Überstreichen, hoe en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Überstreichen, hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 20:52

Ik ga binnenkort een A5 proefje rijden (in Nederland is dat min of meer gelijk aan L proef).
De proef gaat als volgt:
http://www.voltige.be/d-a5.pdf

Ik vraag me alleen af wat nu echt überstreichen is. Ik ga dit volgende week of binnen 2 weken voorleggen aan m'n instructeur, maar ik wil het nu weten! Clown

Deze plaatjes vond ik, maar ik vind het er nogal .. raar uitzien.
Afbeelding
Afbeelding
(bron: Galop.be)

Is het de bedoeling dat je je handen gewoon vooruit steekt en dat je paard je hand volgt ? Of moet je met een losse binnteugel en aanleunings-buitenteugel je handen naar voor doen en drijven?
Kan iemand hier wat duidelijkheid over geven?

Bedankt!
Yu-Lan

Nen

Re: Überstreichen, hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:01

Het staat letterlijk in je proef uitgelegd bij onderdeel 10. Je moet aan de 'open cirkelzijde' dus binnenhand over de manenkam aaien (strijken in het belgisch...)

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 21:04

Er staat niet met de binnenhand.
Maar wat moet ik hier onder verstaan?
Jij zegt aaien.. maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat je je paard een aai geeft over z'n manenkam?
De foto's van pony's hierboven zijn genomen uit een A5 proef.
Hoe moet de hoofdhouding van je paard hierbij blijven? En vooral, wat is het nut van deze oefening?
Graag meer info,
bedankt!
Yulan

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:08

Volgens mij is de bedoeling verruimende/uitgestrekte galop. Alleen wordt hij in nederland iets anders uit gevoerd.

Ik moet dit thuis gebruiken om de hals iets op te richten (hals iets omhoog plaatsen en verlengen)

ik weet niet zo goed hoe ik dit uit moet leggen sorry daarvoor.
Ik ben ook zeer benieuwd of ik gelijk heb.
Laatst bijgewerkt door Leone op 18-10-06 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 21:09

Maar de oefening is in galop op een cirkel! Tong uitsteken
Ik kan ook nergens iets vinden erover in de reglementen en bijbehorende documten van de VLP ..
Hebben jullie deze oefening niet in Nederland dan?

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:09

Je moet zoals je op de foto's min of meer kan zien je handen even boven de manenkam houden (daarbij contact houden met de teugels natuurlijk). Het paard zou met zijn/haar hoofd gewoon op dezelfde plaats moeten blijven. Duikt het hoofd naar beneden, dan hing hij/zij dus op je handen en daar krijg je natuurlijk mindere punten voor. Dus gewoon even de handen boven de manenkam plaatsen. Maar ze noemen het wel degelijk "over de manenkam strijken"

En dus helemaal niet wat Leone zegt. Paard moet constant in de gang blijven (oefening wordt uitgevoerd in galof). Vertrekt je paard ineens, teken dat je hem niet in de hand hebt.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:11

Eerst foto is inderdaad nogal overdreven. Je moet armen heus niet zo strekken als het meisje op de foto. Tweede meisje is wel beter. Je moet je handen ongeveer in die omgeving even boven de manenkam houden. Dus een aantal passen maar.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:13

Ik heb mijn tekst onder tussen even bewerkt.... ik zag net dat het in galop was.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:15

pasi schreef:
Je moet zoals je op de foto's min of meer kan zien je handen even boven de manenkam houden (daarbij contact houden met de teugels natuurlijk). Het paard zou met zijn/haar hoofd gewoon op dezelfde plaats moeten blijven. Duikt het hoofd naar beneden, dan hing hij/zij dus op je handen en daar krijg je natuurlijk mindere punten voor. Dus gewoon even de handen boven de manenkam plaatsen. Maar ze noemen het wel degelijk "over de manenkam strijken"

En dus helemaal niet wat Leone zegt. Paard moet constant in de gang blijven (oefening wordt uitgevoerd in galof). Vertrekt je paard ineens, teken dat je hem niet in de hand hebt.

Het gaat dus echt alleen om de hoofdhals houding? geen verruimende gang?
weer wat geleerd Haha!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:17

ik heb geleerd dat je hiermee kan testen of het paard "op zijn eigen benen loopt" en dus niet hangt in de teugels zoals Pasi zegt.
Het is ook een beloning doordat je (zoals ik heb geleerd) met je binnenhand over zijn hals "strijkt". Je moet het heel snel doen, net even los laten en daarna verder gaan alsof er niks is gebeurt.

