welk bitje kopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doom

welk bitje kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 18:42

hallo allemaal,

al sinds een tijdje houd mijn pony zich een beetje vast en wil moeilijk aan de teugel.
ik heb hem na laten kijken maar hij zat nergens vast met spieren etc.
daardoor wordt ik nogal hardhandig in mijn handen.
ik merk gewoon aan hem dat hij een wat scherper bitje nodig heeft omdat hij anders gewoon te eigenwijs is en ik gewoon om hem goed aan de teugel wil hebben een kwartier me hand alleen maar gespannen moet hebben.
na dat kwartiertje gaat hij eindelijk ontspannen en is het goed ..

hij is gewoon te veel bezig met kijken naar andere dingen.

nou heb ik zelf al een sprenger bitje deze schijnen net voor de stang te zitten kwa scherpheid daar liep hij heel goed op alleen met halthouden en van galop daar draf bijv werd hij een beetje angstig dus was gewoon te scherp voor hem en ben daar gauw mee gestopt.

ik heb nu dus gewoon zo'n normaal bitje in de meest voorkomende ben even de naam kwijt ..

nou is mijn vraag weet iemand een tussenweg voor mij om te nemen voor mijn pony want hij heeft gewoon wat scherper nodig maar moet niet te scherp zijn.

alvast bedankt hoop dat het een beetje duidelijk staat zo
!

groetjes
dominique&galaxy

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: welk bitje kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:24

Citaat:
want hij heeft gewoon wat scherper nodig

Sorry, maar dit vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat... Doe er een scherper bitje in, en binnen een half jaar ofzo heb je een nog scherper bit nodig. Het word een beetje een visieuze cirkel....

Neem les van iemand die je aan de teugel kan leren rijden ZONDER aan de teugels te komen, dan is je hele probleem opgelsot als ik je verhaal zo lees.

Ik adviseer je toch om het probleem rijtechnisch op te lossen, hulpmiddelen zijn hulpmiddelen, ze lossen dus je probleem niet voor je op!!

succes er mee

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:01

Hoi,
Ben het wel met Lalidan eens. Probeer het rijtechnisch op te lossen, naar je hand toe drijven, een stille hand die op dezelfde plek blijft staan. Dan komt hij vanzelf in aanleuning.
MEt goede instructie kom je al een heel eind op de goede weg denk ik, en als er dan toch een ander bit nodig blijkt te zijn dan komt die er wel mee en dan waarschijnlijk ook met het advies welke dat dan moet zijn.
Succes!!
Groetjes Astrid.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 09:28

astritos schreef:
Hoi,
Ben het wel met Lalidan eens. Probeer het rijtechnisch op te lossen, naar je hand toe drijven, een stille hand die op dezelfde plek blijft staan. Dan komt hij vanzelf in aanleuning.
MEt goede instructie kom je al een heel eind op de goede weg denk ik, en als er dan toch een ander bit nodig blijkt te zijn dan komt die er wel mee en dan waarschijnlijk ook met het advies welke dat dan moet zijn.
Succes!!
Groetjes Astrid.

ik krijg goed les ..
heb altijd les gehad van chantal mecglenbrink die mee heeft gedaan paar dagen geleden aan wereld spelen in Aken..
dus goed les krijg ik wel ..
ik merk gewoon dat hij slecht luisterd met dit bitje er zijn niets voor niks andere bitten speciaal gemaakt.

al zou het goed gaan zou ik ook zo'n standaard bitje in doen ..
alleen hij wil de laatste tijd gewoon slecht erg afgeleid staan nu ook op een drukkere stal ..
dus daarom vroeg ik advies om een ander bitje ..
niet om goed les want dat krijg ik !

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 09:33

Lalidan schreef:
Citaat:
want hij heeft gewoon wat scherper nodig

Sorry, maar dit vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat... Doe er een scherper bitje in, en binnen een half jaar ofzo heb je een nog scherper bit nodig. Het word een beetje een visieuze cirkel....

