aanleuning 3,5 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whis

aanleuning 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 20:09

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en wil gelijk mijn vraag droppen..

Sinds twee maanden ben ik de trotste eigenaar van de 3,5 jarige merrie Whispera (Orame x Flemmingh). Ze is twee weken geleden bij ons gekomen, daarvoor heeft ze ruim vijf weken bij een man gestaan die haar zadelmak heeft gemaakt.

Ik rijd haar 3 keer per week (20 minuten), incl. één keer in de week privéles. Daarnaast wordt ze 3 keer per week gelongeerd (20 minuten) en staat ze voor de rest overdag in het land en wordt er lekker met haar getut.

Waar ik op dit moment tegenaan loop is dat ze heel erg met haar hoofd schudt. Dit deed ze al bij de beleerder. Ze hebben er toen een tandarts bij gehad en die heeft de wolfstandjes weggehaald en behoorlijk geveild. Ze schudde vorige week voornamelijk in de stap heel erg en helemaal wanneer ze wat vermoeider werd. Wanneer ik ook maar een piepklein beetje aan de teugels zit, schiet haar hoofdje behoorlijk omhoog. De beleerder gaf aan dat ik thuis misschien beter even met een slof kon gaan rijden, ik ben echter niet zo`n voorstander van hulpmiddelen en al helemaal niet bij zo`n jong paard.

Afgelopen weekend voor het eerst les gehad. Mijn instructrice gaf aan dat ik Whis beter met een bustrensje en africhtingsneusriem kon gaan rijden. Verder zei ze dat ik Whis moest gaan longeren met touwtjes, omdat ze moet leren om enige druk te accepteren. Met het rijden de eerste 10 minuten ook de touwtjes om, gebruiken als slofje..
Dus van de week ben ik aan de slag gegaan met het longeren met de touwtjes. Ging allemaal prima. Gisteren dus rijden, met de stap was ze inderdaad een stuk rustiger met haar hoofd, maar in de draf absoluut niet. Ik probeer haar d.m.v. flink voorwaarts rijden, mijn handen superstil te houden, toch wat relaxer te houden, maar t wil nog niet baten.

Ik ben me er absoluut bewust van dat dit niet zo 1,2,3, opgelost is hoor en dat dit gewoon tijd nodig heeft. Voor haar is alles ook nieuw. Maar ik vraag me toch af of jullie tips hebben en hoe jullie denken over het gebruik van de touwtjes..

Groetjes Tess

Ulfeino

Re: aanleuning 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:20

Heb ook een dergelijk probleem, tandarts fysio niets helpt.
Denk nu zelf dat het misschien aan het bit ligt, rij met een kneveltrens enkelgebroken.
Zolang ik niet aan de teugels kom is het hoofd stil en gaat hij vaak uit zichzelf aan de teugel lopen zodra ik de teugel oppak, wordt het hoofd onrustig.

Zit zelf nu aan een myler level 1 bit te denken.
Denk dat het bit nl. misschien te dik voor hem is en dat het middenstuk als hij nageeft tegen het gehemelte aan gaat zitten en dat voelt niet lekker.

Volg het topic even om te kijken wat een ander er van zegt, maar ben zelf alleen een voorstander van hulpteugels e.d. als je het tijdelijk gebruikt en tussendoor kijkt of het zonder al beter is geworden, zo niet dan vind ik dat je ermee moet stoppen en andere dingen moet onderzoeken.
Ik dacht aan het bit omdat ik hem eens ben gaan rijden met een losse teugel, ik dacht eens kijken wat hij dan met zijn hoofd doet.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:35

Hey, is je paardje niet gewoon aan het wisselen? T'is wel de leeftijd.
Als dat zo is kan je misschien beter een tijdje bitloos rijden tot het voorbij is. Anders krijgt ie misschien wel eennare asociatie met het bit.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:44

Deed mijn paard ook op een gegeven moment. Sinds ik bitloos rijd is het over. Nu rijd ik heel af en toe weer met trens en doet ze het ook niet meer. Ben het dus met ChelseaAyLee eens.

