Wat als je paard niet te stoppen is buiten...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemsuiker

Wat als je paard niet te stoppen is buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 21:48

Titel zegt genoeg Vork

Dan bedoel ik als je paard echt op hol slaat en niet meer stopt...
En ook als je paard in het algemeen niet te houden is buiten.
Wat doen jullie?

Groetjes.

Anoniem

Re: Wat als je paard niet te stoppen is buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:38

BRT --> RT-P.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:40

Tsjah, eerst in de bak leren onder controle te houden, buiten rijden met een zeer ervaren ouder en rustig paard. Steeds meer opbouwen?

sjoffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:08

Smystique schreef:
Tsjah, eerst in de bak leren onder controle te houden, buiten rijden met een zeer ervaren ouder en rustig paard. Steeds meer opbouwen?

idd! en als het paard er toch vandoor gaat op de volte zetten.

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:52

idd...gewoon op de volte zetten, werkt altijd (bij mij dan) Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:18

Het belangrijkste van het rijden vind ik persoonlijk gehoorzaamheid. De rem en het gas moeten het doen. Je gaat ook niet op een fiets of in een auto rijden waarvan het gas en de rem het niet doen. Een paard is minstens zo gevaarlijk, dat heeft ook nog een eigen wil.
Dus eerst beter voor de hulpen maken en zorgen dat de rem het wél goed gaat doen. In de rijbak veel overgangen maken en heel consequent zijn. Niet door de hulpen heen laten lopen. HALT is HALT en niet 1 meter óf erger nog 10 meter verder pas. Nee halt is halt. En dan de ophouding maar eens wat strenger door laten komen. Als je dat consequent herhaalt reageren ze vanzelf sneller op de hulpen. En door het veel te oefenen gaat het al bijna vanzelf. Als het paard dan zoveel respect voor de ruiter en voor de hulpen heeft dan zal het buiten ook rustiger zijn. Natuurlijk hangt het af van het paard (heet paard of een rustig, sterk paard dat gewoon doorloopt, noem maar op..) hoe je het precies aan gaat pakken.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:49

Wat ik altijd deed/ en doe als het nog eens voorkomt idd mijn paard op de volte zetten. Ik heb een periode gehad dat hij er alsmaar vandoor ging en niet meer te stoppen was. Het is een halfinger dus behoorlijk sterk. Ik heb toen een ander bitje geprobeerd en dit werkt heel erg goed!

Wanneer ik weet dat ik mijn paard nog niet kan houden, zou ik er niet zo snel mee naar buiten gaan. Ik heb met die haflinger van mij nu geen problemen meer nu ik hem 5 jaar rijd. Dus ik zou zeggen blijven oefenen! het komt vanzelf goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:43

Ik heb dit ook wel eens meegemaakt en het enige wat ik kon doen was omtrekken.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:10

Mijn paard ging ook regelmatig op de loop buiten en het kwam op een gegeven moment tot het punt dat ik zelf bang werd en ahw zat te wachten totdat er iets zou gebeuren.
Wat bij mij werkte: niet gaan werken op het moment dat het al fout gaat maar daarvoor. Veel overgangen rijden, als hij hard wil ga jij zacht, als hij langzaam wil voer je het tempo op (een paar honderd meter en dan weer terug), geen kans geven om zich te vervelen, iets te bedenken of te schrikken. Je moet alle aandacht bij jou houden. Ik merkte dat hij het dan nog wel probeerde, maar dat ik hem dan snel kon corrigeren. Dat gaf vertrouwen en nu kan ik hem weer wat meer 'gewoon laten lopen'.
Dit kun je ook eerst in de bak oefenen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:01

Als het echt uit ongehoorzaamheid is, stang erin.
vaak zijn ze in de bak wél onder controle te houden, maar enkel buiten niet.
stang erin, 2 teugels, zoveel mogelijk op de boveste rijden, en INDIEN NODIG de onderste erbijpakken.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:05

Als je paard er echt helemaal van door gaat, is dat natuurlijk enorm gevaarlijk!!
Als dan niks helpt om hem terug te nemen, en je hebt geen plaats om een volte te maken, dan blijft er niets anders over om hem gewoon om te trekken!

Maar ik zou me eerst af gaan vragen wat de oorzaak is. Is hij echt bang/schrikachtig, of is het geklier en is er sprake van een dominatieprobleem??
Dan weet je tenminste waar je aan moet gaan werken. De trukendoos kun je altijd nog hanteren...

