opstappen terwijl het paard loopt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

opstappen terwijl het paard loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 21:44

Ik heb altijd al moeite gehad om op te stappen terwijl het paard loopt. Maar dan als ik in de beugel hang en dat ie dan gaat lopen. Dan kan ik mn evenwicht niet vinden om mn been eroverheen te zwaaien. Heb dit altijd al gehad. Wat ik altijd doe is blijven hangen totdat het paard stilstaat. Maar dat kost natuurlijk best veel kracht. Zou het dan misschien alleen moeilijker zijn om als nog je been erover heen te zwaaien. Als ik mn evenwicht niet heb, heb ik namelijk het idee met een klap in het zadel te komen of er aan de andere kant weer af te kiepen Vork Iemand tips? Nogmaals het gaat om het stappen terwijl ik al hang.

chitra

Re: opstappen terwijl het paard loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:47

is het dan niet handiger om het paard te leren om stil te staan?

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 21:48

ja das waar. Alleen rij ik nu alleen op anders mans paarden. dus zo heel veel tijd om het paard het af te leren ofzo zal ik niet hebben.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:49

Ik vind dat ook een lastig iets. Heb van mezelf ook het idee dat als ik na zo gehangen te hebben inderdaad meer met een klap in het zadel kom. Meestal stop ik met hangen en probeer gewoon opnieuw op te stappen.
Als er iemand in de buurt is vraag ik die even het paard beet te houden.
Of als het paard blijft lopen en er is niemand dan gewoon opstappen en mijn been erover ookal loopt het paard dan al.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:51

In de perfecte wereld zou je paard natuurlijk niet lopen. Lachen En echt, ik heb er laatst ook weer bijzonder elegant naastgehangen en stilstaan maakt het aanmerkelijk makkelijker Knipoog

Maar aangezien paarden nogal eens een eigen wil hebben en je het soms met een minder perfecte wereld moet doen... ten eerste helpt het om je bovenlichaam laag te houden, met je bovenbeen tegen het zadel, en je buik er min of meer overheen. Zo blijft je zwaartepunt dicht boven je paard. Je hoeft dan niet je hele been erover te zwaaien, dit volgt vanzelf als je je heupen en bovenlichaam naar het hoofd van je paard draait.

De klap in het zadel kun je een heel stuk verminderen door niet op je kont te landen, maar op je dijbeen / knieen. Daarna ga je pas rustig zitten.

(Oh ja, en een paard dat van de gelegenheid gebruik maakt om al zijwaarts sneakend het buurpaard even te pesten is nooit grappig Haha! )

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 21:53

shadow0, super bedankt! ik denk dat ik daar wel wat aan heb. Lachen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:53

Dat probleem heb ik ook gehad, mijn paard wilde in het begin ook niet stilstaan tijdens het opstijgen.
Ik heb haar toen in ee nhoek gezet zodat ze niet weg kon, zo kan je makkelijk op stijgen Lachen
Toen dat goed ging gewoon weer in het midden en als ik hang en zij stapt de teugelhulp geven voor halthouden en hooo zeggen.. stond ze stil dan beloonde ik haar en ging ik er op.
En na een week had ze dit zeker door.
Nu stapt ze alleen gelijk weg als ik er net op zit, maar nu houd ik haar dan in en als ze stilstaat belonen en stap zeggen. (ze heeft soieso moeite met stilstaan Tong uitsteken, is dat bij jou ook..?)

Rijd je vaak op het zelfde/ dezelfde paard/paarden ? Anders is dat wel makkelijk te leren, paarden weten snel genoeg bij wie dit wel en bij wie dit niet mag.. Knipoog

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 21:55

ja mijn vorige paard deed dit ook niet meer omdat ik hierin consequent was. Maar tis nu meer een probleem geworden omdat ik me er nu bewuster van ben omdat ik nu op verschillende paarden rij en er dus niet zeker van ben dat ie stil staat Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:56

Ik zou droog oefen en met je evenwicht om dat te verbeteren. Ga wat oefeningen doen op de balk (net als met gym je weet wel) zoek een stronkje oid. Ga op een been staan met je handen in je nek op je rug naar voren dat soort dingen. Wellicht even achter de stal doen tegen het uitlachen. Denk wel dat het gaat werken als je dat traind want ik denk dat je gewoon over het algemeen al moeite hebt met je evenwicht