Met een dr.Cook hoofdstel rijd je zo weg, rijdt echt niet anders dan met een bit.
zie bijv. http://www.marcokrul.nl/bitloze_hoofdstellen.htm

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:49

HOi,
Kan idd van het wisselen zijn, maar kan ook een kwestie zijn van niet goed voorwaarts zijn.
Ik zou persoonlijk eerst eens lekker met een langer ontspannen teugel (wel licht contact natuurlijk) lekker aan het rijden gaan. Gewoon ontspannen voorwaarts rijden en overgangetjes. Laat dat hoofd maar even. Als ze schud even extra inkomen met je been of een tikje achter je kuit geven.
Als het goed is komt ze op den duur vanzelf wel in aanleuning, biedt ze het zelf aan.
Enne 3x per week rijden is in mijn ogen ok, maar dan ook nog eens 3x aan de longe, lijkt mij een beetje veel. DOe anders 3x rijden en 1x longewerk. Kan je de andere 2x dat je zou longeren lekker buiten gaan wandelen met haar, voor de nodige geestelijke ontspanning en dan wordt ze gelijk verkeersmak ook!! Enne hulpteugels heb je echt niet nodig, zeker niet bij een 3jarige.
Succes.
GRoetjes Astrid.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:48

Ik heb net bij Horselover een Myler bit besteld, mag het 10 dagen proberen, niet goed geld terug.
Hoop dat het op voorraad is en ik het begin volgende week inhuis heb.
Ben heel erg benieuwd en hoop dat het probleem dan is opgelost.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:12

Ik heb dit met mijn tinker. Die wordt helemaal kriegel als er iets van metaal in zijn mond zit. met rijden hebben we nu een kunststof bit en om het menbit zit een stuk latex bitbandage en het probleem is over.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:17

Ik reed ook een merrie die niet tegen een Argentan/Aurigan, schudde ook zo met haar hoofd. Later een dun RVS bustrensje gebruikt en het ging al een stuk beter!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:24

ga nu aub niet met slof rijden hè!
neem het zachtste bitje dat je kan vinden (dubbel gebroken en niet te dun ofzo)en wees zo zacht mogelijk met je hulpen...
zelfs het gevoeligste paardje kan naar hulpen leren luisteren, maar daar moet je rustig aan werken.

bekender is bv het probleem van paarden die meteen wegsprinten wanneer ze de benen van de ruiter tegen hun flank voelen, maar das eigenlijk een gelijkaardig probleem en die paarden moeten ook die benen leren verdragen

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:40

Het komt door een gebrek aan balans en ontspanning. Geef dr de tijd, laat die mond met rust en het komt uieindelijk wel goed. Veel kilometers maken maar niet te hard met dr werken want ze moet natuurlijk elke dag dat wat ze heeft geleerd helemaal verwerken aangezien ze nog jong is. Maak je al bosritten?

Greetz Nathalie

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:43

NathalieW schreef:
Het komt door een gebrek aan balans en ontspanning. Geef dr de tijd, laat die mond met rust en het komt uieindelijk wel goed. Veel kilometers maken maar niet te hard met dr werken want ze moet natuurlijk elke dag dat wat ze heeft geleerd helemaal verwerken aangezien ze nog jong is. Maak je al bosritten?

Greetz Nathalie

helemaal mee eens

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:50

karuna schreef:
Ik heb dit met mijn tinker. Die wordt helemaal kriegel als er iets van metaal in zijn mond zit. met rijden hebben we nu een kunststof bit en om het menbit zit een stuk latex bitbandage en het probleem is over.

Heb ik nog nooit van gehoord, kun je dat gewoon kopen bij Divoza enzo?
Iemand bij mij in de les heeft altijd een stuk zeemleer om het bit.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 17:39

Ulfeino schreef:
Ik heb net bij Horselover een Myler bit besteld, mag het 10 dagen proberen, niet goed geld terug.
Hoop dat het op voorraad is en ik het begin volgende week inhuis heb.
Ben heel erg benieuwd en hoop dat het probleem dan is opgelost.

Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen, wil je me op de hoogte houden??

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 17:43

Ik heb jammergenoeg niet echt super uitrijmogelijkheden. Maar ga dit weekend toch lekker met haar wandelen, zondagochtend heel vroeg als iedereen slaapt Lachen. Volgens mij is ze nergens bang voor, tijdens mijn les stond er een dikke shovel allemaal puin te schuiven en Whis keek er bijna niet naar.

Wat betreft het bitloos rijden, hier heb ik helemaal geen ervaring mee (ken ook niemand die op dit manier rijdt), maar het lijkt me zeker iets om te proberen. Zal toch eens her en der om me heen gaan vragen of ik een tijdje zo´n hoofdstel kan lenen.

Ik blijf haar toch maar in alle rust wat trainen en idd zonder slof, was er al niet zo blij mee. Het is voor mij ook voor het eerst om met zo´n jonkie te rijden. Wel een paar keer M gesprongen en gedressuurd, maar dit is toch anders..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:19

Denk dat dat heel verstandig is, ik ga er altijd vanuit dat een paard heus wel eens een keer een klierige bui heeft en geen zin, maar een paard loopt niet voor zijn lol steeds niet aan de teugel of met zijn hoofd te schudden, en vastzetten is dan geen oplossing.
Hoe vervelend ook er zit dan niets anders op dan dingen uitsluiten en iets anders proberen, wij vinden alle schoenen ook niet lekker zitten denk ik dan maar.

