Paard ingereden op dressuurstal, hoe doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura

Paard ingereden op dressuurstal, hoe doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 17:52

Ja, ik vroeg me af hoe jullie je paard doorrijden wanneer hij/zij net zadelmak is gemaakt. Bepaalde oefeningen, dingen waarop je moet letten? Brand maar los Lachen

danamuts

Re: Paard ingereden op dressuurstal, hoe doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:57

dit kun je niet alleen, waarschijnlijk geven je ze vanuit de stal wel tips mee, verder een goede instructrice zoeken, die veel ervaring heeft met groene paarden. Je moet in ieder geval zorgen dat je paardje leert in balans te lopen! en dat hij de juiste spieren gaat ontwikkelen. Succes met je paardje

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 18:12

Ik ga dit ook zeker niet alleen doen, ik word zoiezo begeleid door mn oom, die heeft dr wel wat verstand van, en ook nog 1x in de week voor mn instructrise waarschijnlijk.. Tips vanuit de stal weet ik niet, ik denk niet dat ik er bij ben wanneer de pony word op gehaald.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:16

Vooral geduld hebben en niet teveel willen in 1 keer. Het echte moeilijke werk begint nu pas Knipoog

Zoals mijn instructrice zegt: Zadelmak maken is niet zo moeilijk als je een beetje kan zitten.. het doorrijden is pas echt de kunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:55

--> RT-P

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:22

Leer het dier op zijn eigen benen lopen. Als ik een paard doorrij. ga ik het liefst naar buiten. van een jong dier moet je niet teveel vragen. in principe is rechtdoor. en beetje sturen voldoende. en aan de teugel al helemaal niet. zolang hij maar nagevelijk is. en ontspannen!

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 22:30

Oke, bedankt voor de tips, en ik weet niet of het dier al verkeersmak is, dus naar buiten gaan is de eerstkomende tijd geen optie lijkt me..

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:06

gewoon samen met een ervaren paard (het liefste 2, kunnen ze hem aan beide kanten "beschermen") Zo is dat bij ons ook gebeurd, en ging super.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:03

_Laura schreef:
Oke, bedankt voor de tips, en ik weet niet of het dier al verkeersmak is, dus naar buiten gaan is de eerstkomende tijd geen optie lijkt me..

Als je niet naar buiten gaat wordt 'ie dus nooit verkeersmak. En dan hou je dus hetzelfde probleem. Lekker de deur uit gaan. Samen met een ervaren (ouder) paard.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 18:42

Ja Maar ik dacht dan aan de hand gewoon..

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:45

ik vind het ni zo slim om met een halfoningereden p[aard de weg op te gaan... kan aan mij liggen maar... niet helemaal eerlijk...

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:31

sandra1986 schreef:
ik vind het ni zo slim om met een halfoningereden p[aard de weg op te gaan... kan aan mij liggen maar... niet helemaal eerlijk...

Waarom niet? Daar leert hij toch alleen maar van?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:34

Nee, een jong paard alleen maar binnenhouden het eerste jaar. Daar wordt 'ie beter van.....

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:31

volgt dit topic..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:16

Ik heb al voordat ik mijn paard zadelmak ging maken, met hem aan de hand op de weg gewandeld en hem gewoon overal mee naar toe genomen. Hij is nu heel gemakkelijk in alles. Maar als ik naar buiten ga, dan neem ik toch meestal iemand mee met een ervaren paard. Het blijft een jong dier en dan vind ik het toch prettiger om met meerdere te rijden, niet alleen vanwege het verkeer dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:38

Klijn schreef:
sandra1986 schreef:

Waarom niet? Daar leert hij toch alleen maar van?

Wel handig als er in elk geval gas, rem en stuur op zit tenzij je ergens kilometers bos of hei op kan zonder iemand tegen te komen. Maar als je over de weg moet... Bloos!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:52

Juist lekker mee naar buiten gaan!
Hebben wij met Amica ook gedaan. Had een paar keer iemand opgezeten, zat al grotendeels een gas en rem op, en hup mee naar buiten! Ik op Amo mee, Amo zet geen stap verkeerd en Amica wijkt niet van zijn zijde, dus dat ging perfect. Veel stukken rechtuit, beetje sturen, wat overgangen. Wat ik een groot voordeel vond is dat Amica buiten veel ontspannender was, en meer op de omgeving lette, en minder op 'hoe krijg ik die vervelende ruiter van mijn rug', waar ze in de bak af en toe last van krijgt. Lachen

