik eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 15:05

Ik heb nu een paardje (wat ik rij voor anderen) die is ingereden door persoon A. Tussen deze twee was er niet echt een klik. Het is een sensibel paard, maar persoon A is juist heel koel en moet daar niet zoveel van hebben.
Toen heb ik het een keer geprobeerd (heb zelf ook een sensibel paard) en dit ging eigenlijk al stuk beter. Er was wat meer ontspanning en we hebben afgesproken dat ik hem over zou nemen.

Ondertussen heb ik er nu ong. 6 keer opgezeten en kan ik al los draven en heb zelfs al stukje los gegalopeert. Geweldig zul je denken, maar nee.

Opstappen is een RAMP!
Afstappen was ook een ramp, maar met herhaling is dit al 10x verbetert.

Het paard springt gewoon weg van me zodra hij voelt dat ik aanstalten maak om op te stappen (dit was eerst ook met afstappen, ik was nog niet met mn voeten op de grond en hij was al 3 meter verder).
Ik klop overal op zijn lijf (kont/hals/buik), dus de aanraking is het niet.
Ik ga eerst hangen met opstappen en zodra hij stilstaat ga ik (als beloning, want als ik eenmaal zit is alle spanning weg) zitten.
Als ik erop zit klop ik ook overal op zijn lijf. Het is echt zodra ik mijn voet optil (tsja dit ook 1000 keer gedaan zonder opstappen en dan niet reageren) en in de beugel zet en hij dus gewicht gaat voelen aan 1 kant, gaat het mis. Dus hangen aan de beugel --> geen reactie.
Of er wat gebeurt is weet ik niet.
Hij gaat gewoon in de bak er vandoor en op de poetsplek (als ze hem tegen kunnen houden) zit ie dan al in piaff.

Dus weet iemand nog leuke tips om van zijn 'angst' af te helpen?

Heb al tip gehad om gewoon naast hem staan te springen enzo.

XxSultanxX

Re: Opstappen is DOODeng! Wat doe ik eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:17

dit probleem ken ik heeel goed....mijn paard deed/doet dit ook(net 2 maand onder het zadel)bij mij was het uittesten....heb je je zadel en de rug van het paard laten nakijken?
zoniet dan zou ik dat eerst doen.
bij mij was alles goed en was het dus ouwehoere,als ik me voet in de stijgbeugel deed ging hij er als een gek vandoor....mijn lesgever er bij en die zei je moet hem staffen,als hij achteruit wil lopen dan loopt hij maar achteruit maar als hij dan wil stoppen laat je hem achteruit lopen todat jij zegt dat hij moet stoppen....ik deed dat dus bij mij paard en die keek mij eens aan van wat is dit...en kon zo opstappen
toen kwam zijn volgende trukje als ik me been over het zadel deed er vandoor vloegen en heel gek doen...ik heb hem toen tegen de muur gezet en hem gestraft.
dat heeft geholpen ik kan nu gewoon opstappen zonder dat hij wat doet...maar als ik een tijdje niet heb gereden dan probeert hij wel weer wegtevliegen maar dan straf ik hem gewoon en is alles weer goed.

het afstappen weet ik niet wat je er tegen kan doen want daar heb ik nooit last mee gehad.

als je nog vragen hebt ik heb wel msn...

en de eerste keren even iemand mee nemen die hem beet kan houde

suc6

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:24

Wat gebeurt er bij het opstappen met een krukje?
Wat gebeurt er als iemand aan de andere kant voor je aan de beugel hangt?
Wat gebeurt er als je je voet in de beugel zet en je beklopt hem overal zonder te steunen?
Wat gebeurt er als je je voet in de beugel zet en je gaat naast hem staan springen?
Mag je wel de beugel als die opgestoken is met een ruk naar beneden trekken?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 15:26

Toevallig dat je dat zegt, we hebben hem 2 rondjes achteruit laten lopen en dan hele tijd met de beugel klappen op het zadel (als het dat zou zijn) en soms beugel in zn buik duwen (niet hard natuurlijk) en na die 2 rondjes was ie bekaf en bleef ie gek doen. Het probleem is dat je zo'n sensibel paard niet zomaar kan straffen, omdat ze dan juist in paniek raken.

