Bit vastpakken; holte in kiezen vijlen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuchesS

Bit vastpakken; holte in kiezen vijlen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 17:38

Even een vraagje, de tandarts kwam van de week voor mn paard. We hadden het over vastpakken van het bit en toen zei ze dat je ook een bepaalde plek in het gebit kan wegvijlen dat ze het bit niet meer kunnen vastpakken.
Het schijnt dat ze dit in America standaard doen, je had er ook een naam voor maar die weet ik niet meer.
Het verbaasde me echt.. iemand hier wel eens van gehoord of iemand met een paard die dat heeft laten doen?

Ineke2

Re: Bit vastpakken; holte in kiezen vijlen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:54

Wat is dat nou weer voor iets raars??? Typisch Amerika... Het gevolg bestrijden in plaats van de oorzaak aan te pakken!

Nooit van gehoord in ieder geval, maar als mijn pony zijn bit vastpakt zou ik niet naar dat soort middelen grijpen. Gewoon beter lesnemen en de oorzaak aanpakken.

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:01

Ja, nogal onnatuurlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:23

Ik denk dat je tandarts het niet helemaal duidelijk uitgelegd heeft, of dat jij het niet helemaal goed begrepen hebt.
Ik denk dat je iets over Bitseats gehoord hebt. Klopt dat?

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 19:12

Ja het kan idd bitseats zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:52

Bitseats vijlen betekent niets meer of minder dan de hoekjes/kantjes van de kiezen iets bijvijlen, zodat het bit comfortabeler in de mond ligt, en niet tegen randjes aan kan stoten.
Is dus niet een symptoombestrijding zoals Ineke2 insinueert, maar juist iets wat gedaan wordt om het paard wat meer comfort te geven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:31

Dat is wel heel wat anders dan in het eerste bericht word gesuggereerd.
Bovendien kunnen ze dan nog gewoon het bit vastpakken hoor als de ruiter een te harde/stugge hand heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:20

Ja
Gelukkig wel. Anders zou zo'n paard letterlijk de mond gesnoerd worden...

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:02

Ineke2 schreef:
Dat is wel heel wat anders dan in het eerste bericht word gesuggereerd.
Bovendien kunnen ze dan nog gewoon het bit vastpakken hoor als de ruiter een te harde/stugge hand heeft.

Mijn paard deed dit ook en had niets met mijn handen te maken, maar omdat mijn pony gewoon te graag wou teveel energie..
Heb als advies gekregen een rolbit te nemen en dit werkt prima ze houd zich weer rustig onder het rijden ook krijgt ze nu minder biks..
en je hebt inderdaad wel gelijk hoe harder jij met je handen aan de teugels gaat trekken hoe harder zij gaan vechten en dus zo'n beetje ongehoorzaam worden..

Maar het ligt dus niet altijd aan je handen, het kan ook bij het paard liggen..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:06

Sonja schreef:
Bitseats vijlen betekent niets meer of minder dan de hoekjes/kantjes van de kiezen iets bijvijlen, zodat het bit comfortabeler in de mond ligt, en niet tegen randjes aan kan stoten.
Is dus niet een symptoombestrijding zoals Ineke2 insinueert, maar juist iets wat gedaan wordt om het paard wat meer comfort te geven.

Die punten hebben ze toch niet voor niks? Een paard heeft tanden om mee te kauwen, daar zou ik dus niet mee gaan klooien, voor het zelfde geld krijgt een paard moeite met eten. Ik haal gewoon het bit eruit, probleem opgelost Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:00

Jij laat zeker ook niets preventief aan je gebit doen? Gaatjes gewoon doorgaan tot je kies er vanzelf uitplettert enzo? Clown Hihi stel je d'r niet al te grote verbouwprojecten bij voor hoor, het gaat om minimale aanpassingen, waar ze met kauwen echt niks van merken. Ik denk dat je er veilig van uit kan gaan dat eigenaren die elk half jaar de tandarts laten komen, slechts het belang van het paard in hun hoofd hebben... Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:37

El_Beauty schreef:
Mijn paard deed dit ook en had niets met mijn handen te maken, maar omdat mijn pony gewoon te graag wou teveel energie..
Heb als advies gekregen een rolbit te nemen en dit werkt prima ze houd zich weer rustig onder het rijden ook krijgt ze nu minder biks..
en je hebt inderdaad wel gelijk hoe harder jij met je handen aan de teugels gaat trekken hoe harder zij gaan vechten en dus zo'n beetje ongehoorzaam worden..