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:11

Je paard gewoon in een hoek zetten. Zet hem dan natuurlijk wel met zijn hoofd in een hoek en zijn rechterkant langs het hek. Gaat hij of zij dan lopen, dan kan je makkelijker opstappen omdat hij/zij als ware jouw richting opgaat. Wil je toch gewoon midden in de bak opstappen, hou dan je rechterteugel strakken dan je linker, als hij/zij gaat lopen, buigt zijn lichaam jouw kant op. Toch zou ik hem of haar leren stil te staan, na paar keer hebben ze heus wel door dat ze stil moeten staan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:48

Misschien is het makkelijk voor jou als je hem met zijn hoofd tegen de muur zet

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:15

Mijn 16 jarige merrie doet het ook. Maar ik ben erachter hoe het komt dat ze het doet. Door het gewicht aan ene kant raakt ze uit balans en gaat daarom lopen. Als iemand mij een voetje geeft, of ik spring er zelf op (lukt aleen zonder zadel) is er niks aan de hand en blijft ze staan.
Als ik vanaf een krukje opstap dus been in de beugel en erover heen zwaaien loopt ze ook weg. Sta ik op de bakrand en kan ik mezelf er zo opschuiven blijft ze tsaan. Het is echt het gewicht in de beugel die mijn paard doet lopen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:46

Mijn paardje wilde ook altijd gaan lopen als ik opstapte of al hangde inderdaad, ik ben gewoon blijven hangen totdat ze weer stil stond, of pas gaan opstappen als ze weer stil staat. Nu doet ze het keurig, af en toe wil ze het is proberen...Knipoog

schatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:23

Het is erg eritant inderdaad,,
zelf heb ik het ook wel, maar ik ben er achtergekomen dat het door de balans komt.
dat heeft volgens mij iemand hier ook al neergezet en het is inderdaad zo Vingers aflikken
als je gewoon ff niet zo leunt aan e zijkant van de beugel gaat het al een stuk beter Knipoog
doeg

draxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:27

heeej mijn paardje loopt ook altijd als ik op stap... ik houd me voet gewoon in me stijgbeugel en probeer hem dan altijd in een hoekje te sturen dan stopt hij altijd wel... misschien is het te proberen bij jou paardje. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:48

Willen jullie een beetje letten op type fouten, hoofdletters en punten.
Zo snap je erg weing van het advies.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:59

elk paard kan stil staan, ook die paarden die je weinig rijdt.
Dan moet je gewoon een stapje terug doen en zulke dingen gaan oefenen. Steeds weer opstappen en stilzetten.
Zoiets hebben ze snel genoeg door hoor, ze zijn niet dom.
Manege pony's waar ik soms opstap die altijd ervan tussen wandelen als iemand opstapt, weten dondersgoed dat ze bij mij moeten stilstaan.
Kwestie van je paard de basis goed aanleren en dit consequent toepassen (dus ook niet als jij zit, hem zelf weg laten lopen! Jij moet eerst aangeven dat ie weg mag lopen!!)

Pff, sorry, beetje heftig reactie misschien, maar bij ons op de manege komt ook altijd iemand rijden met eigen paard. Keurig stil staan met opstappen, is ze heel consequent in. Gaat ze zitten, en je kan je klok erop gelijk zetten: als ze 2 sec. zit, loopt ie weg. Zonder daar enige aanwijzing voor te hebben gekregen... Gaan mijn tenen krom van staan! Lachen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:14

Heb zelf een engels-volbloed gereden (van de renbaan) en hij wilde ook nooit stil blijven staan bij het opstijgen. Hij ging of in draf/galop vooruit of rende achteruit.

Nu ben ik een tijdje bezig geweest met op en afstappen.... je gaat naast hem staan (gewoon op de A-C lijn), je legt je hand in de beugel en zet daar druk op. Wanneer hij wegloopt, de druk weghalen, stilzetten en opnieuw proberen. Wanneer hij stilstaat, zet je je voet in de beugel, een beetje hangen en weer op de grond staan. Vervolgens weer voet in de beugel en pas wanneer hij helemaal stilstaat (dus niet 1 voet verzetten) gaan zitten. Dit steeds volhouden.

Oh ja, zet hem niet in een hoek (dan kan hij zich namelijk 'opgesloten' voelen, hij moet de vrijheid hebben).

Je moet hierbij consequent zijn (iedere keer als je wilt opstappen) en vooral rust uitstralen.

Gaat je hartslag omhoog omdat het niet lukt?? ga dan gewoon een rondje stappen... en probeer het vervolgens nog eens.

