hoe vaak trainen als je Z1/Z2 rijdt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sandyjorgen

hoe vaak trainen als je Z1/Z2 rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 23:34

Ik rijd met mijn haflinger in het Z1. Ik rij 5 keer in de week waarvan 2 of 3 keer serieus dressuur (45 minuten waarvan 30 basiswerk).
De andere keren rij ik in de bossen of polder (waarbij ik haar wel even oppak en laat buigen in haar hals en lijf).

Het gaat eigenlijk altijd best goed op wedstrijd en ik heb niet het idee dat het beter zou zijn als ik bijvoorbeeld 6 keer dressuur ging oefenen in de week.

Soms heb ik wel eens het idee dat KWPN ruiters veel vaker (of alleen maar) dressuur rijden in de bak en nooit eens wat anders doen of ander terrein op zoeken als ze eenmaal in het M of Z dressuur zijn aanbeland.

Zijn er hier Z ruiters die ook "relatief" weinig trainen, en toch goede resultaten behalen?
Of die nog eens met hun paard de bossen in durven?

Kelly_Taco

Re: hoe vaak trainen als je Z1/Z2 rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:40

Even mezelf gequote Haha!

Taaclover schreef:
maras schreef:
puur uit nieuwsgierigheid hoor Kelly: maar waarom rijdt een ander jouw toppaard? Het ziet er naar uit dat Cindy meer dan prima kan rijden maar is het handig om iemand anders op een paard te zetten wat volledigheid naar jouw hand gereden is of is het juist goed voor hem om af en toe eens iets anders gereden te worden? Nogmaals ik vraag me dit gewoon af uit interesse is verder geen kritiek of iets dergelijks maar Taco's prestatie's boeien me enorm dus ik blijf graag op de hoogte hoe dit zich allemaal ontwikkeld.

Laat ik allereerst voorop stellen dat Taco lang niet zo hard getrained word als vaak gedacht word.

Cindy rijd hem 2 dagen in de week
Hij heeft 1 dag helemaal vrij
Hij loop 1 dag in de lange lijnen
Dus blijven er voor mij nog 3 dagen over om te rijden.
Daarvan train ik hem 2x intensief en rijd ik 1x lang en laag.
Vaak word hij ook nog ingespannen op "mijn" rijdagen waardoor ik er nog minder op zit.

De reden van Taco's prestatie: afwisseling Haha!

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:52

Mijn KWPN'er die ZI met winst loopt loopt gemiddeld 1 wedstrijd in de week, 1x training met instructeur erbij en 2x alleen. Dan blijven er nog 3 dagen over waarvan hij lekker aan de longe (aan halster, heel soms bijgezet) gaat of het bos in... maar ja.. momenteel met al die dazen en vennetjes.. geen doen Boos!

Maar de afwisseling is echt wel nodig, van een flink stukkie gaan met die banaan krijgt hij echt weer energie voor 10! En die energie gebruikt hij erg goed in de proef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:26

Momenteel rijd ik Nevada (27 aug wedstrijddebuut, Z1) elke dag, puur omdat we nog een combinatie moeten worden en moeten wennen aan elkaar. Toch rijd ik maar max. 3 keer per week de oefeningen, verder houd ik me veel bezig met de ontspanning. Daarnaast ga ik er ook wel eens mee wandelen, met veulen.

Oki (pony's Z2) reed ik z'n 4-5x per week, waarvan vaak maar de helft was voor de oefeningen. De andere keren kon ik vaak al nar 20 minuutjes lang en laag al klaar zijn. Ook nam ik deze wel eens mee de kwekerijen in, stukje lekker loslaten. Ook ging ik vaak met haar spelen in de wei, was nog echt in jonge pony in doen en laten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:59

Ik begin biiiijna in de Z1, ik heb nu M2+12. Ik train ook zon 5x in de week. De ene keer wat meer wedstrijd gericht de andere keer meer basis, ligt er een beetje aan. Mijn paard is dus helaas niet verkeersmak dus een buitenrit is niet aan de orde helaas Boos! In plaats daarvan gaan we af en toe met de trailer naar het bos. Ik doe soms wat VD met haar, of longeren of wandelen aan de hand over het terrein. Of gewoon helemaal niks en dan zet ik ze een keer extra buiten, of lekker prullen. Ik probeer er wel een balans in te houden.

Toen ik nog B of L reed kon ik het rijden makkelijker een keertje overslaan, nu er toch wat moeilijkere oefeningen gevraagd worden zou ik het oneerlijk vinden om haar maar weinig te rijden en dan het maximale te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:02

Ik reed 3x in de week
Soms 4 x

2x was redelijk serieus (ongeveer 30 min) , maar het echte moeilijke bewaarde ik voor de les.
1x in de 2 weken had ik les, dan was het echt serieus. ( 45 min.)

De 3e keer was springles Haha! (met dressuur vooraf een uurtje)
En de 4e keer soms bos.

