Help! Het gaat om leven en.. nouja zeg maar mishandeling!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Help! Het gaat om leven en.. nouja zeg maar mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:00

Mijn paard Leandra heb ik nu sinds februari. Ze is pas 3 en ik heb haar met hulp ingereden. Maar nu heb ik problemen! Als ik op een buitenrit ben zonder andere paarden dan wilze gewoon niet lopen! Zelfs met andere paarden staakt zevaker of wil ze gewoon niet galoperen. En als ze alleen is dna gaat ze allen in stàp met veel moeite in draf en blijft ze ondertussen vaak ook nog stilstaan.
Ze staat in Spanje en ik ben er nu nog 4 weken. Die 4 weken heb ik de tijd om haar normaal te leren lopen. Anders wordt ze verkocht. En in Spanje zitrten ( bijna ) alleen maar mensen die paarden mishandelen, nu denken jullie misschien 'goh die kan overdrijven zeg' maar het is gewoon echt zo ( ik spreek niet uit horen maar zien.)
Kan dus iemand me helpen, tips geven om haar normaal te laten lopen en met plezier ( liefst zonder zweepgebruik! )

Anoniem

Re: Help! Het gaat om leven en.. nouja zeg maar mishandeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:13

WD-V --> RT-P

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:18

runningkawa schreef:
WD-V --> RT-P

ok hier snap ik niks van -_- Tong uitsteken:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:30

Dat is een afkorting van dat het verplaatst is van

[WD-V]Wedstrijd, Vragen en discussies,

--> (pijltje) naar

[RT-P] Rij Technisch, Praktijkproblemen

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:42

Dit paard lijkt gewoon van je te profiteren hoor, ik zou ze toch eens straffen als ze niet vooruit wil... Mijn merrie van 12 doet dit ook vaak als ik met haar alleen ga buitenrijden, en als ik dan geen zweep bij me heb moet ik terugdraaien want krijg ik haar niet vooruit. Gewoon tik geven tot hij doet wat je wil... Maar dat is mijn oplossing... Mss zijn er nog "vriendelijkere" manieren?

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:46

Volgens mij is het gewoon onzekerheid.
Hoe verder ze van huis gaat, hoe spannender alles wordt.
Ik zou eerst gaan wandelen, en zodra je merkt dat ze onzeker begint te worden, ga een stukje terug (of laat haar desnoods wat grazen) en ga dan weer verder. Dit zul je meerdere keren moeten doen, en niet teveel in een keer willen. Dit kun je daarna onder het zadel doen.
Ik hoop dat het je lukt in 4 weken, het kost wat tijd (en geduld!)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:51

Ok bedankt ik heb met zweep wel geprobeerd maar ze lijkt gewoon totaal gevoelloos daarvoor! Aan de hand kan ze het al zolang ze maar iemand voor zich heeft of het nou een paard of iets anders is. iK HEB GEPROBEERD IEMAND MEETELaten lopen en het dan aftebouwen maar ook dat werkt niet...
Nouja toch bedankt en ik hoop at er nog meer tips komen Knipoog

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:52

runningkawa schreef:
Dat is een afkorting van dat het verplaatst is van

[WD-V]Wedstrijd, Vragen en discussies,

--> (pijltje) naar

[RT-P] Rij Technisch, Praktijkproblemen

ok dan weet ik dat Knipoog ik ebn hier alleen nog niet zolang daarom.. Tong uitsteken

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:24

Het paard is nog jong en onzeker
gewoon veel oevenen en met elk klein dingetje dat ze goed doet flink belonen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:12

Ik snap er weinig van eerlijk gezegd. Je hebt nog maar 4 weken de tijd om haar te rijden omdat je tot dan in Spanje bent waar ze staat en als je ´probleem´ dan niet is opgelost wordt ze verkocht. Het is toch je eigen paard, dan beslis je toch zelf of ze moet worden verkocht of niet (dat je je eigen paard nog maar 4 weken kan rijden en dan opeens niet meer ofzo laat ik even buiten beschouwing want dat vind ik ook maar vaag als ik eerlijk ben).