Ik zal je zeker op de hoogte houden, kan bijna niet wachten tot het er is en ik het kan testen, hoop zo dat hij met dat bit wel prettig loopt.
Heb alle forums over dit bit doorgespit en allerhande internet site's bekeken en vond het allemaal heel logisch wat erop stond, maar het is wel een hele uitgave hoor 88 euro ex. verz.kosten een rib uit mijn lijf Lachen, maar het is het waard als hij het prettig vindt en anders kan ik het altijd nog retour sturen en dan maar weer verder zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:29

Latex bitbandage koop je per rolletje gewoon bij een goede ruitersportzaak. Met ons menbit kunnen we ongeveer 10 keer mennen en dan moet er weer een nieuw stukje omheen. We hebben dit rolletje 2 jaar geleden gekocht en zijn nu ongeveer op 2/3.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 12:56

Poeh idd een rib uit je lijf zo´n bit, maar ja als het werkt is dat het allemaal wel waard natuurlijk!! Het is gewoon een dure hobby..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:42

Ik zit nu al bijna 40 jaar in de paarden en heb nog nooit al dit soort bitten nodig gehad om mijn...en de paarden van mijn lessers ...normaal te laten lopen!!!! INgespannen rijden kan ik niet over meepraten daar heb ik weinig tot geen ervaring mee,maar jonge paarden dan maar meteen van alles in hun mond hangen omdat er een probleem is????? Sorry...zoek iemand die het op een goede manier kan oplossen! 3 1/2 jaar is nog heel erg jong! Als je nu al moet zoeken naar bitten die het euvel wel even zullen verhelpen ben je in mijn ogen heel verkeerd bezig!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:01

Ben erg benieuwd wat u met een goede manier bedoeld?
Ik krijg goed les van een man die al menig ruiter naar de Z heeft geholpen, die zelf paarden beleerd en diverse paarden voor anderen uitbrengt op wedstrijden, en zelf verschillende keren Nederlandskampioen is geweest, maar ook daar lukt het niet mee.
Het is fijn voor u dat u nooit deze problemen bent tegengekomen en u kunt vast veel beter rijden dan ik.
Ik heb een heel braaf paard niet kijkerig of snel afgeleid van wat er om hem heen gebeurd dus daar komt de onrust niet vandaan.
Tanden zijn 2 weken geleden gedaan en ook de fysio heeft hem toen nagekeken en behandeld, maar ook dat mocht niet baten, hoewel hij soepeler loopt blijft hij met zijn hoofd en mond onrustig.
Het zadel is eerder al helemaal nagekeken opgevuld en opnieuw gepast, maar ook daar kon het niet aan liggen.
Rij voor extra zachtheid ook nog met een Christ bontje eronder.

Mijn paard loopt zonder druk op de teugels ontspannen en zonder onrustig te zijn met hoofd en mond rond en zoekt zelf de aanleuning op, maar owee als ik de teugels aanneem dan is het net of zit hem iets dwars, en ik kan me echt niet voorstellen dat hij voor de lol dan zo begint te klieren!
Mag ik dan alsjeblieft een ander bit aanschaffen om te proberen of dit prettiger voor hem is?
Er zijn denk niet voor niets zoveel verschillende bitten, wij mensen vinden toch ook niet allemaal dezelfde schoenen lekker zitten???

Heb het beste met mijn paard voor en ben er van overtuigd dat zijn gedag geen onwil is en daarom zoek ik naar een oplossing.

En waarom zou je voor een 3,5 jarige geen ander bit mogen aanschaffen, is er een wet die zegt dat een net beleerd paard met een bepaald bit moet rondlopen? Dacht het toch niet!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:24

Heb net even naar Hyporama gebeld, maar het bit bleek niet op voorraad, dus het duurt 2 tot 3 weken voor ik het inhuis heb, balen, maar ja 't is niet anders.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:28

mijn vorige paard, een merrie van cocktail deed dit ook en zij bleek na onderzoek door de DA, last van chronische voorhoofdholte onsteking te hebben, je kan er in Utrecht een gat in laten maken zodat de druk verdwijnt maar dit schijnt bij weinig paarden echt verschil te maken, ze is nu fokmerrie omdat ze ook erg graag steigerde. Ik hoop voor je dat het dit niet is, maar als het niet rijtechnisch is kan je dit ook laten onderzoeken.
Ik zou zelf liever niet naar scherpere bitten gaan grijpen dat lost alleen tijdelijk het probleem op, maar dat is eigen keus natuurlijk Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:34

Ik zou met een jong paard ook niet gaan klooien met verschillende bitten. Gewoon een simpel en vriendelijk bit. Longeren met een touwtje kan geen kwaad. Bitloos rijden is leuk, maar ik heb het idee dat de TS andere dingen voor ogen heeft.

