Altijd schrikken in dezelfde hoek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Altijd schrikken in dezelfde hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 12:57

Ik rijd nu sinds anderhalf maand een Fries. Het gaat erg goed en ben ook erg blij met haar maar aan 1 kant v/d bak (is wat begroeiing een slootje) schrikt ze echt elke keer weer. Ze loopt erlangs met haar hele nek ernaar toe te kijken of gewoon schouderbuitenwaarts als jullie begrijpen wat ik bedoel Clown. Soms schiet ze weg of vertikt ze het gewoon om verder dan E of B te komen. Gaat ze stilstaan kijken en met been komt ze omhoog. Ben al een paar keer afgestapt en rustig met haar erlangs gelopen maarja het schiet niet echt op. Weten jullie wat ik hier aan kan doen? Ik geef wel gewoon been als we er langs gaan maar zou het aanstellerij zijn of is ze echt bang? Ik wil haar niet een beste schop geven als ze echt bang is want dat schiet ook niet op denk ik.. Hoop dat jullie me tips kunnen geven. Alvast bedankt!

Alicia2u

Re: Altijd schrikken in dezelfde hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:05

Wat ik altijd doe met een schrikachtig paard is eerst een rondje door de gehele bak lopen (ernaast dus). Als een paard kijkerig is op een bepaald punt, loop ik er nog eens langs, tot ze niet meer kijkt.
Mijn beste tip is: Hou het paard bezig. Als je zorgt dat het paard zich op jou moet concentreren in die hoek, heeft hij minder tijd om te kijken. Wat je ook kan doen (maar dit raad ik alleen aan als je paard echt bang is in die hoek, niet alleen schrikken of kijken, maar echt in paniek raakt), is aan de ene kant van de bak beginnen, de veilige kant, en dan gedurende de training langzaam steeds meer naar die hoek toe rijden.
Het zou kunnen dat ze zich gewoon aansteld, dus probeer er eens zelfverzekerd langs te rijden. Je weet dat ze daar schrikken kan en onbewust zal je paard dat aan jou voelen. Best kans dat ze het dan expres doet.

Als laatste redmiddel: Kap de bosjes weg Knipoog

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 13:17

Dankje! Bosjes weghalen is geen optie, dat is v/d gemeente. Eerst was dat er niet maar ze zijn bezig daar een soort bos te maken en de begroeiing is nu zo hoog dat je er niet meer overheen kan kijken, en daar achter (even verder) zit een fietspad dus misschien vindt ze dat eng.

gwennelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:51

spatjes ! Doet mijn merrie ook en altijd in dezelfde hoek van de bak. In het begin vond ik het doodeng en ging met haar mee in haar schrik. Todat ik erachter kwam dat ze last had van aanstelleritus. Nu rij ik stug door, doe net of er niks aan de hand is, negeer haar (begin niet te trekken en plukken om haar te sturen), en na enkele rondjes als ze merkt dat ik niet onder de indruk ben geeft ze het op en loopt er gewoon langs.
Moet eerlijk zeggen dat ik erachter gekomen ben dat het spatjes waren omdat ze los in de bak precies in die hoek ging staan kijken op haar gemakje naar wat er in de bosjes te zien was. En ook aan de hand was er meestal niks aan de hand.
Soms doet ze het aan de hand ook en dan doe ik wat grondwerk net zolang tot ze op mij gericht is en dan is ze die hoek ook alweer vergeten.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:52

Wat voor ons een simpel bosje is kan er voor een paard heel dreigend uitzien!
Het is tenslotte zijn natuurlijke gedrag om waakzaam te zijn op vijanden. Tevens geld meestal ook de uitspraak:
Een paard is zo angstig als zijn ruiter.
Mijn paard heeft ook nogal eens de gewoonte om ergens niet langs te willen of voor weg te springen.
Probeer zelf je gedachten op nul te zetten, en er vanuit een volte steeds dichter naar toe te rijden met iets meer stelling van het enge af.
Als mijn paard erg moeilijk is laat ik hem soms berijden door een stalgenootje die zelf nergens oplet . Dat gaat dan heel vaak wel goed , dan weet ik dus gelijk dat het aan mezelf ligt.
Dit gaat niet altijd op natuurlijk , maar heel vaak wel.
Boos worden werkt meestal alleen averechts.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 15:07

