paard ziet spoken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aphrodite

paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 20:14

Ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
Ik rij elke week op een manege en het paardje waar ik vaak op rij ziet echt spoken denk ik.
zo reed ik gister weer op hem. toen ik opstapte ging hij gelijk aan de draf en wilde niet meteen stoppen. misschien bang voor de vorige ruiter? Mijn rijinstructische zei dat hij een beetje vervelend was vandaag en of ik een zweepje wilde. als er iets is wat ik niet doe is met een zweep op hem rijden. gegarandeerd dat hij blijft rennen en niet meer stopt. hij is bang voor zweepjes...
nou moest ik gister met carocel rijden voorop. dus ik begonmet stap. toen keek hij met zijn oren omhoog naar een hoek en vervolgens nam hij een hele grote bocht eromheen. de rest van de les was hij niet te corrigeren om er langs te gaan. pas toen we weer voor ons zelf mochten rijden liep hij erlangs.
vroeger vond hij springen ook zo leuk, maar nu.... hij weigerd elke sprong! rent er hard langs. heeft iemand tips?

Redrumfox

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:16

hij ziet geen spoken denk ik; geen zorgen Knipoog dit soort tics hebben paarden wel vaker, vaak om de meest kleine dingetjes waar wij zelf niet op letten. Heb verder geen tips; heb al zólang niet gereden, weet niet meer hoe het allemaal werkt Nagelbijten / Gniffelen

Aphrodite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 20:26

oooh oke. het is echt vervelend. als hij eveniets eng vind en je zet niet door loopt hij er echt de hele les niet langs

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:53

Die van mij heeft dat ook. Een hoek waar vorige week een vogeltje opvloog kan nu nog heel eng zijn of ineens bloemetjes in de berm....heel eng. Ik heb lang gedacht dat het een schijtert was maar kom er toch wel achter dat het een beetje aan zijn humeur en zijn karakter ligt. Als hij het op zijn heupen heeft dan zoekt hij een spook en houdt dat ook heel lang vol. Gewoon met een beeje meer druk rijden of een oefeningetje er net voor. Bestraffen werkt helaas averechts bij hem. Het spook wordt nog veel groter. Zelf in elk geval het spook negeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:27

Als het veilig is om te doen als hij begint te rennen, laten rennen op een volte zetten en even laten uitrazen. Wil hij terugvallen in draf gewoon weer aanzetten en nog doorgaloperen.

En de spoken zijn er hier soms wel soms niet. De ene keer kan er een trein langsdenderen zonder dat er maar een reactie komt, de andere keer is een ritselend blaadje al eng. Zolang het geen gevaar voor jou of je paardje oplevert, de spoken negeren en doen als of je neus bloed en gewoon doorrijden, juist op de plek waar het vermoedelijke spook zit.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-11-06 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:31

Denk dat veel paarden hier wel last van hebben.

Misschien ook omdat er iets veranderd in hun omgeving of eens is gebeurd in die hoek waar hij toen van geschrokken is en dat nu nog herinnert.

In ieder geval er gewoon een aantal keren langsgaan en dan wat meer oefeningen doen/figuren rijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:37

Probleem is dat, als je op een manegepaard in een les rijdt en de instructie moet volgen, je ook geen tijd kunt nemen om het zelf allemaal in alle rust op te lossen. Een paard dat " spoken" ziet of een bepaalde hoek niet inwil, kun je het beste aan het werk zetten op de kleine volte, en de volte vervolgens zo verplaatsen tot je in de buurt komt van de plek waar hij iedere keer zo liep te kijken, bang was, weg liep te rennen of gewoon liep te zieken. Als je een paard hard genoeg aan het werk zet heeft hij geen tijd meer om op zulke dingen te letten. Daar kan best wel een tijdje overheen gaan, en daar heb je dan net de tijd weer niet voor. Als een van mijn paarden zo loopt te zieken, kan ik zelf beslissen wat ik doe, op het moment dat het wel goed gaat stoppen, om het de volgende dag gewoon weer op te pakken. En dat is iets wat je met een Manegepaard nu net niet kunt, niet als er voor die tijd of na die tijd weer anderen opzitten.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:33

Bak-kabouters! Hyper!

