Citaat:
Jij bent bang voor haar bokken/gedrag in de bak, zij weet dat donders goed, en maakt er gebruik van ook...
Naar mijn idee moet je weer helemaal terug naar de basis, en van het begin af aan weer beginnen met 'opvoeden in de bak'...
Ja inderdaad. Laat haar/hem wel even nakijken als dat nog niet is gebeurd (tandarts en osteopaat) is er niets aan de hand, dan is het zeer waarschijnlijk aangeleerd gedrag. Mijn paard deed exact het zelfde alleen bleef ik wel zitten. Iedereen zat mij maar complexen aan te praten, todat ik er achter kwam dat de bijrijder van haar vorige eigenaar (die haar maar 5 maanden heeft gehad) wat bang was voor haar en als ze bokte hoefde ze niet te galloperen(dresuurmatig) en sprong ze alleen aan als ze zelf zin had om een stukkie te racen. Ook had ze een lichte neiging tot staken ontwikkeld maar die had ik er naar 2 dagen al uit. Het bokken heeft zeker een jaar geduurt en ze sprong echt boven het beschot uit en sloeg naar achteren, levensgevaarlijk voor anderen, zodat ik ook weer voorzichtig werdt. Ineens was ik het zat, ging in m'n eentje 'savonds zonder toeschouwers (bemoeials zeg maar) in de buitenbak met slof teugel (zodat ik iets meer controle had op racen en blijven zitten met bokken) en heb haar een paar keer overhands met de zweep geslagen als ze bokte en volgehouden tot ze niet meer terugsloeg. Ik heb dit die dag drie keer moeten herhalen of zo en ze heeft het sinds zien nog maar 1 keer gedaan en dat was toen ik op vakantie was geweest en ze alleen maar lekker in het bos was gereden. Nog 1 keertje het zweepje erover en ze is al 2 jaar volledig bok vrij!!!! Ik zeg NIET dat slaan altijd helpt, zeker niet, soms zelfs averechts, maar ze moest het wel even leren en ik wist dat ze bang was van geweld (dat zijn ze zeker niet allemaal).