Afstappen gaat al beter zoals ik zei; ik doe mn beugels uit (normaal toen al reactie) en blijf nog eff praten, dan naar voren hangen en weer praten en dan er rustig af laten glijden en de laatste keren bleef hij redelijk staan.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:30

heeft het paard dit altijd gedaan vanaf het begin van het inrijden?of is hij er net mee begonnen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:31

en hoe ist hij veder met rijden?rustig of ook erg paniekerig?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 15:31

Urielle schreef:
Wat gebeurt er bij het opstappen met een krukje?
Kan er wel krukje naast zetten, maar mn voet moet toch keer in die beugel om erop te komen (dat is juist het kritieke punt, dus dmv voetje ontwijken we het juist). En zodra ik mn voet erop heb istie weg...
Wat gebeurt er als iemand aan de andere kant voor je aan de beugel hangt?
Tsja hij weet dan helemaal niet meer waar ie naartoe moet springen en dan springt hij een willekeurig persoon echt omver. Afgelopen zaterdag lag degene die hem vasthield van voren op de grond....Wat gebeurt er als je je voet in de beugel zet en je beklopt hem overal zonder te steunen?
Zodra mn voet in de beugel zit istie al weg.... Klop hem wel overal van te voren en als ik mn voet in de beugel wil/kan steken.
Wat gebeurt er als je je voet in de beugel zet en je gaat naast hem staan springen?
Mn voet krijg ik al niet rustig in de beugel, omdat op dat moment hij juist gaat. Heb tot nu toe met mn voet in de lucht beetje kunnen huppen. Maar zodra hij druk voelt issie weg.
Mag je wel de beugel als die opgestoken is met een ruk naar beneden trekken?
Jepz, hebben we meerdere keren extra hard gedaan, om te kijken of het dat is.

Het zijn echt soort van paniek aanvallen. Had ie in het begin met afstappen dan, en met aaien over zijn lichaam ook. Maar met opstappen lukt het op 1 of andere manier niet.
Persoon A ging er gewoon zo vlug mogelijk op en ik ben juist van op de rust manier.
Laatst bijgewerkt door Let_be op 11-12-06 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 15:33

XxSultanxX schreef:
heeft het paard dit altijd gedaan vanaf het begin van het inrijden?of is hij er net mee begonnen

Vanaf het begin al.

XxSultanxX schreef:
en hoe ist hij veder met rijden?rustig of ook erg paniekerig?

Altijd al paniekerig geweest. Onder je uit rennen, ondernek erop gooien. Hij begint wel te onspannen, maar zodra er iets is meteen paniek. Merk wel dat als ie wil gaan rennen en ik hem juist de ruimte geeft hij me meer gaat vertrouwen. Met rijden gaat ie echt snel voorruit.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:42

ow...is het paard dan wel goed ingereden want hoe je het nu beschrijft lijkt het wel of het paard er niks van begrijpt...straffen heeft dan inderdaad geen zin...

mischien kan je hem in een hoek zetten en dan dat iemand hem losjes beet houd en hem wat lekkers geeft en hem gerust stelt en als je erop zit wat lekkers geeft. zodat hij het mischien minder eng vind???

of dat je hem eerst longeert met zadel op en dan rustig proberen op te stappen even rijden af stappen en meteen weer opstappen dan weer rijden en dan weer op en af stappen,en hem dan steeds belonen met een snoepje ofzo...

ik heb geen idee of het helpt,want als ik het zo lees heeft je (VZ)paard een helle nare ervaring gehad met het rijden.heb je trouwens ook les op hem?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 15:49

XxSultanxX schreef:
ow...is het paard dan wel goed ingereden want hoe je het nu beschrijft lijkt het wel of het paard er niks van begrijpt...straffen heeft dan inderdaad geen zin...
Ja het paard is wel goed ingereden, want alle anderen paarden die hij heeft gedaan lopen ook gewoon netjes. Hij doet het voor zijn werk.

mischien kan je hem in een hoek zetten en dan dat iemand hem losjes beet houd en hem wat lekkers geeft en hem gerust stelt en als je erop zit wat lekkers geeft. zodat hij het mischien minder eng vind???
Zoals ik al zei; als je hem echt stil kan houden, gaat hij gewoon in de piaf over. Snoepjes etc. heeft hij totaal geen interesse voor, het is echt angst.

of dat je hem eerst longeert met zadel op en dan rustig proberen op te stappen even rijden af stappen en meteen weer opstappen dan weer rijden en dan weer op en af stappen,en hem dan steeds belonen met een snoepje ofzo...
Er zijn echt nergens problemen met het paard, puur alleen opstap gedeelte. We doen nu ook na het rijden (nog geen 20min en veel stapwerk voor de ontspanning) meerdere keren opstappen en afstappen. Je voelt zodra je zit alsof ie een diepe zucht maakt, omdat 'het enge' weg is. Het is ook niet je been waarvoor hij bang is, want ik hang altijd eerst tot ie stilstaat en dan gaan zitten en dan is de reactie als weg.

