Hindernis hoogtes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hindernis hoogtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:57

Hooi,

Ja Tong uitsteken
Dat is bij mij soms toch wel een probleem.. Vork
Ik vind dan al sik op een hindernis van bv. 1 m (nog lang niet zo super hoog) al behoorlijk hoog! en wordt dan gewoon bang, maar spoor het paardje waar ik dan op rijdt juist nog wel aan, het is niet zo dat ik door mijn 'gevoel' het paard ook laat twijfelen, ik weet/hoop dat het paardje het juist zal springen, en er niks gebeurt maar toch vindt ik het altijd eng Vork

Iemand die dit ook heeft?
evt. tips?

Groetjes

Lielle

Re: Hindernis hoogtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:10

WD-V -> RT-P

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:34

Hmm, als jij het niet helemaal vertrouwd/bang bent op die hoogtes, waarom wil je dan die hoogte springen?

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:42

moest ik van jou zijn dan zou ik gewoon terug aan de gang gaan met lage hindernissen, als je je volledig goed voelt bij een bepaalde hoogte, leg dan de balk 1 gaatje hoger en ga daar dan weer mee aan de slag, vanaf het moment dat je erg twijfelt, terug stapje omlaag. Uiteindelijk ga jij je ook we lgoed voelen bij een hoogte van 1 meter maar daarvoor moet je eerst het volle vertrouwen hebben in vb 90 cm.
Is het het getalletje zelf die afschrikt, laat dan iemand de balk hoger leggen zonder dat je kijkt of weet of zonder dat er gezegd wordt hoe hoog het is.
Zo heb ik lang geleden zonder dat ik het wwist 1m20 gesprongen, wist niet dat het zo hoog stond, had het ook nog nooit gesprongen want wou gewoon 90 cm kunnen springen voor mijn brevet op dat moment, achteraf zij de lesgever hoe hoog het was en als ze mij had gevraagd om het dan nog eens te springen zou ik al veel meer getwijfeld hebben.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 10:38

Bedankt, ik twijfel over de getalletjes etc.
Ik voel me goed bij een hindernis tot 70cm, maar zo gauw het 80 wordt, begin ik al te twijfelen.. ik spring wel 1m maar ik twijfel gewoon Vork

Misschien is het inderdaad een idee om zonder dat ik het weet de balk iets hoger wordt gelegd.. maar als ik eenmaal over een hindernis van 1m ben, dan vindt ik het achteraf helemaal niet eng Vork

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:00

Ik heb dat probleem ook, ik moet het ook niet zien dat de balk weer een ienimini beetje omhoog is gegaan.
Zodra de pony daadwerkelijk moet gaan springen om erover heen te komen, dan spring ik niet meer.
Zolang de pony er huppelend erover heen gaat, vind ik het nog wel leuk. Hoe hoog dat is, dat weet ik niet Haha!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 20:28

Ik kan wel zien dat de balk ietsje hoger wordt gedaan Vork

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:32

Wel wat herkenbaar, dan kom ik de bocht om, zie ik de hindernis en dan heb ik ook iets van *slik* Maar ja niet zeuren en gewoon doen, want het kan makkelijk en het is ook helemaal niet eng, maar ik herken je gevoel wel Haha!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 10:20

Ja precies dat *slik* heb ik ook Schijnheilig, heb ook wel zo iets van: NIet zeuren, gewoon doen want het kan wel anders vragen ze het mij ook niet om te doen Vork *en als ik het zelf opzet ga ik min. 70 cm Bloos* of miss als het goed gaat hoger mja

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:53

ik heb dat ook, vooral omdat mijn pony heel hevig is met springen en hoe hoger ik dus dan met haar ga hoe enger ik het vind.. ik ga voorlopig lekker oefenen tot 50 centimeter. en pas als dat me goed afgaat ga ik hoger. ik heb het vertrouwen in mijn pony gewoon niet daarvoor. met een andere pony heb ik wel al veel hoger gesprongen. toen durfde ik het omdat die heel braaf was.
En inderdaad laat iemand het hoger leggen als jij het niet ziet Lachen
en wat bij mij ook wel helpt is springen.. terug dressuren figuren en het eventjes van me afzetten en dan gewoon ineens weer rustig op de sprong afrijden en springen.. dan ben ik kalm en mijn pony Lachen

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:13

Gesprek tussen de instructrice van de springles en ik:

Ik: 'Hoe hoog is die hindernis? Ik ga écht niet hoger dan 60 cm.'
Zij: 'De hindernis is precies 60 cm, don't worry.'
Ik: 'Oké, dan is het goed.'