Neem les van iemand die je aan de teugel kan leren rijden ZONDER aan de teugels te komen, dan is je hele probleem opgelsot als ik je verhaal zo lees.

Ik adviseer je toch om het probleem rijtechnisch op te lossen, hulpmiddelen zijn hulpmiddelen, ze lossen dus je probleem niet voor je op!!

succes er mee

ik heb deze pony al vanaf zijn 2 en hij is nu 10 dus door en door ken ik hem wel ..
hij loopt ook altijd aan de teugel alleen de laaste tijd in het begin met veel moeite vanwege afleiding dit wordt ik nu gewoon zat ik krijg kramp in me handen je wilt niet weten!
in een visieuze cirkel komt het niet want heb ook een tijd met de sprenger gereden .
en hij wordt dan er alleen maar even beter op ..
moet gewoon even op dat moment aan gepakt worden ..
omdat ik de sprenger te scherp vind vraag ik daarom hier om advies ..
en dat heeft niks met rij manieren te maken hij is sinds twee maande gewoon stont irritant in het begin.. maar soms ook zijn goede dagen en dan is er niks aan de hand.
zodra het weer goed gaat gaat er ook gewoon weer een standaard bitje in!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:52

Ik blijf het niet met je eens zijn. Mijn advies is en blijft: los het rijtechnisch op!!

En wat betreft dat goed les: Dat iemand zelf goed kan rijden, zegt niks over het lesgeven!! Nou heb ik geen idee hoe zij les geeft, dus dit is geen oordeel over haar, maar meer in het algemeen. Hoe hoog iemand rijd zegt mij echt helemaal niks. Dat wil namelijk niet zeggen dat ze het goed over kunnen brengen. Dat is een kunst op zich.

Ik vind dat je voor de makkelijke weg kiest. Over het algemeen zijn hardlopers doodlopers, dus doe het rustig aan, los het gewoon rijtechnisch op en neem je tijd er voor. Op de lange duur heb je daar echt veel meer aan.
Want wat nou als hij in een wedstrijd ook afgeleid is?? dan kan je er ook geen scherper bit in hangen, en reageert hij nog slechter op het bit dat je nu gebruikt.
Ik vind gewoon dat jij zult moeten leren hoe je hem er doorheen kan rijden.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 09:59

Lalidan schreef:
Ik blijf het niet met je eens zijn. Mijn advies is en blijft: los het rijtechnisch op!!

En wat betreft dat goed les: Dat iemand zelf goed kan rijden, zegt niks over het lesgeven!! Nou heb ik geen idee hoe zij les geeft, dus dit is geen oordeel over haar, maar meer in het algemeen. Hoe hoog iemand rijd zegt mij echt helemaal niks. Dat wil namelijk niet zeggen dat ze het goed over kunnen brengen. Dat is een kunst op zich.

Ik vind dat je voor de makkelijke weg kiest. Over het algemeen zijn hardlopers doodlopers, dus doe het rustig aan, los het gewoon rijtechnisch op en neem je tijd er voor. Op de lange duur heb je daar echt veel meer aan.
Want wat nou als hij in een wedstrijd ook afgeleid is?? dan kan je er ook geen scherper bit in hangen, en reageert hij nog slechter op het bit dat je nu gebruikt.
Ik vind gewoon dat jij zult moeten leren hoe je hem er doorheen kan rijden.

je heb daar ook heus wel gelijk in hoor maar het is gewoon een draak momenteel ..
en op wedstrijd gaat het altijd wel goed gek genoeg .. Knipoog

net wat ik aldoor zeg na dat kwartier gaat hij super hoor en zijn me handen ook rustig maar in het begin is het alleen maar om zich heen kijken en overal van schrikken ..
ik merk gewoon dat hij dan gewoon schijt aan me heb ..
en als ik over me heen laat lopen wordt het straks alleen maar erger ..
nu geeft hij het op omdat ik aldoor flink aanpak om hem aan de teugel te behouden in dat kwartier ..