Succes!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:19

Je moet zowiezo niet buiten gaan rijden als je geen fatsoenlijke rem en stuur hebt in normale omstandigheden.
Mocht je paard 'm peren zou ik hem zo snel als je kan op de rem halen, want met een paar passen zijn ze écht weg en kun je het vergeten. Als ze er echt gemeen vandoor gaan zou ik ze zonder pardon aan 1 teugel dwars over de weg zetten, dan weten ze tenminste meteen de 1e keer dat dat niet de bedoeling is Vork
Mocht je paard écht in blinde paniek op hol slaan, dan mag je duimen dat t goed komt Schijnheilig

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:01

Solvej schreef:
Het belangrijkste van het rijden vind ik persoonlijk gehoorzaamheid. De rem en het gas moeten het doen. Je gaat ook niet op een fiets of in een auto rijden waarvan het gas en de rem het niet doen. Een paard is minstens zo gevaarlijk, dat heeft ook nog een eigen wil.
Dus eerst beter voor de hulpen maken en zorgen dat de rem het wél goed gaat doen.

Helemaal mee eens.

En laat die stang in godsnaam achterwege. Daar maak je het alleen maar erger mee. Het dier moet gewoon leren gehoorzamen.
Een stang is bedoeld voor verfijning, niet om als noodrem te dienen in onervaren handen!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:05

probeer hem in ieder geval niet stil te zetten tegen een hek Schijnheilig
Wat anderen ook al zeggen, zo snel mogelijk omtrekken. Ik heb ook eens van iemand gehoord dat hij zodra hij voelde dat zijn paard het op een lopen wilde gaan zetten, de teugels zo kort vastpakte dat zijn handen bij de oren van het paard zaten en dan een hele korte verbinding hadden. Vervolgens zijn handen langs de hals naar beneden deed en zo dus het paard steeds minder ruimte gaf. Persoonlijk vind ik dat niet echt een handig systeem want tegen de tijd dat ik mijn teugels zo kort heb is mijn knol al lang vertrokken en kan ik het wel vergeten maar misschien werkt het bij jou wel...

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:19

Volte draaien, niet té kort. En inderdaad eerst goed beginnen in een bak. En als je paard écht niet te stoppen is, parkeer hem tegen een hek of boom (Uitkijken dat hij niet over het hek springt! Haha Tong uitsteken )

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:22

Neeeeeeeeee NIET tegen een hek, dat is gaat nooit goed kan ik uit eigen ervaring zeggen... Zelfs niet als je dénkt dat het hek toch te hoog is voor je pony. Gewoon NIET doen! Bomen vind ik ook gevaarlijk, pony's zijn echt niet zo gek dat ze met hun harses tegen die boom op knallen, ze zullen altijd proberen er bij langs te komen aan de andere kant dan dat jij verwacht met als gevolg dat je via de boom op de grond belandt... Geen goed plan

Kidcatlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:26

Ik zou ook zeggen op de volte draaien...al werkt(e) dat bij mijn pony totáál niet, ik kreeg haar écht niet terug!! Ze pakte het bit wel zo stevig vast dat ik niks meer kon beginnen... Vork Ik moest met 2 handen 1 teugel vast pakken om haar om te trekken Bloos

In het begin was het heel erg, ze vloog overal heen....de laatste tijd doet ze het netjes, al is & blijft ze gespannen op de weg, maar dit zit er denk ik gewoon 'in'....ik vind het al fijn als ze gewoon opzij springt, zonder er vandoor te gaan! Haha!

Gewoon heel veel in de bak bezig gaan met je paard; rijden, longeren....zorgen dat het je goed vertrouwd!! En dat jij hem/haar vertrouwd natuurlijk Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:14

Volte draaien lukt niet altijd. Mijn pony is zeven jaar terug op hol geslagen bij mij en geloof me, ik heb met alle kracht geprobeerd om haar om te trekken, op de volte te zetten, het hielp helemaal niks. Uiteindelijk belandden we in de sloot na een 'drukke' weg (binnenweg, maar komen toch een aantal vrachtwagens langs) overgestoken waren. Daarna sprong mijn pony uit de sloot en ik belandde weer terug in het zadel. Tegen de tijd dat we (weer verder in rengalop) de hoek om waren, kon een vriendin mij inhalen met haar pony. Toen stopte ze eindelijk.
Als je het aan voelt komen, dan kun je nog ingrijpen door je paard/pony op de volte te zetten, als je paard/pony al op hol geslagen is, dan is het erg moeilijk om hem/haar nog te stoppen.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:31

Ook is het een beetje moeilijk als je op een (beetje smalle ) dijk loop ,een volte te maken ? Ik heb dr ook nog wel is last van hoor,,dat ik niet weet wat ik nou eigenlijk moet doen als ze niet meer wil stoppen. Ik ga eerst op mn zit terugrijden.. als ze daar niks van merkt dan pas ga k met de teugels proberen te stoppen!

Rufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:49

als je in het bos bent gelijk tegen een boom aansturen dan kan hij geen kant meer op en ga nooit aan de teugels trekken .. en als je gaat schreeuwen gaat je paard alleen nog maar harder niet doen dus !!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:11

nouskaatje schreef:
als je in het bos bent gelijk tegen een boom aansturen dan kan hij geen kant meer op en ga nooit aan de teugels trekken .. en als je gaat schreeuwen gaat je paard alleen nog maar harder niet doen dus !!

Ik denk dat dit per paard wel verschillend kan zijn.
Mijn paard probeer ik altijd eerst op mn zit en dat lukt meestal, zoniet weet ze dat ik dan aan dr mond ga zitten. Dus ze gaat bijna altijd terug op mn zit ! Knipoog

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:19

elk paard dat ik in de hand krijg leert bij mij als eerste ho = ho dus puur op stem aan de hand wat wil zeggen als ik 20m moet lopen met een 'nieuw of groen paard' dat we 5 a 6 keer stilstaan puur op stem en lichaamstaal in het begin gaat dat met een snukje aan het touw stem comando en zelf stil gaan staan en na 1 a 2 weken letten ze zo op mij dat als ik stil ga staan zij ook stil staan. dit ho commando gebruik ik ook tijdens longeren, loslaten en onder het zadel en word zovaak herhaald dat mocht mijn paard op hol slaan dat de commando ho zo erin zit dat ze automatisch op de rem gaan.
mocht dit niet helpen ligt het er erg aan waar ik ben bij een gevaarlijke situatie kijk ik even niet meer rijtechnisch en maak ik een aantal fikse ophoudingen omstebeurt. en anders op de volte of ergens tegen op zetten.

greetz

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:03

zodra het gebeurd gelijk omtrekken, bij mij gebeurd het wel eens en bij DeeDee ruk altijd de buitenteugel om.
ho is ho bij mij en dat weet ze.
maar ik weet niet of jou paard weet wat ho is. in de bak zowel als buiten.
rij eerst eens in de bak en dan stappen-halthouden-stappen-halthouden weer stukje draven en weer naar halthouden toe.
en als ze niet remt,gelijk aanpakken met de buitenteugel.
ze moet leren dat ho, ho is!
werkt bij mijn paard wel.
Veel succes!

XxX Martine

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:05

Laatst las ik dat een paard meestal na 400 meter wel stopt (is nog een eind maarja Clown ). Dat omdat een paard een vluchtdier is, als het wordt achtervolgt door een prooidier dan geeft het prooidier na ongeveer 400 meter op.

Ik dacht, misschien leuk om te weten.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:22

Ik heb ook een aantal keren enge situatie's meegemaakt, ik had mijn paard net en hij was het buitenrijden niet gewend en ook de daarbij behorende herten, overstekende mountainbikers,geritsel, noem maar op.
Ben hem gaan rijden met martingaal, had ik i.i.g zelf wat meer in te brengen en gewoon veel herhalingen,iedere keer weer terug naar dat enge bos.
Zodra het vertrouwen in mij goed was, ging het beter, ik ging daardoor ook meer ontspannen en met lossere teugel rijden, het is een wisselwerking, hoe vaster ik hem vasthield, hoe drukker hij werd.......
Als ik nu iets verwacht of op punten kom waar al eens iets is voorgevallen, zet ik hem aan het werk, zodra zijn nek mooi gebogen is, kan hij gewoon geen stress aanmaken, dus heb ik hem in de hand, en nu het vertrouwen er is, lost hij het op de plaats op, druk doen, maar vlucht niet meer, op een zijsprong na.......
Ben wel benieuwd hoe de winterperiode gaat, dan is hij veel drukker, maar ben blij dat we elkaar nu beter kennen, kan het ook nu beter inschatten.