Afijn, je hebt haar met hulp ingereden. Kun je diezelfde hulp niet om advies vragen dan? Doe je best en ga zoeken naar iemand anders die je daar kan helpen zonder dat deze een dieren mishandelaar is in jouw ogen? Er moeten uitzonderingen zijn, alleen zal dat misschien kosten met zich mee brengen en dat is dan aan jouw in hoeverre je dat ervoor over hebt.

Het is moeilijk om vanachter de computer jouw de juiste hints en aanpak toe te schrijven. Er is niet een gouden tip en aanpak te verzinnen. Als je een tip van hier gebruikt en je paard anders reageert dan je dacht kun je niet even terugrennen naar de computer, even bokt op om advies te vragen en weer terug naar je paard om dat uit te voeren Knipoog

Ik denk ook dat je paard erg onzeker is, deze is pas 3 en het hele rijden is misschien nog nieuw en spannend, helemaal een enge omgeving. Kun je niet nog wat langer in de bak oid oefenen aan gehoorzaamheid om later pas buitenritten op te pakken? Evt. af en toe maar regelmatig korte ritjes maken (denk aan elke dag tijdens instappen of na het rijden een stukje uitdraven langs de weg? ) en als je paard twijfelt, neem voor de zekerheid een zweepje mee om af en toe net dat zetje extra te geven om toch je paard ergens langs te krijgen. Dat hoeft helemaal geen zweepgevecht te worden of iets dergelijks, maar als je paard ongewenst gaat stilstaan onderweg zul je toch ergens mee duidelijk moeten maken dat dat gedrag niet gewenst is.

Succes in ieder geval.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:19

Je paard is waarschijnlijk nogal onzeker ja. Heb je al geprobeert om aan de hand langs de weg te lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:31

Eleandra schreef:
Mijn paard Leandra heb ik nu sinds februari. Ze is pas 3 en ik heb haar met hulp ingereden. Maar nu heb ik problemen! Als ik op een buitenrit ben zonder andere paarden dan wilze gewoon niet lopen!

*** Waarschijnlijk gebrek aan vertrouwen. Niet vreemd, en zeker niet voor zo'n jong dier.

Zelfs met andere paarden staakt zevaker of wil ze gewoon niet galoperen. En als ze alleen is dna gaat ze allen in stàp met veel moeite in draf en blijft ze ondertussen vaak ook nog stilstaan.

*** WIL ze niet galopperen of KAN ze nog niet goed galopperen onder de ruiter? Stilstaan kan ook uit onzekerheid komen omdat ze bang zijn om het evenwicht te verliezen.

Ze staat in Spanje en ik ben er nu nog 4 weken. Die 4 weken heb ik de tijd om haar normaal te leren lopen. Anders wordt ze verkocht.

*** Hoe komt je paard in Spanje? En wat gebeurt er over 4 weken als het je WEL lukt dan? En WIE beslist dat JOUW paard verkocht wordt als het dier in zo'n belachelijk korte tijd maar volwassen en volledig beleerd moet zijn????

En in Spanje zitrten ( bijna ) alleen maar mensen die paarden mishandelen, nu denken jullie misschien 'goh die kan overdrijven zeg' maar het is gewoon echt zo ( ik spreek niet uit horen maar zien.)

*** De Spaanse manier van paarden houden is inderdaad ehhhh nogal 'anders' dan die van ons ja... daar heb ik wel een gevoel bij.

