Paard met ze tong naar buiten onder het rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Paard met ze tong naar buiten onder het rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 07:12

mijn paard loopt onder het rijden met zijn tong naar buiten.. ik weet niet waarom hij dit doet maar heel lang doet hij het nog niet. en hij begint zich onder het rijden ook pas te ontspannen, misschien dat het daar mee te maken heeft. maar heeft iemand hier ook ervaring mee en weet iemand hoe het eventueel verholpen kan worden dat hij zijn tong dus gewoon binnen houd.?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:55

heb je soms een nieuw bit wat niet zo goed past? of heeft ie haken op zn tanden? dat zouden oorzaken kunnen zijn bijvoorbeeld.

Jamezy

Re: Paard met ze tong naar buiten onder het rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:14

Volgens mij heeft het te maken met aanleuning...

Lautj_Moedj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:15

@cissy: dat zou best kunnen, ons paardje loopt ook met z'n tong naar buiten tijdens het rijden

Tessaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:55

ja klopt hier heb ik dus ook last van (nou ja last) ik merk er niet veel van

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:13

Het paard wat ik rij doet het ook wel eens. Als ik haar goed aan het werk zet en een goede aanleuning heb is het zo weer weg.

Ze doet het vooral als ze aan het lantefanteren is, op de voorhand loopt etc.

paar halve ophoudingen op de buitenteugel helpt ook vaak wel.

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:47

Bij ons op de manege loopt er ook zo een.
Ze loopt alleen met haar tong naar buiten
als ze ontspannen is, maar waarom weet
ik ook niet. Als ze niet lekker loopt heeft ze
haar tong ook niet uit haar mond hangen.
Vreemd, maar dat zal ook wel bij ieder paard
anders liggen...

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 06:40

de aanleuning is wel goed en hij is ook hard aan het werk onder het rijden. mijn bit past goed (heb namelijk een nieuwe gekocht) onder het rijden heb ik er zelf niet zo'n last van maar iedereen gaat dan weer zo zeuren van oh zonde van die tong en je moet er wat aan doen enz, word je echt gek van. gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft. en ik laat hem zo ook lekker rondlopen

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:24

Tong naar buiten steken is duidelijk een teken van protest.
Waardoor dat protest onstaat zul je eigenlijk zelf moeten weten/ondekken, wanneer doet ze/hij dat vooral?

Je hebt er wel tonglepels voor, die maak je vast op je bit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:36

Citaat:

dat ben ik niet met je eens!
als het komt omdat ie een ander bit heeft wat simpelweg te groot/dik is waardoor zn tong er niet meer bij past in zn mond dan is dat geen protest hoor! kan dat beest nl niks aan doen dat zn mond niet groter is.
Er lopen wel meer paarden rond met bitten die niet passen omdat de mensen niet goed kijken naar de vorm van de mondspleet en gehemelte etc...

Daarmee zeg ik niet dat het paard van de TS geen goed bit heeft, maar het zou wel een reden van de tong naar buiten kunnen zijn, juist omdat ze net een nieuw bit heeft. of van ander materiaal dan het vorige bit, er zijn legio redenen voor tongen naar buiten.

NoomsJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:40

Ik heb een 25jarige merrie die ook haar tong gewoon laat hangen.. het ligt niet aan het bit maar aan haar 1e eigenaar (bij ons) ik heb haar nu 3 jaar.. ze heeft ook nog een erg ingezakte rug omdat ze op vroege leeftijd een veulen heeft gehad.. wij denken dat ze op vroege leeftijd slecht gehandeld is met rijden en de DA zegt dat er een spier ofzo in haar tong is verekt die ze met rijden gebruikt om haar tong in haar mond te houden met bit

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:12

ik wil ff duidelijk maken dat ik een ander bit had gekocht omdat hij dus zijn tong uitstak. maar dit hielp niet maar mijn pony heeft genoeg ruimte en heeft zijn bit ook gewoon op zijn tong liggen. als het ware steekt hij zijn tong recht naar voren tussen zijn tanden. en zelf merk ik geen enkel protest en weet ook dat het geen protest is. hij is het gaan doen zodra hij zich ging ontspannen en ik denk zelf dat het hier door komt. maar protest is het zeker niet en het bit past ook prima het is geen dik bit en hij heeft aan beide kanten 2 rimpels en genoeg ruimte over. (hij is niet te groot en zeker niet te klein ) 12.5 voor een paardje van 1.56

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:51

Haay,
Een vriendin van mij heeft ook een paard die dat doet.
Hij doet het met rijden.. maar soms ook als hij wat staat te sukkelen
in het land. De tandarts voor paardjes heeft zijn gebit gekeken
en er is niks mis mee. Het is gewoon een trekje van hem.
Ziet er wel een beetje stom uit, maar hij is helemaal gezond verder
en daar gaat het om.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:22

cissy schreef:
Citaat:

dat ben ik niet met je eens!
als het komt omdat ie een ander bit heeft wat simpelweg te groot/dik is waardoor zn tong er niet meer bij past in zn mond dan is dat geen protest hoor!