Het is inderdaad alleen de hoofdhals houding Ja

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:20

Het heeft inderdaad niets met verruiming te maken. Kijken of je pony in de hand is, goede verbinding met de mond en op zijn eigen benen loopt ja. Zoals ik zelf ervaren heb, is het wel een vrij moeilijke oefening. Die van mij wil namelijk nog wel eens steun zoeken op de handen maar het is wel een goede oefening vind ik. Neem hem er in mijn trainingen nu ook regelmatig bij. Goede controle voor je.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:58

is inderdaad echt heel lastig maar wel een hele goede test Ja

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 07:25

Ok bedankt!
Maar er is toch wel een verschil tussen een paard dat hangt of je hand volgt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:48

Ja, je verbreekt voor een paar passen het contact door je handen over de manenkam naar voren te brengen en drijft zoveel bij dat je paard in dezelfde oprichting verder blijft lopen, tact en tempo moeten constant blijven.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:50

yulan schreef:
Ok bedankt!
Maar er is toch wel een verschil tussen een paard dat hangt of je hand volgt?

Tuurlijk is er een verschil maar het is bij deze oefening dus de bedoeling dat het paard in de houding niet verandert.
Hij hoeft je hand dus niet te volgen want je wil dat ie op dezelfde plek in aanleuning blijft. Juist de paarden die hangen vallen bij deze oefening door de mand. omdat je toch licht naar voren gaat zitten klap je voorover als je paard hangt in de galop

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:40

Er is een tijdje geleden in de discussierubriek een hele topic hier aan gewijd. Lees die ook eens, staan hele interessante dingen in.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:43

heb je ook een link dan? kan me het topic niet herinneren en best best geinteresseerd Ja

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:50

het is inderdaad de bedoeling dat je eventjes het contact verbreekt, en dat je paard in dezelfde houding en in hetzelfde tempo doorloopt.
je test dan of hij niet op je hand hangt, en of je ook zonder je handen controle hebt over houding en tempo.
goede oefening dus!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:15

Goh ik vind dit wel interessante topic, blijf dit even volgen....

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:43

Die 2de ftoto is een vriendin van mij Knipoog

Ja zoals het afgebeeld is je handen zo nnaar voor "strijken" over de hals en als doel heeft het om te laten zien dat je je pony constant kan houden zonder contact Knipoog

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:37

Valentinow schreef:
Die 2de ftoto is een vriendin van mij Knipoog

Ja zoals het afgebeeld is je handen zo nnaar voor "strijken" over de hals en als doel heeft het om te laten zien dat je je pony constant kan houden zonder contact Knipoog

Wel een bettje contact maar op een andere manier!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:10

Wauw, deze oefening moeten we er in nederland ook ingooien!! Tjee, wat zullen er dan veel door de mand vallen Haha!

Maar ik ken het idee op zich wel, alleen doe ik het door mijn handen naar voren te plaatsen. Zoals ik de proef lees (grappig trouwens, eens een buitelandse proef te zien) moet je hier idd de manenkam volgen.

groetjes

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:24

Ik ga het eens proberen vanavond als ik ga rijden Tong uitsteken

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 17:33

Haha, leuk om wat proef-onderdelen uit te wisselen Tong uitsteken Ik heb wel vaag opgevangen dat er volgend jaar nieuwe proeven komen, (haha, wij na-apers Tong uitsteken ), maar ik weet er het fijne niet van.
Ik heb het ook al uitgeprobeerd, alleen volgt hij m'n hand (nee, niet hangen, volgen), dus drijf ik wat meer en sluit ik hem minder, lukt prima!

Bedankt iedereen voor de tips!
ps, ben ook wel benieuwd naar dat RD topic .. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:02

Ik mis in de Belgische proeven weer het onderdeel halsstrekken. Zo rij ik nu een paard dat wat achter de teugel durft te kruipen, die blijft in een houding lopen als ik ga uberstreichen en dat ziet er voor het oog goed uit, maar halsstrekken - not a chance. Hij volgt gewoon je hand niet. Dus daar heb ik nog heel wat werk mee.