Kan dus iemand me helpen, tips geven om haar normaal te laten lopen en met plezier ( liefst zonder zweepgebruik! )

*** Wat dacht je van RIJLES? Verward
Ik vind het maar een raar verhaal eerlijk gezegd, ik snap er niet veel van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:16

Hier nog een die het niet helemaal snapt??? Je hebt volgens je profiel twee eigen paarden en ook nog eens drie verzorgpaarden?? Staan die dan ook in Spanje? En zoals Sonja al zei wat gebeurt er met je paard als je weer in Nederland bent? Staan je twee eigen paarden in Spanje kijk dan of je iemand kan krijgen die op je andere paard met je mee rijdt en probeer onderweg steeds verder van het andere paard te lopen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:31

Niet alle spanjaarden mishandelen hun paarden hoor, beetje kort door de bocht om dit zo te stellen. en je paard wordt toch niet zomaar verkocht als het niet alleen op pad wil? Volgens mij is er een dominantie probleem, het paard weet dat hij ermee weg komt ( of hierme juist thuis kan blijven) en heeft zijn zin. Jij zal dominanter moeten zijn en het paard moet jou vertrouwen dat het jouw hulpen moet volgen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:22

Je paard is jong. Heb je enig idee waarom ze stil gaat staan? wat voor emotie toond ze? Boos, bang moe? Dat is namelijk nogal belangrijk om ons te laten helpen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 21:28

Issy schreef:
Niet alle spanjaarden mishandelen hun paarden hoor, beetje kort door de bocht om dit zo te stellen. en je paard wordt toch niet zomaar verkocht als het niet alleen op pad wil? Volgens mij is er een dominantie probleem, het paard weet dat hij ermee weg komt ( of hierme juist thuis kan blijven) en heeft zijn zin. Jij zal dominanter moeten zijn en het paard moet jou vertrouwen dat het jouw hulpen moet volgen.
çVertouwen is geen probleem ik weet dat ze me heus wel vertrouwt namenlijk. En ze is er eigenlijk ook nooit mee weggekmoen ik heb altijd doorgezet maar dat motiveert haar er niet toe sneller te gaan..
Een wat dat van die spanjaarden aangaat heb je natuurlijk gelijk niet allemaal maar de meerderheid behandelt paarden beroerd!
Ik zal nogeens proberen consequenter te zijn.. De laatste keer ging het eigenlijk wel goed dus ik za waarschijnlijk gewoon veel geduld moeten hebben Lachen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 21:31

oosterhoff schreef:
Je paard is jong. Heb je enig idee waarom ze stil gaat staan? wat voor emotie toond ze? Boos, bang moe? Dat is namelijk nogal belangrijk om ons te laten helpen.
ik heb er idd ook op gelet omdat ik d8 dat het van belang was maar ze toont geen reactie van echte boosheid angst of vermoeidheid. het lijkt puur koppig en lui.. maarja dat kan ik natuurlijk ook verkeerd zien.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:40

Jonge paarden die niet lopen hebben bijna altijd fysiek ongemak. Daarnaast kan het zijn dat ze niet zelfstandig genoeg zijn, het beleren niet goed begrepen hebben en dus maar niets doen in plaats van iets. Ik zou met zo'n dier eens kijken wat ie met het werk aan lange lijnen zou doen. Loopt ze namelijk aan de longe wel? Kun je gewoon met haar wandelen? Kun je er in de men-opstelling achteraan lopen en loopt ze dan wel? Niet willen lopen kan duiden op balansproblemen, pijn in de rug, te weinig kracht, pijn in gewrichten etc. Als fysieke pijn is uitgesloten is alleen zeer consequent handelen afdoende. Niet slaan met de zweep, dat werkt averechts, je vraagt namelijk iets te doen en dan krijgt ze klappen, niet bepaald motiverend. Wat je wel kunt doen is elke positieve reactie (stappen voorwaarts) uitbundig belonen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:17

Ik zou als ik jou was eens het paard laten onderzoeken op evt lichamelijke problemen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:20

Armaris schreef:
Ik zou als ik jou was eens het paard laten onderzoeken op evt lichamelijke problemen

Is al gebeurd maar ze had niks. Lachen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:21

barbar schreef:
Het paard is nog jong en onzeker
gewoon veel oevenen en met elk klein dingetje dat ze goed doet flink belonen
Belonen gebeurd in overvleod bij elk klein stapje naar voren. Lachen