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:21

Ik heb het ook heel erg, maar dan alleen in het donker.
hij ziet dan echt vanalles en schikt bij het minste weg.

van de week rende err een jogger langs de bak..nouououou hij ging er alleen dwars lopend langs!
en van knallen moet ie helemaal nix hebben, dan is ie helemaal vergeten dat er iemand op hem zit!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:37

Toch heb ik het gevoel dat een paard dingen aan voelt (in dit geval moeilijk te zeggen) ik rijd namelijk in mijn omgeving vaak langs een kanaal waar mijn pony op een bepaalde plek altijd weigert verder te lopen, na veel moeite(meestal stap ik even af)loopt ze dribbelig langs die open plek en als ik opstap racet ze meteen weg na een paar meter word ze weer rustig, eerst werd ik altijd boos omdat ik dacht dat ze gewoon irri aan het doen was. Maar zo'n half jaar geleden sprak ik een andere amazone langs het kanaal die vertelde dat haar paard daar ook altijd vreemd doet, zij dacht dat het kwam omdat daar zo'n 30 jaar geleden een grote boerderij heeft gestaan die middden in de nacht is afgebrand op die boerderij stonden paarden en koeien en iedereen is daar levend verbrand. Ik weet niet of het bestaat dat het daar door komt maar vind het wel vreemd, sinds 1 maand hebben ze daar zand gestort omdat ze daar gaan bouwen en nu loopt ze er normaal langs.

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:01

Aphrodite schreef:
Ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
Ik rij elke week op een manege en het paardje waar ik vaak op rij ziet echt spoken denk ik.
zo reed ik gister weer op hem. toen ik opstapte ging hij gelijk aan de draf en wilde niet meteen stoppen. misschien bang voor de vorige ruiter? Mijn rijinstructische zei dat hij een beetje vervelend was vandaag en of ik een zweepje wilde. als er iets is wat ik niet doe is met een zweep op hem rijden. gegarandeerd dat hij blijft rennen en niet meer stopt. hij is bang voor zweepjes...
nou moest ik gister met carocel rijden voorop. dus ik begonmet stap. toen keek hij met zijn oren omhoog naar een hoek en vervolgens nam hij een hele grote bocht eromheen. de rest van de les was hij niet te corrigeren om er langs te gaan. pas toen we weer voor ons zelf mochten rijden liep hij erlangs.
vroeger vond hij springen ook zo leuk, maar nu.... hij weigerd elke sprong! rent er hard langs. heeft iemand tips?

ik ben naar een show geweest hoe paarden in elkaar zitten
heel vaak denken mensen die stelt zich aan maar dat hoeft helmaal nietje moet gewoon rustig blijven wand al is er maar iets anders dan kan het al eng zijn dat is het zelfde als er iets anders is bij jou kijk je er ook eerst even naar.
dus als hij weg springt moet je proberen stelling naar binnen dat hij er niet naar kan kijken en dan steeds een stukje dichter bij als hij het dan nog eng vind moet je proberen daar geen aandacht aan te geven en proberen rustig te krijgen (bij mij ook gelukt) Pling

Vitphant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:07

Aii, daar had de mijne ook altijd last van.Ik heb het opgelost door hem naar binnen te laten kijken, en dus niet naar de "enge" plek. Lachen
Nu looptie er gelukkig gewoon weer langs, tis een kwestie van geduld. Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:08

Neem stelling in die enge hoek en ga diep in het zadel zitten.
En rijd veel figuren zo houd je je paard bezig en bijvoorbeeld op de volte
is het moeilijker om heel erg hard te gaan.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:26

Heeft mijne ook hoor Knipoog! Van de meest enge dingen loopt die door en dan is er nix aan de hand en dan moet die gewoon ineens iets , kb geen idee wat, eng vinden en durft der ook niet meer langs en gaat de hele tijd szo kijken met ze oortjes naar voren en wordt dan meteen weer helemaal gespannen bij die plek de hele bakrit lang =|!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:54

Verstand op nul, doorrijden, je paard aan het werk blijven houden en hem voor wezen.