Typ ik dan ergens dat het altijd een teken van protest is?

Ik had mischien wel de zin wat anders kunnen zeggen, dat het vaak een teken van protest kan zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:12

OMG --> RT-P

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:16

bij mijn paard is het geen teken van protest.
we hebben haar laten onderzoeken door tandarts en alles en er is niets gevonden. door haar goed te trainen word het steeds minder, nu is het nog een klein stukje tong wat nog zichtbaar is, terwijl een jaar geleden de tong er helemaal uit hing,
waarschijnlijk is er iets in het verleden gebeurd met mijn paard aangezien ze het alleen doet als ze bang of zenuwachtig is.

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:28

ik ken een paardje die het ook doet:P

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:53

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:58

venusjah schreef:
Kijk hier eens even, misschien heb je hier wat aan
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=110

Dit gaat allemaal over paarden die de tong aan de zijkant uit de mond steken; Daar heeft de TS geen last van. Ik denk dat Mosea het antwoord al heeft gegeven.

MyWup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:43

mijn paard deed het ook, het is gekomen doordat mijn zadelboom gebroken was en het zadel niet meer goed lag,ze stak hem gewoon een stukje tussen de tanden door.
overigens is dit nooit meer overgegaan.
helaas krijg je tijdens je proeven minpunten als je paard de tong uitsteekt.

joriwester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:55

Vaak is de tong uit de mond steken een teken dat het paard toch ergens moeite mee heeft, in de meeste gevallen met een ontspannen aanleuning. Vaak duidt dit op blokaddes in de nekwervels en teveel spanning rond het tongbeen.
Een paard kan al een blokkade oplopen door in de wei gek te doen, wegglijden, vastrollen etc. Het hoeft dus niet door het rijden veroorzaakt te zijn. Want dat wordt snel gezegd als een paard de tong uit de mond steekt.
Een osteopaat kan je paard goed onderzoeken en zeggen of je paard evt. blokaddes en verspanningen heeft en hem vervolgens behandelen. Meestal zijn een tot twee behandelingen voldoende.
Succes

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:42

Mijn paard heeft ook een tongprobleem. Bij hem klopt het verhaal dat op paardenbegrijpen.nl staat wel. Hij steekt zijn tong vaak uit naar links en houdt hier dan ook vast. Wat ik eerder wel eens vergat was dat hij eigenlijk niet links vasthoudt, maar rechts juist losliet. Hierdoor ging ik alleen maar meer zitten "trekken" op links en werd het probleem alleen maar erger. Sinds ik erachter ben gekomen dat het probleem juist aan de linkerkant zit en ik gewoon moet zorgen dat, wat er ook gebeurd, ik gewoon contact aan de rechterkant moet houden (in het begin vouwde hij soms bijna dubbel omdat hij dit contact gewoon niet aan wilde nemen) door gewoon ontspannen aan te houden begreep hij uiteindelijk dat het makkelijker was om deze rechterkant gewoon aan te nemen en op het moment dat hij dit doet brengt hij zijn hoofd ineens recht voor zijn lichaam en ontspant zijn kaak ook links, waardoor ook zijn tong ineens in zijn mond is. Nu heb ik al steeds kleinere stukjes dat hij met zijn tong uit zijn mond loopt.

Nu snap ik dat jou paard hem echt naar voren uit zijn mond laat hangen, dat deed die van mij aan het begin ook, maar ook toen was hij al heel ongelijk in de druk op de teugels.

Wat er verder geholpen heeft bij die van mij is mijn bit extreem laag hangen, en de neusriem echt heel los doen en zonder sperriempje rijden. Shadow was namelijk ook heel strak in de mond, hij kauwde bijna nooit af, en door hem zoveel extra ruimte te geven om te kauwen werd hij toch meer "gemotiveerd" om toch af te gaan kauwen.

Wat ik verder wel eens heb gehoord, is dat ze de tong wel eens vastbinden aan het bit met een panty, maar heb dit nog nooit gezien en weet ook niet wat het echte effect ervan is...

Hier nog een foto'tje van hoe het een jaar geleden was
Afbeelding
Je kan hier ook nog goed zien dat ik juist links extra aanneem en rechts los heb hangen, terwijl dit dus juist andersom moet (ja, heb nu vaak expres links ff helemaal loshangen)

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:41

@ Shadow06:

word het nu bij jou paard ook steeds minder? mijn paard deed ong. hetzelfde maar dan op rechts, bij mijn paard is het nu grotendeels over.
groetjes!!

Shadow06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:03

Ja, bij mijn paard is het echt veel beter geworden! Heb er nu dagen bij zitten dat hij zijn tong drie kwart van de tijd in zijn mond houdt, dus er zit al hele duidelijke verbetering in!!!

Mosea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:14

Shadow06 schreef:
Ja, bij mijn paard is het echt veel beter geworden! Heb er nu dagen bij zitten dat hij zijn tong drie kwart van de tijd in zijn mond houdt, dus er zit al hele duidelijke verbetering in!!!

ja dat heb ik nu ook alleen als ze echt narrig is of zenuwachtig dan begint ze weer.