*springt de hindernis en wordt weer bij instructrice geroepen*

Zij: 'Oh sorry, de hindernis was 80 cm.'
Ik: '...'

Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:38

ChrissiejJ schreef:

Even een vraagje aan iedereen die dit zegt. Zien jullie dan echt niet dat een hindernis is verhoogd? Ik snap dat dus eerlijk waar niet, dat valt me echt meteen op, en ik heb geen schrik van hoge sprongen Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:07

Ik zie het ook meteen als ik de wending uitkom, zelfs dat ene gaatje valt me meteen op Clown

Maar dat *slik* ken ik helemaal. Ben intussen redelijk in staat om mijn paniekgeval te onderdrukken en simpel te blijven rijden, maar af en toe ga ik uit onzekerheid toch nog weleens mee in het hete van mijn paard Bloos (vanavond ook weer net iets teveel en dat leverde ook meteen een fout op de laatste hindernis op Ja )

dafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:41

je zou kunnen proberen zodra je paard afzet je ogen dicht te doen en zo het gevoel en het vertrouwen te krijgen (heeft bij mij geholpen)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:40

je ogen dichtdoen?je moet toch kijken waar je springt....kijken is het allerbelangrijkste met springen,maar ik begrijp het wel,ik heb met mijn pony m gesprongen en ben een keer heel lelijk gevallen ,sindsdien vind ik hoogtes eng,ik heb nu inmiddels een paard en ik denk dat je gewoon laag moet blijven todat je het goed onder de knie heb,ik zelf ga ook weer springen ,maar begrijp je angst

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:41

in de afzet hoef je weinig meer te kijken Knipoog en bovendien mag je van je paard verwachten dat die ook meekijkt Haha!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:34

De afzet vidnt ik niet eng, en ik zie ook wel als de hindernis ook maar 10cm hoger is.. Clown dus mij maakt het niet uit als ik kijk dat die hoger wordt gezet of niet.. Tong uitsteken

Als ik erop aan rijdt, op de hoge sprongen dan, heb ikz oiets van: "Slik" maar dan denk ik van: "Niet twijfelen gewoon door gaan anders heb je al helemaal een weigering o.i.d Vork" Dat helpt mij, maar wil gewoon van dat slik gevoel af Haha!

Ik rijdt nu op een jong paardje en we gaan binnenkort beginnen met springen, dus dat wordt lekker langzaam aan opbouwen voor ons beide Haha! Dus denk dat het helemaal goed gaat komen, we gaan pas hoger als we allebei het vertrouwen hebben op de hindernis. Lachen

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:40

Ik heb soms ook wel dat probleem, maar ik heb dan ook nog dat ik geen nee kan zeggen. Een paar maanden terug ben ik heel hard gevallen, ik er weer op en die hindernis springen ik was toen zó bang ik wilde hem echt niet weer springen en wist dat het fout ging en toch kon ik niet tegen mijn instructrice zeggen dat ik het niet wou.
Over die angst met springen was ik na een paar dagen alweer over heen hoor.
Maar waar wordt je eigenlijk bang voor? Dat je pony de hindernis niet haalt of dat ze plots gaat weigeren? Als je echt heel nerveus word kan je beter echt gewoon nog wat lager springen, want je pony reageerd op jou.