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:56

belangrijkste op dit moment is dat ie voorwaarts is. dat hij de hulpen accepteert en er naar luistert. de enigste oefeningen de je op dit moment kan doen is eigelijk voltes en een paar keer van hand veranderen. je zult je handen er nog vol aan hebben!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:01

ik heb toch wel liever dat die van mij goed te sturen is en weet wat gas en remmen is voordat ik ermee naar buiten ga. Het is misschien wel een verschil dat we hier eerst een hele drukke weg over moeten steken + nog een stuk daarlangs voordat we ergens zijn waar we wat kunnen rijden..

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:22

Lekker rustig eerst zorgen dat ie de basishulpen eraan zitten, zorgen voor ontspanning en plezier in het rijden. Hiermee krijg je het meest leuke paard! Ook is lange rechte stukken rijden erg belangrijk voor een jong paard, voor de balans en voor de geest Lachen.
Het is geen verschil tussen een paard van 7 die nog niet verkeersmak is en een paard van 3,5 jaar die niet verkeersmak is.
Een 3 jarige is ws makker langs de weg omdat ze nog geen nare gebeurtenissen hebben meegemaakt, alleen moeten ze nog wennen aan de geluiden enz.
Met mijn vroegere pony toen ie net ongereden was heb ik ook alleen maar eerst buitenritten gemaakt, nou, en wat voor leuk beest dat geworden is..! Haha!
Wel is bakwerk ook nog belangrijk Lachen

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:44

Mijn paardje is net zadelmak en ik ben nu druk bezig met het 'stuurwerk', dus veel voltes maken, van hand veranderen, laten wennen aan beenhulpen etc. Vooral rustig aan doen, niet te veel in eens willen en veel ontspannen. Succes!

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:34

vooral belangrijk is dat je hem-haar geen verkeerde dingen leert!!!! bevestig eerst het een voor je aan wat nieuws begint! belooon wat goedgaat uitbundig want daar doen ze het allemaal voor he!
duidelijkheid is het allerbelangrijkst want nee is nee net als bij kids alleen een paard tegenover je is wel wat anders! wees duidelijk en hou je aan je eigen regels!!! niks is verwarrender dan een onduidelijke leider!
Stap en draf eerst goed bevestigen want galop is wel heel moeilijk voor een jong paard en die idd zoals eerder gezegd nog eerst op eigen benen moet zien te leren loipen!
Dan is het super belangrijk dat wat goed gaat goed afsluiten en wat fout gaan door doen tot het wel goed gaat en dan stoppen!
En vooralll nu je zelf die keuze nog hebt!!! leer aub je paard aan het been te worden en zijn want daar worden wel zoooveel paarden mee verpest! ik zou het als ik jou was niet zomaar zelf gaan doen en iemand die er wel wat verstand van heeft is in dit geval (sorry dat ik hetr zeg ) niet genoeg! het moet minimaal iemand zijn die niet twijfelt en doet zelf een goede zit en stille hand heeft niet stoort in de mond en goed onafhankelijk kan bewegen met elk deel van zijn/haar lichaam! heel erg veel succes en idd zet eerst de bassis erop en ga dan langzaam verder. vertrouwen is rust is heeel belangrijk!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:38

Ik vermoed dat het paard inmiddels wel is doorgereden, en ik hoop dat hij inmiddels ook verkeersmak is _O-

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:41

_Laura schreef:

waarom niet? idd zoals danamuts zegt 2 oudere paarden mee en laat lekker lopen (aan de hand) paar keer doen en dan een paard minder en dan paar keer doen..gaat goedkomen hoor!!

nog een aanvulling op mn vorige reactie.. probeer te zorgen dat alles het zelfde is.. elke verandering zien en merken ze.. een hindernis die anders staat een paal weg of erbij maakt nie uit wat ze merken het en worden er onrustig van. dus alsss je die mogelijkheid hebt!!?? zou ik zeggen doen. maar snap dat als je op een grote stal staat dat heel moeilijk word.
Succes mer je uitdaging

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:46

pairadice schreef:
Ik vermoed dat het paard inmiddels wel is doorgereden, en ik hoop dat hij inmiddels ook verkeersmak is _O-

Mag het hopen 8 jaar verder :) :D