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:23

Mendiej schreef:
Je paard is waarschijnlijk nogal onzeker ja. Heb je al geprobeert om aan de hand langs de weg te lopen?
Ja dat deed ik voordat ik aan he tbuitenrijden begon dat ging wel goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:32

3 jaar is zeker voor een Anda te jong om gereden te worden. Ookal kan de DA niets vinden de kans is zeer groot dat er iets pijn doet. Daarnaast is het ingereden worden mentaal behoorlijk belastend. Hoe braver ze zijn hoe gemakkelijker je te snel gaat. Ik zou haar een jaar de wei op doen en hopen dat ze dan goed opknapt.

Lui en dominant geloof ik niet. Mentaal overbelast wel.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:33

Sonja schreef:
Eleandra schreef:
Mijn paard Leandra heb ik nu sinds februari. Ze is pas 3 en ik heb haar met hulp ingereden. Maar nu heb ik problemen! Als ik op een buitenrit ben zonder andere paarden dan wilze gewoon niet lopen!

*** Waarschijnlijk gebrek aan vertrouwen. Niet vreemd, en zeker niet voor zo'n jong dier.

Zelfs met andere paarden staakt zevaker of wil ze gewoon niet galoperen. En als ze alleen is dna gaat ze allen in stàp met veel moeite in draf en blijft ze ondertussen vaak ook nog stilstaan.

*** WIL ze niet galopperen of KAN ze nog niet goed galopperen onder de ruiter? Stilstaan kan ook uit onzekerheid komen omdat ze bang zijn om het evenwicht te verliezen.

Ze staat in Spanje en ik ben er nu nog 4 weken. Die 4 weken heb ik de tijd om haar normaal te leren lopen. Anders wordt ze verkocht.

*** Hoe komt je paard in Spanje? En wat gebeurt er over 4 weken als het je WEL lukt dan? En WIE beslist dat JOUW paard verkocht wordt als het dier in zo'n belachelijk korte tijd maar volwassen en volledig beleerd moet zijn????

En in Spanje zitrten ( bijna ) alleen maar mensen die paarden mishandelen, nu denken jullie misschien 'goh die kan overdrijven zeg' maar het is gewoon echt zo ( ik spreek niet uit horen maar zien.)

*** De Spaanse manier van paarden houden is inderdaad ehhhh nogal 'anders' dan die van ons ja... daar heb ik wel een gevoel bij.

*** Wat dacht je van RIJLES? Verward
Ik vind het maar een raar verhaal eerlijk gezegd, ik snap er niet veel van.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:38

monya schreef:
Jonge paarden die niet lopen hebben bijna altijd fysiek ongemak. Daarnaast kan het zijn dat ze niet zelfstandig genoeg zijn, het beleren niet goed begrepen hebben en dus maar niets doen in plaats van iets. Ik zou met zo'n dier eens kijken wat ie met het werk aan lange lijnen zou doen. Loopt ze namelijk aan de longe wel? Kun je gewoon met haar wandelen? Kun je er in de men-opstelling achteraan lopen en loopt ze dan wel? Niet willen lopen kan duiden op balansproblemen, pijn in de rug, te weinig kracht, pijn in gewrichten etc. Als fysieke pijn is uitgesloten is alleen zeer consequent handelen afdoende. Niet slaan met de zweep, dat werkt averechts, je vraagt namelijk iets te doen en dan krijgt ze klappen, niet bepaald motiverend. Wat je wel kunt doen is elke positieve reactie (stappen voorwaarts) uitbundig belonen.
Aan de lange lijenn/ dubbele longe doe ik al regelmatig dingen, hierop reageerd ze goed. Ik probeer het id met consequent zijn en vandaag leek ze vooruitgang te hebben gemaakt Hyper! Dit heb ik natuurlijk heeeeel uitbundig beloond. Fysieke pijn is door de dierenarts uitgesloten.