soms met doorzitten, kramp bij mijn maag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

soms met doorzitten, kramp bij mijn maag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:43

Hoi,

als ik doorzit krijg ik af en toe hele erge kramp bij mijn maag (bij mijn zij)
Maar weet iemand wat het is? Ik ken meerdere mensen die dit hebben.

gr [***]

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:14

Ik denk dat je nog te gespannen zit Niels. Veel zitlessen nemen (gymnastiekoefeningetjes op je paard doen) zodat je leert ontspannen en een onafhankelijke zit krijgt, dan zal het vast over gaan.

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:49

Ademhalen!
Doordat je verkrampt zit haal je niet goed adem en gaat je milt steken.
Ontspannen leren zitten en goed op letten dat je diep blijft ademen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:00

Oke, vaak zit ik juist ontspannnen iig ik heb het idee. Maar zal het doen.
Bedankt voor de tips.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:23

Twee mogelijkheden: slechte conditie, of spanning. Vraag je instructrice maar eens of ze wat ademhalings- en controleoefeningen met je doet aan de longe, dan zul je merken dat je (ondanks dat je dan zelf het idee hebt dat je heel ontspannen zit) eigenlijk heel vaak je eigen ademhaling in de weg zit.
Deze oefeningen worden vaak als onderdeel van een zitles gebruikt, en zijn ontzettend nuttig. OOK voor ervaren ruiters!

Enjoy!

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:26

een milt steek krijg ik stee vast van te veel eten voor het rijden. Vooral pasta's zijn bij mij een boosdoener. Misschien ook een optie voor jou?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:37

Nee want ik eet juist niet veel voor het rijden, rij na het het eten pas 2 uur later.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:44

Dit lijkt me meer iets voor Rijtechnisch, daar zitten meer mensen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:42

Pijnlijk he? Vind het echt verschrikkelijk. Heel diep in en uitademen, ik doe dat ook en dat helpt wel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:16

Ik had het vroeger ook altijd...maar ik moet eerlijk zeggen sinds ik bij Ed en Francisca rij dat ik er geen last meer van heb...het lag bij mij ook aan mijn ademhaling...ik haalde te weinig adem en daardoor kreeg ik steken in mijn zij...maar heb het dus niet meer...ga anders gewoon stappen als je pijn hebt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:19

Nee dat vind ik altijd zonde van de les, stappen kan ik ook wel zonder les .

Ezri_Jo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:20

nielsd schreef:
Oke, vaak zit ik juist ontspannnen iig ik heb het idee. Maar zal het doen.
Bedankt voor de tips.

als je kramp in je zij krijgt geeft je lichaam toch echt aan dat je niet ontspannen zit, het advies net als van de rest.....zitlessen (veel draf oefeningen zonder beugels of zonder zadel aan de lónge), en ontspanning (laat je rug los, en doe gymnastiek oefeningen te paard zowel in stap als in draf)).....Succes en het komt goed

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:48

Wat toch vreemd is is dat ik veel zonder zadel en bitloos rij en dan ook kan galopperen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:58

niels: Als je het gevoel hebt dat je ontspannen zit maar toch erge last hebt, zou je eens langs een fysiotherapeut kunnen gaan, misschien kunnen zij iets vinden waardoor je die steken/pijn hebt in je zij.
Ik heb het zelf ook en het is een heel vervelend iets..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:25

Cassebas1991 schreef:

als je kramp in je zij krijgt geeft je lichaam toch echt aan dat je niet ontspannen zit, het advies net als van de rest.....zitlessen (veel draf oefeningen zonder beugels of zonder zadel aan de lónge), en ontspanning (laat je rug los, en doe gymnastiek oefeningen te paard zowel in stap als in draf)).....Succes en het komt goed

Maar dat hoeft niet hoor. Ik vergeet adem te halen als ik een tijd draaf (nog meer mensen in dit topic hebben er last van zoals je kan lezen). Vervolgens ga ik heel goed letten op mijn ademhaling en het regelmatig inademen uitademen en dan is het zo over.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:30

En toch ook conditie denk ik. Is het niet net zo'n gevoel als bij hardlopen? Pijn in je zij dat overgaat als je doorgaat of even stopt?
Als dit zo is dan wordt dat op den duur beter, kwestie van training!

Ezri_Jo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:10

nielsd schreef:
Wat toch vreemd is is dat ik veel zonder zadel en bitloos rij en dan ook kan galopperen.

Galoperen is een geheel andere beweging dan draven

Ezri_Jo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:14

Miss_Montana schreef:
Cassebas1991 schreef:

Maar dat hoeft niet hoor. Ik vergeet adem te halen als ik een tijd draaf (nog meer mensen in dit topic hebben er last van zoals je kan lezen). Vervolgens ga ik heel goed letten op mijn ademhaling en het regelmatig inademen uitademen en dan is het zo over.

het is voornamelijk een combinatie van, maar wordt met name veroorzaakt door niet geheel ontspannen rijden, vergeten adem te halen is ook een teken van niet geheel ontspannen....niet dat dat bewust gebeurt, maar dat komt vanuit het onderbewuste....door er op te letten dat je goed adem haalt en geheel de ontspanning opzoekt tijdens het rijden gaat het steeds beter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:58

Ik rij western dus altijd doorzitten, maar ik heb het niet altijd maar af en toe, dat is ook het vreemde.
En de fysio ben pas 14 dus denk dat dat nog niet nodig is.
Maar ik heb vaak het idee dat ik ontspannen zit.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:04

Nield Leeijftijd heeft niks met fysio uit te staan

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:05

MSQuincyTE schreef:
Nield Leeijftijd heeft niks met fysio uit te staan

Je was me net voor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:08

Marchador schreef:
[***]: Als je het gevoel hebt dat je ontspannen zit maar toch erge last hebt, zou je eens langs een fysiotherapeut kunnen gaan, misschien kunnen zij iets vinden waardoor je die steken/pijn hebt in je zij.
Ik heb het zelf ook en het is een heel vervelend iets..

Mag ik vragen wat dat vervelende dan is?
Hoeft niet hoor.

Iig bedankt voor de tips. Af en toe heb ik wel eens momenten dat ik niet ontspannen zit op mijn paard, meer als mijn tinker weer koppig is.

Maar dan zal ik proberen adem te halen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:26

nielsd schreef:
Ik rij western dus altijd doorzitten,

*** sorry dat ik het zeg, maar dit is onzin van de bovenste plank. En dat is ook niet wat jouw instructrice je leert denk ik zo. Die weet ook wel beter.

maar ik heb het niet altijd maar af en toe, dat is ook het vreemde.
En de fysio ben pas 14 dus denk dat dat nog niet nodig is.

*** heeft niets met leeftijd te maken.

Maar ik heb vaak het idee dat ik ontspannen zit.

*** Zelf heb je vaak een heel ander beeld van je rijden dan een ander. Waar denk je dan zelf dat het aan ligt? Je probeert zo'n beetje elk antwoord bijdehand te pareren, dus kennelijk wil je wat anders horen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:04

Nee , maar ik heb het idee dat iets dus niet is..
Dus dan lijkt het me erg sterk dat dat het wel zo is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:59

Maar waar denk je dan zelf dat het aan ligt? Of denk jij nooit verder dan "nee dat is het niet" als iemand je een antwoord geeft?