Hoe ga ik in middeldraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doemaarwat

Hoe ga ik in middeldraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:34

Hoi
Ik heb een vraagje ik ben steeds aan het oefenen in middeldraf maar als ik hem door aanspoor om hem in middeldraf te krijgen dan gaat hij in galop

Wie weet wat ik hier moet doen .

Alvast bedankt.

doemaarwat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:45

Ik bedoel hoe kan ik hem in middeldraf te krijgen . ?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:46

Middeldraf?:P Middendraf bedoel je denk ik?

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:47

Uhh middeldraf?

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:51

Ik denk dat je middendraf bedoeld

Hieronder heb ik een stukje voor je opgezocht op google:

''Eigenlijk is dit een hele mooie oefening om je pony kennis te laten maken met uitstrekken want een van de eerste belangrijke basisvoorwaarden voor goed uitstrekken is eerst rechtrichten voordat je begint met verruimen. Dus eerst de diagonaal oprijden, pony goed rechtrichten en vervolgens enkele passen actiever naar voren rijden waarbij het de bedoeling is dat je pony zijn paslengte gaat verruimen oftewel groter passen gaat maken. Probeer mooi vloeiend naar voren te rijden. Vaak zie ik gebeuren dat een ruiter plotseling “gas” geeft waardoor een pony zijn hele lichaam vastzet en alleen maar sneller gaat draven met kleine, snelle passen. ''

Bron: http://www.zaanseruiters.nl/InformatieN ... OP%205.doc

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:04

hey, nouja ik had zelfde probleem en heb er iig wat aan ;D

doemaarwat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:06

Bedankt. maar moet ik hem wel aansporen ?

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:09

ja, en als je gaat galloperen duidelijk binnen been aanleggen en buitenbeen eraf (of zeg ik het nou net andersom) naja in elk geval dat hij weet dat hij dan mag galloperen, en niet als je met 2 benen drijft.. datr probeer ik er in elk geval in te stampen

doemaarwat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:21

Ok dankje ,. :

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:16

Je geeft gewoon been Daarvoor is het belangrijk dat hij goed aan de hulpen staat, dus daarmee heel consequent zijn zodat je niet al te veel hulp hoeft te geven.
Idd heel duidelijk scheiden van de galophulp en proberen op kleine stukjes te verruimen, bijv. van E naar de korte zijde.
Zomaar een paar pasjes vragen, weer opvangen en weer wegrijden. Op de diagonaal springen ze veel eerder aan, dus gewoon korte stukjes of je probeert op de volte een paar pasjes naar voren te rijden. Klein beginnen, hij kan toch niet ineens zijn benen langs zijn neus smijten.
Als je paard nog jong is kan het zijn dat hij aangaloppeert omdat hij nog niet sterk genoeg is om de middendraf vol te houden.
Geeft niks, als hij aangaloppeert neem je hem rustig terug naar arbeidsdraf en je probeert nog eens weg te rijden in middendraf. Als hij het doet beloon je uitgebreid en dan begrijpt hij wel wat de bedoeling is. Dus niet gaan straffen omdat hij aangaloppeert, het is geen echte stoutheid, meer een communicatiefoutje of het is fysiek zwaar en hij ontlast zich door te galopperen.

Anne_Bo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:40

je geeft gewoon been en iets meer teugel. Als het goed is begrijpt je paard die hulpen, want de hulpen voor galop zijn doorzitten enz. en hier moet je gewoon gaan lichtrijden. het geeft idd niet als je paard aangaloppeerd want dan neem je hem gewoon terug neer arbeidsdraf.

doemaarwat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:00

OK dankje voor de tips

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:03

en met middendraf moet die toch zijn passen veruimen, maar als die nou alleen sneller gaat dan . en hij veruimt zijn passen niet.? hoe doe je dat.

__Robijn__

Re: Hoe ga ik in middeldraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:00

Het enige wat ik hoef te doen voor middendraf. Is mijn handen iets openen, en zachtjes mijn been eraan. Als je je hand iets opent rijd een paard vaak al weg. En je paard moet goed aan je been zijn. Dus bijv. als ik wil dat hij van stap naar galop gaat. Moet ik niet 10x aansporen voor dat hij het doet. Ik rijd nu ook een jong paard van 5 jaar, die moet het ook nog leren. Als ik nu mijn hand iets open, gaat hij al naar voren. Als je paard dat nou niet kent. Geef hem iets been. Ga eerst overgangen oefenen. Hij moet goed aan je been zijn. anders kom je nergens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:51

OMG --> RT-P.