ik heb geen idee of het helpt,want als ik het zo lees heeft je (VZ)paard een helle nare ervaring gehad met het rijden.heb je trouwens ook les op hem?
Het is een paard op mijn werk en we hebben hem vanaf veulen. Bij ons worden de kleintjes vaak geknuffeld en vastgepakt (nog net niet opgetild) om inderdaad te wennen, vooral de angstige worden dan meerdere keren gepakt. Ze krijgen bij ons ook al dag 2 halster om enzo. ALs je er naast staat kun je het zo gek maken als je wil, ook als je erop zit, maar met opstappen 'knapt' er gewoon iets. En echt iets naars lijkt me niet. Indergeval geen slachting, misschien hooguit keer schop omdat meneer niet stilstaat of snok aan de longeerlijn. Mede omdat persoon A niets van sensibele paarden moet hebben, heb ik hem overgenomen. Hij heeft er op gestapt en beetje op gedraaft aan longeerlijn, dus niets extreems.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:52

anders moet je tog een keer de DA de rug laten controleren en iemand laten kijken naar het zadel.
erg vervelend is dit voor je Ach gut

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 15:55

XxSultanxX schreef:
anders moet je tog een keer de da of een zadelmaker het zadel na laten kijken

Daar is ookal naar gekeken, wij hebben op het werk meerdere zadels en het zadel wat we gebruiken past super. Het is nix medisch (pas gekeurd ivm evt. verkoop, klinisch + foto's) en beestje gaat super voorruit, het is echt alleen het opstapstuk.

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:58

hoi,

ik zou eens proberen met oogkleppen aan het hoofdstel te bevestigen (zoals bij een tuiger)...

persoonlijk ken ik een paard dat daarmee geholpen was : ook
identiek : bij het zadelmak maken en daarna : altijd problemen
bij het op- en afstappen : oogkleppen aangedaan en probleem
was opgelost.

Dan voorzichtig de kleppen beetje bij beetje wat meer open
gezet zodat het paard meer zag wat er gebeurde achter hem..

sukses ermee

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 15:59

wechelshof schreef:
hoi,

ik zou eens proberen met oogkleppen aan het hoofdstel te bevestigen (zoals bij een tuiger)...

persoonlijk ken ik een paard dat daarmee geholpen was : ook
identiek : bij het zadelmak maken en daarna : altijd problemen
bij het op- en afstappen : oogkleppen aangedaan en probleem
was opgelost.

Dan voorzichtig de kleppen beetje bij beetje wat meer open
gezet zodat het paard meer zag wat er gebeurde achter hem..

sukses ermee

Maar tot hoever kun je die open zetten? Wij dachten hier ook aan, maar we hadden het idee dat we dan het niet op zouden lossen, maar zouden vermijden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:59

mijn pony heeft hier ook erg veel last mee gehad...
uiteindelijk zijn we er achter gekomen dat het kwam omdat ze de ruiter boven zich zag en dat als een "aanval" beschouwde.

we hebben het toen met oogkleppen geprobeerd er er was niets aan de hand! na een week of 2 hebben we het weer zonder oogkleppen geprobeerd en toen ging het al vele malen beter

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:00

egt vervelend is het jah Ach gut
jammer dat een paard nie kan praten dan kon die zeggen wrom die het eng vond Ja
maarjah wat je er aan kan doen geen idee dan...mischien ergens heen brengen waar ze ervaring hebben met zulke dingen?maarjah zal voor jullie wel te duur worden denk ik omdat het paard ook weer verkocht moet worden.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 16:01

Misschien dan toch dat eens voorstellen.
Maar als het dan misgaat, zit je, want nu heeft het dier nog geen conditie en zou je hem evt. bekaf kunnen rijden/longeren.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:01

wechelshof schreef:
hoi,

dat is ook een idee,je kan het altijd proberen Knipoog

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:07

Lastig probleem maar.. Je komt er wel op... Hoe gaat dat dan? En als je nou eens heel vaak op- en afstapt en zijn gedrag negeert? (rustig blijven niet straffen en niet belonen en gewoon doorgaan totdat je je doel bereikt) Hij moet gaan doorkrijgen dat op en afstappen de normaalste zaak van de wereld is. Soms raakt een paard ook in paniek zodra er teveel mensen omheen staan. Sommige mensen geven een non-verbale stressfactor af waar het paard op kan reageren. Gaat het beter als je alleen opstapt?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:08

Mijn pony heeft precies hetzelfde gehad, maar bij haar hielp het wel om een snoepje te geven als ze braaf stil bleef staan (nou ja, zij is ook een echte vreetzak).