HEEL BELANGRIJK!!!! WANNEER HIJ STILSTAAT BELONEN..... (uiteraard met je stem)

Bij mij is het op deze manier gelukt..... dus wens jou veel succes!!

Mocht je het van plan zijn te proberen, hoor ik graag of het is gelukt...

Verwacht alleen niet binnen een week dat het is gelukt... .bij mij duurde het 4 maanden voor hij helemaal stil stond....

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:56

Volgens mij zijn er al aardig wat tips gegeven!
Maar ik kom ook nog even met mijn mening Knipoog
Hangen aan het zadel (als je paard gaat lopen) is erg slecht voor zijn rug. Ik neem aan (net als de meeste ruiters) dat je continue aan dezelfde kant opstapt. Moet je de belasting voor zijn rug eens voorstellen als je daar regelmatig aan hangt...

Je kunt het beste even de tijd nemen om het paard te leren stil te staan. De eigenaresse van mijn verzorgpaard accepteerd het als hij wegloopt tijdens het opstappen. Ik houd daar niet van, maar bij mij deed hij het ook. Na 2 á 3 keer niet meer.

Zet hem in het midden van de bak neer (dwing hem niet in een hoek, paard is een vluchtdier dus reken maar uit), en ga rustig naast hem staan. Houd hem zachtjes aan de teugels bij je en probeer op te stappen. Bij iedere pas die hij zet zeg je HO en begin je weer op nieuw. (als je paard gaat ronddraaien kun je een van de twee teugels korter nemen, is natuurlijk afhankelijk van de kant waarheen hij draait Haha! )

Succes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:37

Ik vind Damber's reactie erg 'fout'.
Je moet namelijk de druk weghalen als je paard STILSTAAT! Zo wordt hem geleerd dat als hij stilstaat,de druk snel wegvalt.Maw je dus sneller kan opstappen.

Vragen sommigen van jullie niet af waarom je paard niet blijft staan?
Mijn vzpaard wou niet blijven staan als ik rechts opstapte(zonder zadel)en links wel.

Tipjes:(Doe dit best met 2personen,vooral bij punt 2 kan die persoon het paard terugzetten)
1.Zet je paard in de bak en ga ernaast staan en zet hem los,je moet naast hem kunnen springen en hij moet dan blijven stilstaan.
2.Dan zet je een voet in de stijgbeugel,ook hier mag hij niet weglopen.
3.Als hij dat allemaal accepteert hups je je op en blijf staan,als hij gaat lopen blijf je staan tot hij stilstaat en als hij stilstaat ga je weer op de grond staan.
4.Je leg je been over het zadel maar gaat NIET zitten,doe dat 3x en ga dan pas zitten.Beloon hem héél goed door hem overal te strelen,geen klopjes,want dat vind een paard niet fijn.
5.Stap dan af en beloon hem hééééééééél goed en zadel hem af.

Doe dit een paar dagen en dan zal je merken dat hij blijft staan,dan kan je 'normaal' opstappen.

Edit:dingetje erbij gezet,was het vergeten,excuses daarvoor Lachen
Laatst bijgewerkt door Armaris op 21-07-06 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:49

Armaris schreef:
Vragen sommigen van jullie niet af waarom je paard niet blijft staan?

Och, in veel gevallen is het denk ik gewoon zo gegroeid, en als het je eigen paard niet is heb je maar beperkte mogelijkheden om het op te lossen... Als manegeruiter heb ik zelf vooral te maken met paardjes die de theorie best snappen maar ook hun kansen weten en nemen. Ze maken gebruik van mijn fouten (en ja, dat zijn mijn fouten maar ik ben mens en niet perfect dus een aantal van die fouten zal ik nog wel even houden. In de tussentijd probeer ik gewoon een redelijk compromis te vinden tussen wat kan en wat moet.)

Citaat:
2.Dan zet je een voet in de stijgbeugel,ook hier mag hij niet weglopen.

Jij geeft aan dat je de reactie van Damber verkeerd vind, ik vraag me daarom af wat je doet als hij hier wel wegloopt? Want de eerste keren gaat dit zeer waarschijnlijk niet goed. Wat doe je dan? Voet in de stijgbeugel of eruit? Dat hij niet mag weglopen betekent uiteraard niet dat hij het de eerste keer ook niet doet. Knipoog

Citaat:
Beloon hem héél goed door hem overal te strelen,geen klopjes,want dat vind een paard niet fijn.