maar ik ben kapot na dat kwartier...
daarom wil ik wat info over wat andere soorten bitten ..
zeg ook niet meteen dat ik het koop en het altijd in hou bij hem ..
maar hij moet niet over me heen gaan lopen en dat doet hij nu eenmaal wel ..

dus hoop nu graag advies over allerlei soorten bitjes en wat daar de doelstelling van is graag. Knipoog

Viva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:49

ik heb met mijn vorige paard een paar keer met een pessoa bit gereden ( dacht dat ie zo heette) en die heeft 2 ringen en dus ook twee teugels. Als hij lastig is in het begin neem je de onderste teugel wat aan want dat werkt wat meer in en als hij weer rustig is gewoon op de bovenste teugel. het bit zelf is gewoon een trens dus daar is niets anders aan. Het heeft bij mij wel geholpen en het voordeel is als hij goed luisterd hoef je niet meer harder in te werken.

maar ben het ook eens met het rijtechnische gedeelte, maar dat was je vraag niet dus hierbij 1 ervaring

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:01

Misschien is hij zo makkelijk afgeleid omdat hij zich verveeld???
dat heb ik namelijk, ik moet sponty gewoon bezig houden anders gaan die oortjes weer naar voren en ziet ze weer wat om om te schrikken (dan verveelt ze zich). Probeer al tijdens het instappen een beetje in te buigen links en rechts en niet gewoon de hoefslag volgen maar rondjes en figuren rijden. dan kan je daarna beginnen met overgangen stap-draf en dergelijke.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 09:38

Jimbo schreef:
Misschien is hij zo makkelijk afgeleid omdat hij zich verveeld???
dat heb ik namelijk, ik moet sponty gewoon bezig houden anders gaan die oortjes weer naar voren en ziet ze weer wat om om te schrikken (dan verveelt ze zich). Probeer al tijdens het instappen een beetje in te buigen links en rechts en niet gewoon de hoefslag volgen maar rondjes en figuren rijden. dan kan je daarna beginnen met overgangen stap-draf en dergelijke.

bedankt voor de info ...
denk alleen niet dat het vervelen is ..
ik rijd zo ie zo altijd aan de teugels met inrijden en veel oefeningen volte's vooral ...
ik merk wel snel aan hem als hij zich verveelt en ga dan even met hem springen of een buitenrit maken en dat zit het vaak weer goed Haha!
was het maar verveling Clown dan had ik het snel op kunnen lossen haha
groetjes

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:53

Ik zou hem persoonlijk bij het inrijden wat meer gerust laten in de mond. Laat hem even lekker stappen, de spieren losmaken en dan geleidelijk het bit opnemen. Dus hem niet meteen aan de teugel tijden bij de eerste stap die hij zet. Voor sommige paarden gaat dit nu eenmaal niet. Neem dan geleidelijk de teugels op.

Ik ben het ook eens met het rijtechnische aspect. Het is mogelijk om ieder paard perfect te rijden zonder bit. Dus een sterker bit vindt ik een beetje "de makkelijke" oplossing. En er bestaand inderdaad de kans dat je in een visieuze cirkel terecht komt.

Maar goed je vraagt om advies over verschillende bitten.
- Correctiebit: voor heftige paarden of paarden die tegen de hand gaan. (zeer intensief)
- Trens bit die iets fijner is dan hetgeen je nu gebruikt. Hoe fijner het bit, hoe sterker het inwerkt.

Als je dus per se een nieuw bit wil gaan gebruiken zou ik voor de laatste optie gaan. Gewoon een iets strenger bit. Maar niet gaan overdrijven en uiteindelijk terug komen naar een standaard bit.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:47

Misschien kun je hem eerst een kwartiertje longeren voordat je erop klimt?

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:07

Ik zou eens bij iemand anders les gaan nemen. Natuurlijk is chantal mechelenbrink goed, maar haar methode van lesgeven kan niet bij jou pony passen. Een andere instructeur heeft weer andere ideeen en dan kom je er misschien wel doorheen.