Kan het nou niet gewoon zo zijn dat het dier wat moet wennen aan een bit........ Gewoon de tijd geven.

(idd als alle medische mogelijkheden uitgesloten zijn)

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:45

Als alle mogelijke medische problemen uitgesloten zijn, denk ik dat het paard gewoon moet wennen aan het bit en "lichte druk in de mond". Ik zou inderdaad beginnen met longeren met een touwtje eraan... paard wel goed voorwaarts houden en dit HEEL rustig opbouwen allemaal. Je zal zien, na een paar keer zo longeren verdraagt het paard de druk van de hand en het bit al stukken beter.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:34

Heb bestelde bit bij Hyporama afgezegd, vond het te lang duren.
Heb The Oregon Trail Tack Store in Westerbork gebeld en die hadden ze op voorraad, maak het geld zo over (was ook nog een paar euro goedkoper *LOL* en hoop hem dan snel binnen te hebben.
Myler is wel dunner, maar schijnt niet strenger te zijn juist vriendelijker, lees maar eens de verschillende site's over dit bit.
Rij mijn paard al anderhalf jaar met het huidige bit en hij wordt eerder meer onrustig dan minder onrustig met het hoofd, heb zojuist nog even een stukje film bekenen en dan zie ik echt een paard wat zit te klooien met zijn bit, die dat ding in zijn mond niet prettig vindt.
Als ik het Myler bit inhuis heb ga ik het gewoon proberen, mag 10 dagen, mocht het geen verbetering geven kan ik het terugsturen en krijg ik 90% van de aankoopwaarde terug.
Zal als ik het bit heb en heb geprobeerd jullie in alle eerlijkheid vertellen wat ik ervan vind en of het idd prettiger is voor mijn paard.
Ze geven 10 dagen proberen omdat een paard natuurlijk aan een ander bit moet wennen en hij waarschijnlijk eerst iets heeft van wat is dit, en hij ook van dit bit zal verwachten dat hij het vervelend vindt.
Volgens de verkoper zal het paard snel in de gaten hebben dat dit bit veel prettiger voor hem is dan het bit wat ik gebruikte.
Ze adviseren ook je paard eerst even opstal te laten staan met het bit in zodat hij het bit zelf kan onderzoeken zonder dat er aan de teugels wordt getrokken, na een kwartiertje er even naast te gaan staan en de teugels even aan nemen zodat hij kan voelen hoe dat voelt, daarna pas erop, maar niet gelijk in de krul trekken, maar eerst lang en losjes.
Vergelijk het maar een beetje met het inlopen van nieuwe schoenen Lachen

Hoop natuurlijk dat dit het ei van Columbus is, maar sta er verder heel afwachtend tegenover.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:39

Vanmorgen het Myler bit ontvangen en dus gelijk even uitproberen natuurlijk.

Ten eerste vind ik het een heel mooi bit, het is vrij licht en alles draait heel soepel en alles is mooi glad en netjes afgewerkt.
Heb Ulf eerst gewoon even laten wennen aan het bit, maar dat ging vrij vlot, daarna opgezadeld en de bak in.
Heb een kwartiertje gereden, beetje stap, draf en galop.

Vond hem minder onrustig met het hoofd, minder druk met het bit.
Had wat moeite hem aan de teugel te rijden, maar als hij aan de teugel ging lopen hield hij zijn hoofd rustiger dan anders en had ik het idee dat hij langer in aanleuning bleef lopen dan anders.
Na het rijden heb ik hem over de weg naar de wei gestapt, toen was hij wel erg onrustig met zijn hoofd, en probeerde hij het bit vast te pakken, maar dat lukt niet.
Hij had een beetje wit schuim op zijn lippen toen ik hem afzadelde dus dat is wel een goed teken.

Moet nog wat vaker met het bit rijden om een goed beeld te krijgen en Ulf moet ook de kans krijgen er aan te wennen, maar ik heb wel het idee dat het prettiger in zijn mond ligt dan het andere bit.

Als ik er weer mee gereden heb laat ik wel weer weten hoe het is gegaan.

Heb nog wel een vraag aan andere Myler bit gebruikers:

Het bit heeft dezelfde maat als mijn kneveltrens en als ik ze op elkaar leg zijn ze precies even breed, maar als Ulf het in zijn mond heeft zitten de busringen niet gelijk tegen zijn kaak, maar zie je aan beide kanten nog een stukje bit.
Is het bit dan te groot?