Maar het ligt dus niet altijd aan je handen, het kan ook bij het paard liggen..

Een rolbit is anders wel verboden in de dressuurwedstrijdring, vast niet voor niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:42

Rolbit hoeft niets mis mee te zijn. Is in mijn sport ook volkomen normaal. Hebben godzijdank wat meer mogelijkheden om een passend bit bij het paard te gebruiken dan in de dressuur. Dat is wel zo'n kortzichtige sport wat dat betreft.

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 19:48

Visconti schreef:
Sonja schreef:

Die punten hebben ze toch niet voor niks? Een paard heeft tanden om mee te kauwen, daar zou ik dus niet mee gaan klooien, voor het zelfde geld krijgt een paard moeite met eten. Ik haal gewoon het bit eruit, probleem opgelost Clown

Ja vind ik ook.
Ik rijd ook vaak bitloos maar niet altijd want ik start ook wedstrijden met bit Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:37

het moet niet gekker worden!! Boos!

Tsjonge... paarden worden geschoren, op stal gezet, ijzers eronder getimmerd en nu wordt ook hun gebit nog afgezaagd om te voorkomen dat het bit wordt vastgepakt Verward

Gestoord

meer heb ik er niet over te zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:40

Arabesk, lees even wat Sonja zegt hierover. Het gaat dus niet om symptoonbestrijding (een woord dat naturals erg graag gebruiken geloof ik Haha! ) zoals je misschien nu denkt, maar wordt juist gedaan om het voor een paard minder vervelend te maken.. en jaaa, natuurlijk is bitloos (en het liefste ook ijzerloos dekenloos krachtvoerloos stalloos 24/7 weiland) nog beter voor ieder paard volgens jou, maar daar gaat dit nu niet over, dus kom ajb niet met 'maar dit of dat is nog beter!'. Ik zeg niet dat je dat wilde doen, maar gewoon.. voor het geval dat Knipoog Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:43

Geen symptoon bestrijding? Wat is het dan wel?

Ja ik ga maar niet in discussie denk ik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:45

Arabesk schreef:
het moet niet gekker worden!! Boos!

Tsjonge... paarden worden geschoren, op stal gezet, ijzers eronder getimmerd en nu wordt ook hun gebit nog afgezaagd om te voorkomen dat het bit wordt vastgepakt Verward

Gestoord

meer heb ik er niet over te zeggen...

Gelukkig maar want het raakt kant noch wal wat je zegt...

En laten we dat naturalgedoe nou niet gaan verheerlijken, want veel eigenaren van deze stroming hadden toch echt beter aan cavia's kunnen beginnen dan aan paarden. En ook bitloos is niet zaligmakend; het gros van de 'rijhalsterfreaks' heeft het neusriempje te laag hangen en ziet uberhaupt niet in hoe verrekte scherp dat ding is. En rijdt z'n paard aan gort vanwege het niet meer goed kunnen rechtrichten en stellen/buigen van z'n paard. Dus hoezo vriendelijker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:46

Arabesk schreef:
Geen symptoon bestrijding? Wat is het dan wel?

Ja ik ga maar niet in discussie denk ik Clown

Ik zie niet in hoe dit WEL symptoonbestrijding is Verward

Nee, denk dat je dat eigenlijk ook maar niet moet doen als je alleen je eigen mening wilt verkondigen en niet bereid bent naar die van een ander te luisteren (of in dit geval, die van een ander te lezen) en er even over na te denken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:17

Sonja schreef:
En laten we dat naturalgedoe nou niet gaan verheerlijken, want veel eigenaren van deze stroming hadden toch echt beter aan cavia's kunnen beginnen dan aan paarden. En ook bitloos is niet zaligmakend; het gros van de 'rijhalsterfreaks' heeft het neusriempje te laag hangen en ziet uberhaupt niet in hoe verrekte scherp dat ding is. En rijdt z'n paard aan gort vanwege het niet meer goed kunnen rechtrichten en stellen/buigen van z'n paard. Dus hoezo vriendelijker....