Voor de rest stond hij hele dagen in de wei.

WD-V --> RT-P

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:43

ik train 5 x per week een uur.. Half uur Laag half uur opgericht.. de andere 2 dagen Los in de Paddock en de andere dag longeren met Pessoa..

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:47

Verschilt ook wel per paard denk ik hoor!

Ik rijd Nim in de Z1 en die komt zo'n 5-6 x per week aan t werk
1x priveles
1x longeren, met de dubbele of met de pessoa
1x rondje buiten over de weg
1x op concours of thuis proefgericht rijden
1 of 2 x thuis rijden, vnml basis/gehoorzaamheid

Dit is natuurlijk geen vast schema, wordt aangepast naar behoefte Knipoog

Ik rijd Ko M1 (okay is nog geen Z) maar die pak ik maar om de dag, daar reageerdt ie t beste op!

Verder lopen ze lekker overdag in t land!

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 20:55

goh. valt me niet tegen die reakties.
Ik ben blij te horen dat er meer mensen zijn die niet noodzakelijk veel rondjes draaien en oefeningen doen in de bak, ook al lopen ze "hoog" niveau.
Had verwacht dat een KWPN-er vanwege meer bloed, vaker gereden zou moeten worden.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:00

Ik doe niet anders dan afwisseling voor mijn paard..

Ik rij Z2 met haar, maar we gaan ook vaak naar buiten(bos) met mooi weer zwemmen we, longeren, springen, rustdagje.. we wisselen van alles af

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:07

sandyjorgen schreef:
goh. valt me niet tegen die reakties.
Ik ben blij te horen dat er meer mensen zijn die niet noodzakelijk veel rondjes draaien en oefeningen doen in de bak, ook al lopen ze "hoog" niveau.

Dat het niet tegen valt, kan al snel als je met zulke stereotype opvattingen een topic begint Nagelbijten / Gniffelen

sandyjorgen schreef:
Had verwacht dat een KWPN-er vanwege meer bloed, vaker gereden zou moeten worden.

Zou het ene paard meer bloed hebben dan een ander? Flauw Haha!
Het hangt meer van het karakter van het paard af, de bouw, de conditie, het niveau en eigen trainingsenthousiasme af, denk ik zo.
Waarbij het afwisselen toch wel een must is om te voorkomen dat er bij jezelf fouten insluipen en sleur bij het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:23

Als je paard dagelijks weidegang heeft en niet stijf van de sportbrokken staat, is het zelden nodig elke dag te rijden, is mijn persoonlijke ervaring.
En dan heb ik het meest ervaring in kwpn-ers met verschillende afstammingen, dus veel minder ervaring met fjorden of friezen oid.

Maar ik schrik ooit als ik hoor hoeveel brok een paard soms krijgt en hoe weinig hij buiten staat.
Dan kan ij niet anders als gek zijn onder het zadel Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:41

Ligt aan het paard denk ik zo..
Het ene paard heeft het wat meer nodig om veel afwisseling te hebben, het andere vind het wel leuk om veel bezig te zijn dresuur of wat dan ook.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:38

Ik heb trouwens een fries Knipoog en ik zie in je profiel dat ik een keertje bij je heb zitten schrijven vorig jaar in drunen! Leuk dat het zo goed gaat met Jade!!

stefanietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:12

ik rijd mijn paarden 4 a 5x in de week
waarvan 2 dagen zowieso alleen maar naar de ontspanning wordt gewerkt en dat ze reageren op mijn benen.

ook hebben ze op maandag en dinsdag altijd vrij en als ik wedstrijd heb met het ene paard krijgt de ander vrij

in de 2 andere dagen dat ze vrij hebben mogen ze 1 dag lekker aan de lange longe en lekker in de molen of paddock
en de andere dag ga ik lekker met ze het bos in

kortom ik wissel altijd af!
dat is het belangrijkste wat er is!
je paard moet zich iedere dag weer afvragen als je hem uit zn box haalt wat je nu weer met hem gaat doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:42

Ik train mijn Z2 paard 6 keer in de week. Natuurlijk niet iedere dag even intensief en op dezelfde onderdelen, maar hij komt wel 6 keer per week onder het zadel. Wanneer ik hem minder rij wordt hij er zelf niet vrolijker op maar wordt hij juist een beetje narrig.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat wij er behoorlijk hard aan moeten trekken in het Z2. De concurentie is groot en je komt bijna alleen nog maar ruiters tegen die meerdere paarden trainen of full-time in de paarden werkzaam zijn. En vaak hebben die wel de beste paarden.
We rijden gemiddeld 1 keer per maand een wedstrijd en gaan 2 keer per maand naar les. In de scores zitten we tegenwoordig vaak genoeg om die 65% heen. Maar zo als ik al schreef, we moeten er hard voor werken en met 3 keer per week trainen denk ik niet dat we op dit niveau mee kunnen blijven draaien.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:55