Ik denk dat dit iets is wat per paard verschilt, en dat het goed is om te kijken op welke beloning je paard het best reageert. Soms kan dat stem zijn, soms kan dat kriebelen zijn, soms klopjes, soms overal, soms op bepaalde plekken. Ik denk dat je hierin vooral het paard moet volgen en niet de theorie.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:00

Shadow0 schreef:
Jij geeft aan dat je de reactie van Damber verkeerd vind, ik vraag me daarom af wat je doet als hij hier wel wegloopt? Want de eerste keren gaat dit zeer waarschijnlijk niet goed. Wat doe je dan? Voet in de stijgbeugel of eruit? Dat hij niet mag weglopen betekent uiteraard niet dat hij het de eerste keer ook niet doet. Knipoog

Het beste is dat je met 2personen bent,die ene persoon kan dan het paard terugzetten.Was even vergeten het erbij te vermelden,mijn excuses daarvoor Lachen

Shadow0 schreef:
Ik denk dat dit iets is wat per paard verschilt, en dat het goed is om te kijken op welke beloning je paard het best reageert. Soms kan dat stem zijn, soms kan dat kriebelen zijn, soms klopjes, soms overal, soms op bepaalde plekken. Ik denk dat je hierin vooral het paard moet volgen en niet de theorie.

Test het bij jezelf: Aai over je been en klop op je been,wat vind jij het fijnste?
Veelvuldig aaien kan zelfs ervoor zorgen dat je paard zich erg gaat ontspannen en haast in slaap valt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:13

Armaris schreef:
Test het bij jezelf: Aai over je been en klop op je been,wat vind jij het fijnste?
Veelvuldig aaien kan zelfs ervoor zorgen dat je paard zich erg gaat ontspannen en haast in slaap valt!

Ik ben een beetje een raar geval maar ik vind het vreselijk als dingen over mijn huid bewegen. Geen geaai bij mij! Haha!
En ik ken ook paarden die helemaal niet houden van gefrut en gekriebel aan hun lijf. Die reageren veel beter op alleen maar stemgebruik. Ik ken paarden die vreselijk kunnen genieten van lekker hard borstelen, terwijl een ander alles boven het allervoorzichtigste zachte borsteltje vreselijk irritant vinden. Kortom: ik denk dat je hierbij vooral moet kijken naar wat het paard als beloning ervaart.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:19

Shadow0 schreef:
Armaris schreef:

Ik ben een beetje een raar geval maar ik vind het vreselijk als dingen over mijn huid bewegen. Geen geaai bij mij! Haha!
En ik ken ook paarden die helemaal niet houden van gefrut en gekriebel aan hun lijf. Die reageren veel beter op alleen maar stemgebruik. Ik ken paarden die vreselijk kunnen genieten van lekker hard borstelen, terwijl een ander alles boven het allervoorzichtigste zachte borsteltje vreselijk irritant vinden. Kortom: ik denk dat je hierbij vooral moet kijken naar wat het paard als beloning ervaart.

Ik wil je vriendjelief niet zijn Clown
Mijn vzpaard was juist 1 van je voorbeelden.Aaien was irritant,hard borstelen ging nog.Na een tijdje grondwerk gedaan vond hij het aaien juist leuk!Het is immers een soort massage voor je paard.
Ah,de beste beloning voor je paard is het wegnemen van druk Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:28

Armaris schreef:
Mijn vzpaard was juist 1 van je voorbeelden.Aaien was irritant,hard borstelen ging nog.Na een tijdje grondwerk gedaan vond hij het aaien juist leuk!Het is immers een soort massage voor je paard.
Ah,de beste beloning voor je paard is het wegnemen van druk Lachen

Massage en aaien zijn wel andere dingen hoor. Bij massage is het de bedoeling dat je inwerkt op de spieren.

Verder spreekt de methode die je beschrijft qua beloning (en ook het 'wegnemen van druk') me niet zo aan, niet omdat het fout is, maar omdat het wat simpel en rechtlijnig is. Dat laat, naar mijn mening, te weinig ruimte voor het eigene van elk paard. Maar goed, dat is een discussie die helemaal niets met het oorspronkelijke onderwerp te maken heeft Lachen
Dus ik laat het hier maar bij. Ik denk alleen dat je nooit uit het oog moet verliezen dat paarden van elkaar verschillen, en mensen trouwens ook (opmerking over vriendjelief...)