De eerste 3 weken heb ik haar letterlijk vooruit moeten slaan met inrijden, mevrouw vond stijgeren leuker. Dan de zweep erbij om haar voorwaarts te houden. Na 3 weken was het over, nu rij ik dus zonder zweep en sporen.
Maar mevrouw had nog meer in petto, scheef lopen, het bit niet aannemen, en vooral hard aan het bit hangen.
Met rijden schudt ze dus enorm, ik heb vaak blaren (rij met rubberen tuegels), en met longeren heeft ze m'n mooie dure lederen longeersingel gesloopt door met bijzetteugel of gogue gewoon keihard te gaan hangen in de mond en desnoods alles maar stuktrekken.
Dit zijn geen problemen die bij de ruiter liggen, maar echt bij het paard. ZE heeft namelijk de eerste 8 jaar van haar leven haar zin mogen doen en moet nu opeens aan het werk. De ruiter mag het probleem 'eventjes' oplossen zeg maar, oftewel het paard aan het werk krijgen op de juiste manier.
Gisteren wilde ik weer longeren, ik ben dus wel een enorme voorstander van bijzetteugel, omdat die niet meegeeft en paarden dan vanzelf gaan nageven (zie ook het boek van E. van Loon voor argumentatie), en van de gogue. Maar dit paard wil dit gewoon niet.
Dus tijd voor iets anders dacht ik maar: 5 meter touw. Ik begonnen met vanafr de longeersingel (horizontaal) naar het bit en dan tussen de voorbenen door. Ik heb dit touw erg kort gezet zodat de merrie alleen achter de loodlijn kan lopen.
En het werkte, mervrouw krulde haar hals, gooide de druk van het touw en liep heerlijk ontspannen.
Hierna het touw wat langer, en ja hoor, weer lekker door de hals. Vervolgens het touw wat hoger vastzetten, en ik ben geeindigd met het touw boven de longeersingel vast te zetten, en geen touw meer naar beneden te laten lopen, dus net zoals je zelf als ruiter de teugels vasthoudt. En mevrouw liep nog aan de teugel. Ik zie het nu weer helemaal zitten met die paard.

Dus het kan zijn dat een te kort bijgezet touw aan het paard ook nog wel eens kan helpen, misschien een idee voor anderen. Bedenk echter wel dat het ook averechts kanwerken en dan ontwikkel je een onderhals. Ook moet je niet vergeten om het touw steeds weer langer te maken, zodat het paard ook leert om op de goede en normale wijze in balans te lopen.