Wat overigens bij mijn pony goed werkt is om af en toe te wisselen van bit (tussen dubbelgebroken en een zacht ongebroken rubbertje). Beide bitten zijn niet scherp maar door te wisselen kan ik soms wel een probleem doorbreken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:36

Mijn instructrice heeft eens gezegd dat het wel eens goed is om met een ander bitje te rijden. Mijn paard kan ook heel sterk zijn en eigenwijs. Ik rijd altijd met een dubbelgebroken watertrens een lichte een. Toen zei ze dat ik eens een zwaarder bit moest proberen, nou voelde ikzelf niet echt verschil. Maar mischien zijn er wel paarden die er beter op reageren.

WAT HEBBEN DIE MENSEN TROUWENS SNEL DE NEIGING OM TE ZEGGEN NEEM EEN ANDERE INSTRUCTRICE. Waarom? Je kan toch ook eerst overleggen en mischien is het wel een oplossing bij dit paard.. .weet jij veel? jij hebt haar toch niet zien rijden?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:11

Nee, we hebben haar nooit zien rijden. Maar hulpmiddelen zijn nooit een oplossing. Als je instructie daarmee aankomt, vind ik dat een teken van onmacht van de instructie. Blijkbaar weet hij of zij dus niet meer hoe je het rijtechnisch op moet lossen.
Dus is het misschien handig om eens naar een andere instructie te gaan, misschien dat die wel net weet hoe je dit rijtechnisch op kan lossen.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:32

doom
je moet met een stille meegaande hand gaan rijden en tot tien tellen desnoods tot 20, het heeft helemaal geen zin om een ander bit wat scherper in werkt te gaan kopen.
het is een rijtechnisch probleem wat niet bij het paard ligt maar aan de ruiter.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:15

wemkelover schreef:
Mijn instructrice heeft eens gezegd dat het wel eens goed is om met een ander bitje te rijden. Mijn paard kan ook heel sterk zijn en eigenwijs. Ik rijd altijd met een dubbelgebroken watertrens een lichte een. Toen zei ze dat ik eens een zwaarder bit moest proberen, nou voelde ikzelf niet echt verschil. Maar mischien zijn er wel paarden die er beter op reageren.

WAT HEBBEN DIE MENSEN TROUWENS SNEL DE NEIGING OM TE ZEGGEN NEEM EEN ANDERE INSTRUCTRICE. Waarom? Je kan toch ook eerst overleggen en mischien is het wel een oplossing bij dit paard.. .weet jij veel? jij hebt haar toch niet zien rijden?

haai ,
het gaat nu allemaal weer beter hoor ik heb zelf de oplossing samen met mijn instructrice gevonden daarom had ik al een tijd niet meer op dit topic gekeken .
zodra hij afgeleid is rij ik hem naar voren en rijd ik een hele kleine volte zodat hij er onmogelijk tussen uit kan knijpen omdat ik goed me binnenstelling en snelheid houd ..
de laaste tijd gaat het aldoor weer even lekkerder ...

sommige mensen zijn tegen hulpmiddelen en sommige niet ...
ik bijv ben er niet tegen ..
zullen misschien nu hele discussie komen maar dat is een mening ..
zelf heb ik een slof en gebruik hem af en toe..
ik rijd eerst altijd zonder en iedereen heeft soms zijn dagen vooral paarden en dat hoeft dan natuurlijk niet meteen aan de ruiter te liggen Knipoog
op zo'n moment pak ik wel de slof er bij omdat ik absoluut niet eens een gevecht met hem aan wil gaan hij moet gewoon meteen luisteren
en dan vind ik de slof een handig Hulpmiddel...

ik heb trouwens gek genoeg niet gebruikt tijdens dat afleiding gedoe van hem omdat ik dat niet nodig vond ..
maar ik gaf even een voorbeeld over waarom ik wel met een hulpmiddel eens ben ..
en dus ook een ander scherper bitje eventueel.! Knipoog

maar heb de oplossing nu wel bedankt voor de vele informatie ..
maar dit topic mag dus eigenlijk wel gesloten worden haha Haha!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:21