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:31

okej maar de meeste ponys waar ik op rijd gaan dan alleen maar harden , en maken de passen niet ruimer

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:37

Maar dat komt omdat de meesten de dieren al loslaten en dan aandrijven. Paard moet stuwen/duwen vanuit de achterhand. Maak paard wakker op korte zijde bijv. door middel van ophouding. Drijf daarna paard voorwaarts en wacht met openen van de handen tot je voelt dat je meer teugeldruk krijgt, op moment dat je meer teugeldruk krijgt, duwt paard vanuit de achterhand en zal deze gaan verruimen.
Het feit dat paard in galop gaat, kan ook zijn dat deze teveel op voorhand valt of nog te slap is van achteren.
Ga dan veel korte tempowisselingen rijden, veel korte overgangen of schijnovergangen rijden, zodat paard sneller aan been komt, meer gewicht op achterhand gaat plaatsen zodat de balans verbeterd word. Succes ermee.

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:38

Je pony inhouden?
Doe ik ook heel vaak merkt die niks van en gaat lief naar de middendraf

__Robijn__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:48

Bets schreef:
Maar dat komt omdat de meesten de dieren al loslaten en dan aandrijven. Paard moet stuwen/duwen vanuit de achterhand. Maak paard wakker op korte zijde bijv. door middel van ophouding. Drijf daarna paard voorwaarts en wacht met openen van de handen tot je voelt dat je meer teugeldruk krijgt, op moment dat je meer teugeldruk krijgt, duwt paard vanuit de achterhand en zal deze gaan verruimen.
Het feit dat paard in galop gaat, kan ook zijn dat deze teveel op voorhand valt of nog te slap is van achteren.
Ga dan veel korte tempowisselingen rijden, veel korte overgangen of schijnovergangen rijden, zodat paard sneller aan been komt, meer gewicht op achterhand gaat plaatsen zodat de balans verbeterd word. Succes ermee.

Helemaal mee eens!! Goed uitgelegt

Akxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:09

Bets schreef:

Mee eens, echter moet je paard pony onder alle omstandigheden goed los door z'n lijf bewegen om onregelmatigheden te voorkomen. Veel tempowisselingen, eenvoudig gezegd veel gas maar de rem moet meer dan "goed" bevestigt zijn. Als je paardje begrijpt wat je bedoelt kun je beginnen om het te gaan "polijsten", dus met zo klein mogelijke hulpjes een mooie uitgebalaceerde veruiming te laten zien. Dat kost veel tijd omdat je paard sterker moet worden van achteren....maar als je het in iedere trainig meepakt rij je een mooie middendraf met je paard. Uiteraard ga ik er van uit dat je paard wel coorect aan de hulpen staat zonder dat je gas schoppen is en je rem een ruk aan de teugels...

doemaarwat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:10

ja jullie hebben allemaal gelijk Ik het al aan et proberen en het gaat al aardig goed vind ik

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:23

Mooi zo hou ons op de hoogte.

Arlette1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:26

je moet hem van achter goed opdrijven en van voren tegenhouden als je voelt dat hij wil aangalloperen. bij mij werkt dit het beste!

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 02:13

Je kan ook nog met je gewichtshulp iets toevoegen om hem ruimer te laten lopen. Meer de nadruk op buik (broeksriem) naar voor en minder druk naar het zadel toe. En de handen een klein beetje uit de mouwen steken maar wel een goed kontakt behouden. Nooit gaan overdrijven met alle hulpen.

En vooral eerst leren schakelen met je paard. Met je gewicht en ritme van het lichtrijden kan je ook je paard beinvloeden om trager, sneller of ruimer te lopen. Dus zorg dat hij goed de gewichts hulpen kent.

Gebruik de hulpen ook altijd in deze volgorde.
Eerst gewichtshulp- dan beenhulp- en dan pas teugelhulp dat kan geven of nemen zijn maar in dit geval geven.

Dit alles moet uit onspanning gebeuren als je gespannen bent lukt er bijna niets.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:56

Bij mijn pony werkt het goed dat ik der in de bocht beetje opfok en inhou en dan warneer ze moet gaan me ringvinger loslaat en na een paar passen er weer bij doe.
Zo geef ik haar ruimte om te gaan maar blijft ze toch netjes lopen, je ziet vaak paarden uitelkaar vallen als ze in middendraf moeten/zitten
Veel succes