Ik zou gewoon opstappen vanaf een stevige kruk, zodat je je voet niet in de beugel hoeft te steken maar gewoon je been over het paard kan zwaaien. Pas als het paard hier helemaal aan gewend is, zou ik weer beginnen met de voet in de beugel (en dan ook vanaf een opstapje om de rug te sparen; misschien vindt het paard het gehang aan een kant wel heel vervelend).

Heb je trouwens al wel een geprobeerd van de andere kant op te stappen? Zo ja, wat doet het paard dan?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 16:18

creool schreef:
Lastig probleem maar.. Je komt er wel op... Hoe gaat dat dan? En als je nou eens heel vaak op- en afstapt en zijn gedrag negeert? (rustig blijven niet straffen en niet belonen en gewoon doorgaan totdat je je doel bereikt) Hij moet gaan doorkrijgen dat op en afstappen de normaalste zaak van de wereld is. Soms raakt een paard ook in paniek zodra er teveel mensen omheen staan. Sommige mensen geven een non-verbale stressfactor af waar het paard op kan reageren. Gaat het beter als je alleen opstapt?

We zijn altijd maar met zijn 2en. Idd, ik kom erop, uiteindelijk wil het wel, maar vraag soms niet hoe. Als ik eenmaal hang, houd ik me gewoon flink vast.... als zijn gesjees voorbij is (naja 2e persoon houdt hem vast) ga ik zitten. Ene moment gaat het beter als andere moment (typisch sensibel dier). Idd we doen nu ook na het rijden op en afstappen, maarja als hij 2x braaf is (redelijk braaf) stoppen we, want anders blijf je 'zeure' en blijft het een benadrukt rotding voor hem.

Alleen heb ik nog nooit geprobeerd, maar soms kan ik nog niet eens naast hem staan aan die 'bepaalde' kant.

VeerenAshley schreef:
Mijn pony heeft precies hetzelfde gehad, maar bij haar hielp het wel om een snoepje te geven als ze braaf stil bleef staan (nou ja, zij is ook een echte vreetzak).

Ik zou gewoon opstappen vanaf een stevige kruk, zodat je je voet niet in de beugel hoeft te steken maar gewoon je been over het paard kan zwaaien. Pas als het paard hier helemaal aan gewend is, zou ik weer beginnen met de voet in de beugel (en dan ook vanaf een opstapje om de rug te sparen; misschien vindt het paard het gehang aan een kant wel heel vervelend).

Heb je trouwens al wel een geprobeerd van de andere kant op te stappen? Zo ja, wat doet het paard dan?

Eten interesseert hem niet, teveel stress. Ik ben zo bang dat meneer de kruk omver loopt en dat er weer een rotervaring bij komt. Heb toevallig zaterdag mn voet aan andere kant in de beugel gedaan, maar opstappen durfde ik niet, omdat als ie gek doet ik niet gewend ben om door te gaan zodat ik kan gaan hangen. Ben bang dat er dan ongelukken gebeuren.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:36

Ik bedenk me net. Wat gebeurt er als je via het zogenaamde 'pootje' opstapt in plaats van via de beugels? miss. kom je er dan achter of de angst bij de beugels of het opstijgen vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:40

Ik heb niet alle berichten 100% doorgelezen...

Maar doet het paard het ook als je zonder zadel mbv een knietje opstapt?

Zo kun je er snel achter komen of het aan het zadel ligt of niet.

Ik stap zelf altijd op vanaf een hek, dat vrij hoog is. Zodat ik mijn paard zo min mogelijk zijlingse belasting geef op de rug, tijdens het opstappen.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:42

Hypofocus schreef:

Maar doet het paard het ook als je zonder zadel mbv een knietje opstapt?

Jij schrijft wat ik bedoel (met zadel) maar dan iets duidelijker! Haha!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:03

Maar dan moeten we nog iemand erbij halen, en zal het paard dan niet nog banger worden? Persoon 1 rijdt, persoon 2 houdt vast bij opstappen en dan persoon 3 voor opstijgen.

Zonder zadel lijkt me nog niet zo'n slim plan aangezien hij kweenie hoeveel beweging heeft en nog niet genoeg bevestigd is voor dat soort geintjes, anders belandt ik in het ziekenhuis Clown