Ohh ik zie dat je nog weer heb gereageerd. Ik denk dat bijna iedereen dat slik gevoel wel heeft. Dat hoort er gewoon bij anders is springen toch niet leuk als het saai en alleen maar makkelijk is.
iig succes met je jonge paardje! Haha!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:57

Ik ben bang dat we vallen Nagelbijten / Gniffelen terwijl ik eigenlijk zeker weet dat we dat neit doen Clown

En saai en makkelijk is inderdaad niet leuk, en hou wel van een uitdaging. Dankje Lachen

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:15

Lielle schreef:
ChrissiejJ schreef:

Even een vraagje aan iedereen die dit zegt. Zien jullie dan echt niet dat een hindernis is verhoogd? Ik snap dat dus eerlijk waar niet, dat valt me echt meteen op, en ik heb geen schrik van hoge sprongen Haha!

Nee, ik zie dat niet, maar dat komt ook omdat ik het niet wil zien.
Bij mij worden de hindernissen dan ook maar iedere keer 1 gaatje hoger gezet.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:47

Ik heb altijd hoog gedurft, maar men paardje vliegt da laatste tijd altijd zo op de hindernis af, zo stond het ooit 1.20m en ik reed toen helemaal nog niet zo lang, en ze stormde eropaf, zat recht in de sprong, en dat wil ik geen tweede keer meer meemaken ! Sindsdien zit ik haar constant terug te houden enzo, en pakt ze steeds balken en weigeringen omdat ze nu eenmaal graag wat snelheid heeft... Maar ik durf het gewoon niet meer zo snel :-s ! En zo snel is het helemaal niet eigenlijk als ik het dan op film zie ofzo, het is gewoon zo'n gevoel :-s ! Hoogte maakt me niet zoveel uit, ma ik spring gewoon niet graag hoger dan 90cm met de snelheid die m'n paardje wel nodig heeft :-s !

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:49

Oh, en het "slik" gevoel heb ik vanaf 90 cm, moet je weten dat ik op wedstrijd 1m spring :-s ! Maar als ik lager ga, dan heeft m'n paard geen respect meer voor de hindernissen en heb ik super veel balken enzo... En zoals ik al zei, hoogte is het niet zo, gewoon met zo'n snelheid zo'n hoogte is "slik" !

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:43

Ik heb het ook wel gehad.
Uiteindelijk moest ik 1.20 meter springen van mijn broer.. ik dacht.. weet je wat het gaat goed ik doe het gewoon. Nu vind dat paard springen helemaal geweldig en ik was helemaal blij dat ik aan de andere kant van de hindernis nog leefde Haha!
Het leuke was wel dat er redelijk wat mensen langs de bakrand stonden te klappen enzo, geeft toch weer de motivatie om door te gaan Haha!

Maar nu vind ik 70 cm al hoog hoor Clown

Misschien kan je iets van extra bescherming omdoen dat je je wat veiliger voelt?
Ik zou het zo even niet weten, niet denken maar doen Knipoog

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:23

met op de hindernis af rijden heb ik altijd wel een beetje het geloof ohhh best hoog (net een meter ofzo), en dan ga ik er over en denk yahoo! das leuk! ben net begonnen met springen met een paard dus das ook ff wennen vanaf de pony! Je hebt met paarden zo'n leuk zweef moment! lol

Maar even serieus als je veel springt komt het vertrouwen wel.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:23

Ik heb vandaag ook weer gesprongen.. eigenlijk moet je het doen met een pony die springen leuk vind maar wel te houden is en niet al te snel gaat en een pony die je goed kent!
Ik doe dit dus ook met m'n verzorgpony en ik vertrouw haar met springen en daardoor gaat het springen ook super en vind ik het weer leuk om te doen Haha!
Je moet eigenlijk zorgen dat je 'er niet bij bent' als de hindernis hoger word gezet, dat werkt bij mij iig wel.. gewoon gelijk springen, ook al durf je het niet wel doen (je moet natuurlijk niet twijfelen, want dan is het niet verstandig en gaat het mis). Of misschien dat het handig is om (privé)springles te nemen, dat ga ik ook weer doen want daar leer je veel van en ze kunnen je dan tips geven.