Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sizz schreef:Vreemd probleem...
Toont hij dit gedrag ook als je op de rechterhand (overdreven veel) stelling naar links vraagt? Als hij dit dan nog steeds doet, dan zal het inderdaad wel iets lichamelijks zijn.
(of hij doet het alleen echt puur op op de linkerhand over gaan)
Als het niks lichamelijks is, dan aanpakken.
Desnoods iemand er op die er niet af valt en dat die hem een keer goed door pakt. Zodat hij weet dat dit absoluut niet de bedoeling is.
maar hij gaat gewoon zolang door totdat hij er uiteindelijk zelf bij valt. en dan moet ik wel.Manuutje1990 schreef:Als het paard zo heftig reageerd zou je bijna wel denken dat het een lichamelijk probleem is.
Hoe is hij verder in omgang en onder het zadel? Reageerd hij standaard zo als je iets van hem vraagt wat hij moeilijk vind? Dat hij gwn een soortje verwend is en dus zo zijn zin probeerd te krijgen?
Als je er zeker van bent dat het niet lichamelijks is, zorg dan eerst dat hij gwn braaf doorloopt, ook op de linkerhand, en vraag nog even geen stelling en buiging, dan loopt hij maar over z'n schouder weg op voltes en wendingen, als hij maar voorwaarts en braaf loopt, en als hij het maar laat om je eraf te gooien. En als hij dat braaf doet, kan je rustig opbouwen met stelling en buiging.
Sonja schreef:Als hij op stal of in de paddock staat, kan hij dan zowel links als rechts een worteltje aanpakken bij zowel de schouder als de heup?
karijn schreef:Even er vanuit gaande dat het niets medisch is: wat doe je precies van het moment dat je op hem zit?
Ania schreef:Manuutje1990 schreef:Als het paard zo heftig reageerd zou je bijna wel denken dat het een lichamelijk probleem is.
Hoe is hij verder in omgang en onder het zadel? Reageerd hij standaard zo als je iets van hem vraagt wat hij moeilijk vind? Dat hij gwn een soortje verwend is en dus zo zijn zin probeerd te krijgen?
Als je er zeker van bent dat het niet lichamelijks is, zorg dan eerst dat hij gwn braaf doorloopt, ook op de linkerhand, en vraag nog even geen stelling en buiging, dan loopt hij maar over z'n schouder weg op voltes en wendingen, als hij maar voorwaarts en braaf loopt, en als hij het maar laat om je eraf te gooien. En als hij dat braaf doet, kan je rustig opbouwen met stelling en buiging.
zoals ik al zei, ik ben hem in aan het rijden, aan stelling en buiging heb ik niks. ik weet niet hoe jij je paard inrijdt maar ik rij ze nog in zonder stelling, buiging en voorwaarts neerwaarts gedoe.

Manuutje1990 schreef:Ik denk dat je een paard eerst maar is zadel- en ruitermak moet maken, voor je aan stelling en buigen gaat denken.. Eerst voorwaarts en braaf doorlopen, en als hij dat braaf doet, dan ga je pas aan zijn evenwicht en soepelheid werken.
Evt. kan je natuurlijk wel van te voren al voorbereidend werk aan de longe doen.
O.a. door een pessoateugel of dubbele longe.
Manuutje1990 schreef:Ania schreef:
zoals ik al zei, ik ben hem in aan het rijden, aan stelling en buiging heb ik niks. ik weet niet hoe jij je paard inrijdt maar ik rij ze nog in zonder stelling, buiging en voorwaarts neerwaarts gedoe.
Lees dan is goed.
Ik zeg, dat je juist nog niks van hem moet vragen, dus ook geen stelling en buiging. Dat het niets uitmaakt als hij over z'n schouder wegloopt, als hij maar braaf doorloopt. Eerst braaf en voorwaarts door kunnen lopen, zonder verzet, en dan pas een stapje verder gaan.
sorrie emilysissi schreef:waarom zou je een paard op zo'n jonge leeftijd nog niet inbuigen en stelling vragen????? Vind ik juist zeer belangrijk. Je moet niet het idee hebben dat je je paard daar geen goed mee doet, je maakt je paard er alleen maar beter van!!! EEn soepel paard beweegt i zijn gehele lichaam makkelijker en zal dus beter reageren op de oefeningen die jij vraagt (al in het alleen maar door een bocht gaan of afwenden bijvoorbeeld). Kijk idd even of je paard aan de hand wel goed inbuigt, zoniet dan zou ik m toch eens na laten kijken. Grote kans dat hij dan niet lekker in zijn vel zit en vast zit. Oefeningen en rijtechnische oplossingen zouden resultaten bieden.
www.nanda-dierfysiotherapie.nl
emilysissi schreef:natuurlijk ga je eerst aan het stuur, ruitergewicht en been werken, dat lijkt me zeer logisch. Maar zoals Manuutje ook al zei: nadat dit in orde is zal je toch 'z.s.m.' aan stelling en buiging moeten gaan werken.
Sorry als je mij verkeerd begrepen hebt.
Manuutje1990 schreef:Longeer je hem/haar ook wel is?