@ ValiantS, ik ben ook nog nooit boos op haar geworden om die reden want daar maak ik haar denk ik alleen maar angstiger van. Ik ben zelf ook echt niet bang maar misschien dat ik me wel onbewust voorbereid op haar schrikken ofzo.. Heb vanavond les maar m'n instructrice kan me moeilijk helpen want er rijdt nog een meisje in de les die er gewoon langs gaat met haar paard dus dan is ze zelf ook niet bang.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:29

Het gaat ook meestal onbewust en het is ook heeeeel moeilijk om er niet aan te denken.
Maar van mezelf weet ik dat er vaak teveel mee bezig ben in gedachten.
Soms is dat voor je paard genoeg, eigenlijk vertrouwd hij op jouw reactie.
Onbewust geef je een signaal door middel van kleine verandering in de aanspanning van je spieren of je ademhaling enzo.
Het paard denkt Mmhh de baas denk dat het eng is dus dan zal er vast wel iets wezen.
Dat is althans mij ervaring.

Mijn vorige merrie zag echt overal spoken.
Zo was ik eens met haar op een buitenwedstrijd op het gras, we moesten door een smal poortje en naast dat poortje stond een grote witte badkuip, zelf wist ik al van te voren dat ze die eng zou vinden!!
Nou het heeft me heel veel moeite gekost om haar er langs te krijgen.
Toen we klaar waren en weer terug liepen moest ik er weer langs , maar ik had zo fijn gereden dat ik al kletsend met mijn vriendinnen en met een lang teugeltje er zo langs liep zonder dat ze er ook maar naar keek.
Toen ik bij de trailer stond dacht ik zelf pas weer aan die badkuip.
En dan denk ik ja muts dat lag weer even lekker aan jezelf! haha

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 16:35

Jaa inderdaad, het zal misschien ook wel aan mezelf liggen. Maar ik bedoel een badkuip is misschien een reden om bang te zijn maar voor de mijne is er gewoon totaal geen reden om bang te zijn. Want er is echt niks en het is gewoon in de oude vertrouwde bak waar ze altijd in loopt/ heeft gelopen. Ik ben meestal wat eerder in de bak dan dat andere meisje uit de les dus zal vanavond kijken hoe ze reageerd, de laatste keer ging het best goed dus ben benieuwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:37

weet je wat werkt??

leg daar iets neer zodat je dier echt reden heeft om te schrikken!
helpt super, de mijne flikte het ook steeds op hetzelfde stukje,waarschijnlijk gewoon omdat hij daar in de begroeiing niet duidelijk kon zien wat er was,( al zal het een grassprietje zijn wat ritseld,als hij niet kan zien wat het is vind ie dat dus eng)
toen heb ik een stuk plastic er neergelegd zodat het wel duidelijk zichtbaar was, en hij dus echt reden had om te schrikken.
nadat ik het plastic weghaalde( na een weekje) schrok hij niet meer in die hoek Knipoog

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:13

hou haar goed aan het werk, mijn paard rijdt al 2jaar door dezelfde hoek, en zeker een paar keer in de week 'schrikt' ze nog.. onzin dus.. ik zet haar aan het werk en het is over..
(is meestal met 1e rondje stap, 1e keer er langs is uitproberen..)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:30

Tsja, de beruchte bakkabouters. Die wonen ook bij ons, bij B en dan vooral als je iets moeilijks vraagt aan mijn Haflinger. Dan zijn er ineens heel veel Bakkabouters.
Ik heb er zelf eerst heen gelopen en haar laten komen, opgesloten tussen het hek en een ander paard, boos geworden, meegegaan in haar angst, haar gerustgesteld, alles..............
ik werd gewoon in de maling genomen, want als mijn man ment met haar, schrikt ze er nooit.

Nu rijd ik gewoon door en reageer ik totaal niet (probeer ik bewust hetzelfde door te rijden) en nu zijn de bakkabouters in ene weg. Ze zal wel weer iets anders verzinnen, dus ik wacht af.

Succes

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:01

Tsja, het enigste is elke keer rustig erlangs blijven rijden. Eerst de ene kant, dan de andere kant..
Mijn paard heeft ook wel is dat hij een bepaalde hoek eng vind, maar als je gewoon consequent blijft dan vind ze het op een gegeven moment niet meer 'eng', en loopt ze gewoon rustig de hoek door.