Dit is gewoon een kwestie van aanvoelen

EsmeraldaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:01

volgens mij ligt het ook gewoon aan het weer
al;s het flink waait zijn paarden in het algemeen ook meer schrikkerig. Of wanneer je last heb van flinke weersovergangen. teminste dat bemerk ik bij mijn vz paarden

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:07

ligt aan het weer mijn paard is ook compleet anders en onberekenbaar,heb er al 2 keer naast gelegen terwijl hij normaal erg braaf is.Maar hij is ook erg schrikkerig en zo.

xLiieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:03

Paarden horen zeer goed.
Zij horen dingen die jij niet hoort.
Mss hoort hij wel wat dat jij niet hoort en verschiet daarvan.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:11

Komt mischien ook doordat het nu winter is? Wij merken nu dat onze merries wat frisser worden. Ze staan wel buiten maar de wei is grotendeels bagger, alle frisse energie komt er dus pas uit als wij ze meenemen naar de bak en erop gaan zitten. Aan het werk zetten is een goede tip, dat helpt bij onze dames ook! Als ze op jou moeten letten (veel verschillende figuren rijden, overgangen en schijnovergangen) zijn ze de bakkabouters zo vergeten Lachen

Aphrodite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 17:01

hij springt nog steeds niet, maar loopt wel beter door de hoek als ik hem naar binnen laat kijken.

lisetteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:56

ben je de baas over hem?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:10

Dat zegt niks als een paard gek wil doen doet hij dat toch,ik heb een week niet gereden omdat ik 2 keer er af viel.Ik heb een bit gehaald in de hoop dat dat zou helpen, ik rij altijd bitloos.Maar ik heb een bitloos hoofdstel met bithangers, maar dat kreeg ik niet goed.Ben dus zo maar gaan rijden en had een bom verwacht, maar nee hoor hij was super braaf.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:41

Niet teveel aandacht aanschenken en vooral niet afstraffen, want dan wordt het nog erger. Ik reed altijd een manegepaard wat voor elke hoek wegsprong. Blijven lachen en vooral doorgaan met ademhalen. En aan het werk zetten. Nu heb ik zelf ook zo'n merrie die veel spoken zoekt. Als het buiten een beetje waait, weet ik al dat ze veel meer spoken zoekt. Zo heeft ze een bui dat ze super loopt en alle aandacht voor mij heeft en de volgende dag loopt ze te springen in elke hoek, bij de deur. Ik probeer haar toch gewoon te laten werken, veel voltes, overgangen en vooral niet boos worden. Helpt toch niets en je raakt er alleen gestresster van.

Aphrodite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:52

oke, bedankt voor de tips.
ik ben voor me gevoel wel de baas overhem, maar druk maken werkt bij haar gewoon niet. als ze de hoek eng vind stuur ik haar het liefst er wat vaker langs. soms helpt het maar soms word het erger. ik probeer er maar door te kijken, want verder is het een schatje

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:42

hoi

Ik heb het ook met mijn paard, ik heb sinds kort een nieuw verzorg paard en die heeft het altijd in de bak.
alleen ik krijg hem niet zover dat hij naar binnen kijkt. Ik krijg het niet voor elkaar.
Hij loopt er echt dwars langs met zijn lijf en wil ook niet op de hoefslag lopen daar.
wat moet ik nou doen om hem gewoon recht erlangste laten lopen.

rijd zonder sporen en hij zit gewoon altijd te klieren daar. het is een half open bak, dus alleen een dak en er staan ook trailers naast waar hij steeds naar kijkt.

gr egypte