Lalidan schreef:
Nee, we hebben haar nooit zien rijden. Maar hulpmiddelen zijn nooit een oplossing. Als je instructie daarmee aankomt, vind ik dat een teken van onmacht van de instructie. Blijkbaar weet hij of zij dus niet meer hoe je het rijtechnisch op moet lossen.
Dus is het misschien handig om eens naar een andere instructie te gaan, misschien dat die wel net weet hoe je dit rijtechnisch op kan lossen.

Ik heb nooit gezegt dat mijn instructie dit heb gezegt ..
ik bedacht dit zelf en daarom dacht ik laat ik het eens op bokt zetten zodat ik meer info heb over soorten bitten en dan het kan gaan overleggen en beslissen ..
maar goed Slapen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:23

Sorry, dan ben ik even niet bij de les!!! Bloos

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:25

En bitloos?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:25

Lalidan schreef:
Sorry, dan ben ik even niet bij de les!!! Bloos

geeft niet hoor ik ben niet zo moeilijk alleen ik dacht laat ik het wel even neer zetten
voordat er dan op andere mensen ook gezegt wordt dat ik beter les kan nemen van een andere etc haha Haha!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:26

Jamezy schreef:
En bitloos?

daar ben ik niet zo van en dan weet ik helemaal cker dat hij niet luisterd want ik beloon hem dan alleen maar op zo'n manier rijd al zijn hele leven met bit Haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:50

Ik heb een tijdje een merrie gereden die veel prettiger liep op een hackamore.Bitloos en bij haar eindeloos...door een trens liep ze gewoon heen.En verzamelen en "bit afknabbelen"deed ze ook met dat ding hoor Haha! .Bitloos is niet altijd minder controle hoor.
Mijn huidige paardje heb ik een tijdje met een thiedemanstang gereden omdat hij gewoonweg vond dat hij het beter wist...niet dus.Hij was enorm aan het puberen en langs de weg is het gevaarlijk als ze je negeren Haha! .Maar dat is maar even geweest...heeft eieren voor zijn geld gekozen.Hij heeft nu lekker een dubbelgebroken onderlegtrensje en daar doet hij het super op Bloos

Groetjes,Tinky

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:41

doom schreef:

denk alleen niet dat het vervelen is ..
ik rijd zo ie zo altijd aan de teugels met inrijden en veel oefeningen volte's vooral ...

Dit klikt wel erg saai aan de teugel en vooral veel voltes rijden.Ik denk dat je probleem best wel eens hier kan liggen.Probeer het leuk en afwisselend te houden voor je paard.Geef elke keer weer een nieuwe opdracht en herhaal dat mss nog een paard keer en vraag dan weer een hele nieuwe oefening.En rijd je nu wel 2/3 keer een volte dan kun je dit toch weer leuker maken door iets met het tempo te doen.De passen iets te laten veruimen of je paard iets terug te laten komen of echte overgangen maken.Probeer ook eens je paard wat extra in te laten buigen op de volte.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:50

Fijn dat je het zo hebt kunnen oplosssen.
Ik wilde je net die tip gaan geven eigenlijk. Ik heb ook zo'n kwal onder het zadel die door elke grasspriet is afgeleid en dan vrolijk zijn kop in de strijd gooit en rondjes gaat racen.
Inderdaad lekker veel stelling rijden, en links en rechtsomwisselen. Als hij zijn kop omhoog gooit gewoon met je binnenbeen stelling blijven vragen en goed gaan zitten.
Vaak komt het op snelheid aan. Zorg dat je snel reageert, zodat hij geen tijd heeft om na te gaan denken wat hij kan uitspoken. Ik ben zelf ook vaak nog niet snel genoeg, maar ik begin het te leren. Veel succes en fijn dat je geen scherper bit nodig hebt!