Mijn vriendin rijd haar paard op Z1 nivo veelal om de dag, er zit wel afwisseling in het zware en lichte werk. Voor en na concoursen of lessen rijd ze vaak wel even om haar paard los te werken of de spieren los te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:17

Ik rij 5-6 x per week nu. Zoiezo 1 x per week springles op de rijvereniging en dan door de weeks nog 2-3 x voor mezelf. Priveles dressuur om de week ongeveer, soms iedere week. Vaak ook 1 x per week longeren en ik probeer iedere zondag een buitenritje te maken. Bijna ieder weekend ook op concours, dus daar hangt het aantal keren rijden ook vanaf. Ik bekijk t eigenlijk per week...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:00

Mijn planning met mijn Z2 paard is twee dagen trainen, één dag buiten rijden/ stappen. Bij training wel in en uitstappen in het bos.
Vaak één a twee dagen rust in de week. Bij niet te stoffig weer weidegang.
In de bak is ie nooit heet, maar op buitenrit is ie wel echt heet en als ik normaal buiten wil rijden dan moet ik hem niet drie dagen laten staan. Ook voor een wedstrijd moet ie genoeg werk hebben gehad. Niet overdreven maar ook geen drie rustdagen.
Bij een slechte bak eens een extra buitenrit.
Balken horen ook in de training. Ene dag meer galop, andere dag meer draf. Vaak rijd ik niet langer op hem dan 30/45 minuten, ivm zijn leeftijd (inmiddels 16). Oefeningen die lukken oefen ik nauwelijks, alleen Sb is mijn favoriete oefening.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:15

Ik rij mn Z2 paard gemiddeld drie a vier keer in de week. Daarnaast weidegang/longeren met de passoa, of gewoon aan het halster. Afentoe een buitenrit ( maar daar wordt ie niet fijner van).
Vooral werken aan de basis, scherp blijven aan de hulp ed. Weinig oefeningen. Wissels neem ik wel vaak mee.
Longeren aan de passoa ligt eraan hoe vaak, hoe stijf/soepel hij is met rijden. Als hij al een paar dagen wat minder soepel is dan longeer ik hm vaker met de passoa.
1 a 2 x wedstrijd in de maand. 2x lessen in de maand, en afentoe een clinic.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:20

Mijn Z2 paard rijd ik hooguit 3x in de week, en soms als ik wedstrijd heb (vaak niet meer dan 1x in de maand) iets vaker.

Mijn Z1 paard rijd ik vaker, dat is gewoon niet een beest die je stil moet zetten. Die rijd ik zo'n 5/6/7 keer per week, ligt eraan hoeveel tijd ik heb.

En allebei de paarden gaan naast deze trainingen nog minstens 1x per week mee het bos in Lachen

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:15

Mijn Z1 paard rij ik meestal 5-6 keer in de week, de andere dag aan de hand wat stappen of longeren.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:21

Met mijn eigen paard (toen Z1) ging ik 1x p/w op buitenrit, ik longeerde 1x, had 1x les en trainde zelf 1x. Hij had 1 dag vrij en mijn moeder reed hem 2x p/w (gewoon ontspannen buiten, caroussel of in de les). Om de week had ik wedstrijd.

Met mijn wedstrijdpaard nu (Z2) heb ik gemiddeld elke week wedstrijd (dan 2x in een weekend, dan een weekend niet, enz.). Op amandag en dinsdag heeft hij rust (molen en weide). 1x p/w hebben we les, 1x p/w dubbele longe of buitenrit, 1 tot 2x zelf trainen (of een keer alleen ontspannen trainen), 1x wedstrijd. Zo doe ik het ongeveer, maar het hangt ook van de periode af. Nu hebben de paarden het even een maand rustig (vanwege mijn vakanties etc). Dan staan ze soms een week op de wei en train ik tussendoor wat rustiger aan. In drukkere wedstrijdperiodes en met koud weer train ik weer wat vaker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:04

Ik reed mijn eigen paard, waarmee ik M2 reed 5x, soms 6x, in de week.
1/2x per week naar buiten
1x per week aangespannen
1x per week springles
2x per week dressuur

Ik moest met haar ook echt niet meer gaan dressuren, want dan wilde ze het gewoon echt niet meer.
Juist door de afwisseling bleef het voor haar nog een beetje leuk...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:16

Ik moet Kylan wel bijna iedere dag onder het zadel hebben. We hebben 2x les en een keer wedstrijd. Verder rijden we nog 1 keer wat serieuzer dressuur en gaan we het bos in.

Als ik Ky de hele week in de bak hou is ie niet te genieten. Dan wordt ie moeilijker en moeilijker. Als ik dan even naar het bos ga is ie weer fijn.

Ik ga er eigenlijk elke dag wel op zitten, al is het maar zonder zadel door het bos stappen. Als ik er niet op ga denkt ie "ah, vakantie" en dan ben ik zomaar een week verder voordat ie weer aan het werk wil.