En inderdaad, wat de anderen zeggen, goed bezighouden.. net voor de 'beruchte' hoek een kleine volte draaien bijvoorbeeld. Hoop dat het helpt!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:03

als Kuik van een hoek schrikt ga ik wel eens gewoon stil staan en haar laten kijken dat er dus niks is, daarna gewoon doorrijden alsof er niks is, als ze weer schrikt op de volte en er direkt weer langs sturen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:45

Deze schrikt niet! Je moet goed het verschil te weten te komen tussen schrikken en 'schrikken' dit is erg moeilijk, maar dat lukt wel!
Afstraffen als hij weer zo doet, anders krijg je een paard die voor ieder klein dingetje opzij schiet.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:51

sammie_44 schreef:
Afstraffen als hij weer zo doet, anders krijg je een paard die voor ieder klein dingetje opzij schiet.

Dat bedoel ik dus , dat vind ik niet verstandig.
Maar goed ieder zijn eigen manier.
Negeren is dan een betere oplossing en dan gewoon zelf even tot 10 tellen in plaats van direct straffen,en ja soms wordt je er inderdaad weleens moedeloos van.
Maar goed paardrijden vraagt soms heel veel geduld!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:05

Afstraffen werkte bij mijn paard niet omdat ze graag het gevecht aan wilde gaan. Uiteindelijk had ik een paard dat geen stap meer wilde verzetten en omhoog kwam. Ik bereikte meer door al voor de hoek af te wenden zodat ze geen kans krijgt om te "schrikken". Als ze lekker loopt probeer ik een beetje wijkend of schoudervoor meer naar de hoek te komen. Uiteindelijk loopt ze nu overal aardig langs. Soms moet ik wel even extra been geven en mijn hand naar voor doen zodat ze niet kan vastpakken, maar het echte staken is over.

Fleurtje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:34

als er echt niks is waardoor ze kan schrikken.. denk ik gewoon dat het een beetje aanstellerij is?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:36

Heb je geen vriendin die je even helpt met een ander paard ervoor? Vaak lopen ze zo achter een ander braaf paard aan en zien ze dat het dus helemaal niet eng is. Verder ligt het vaak een hoop aan de ruiter zelf, omdat je onbewust vooruitdenkt en je paard voelt dit aan. Probeer dus achter een ander paard aan te rijden en er niet teveel een probleem van te maken dus ga bijvoorbeeld door volte EBE steeds groter te maken, steeds dichter in de buurt van die hoek te rijden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 13:10

Gisteren had ik les en ze deed het in de les nu ook al, het is niet zo dat ze wegschiet ofzo maar ze loopt gewoon een meter van de hoefslag af ernaar te kijken en gespannen. We reden met 4 paarden deze les en nog wou ze er niet normaal langs. Nou was ze wel erg hengstig dus sowieso de hele les wat aan het klieren. Misschien werkt wat Ellepel zegt wel, klinkt logisch. Zal het proberen Lachen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:53

Ik zeg dus ook: Je moet goed het verschil weten tussen schirkken en 'schrikken'. Sommige paardne beginnen zo mieterig te worden dat ze voor alles aan de kant schieten, als je ze af straft voor zoiets houden ze ermee op.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:51

Al jaren "schrikt" mijn paard in een bepaalde hoek. Daar ben ik ook een tijd zeer bang en onzeker door geweest, zelfs ging het zo ver dat ik alleen nog op de volte aan de andere kant reed. Da's op zich ook geen oplossing, want zijn "angst" schoof ook op, hij "schrok" gewoon plaatsvervangend op de volte! De zeiksnor!

In ieder geval heb ik sinds kort een nieuwe instructrice en die heeft me tijdens de les zeer goed kunnen helpen.

Ik moest gewoon doorblijven rijden, dus niet in tempo terugkomen, daarbij binnenbeen en buitenteugel eraan. Desnoods je binnenhand iets van de hals, zodat je je zweepje op zijn buik kan leggen. Als je dan door die hoek rijdt, vriendelijk vragen met je binnenhand. Op een gegeven moment reageerde hij al wat minder, maar toen ze me in een wat hoger tempo de bak door liet rijden was het helemaal over. Eigenlijk is het hiervoor al gezegd: bezighouden. Voor de één werken kleine voltetjes (voor mij dus niet, want dan kwam ie als een gems op scherp de volte af en was ik 'm eigenlijk nog meer kwijt dan daarvoor) en voor de ander is het dus tempowisselingen rijden.

De hoek is nog steeds niet mijn favouriete plek om te rijden, maar ik ga 'm nu niet meer uit de weg.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:03

Ik heb zo het vage vermoeden dat't wel eens aan jou kan liggen. Als mijn paardje schrikt van iets, of van iets blijft schrikken, dan ligt het ook altijd aan mij.