Goh joh, vertel.... Clown
Weet jij hoeveel mensen er inmiddels bitloos rijden? En jij kent het gros daarvan persoonlijk? Verward
Een te lage neusriem zie ik idd ook helaas te vaak, maar de rest van wat je roept, raakt kant noch wal.

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 23:27

Ik ben het ook met sonja eens.. ook als je bitloos rijd kan je net zo veel 'kapot' maken als met bit.
Ik ben er ook voor om alles zo natuurijk te houden maar niet alles kan dezer tijd. Mijn pony is ook geschoren en staat met deken 's nachts op stal.
Maar ontopic als het echt alleen maar een puntje afvijlen is valt het wel mee, dacht echt dat het hele holtes waren :bloos:
Maar goed dan nog zou ik het niet (in mijn geval) nog niet doen omdat het probleem bij mij ligt en niet bij mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:37

DuchesS schreef:
Ik ben het ook met sonja eens.. ook als je bitloos rijd kan je net zo veel 'kapot' maken als met bit.

Maar dat is niet wat Sonja zegt. Sonja beweert doodleuk dat het gros van de 'rijhalsterfreaks' ( Verward ) z'n paard aan gort rijdt vanwege het niet meer goed kunnen rechtrichten en stellen/buigen van z'n paard.
En ik vind het zeer kwalijk om zoiets te roepen.
Veel bitloze ruiters zijn serieus met dressuur of western en met rechtrichten bezig (waaronder ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:32

Ik denk niet dat je het oplost door holtes in de kiezen te vijlen .
Je kunt het beter zo doen; teugels gewoon langer dan normaal, misschien zelfs lange teugel geven. Niet met je handen aankomen. Ga eerst zo helemaal loswerken, dus veel overgangen maken. Veel figuren rijden. En dat allemaal met je been, zit en stem. Uiteindelijk laat je paard het bit los, zolang jij maar je paard genoeg ruimte geeft om te ontspannen.
Daarna kun je gaan opbouwen.
Gelukkig heb ik nu een paard dat het bit nooit vast pakt. Mijn vorige pony deed dit wel altijd. En dat is heel vervelend Vork , maar zoals ik net zei; mijn manier van loswerken en de teugels loslaten, hield mijn pony het bit niet meer vast.
Je mag natuurlijk wel een beetje contact houden met het bit Knipoog , maar als je je teugels loslaat gaat je pony zelf naar het bit zoeken. Juist dan rijd je het fijnst.
Het lukt natuurlijk ook niet in 1 keer.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:56

Citaat:
Die punten hebben ze toch niet voor niks? Een paard heeft tanden om mee te kauwen, daar zou ik dus niet mee gaan klooien, voor het zelfde geld krijgt een paard moeite met eten. Ik haal gewoon het bit eruit, probleem opgelost

denk je echt dat jou paard geen last meer heeft van haken of scherpe punten als het bit niet in zijn/haar mond ligt? Dan zou ik me daar toch wat meer in verdiepen, dan valt je misschien op dat je paard heel de zijkanten in zijn mond en zijn tong kan beschadigen met die scherpe punten aan zijn tanden.
Het rantsoen wat paarden tegenwoordig krijgen is niet meer van dermate kwaliteit dat het "hard" genoeg is om op een natuurlijke manier de tanden te slijten, waardoor we dus gebruik moeten maken van een tandarts, mits je dat zelf niet nodig vindt...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:21

tja als je paard geen weidegang heeft en niet onbeperkt ruwvoer krijgt heeft hij idd kans op haken. Maar daar gaat het op dit moment niet over, bij ons komt ook echt wel een tandarts langs hoor (mijn paardje heeft alleen nooit ergens last van Clown ) Dit gaat niet over haken maar over het afvijlen van de punten, zodat het bit er beter in licht. Dat is iets heel anders dan haken.