Paard met 1 oog..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pippalex

Paard met 1 oog..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 07:24

Hallo allemaal,

Wie heeft er ervaing met dressuur rijden met een paard met 1 oog..
Het gaat hier om een paard wat al vanaf de geboorte 1 oog mist..

Ik hoor graag van jullie..

Sarah

Sirus

Re: Paard met 1 oog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:31

Onze friese hengst heeft op jonge leeftijd 1 oog verloren. Hij is inmiddels 11 en het is echt voor hem en ons totaal geen probleem. Het enige wat hij heeft is dat wanneer Florus in de kar loopt hij echt overdreven naar links en rechts kijkt. Met de dressuur doet hij dat niet.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:33

Die van mij heeft 5 jaar geleden op 24 jarige leeftijd zijn oog verloren. Met rijden merk ik er niets van. Hij heeft gelukkig veel vertrouwen in mij.

JisJil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 08:59

Als je paard er mee geboren is, weet het niet beter, je moet er dus ook geen rekening mee gaan houden en op de zelfde manier rijden als je een paard met 2 ogen berijdt. Een kennis van mij heeft een merrie met 1 oog en die loopt nu M1. Dus kan je er alle kanten mee op.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:59

Hoi
Mijn paardje is 14 en leeft al bijna heel zijn leven met 1 oog : dat andere zit er nog wel maar daar ziet hij niets meer door. Hij heeft er ( volgens mij) niet veel last van enkel als je er aankomt, om bijvoorbeeld er zalf in te doen, dat kan ie niet verdragen.
Hij heeft heel veel jumpings gesprongen en deze ook gewonnen! Ik rijd nu dressuur met hem en het lukt al aardig maar er is wel meer tijd nodig. Soms ziet hij de kant van de bak niet en dan moet je hem beter sturen...
Maar met veel geduld mag dit geen probleem zijn.

Tornado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:43

Dressuur is eigenlijk geen probleem zolang het paard jou genoeg vertrouwt.
Meisje die ik ken die had ook een paard met 1 oog, en ze reed er ook M2 mee!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:45

@pippalex: ik ben wel benieuwd waarom je dit wil weten.
Is dat paard met dat ene oog van jou? Of ben je van plan het te kopen? Heb je zelf bepaalde ervaringen met een paard met 1 oog? Kortom; waarom deze vraag?

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 13:48

Ik ben er benieuwd naar, ik heb er zelf geen ervaring mee, vandaar dat ik vraag wat jullie ervaringen ermee zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:55

Ik heb een springpaard met maar 1 oog dat Int. gesprongen heeft

gr colette

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:36

heb er ook een gezien die erg hoog in de dressuur loopt..
moet dus geen probleem kunnen zijn.
zelf geen ervaring mee.

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:16

Bij mij op stal staat ook een ponytje met 1 oog. echt een superleuk ding. Dressuur en buitenrijden gaat goed alleen met springen lijkt hij toch angstig te worden omdat hij het niet goed kan zien.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:20

Zolang het paard jouw vertrouwd kan je alles ermee doen. Ik heb zelf een half blinde pony en wij springen,zwemmen, dressuren, recreatief rijden. Alles.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:37

Hoi,
In de laatste uitgave van een ijslanderblad staat een artikel van een ijslander die blind is aan twee ogen. Die merrie wordt bereden en aangespannen gereden.
Maw alles is mogelijk.
Succes.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:57

Ik ken geen paard dat een oog mist maar wel een paard dat aaneen oog helemaal blind is dus dat komt op het zelfde neer. Dressuur rijden gaat met dit paard prima. Alleen buitnerijden is ze soms wat schrikkerig.

Tesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:23

Ken het alleen bij een paard dat het vanaf de geboorte had en die kon alles. Alleen als íe iets hoorde aan zijn blinde kant draaide hij z'n hoofd een beetje schuin er naar toe. Verder merkte je echt niets.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:57

Mijn merrie heeft allebij haar ogen nog, maar heeft staar en ziet rechts niets meer.

Onder het zadel en voor de wagen heb je hier eigenlijk geen last van, ze wil alleen af en toe heel verbaast reageren als ik van rechts kom en ze heeft me niet gehoord. Alleen springen wil wat minder, ze kan de hoogte zelf niet meer inschatten. Heel soms neem ik nog een huppeltje met haar, maar hoger dan 30 cm komen we niet(pony is ook maar 100 cm Knipoog ).

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:48

toen ik nog op de manege reed, was daar ook een paard met 1 blind oog. Hij reed gewoon mee in de dressuur lessen. Ook af en toe met springen maar dan geen parcoursje.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 22:04

Haha, tja, als de pony een meter is vind ik het al best een prestatie hoor!!
Ik ben erg blij met deze reacties, als er nog iemand ervaring heeft, dan hoor ik het wel..
Dank jullie..

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:29

Bioj mijn paard (14 jaar) is afgelopen januari een oog verwijderd, omdat er een tumor in zat. Geen enkel probleem. Veel mensen beweerden tegen mij dat hij dan wel met een scheef hoofd zou gaan lopen, maar er is geen enkel verschil met toen hij nog 2 ogen had. Dressuur, een sprongetje, het kan allemaal nog.
En ondanks dat hij zijn rechteroog kwijt is, weet hij toch altijd dondersgoed waar je staat, ook als dat aan zijn rechterkant is. Ze doen toch veel meer op reuk en gevoel dan mensen.

jackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:13

Bij mij vroeger op de manege stond ook een paard met 1 oog. Hij reed gewoon mee in de lessen zelfs met springen! Als een paard het vanaf zijn geboort e al heeft weet hij niet anders en zal het hem absoluut niet in de weg zitten met dressuur en rijden in het algemeen

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:22

Nou bij ons op de manege hadden we een pony die aan één oog gewoon 100% Blind was.. Hij liep gewoon mee in de lessen en er was niks mee aan de hand Lachen Alleen als er iemand naast liep wel altijd aan de kant lopen waar die wel zijn oogje nog heeft Knipoog Anders schrikt die.

manneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:22

Mijn paard leeft ook met een oog dressuur gaat prima maar springen niet ziet geen diepte meer.(was toendietijd pas begonnen met springen)
Laat ook altijd weten als ik hem benader als hij verkeerd naar mij toestaat.
Als je vertrouwens band met je paard goed is .
Is het heel makkelijk te doen.

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:33

Op een manege waar ik heb gereden hadden we ook een paard met 1 oog die in de lessen meereed en ook met de leiding op buitenrit ging, geen probleem.
Andere manege heeft ook een paard met 1 oog en loopt ook gewoon in de lessen mee.

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:54

Ik heb ook een tijdje een merrie gereden met maar 1 oog. Ging super, nooit problemen mee gehad gelukkig. Ook niet extra kijkerig ofzo.

Ik denk dat het ook een beetje aan het karakter van het paard ligt of je er goed en veilig mee kan rijden(en natuurlijk aan de ruiter).

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:09

Wat zijn er toch veel paarden met die 1 oog missen. Voordat er een oog bij mijn paardje verwijderd werd had ik nog nooit een eenogig paard gezien...