Ik heb een heel dominante merrie, maar het is (hoewel ze ondertussen een jaar of 10 is) een echte puber (is pas op haar 6/7 jaar opgeleerd, vandaar misschien). Als ze ergens bang van heeft en ik straf haar, dan begint ze te vechten.. Dus achteruit gaan, omhoog gaan, bokken, hoofd gevaarlijk hoog omhoog smijten,.. Wat moet ik doen? Ofwel een ander paard laten voorgaan; ofwel gewoon mijn teugels loslaten en belonen (geruststellen).. en dan wordt mevrouw nieuwschierig en gaat ze eens kijken. Dan heeft ze zoiets van "hee, die heeft er geen bang van. Dan zal het wel oké zijn". Geen idee of dat voor jou paard helpt, maar wat wel effect zal hebben is zelfvertrouwen.. En daarmee bedoel ik dat je zelf niet moet beginnen denken van "oh nee, hier komt die hoek weer. Ze zal weer bang gaan hebben en weer schrikken, ik moet oppassen".

Bedenk eens wat er in je paard omgaat als het schrikt van iets. Net hetzelfde als mensen.
Bekijk het zo. Je paard ziet iets dat hij niet kent, een mogelijke bedreiging. Wat doet een paard (/mens) als hij "gevoelens" heeft die hij niet kan plaatsen... Als er situaties zijn waarbij hij niet weet hoe te reageren? Vertrouwen op anderen die het wel weten. Schrikt hij van iets onverwacht, en reageer jij daar even 'schrikachtig' op de volgende keer, dan heeft je paard ook iets van "oei, ze heeft hier bang van iets... Ik zie daar iets raar liggen, heeft ze daar bang van? Dan zal ik ook maar opzij springen he"
Het is niet dat ook maar iets van dit bewust gebeurd, niet bij jou, niet bij je paard. Maar je kan er wel bewust mee leren omgaan als je't principe begrijpt..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 14:09

Tantjeuh: Het kan heel goed zo zijn dat het aan mij ligt hoor, dat denk ik zelf ook wel. Maar ik doe wel consequent daar en doe net of het me niks schelen kan, maar misschien dat ik onbewust toch iets doorgeef ofzo.. Ik rijd er vaak met lange teugel langs maar ze blijft een meter van de hoefslag lopen en ernaar kijken..

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:06

heb hetzelfde ze gaat dan ook met haar hoofd naar buiten lopen
en er naar kijken en dan met haar lichaam helemaal naar binnen.
hoe meer binnenbeen ik geef (en binnenstelling, gaat ze alleen nog
meer naar binnenlopen) hoe meer
ze tegenstribbelt... toevallig gisteren nog les gehad en toen
deed ze het ook in de galop.. we hebben haar toen met haar
hoofd maar naar buiten getrokken en met het binnenbeen half
naar buiten geschopt (klink harder dan het is) het zag er niet
uit, maar na 3 a 4 keer d'r langs zijn geweest was het wel over.
Toen er 2 x fatsoenlijk langs geweest in normale tempo galop
en toen ook meteen gestopt als beloning... Ik moest er gewoon
even doorheen (bij haar was het blijkbaar echt aanstellen)..
maar normaal rijd ik alleen en dan merk ik dat ik als ze moeilijk
begint te doen ik het sneller erbij laat zitten dan als mij instructrice erbij is.
dan heb ik gewoon net even wat meer lef. Maarja ik rijd er
dan ook pas een maandje 'echt' op.. en daarvoor 2 maandjes
1uur in de week.. heb haar nu geleased dus nu wil ik echt
aan het werk met haar, en moet het geflauwekul ook maar es
afgelopen zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:40

Wat heerlijk herkenbaar Haha!

Mijne is ook zo'n zeur.. Bang als ik was om te vallen ben ik de hoek ook gaan ontwijken, waardoor ze haar spelletje verplaatste naar een volgende hoek..

Uiteindelijk was ik het beu en heb dit geintje afgestraft. Binnenbeen er goed aan, buitenteugel erbij, overdreven binnenstelling en bij toch zeuren een tik met de zweep.. Als ik nu merk dat ze voor de bewuste hoek 'spant' zeg ik alleen nog maar met een zware stem "denk erom, doorlopen" en mevrouw doet braaf haar rondje..