ik weet niet meer wat ik met mn paard aan moet!!!! help.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neetje86

ik weet niet meer wat ik met mn paard aan moet!!!! help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:39

ik heb nu bijna een jaar mn pony. een haflinger. maar ik weet niet meer wat ik met dr aan moet, ik blijf van dr afvallen. pas heb ik 2weken op bed gelegen met een blessure aan mn rug. ben net weer goed een week aan hget rijden ben ik er net weer afgevallen. wat ik ook probeer of ik nu lief of streng ben het maakt niet uit ze blijft bokken. pijn heeft ze denk ik niet want asl ik met dr ga buiten rijden is het een super pony en doet ze geen stap verkeerd. alleen in de bak is ze echt debiel. net ook was heel rustig onstpannen aan het rijden lekker rustig galopje gedaan. ze was ontspannen terug gekomen rij een rondje veder en uit het niets geeft ze een enorme bok en ik lig er weer eens naast. (val zo gemiddeld 1x in de 2weken soms zit er langer tussen als ik bijv weer eens mn been gekneusd heb ogf toen met mn rug) weten jullie wat het is? heeft er iemand tips? ik weet/kan/wil dit niet meer alleen doen! alvast bedankt.

sorry voor de spel fouten heb dyslixie en een btje heel erg overstuur.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:41

heb je er al een DA bij gehad?
heb je les?

anders iemand van stal er evt op laten die echt als een huis zit en er neit vanaf valt, en dan bedoel ik; haar er doorheen rijden?

succes iig..

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:43

heb wel les maar haalt niet veel uit t is meer als ik alleen in de bak ben. niet arrogant bedoelt maar ik zit aardig stevig ga eigelijk op alle paarden waar niemand meer op wil enz. maar haar bokken zijn gewoon zo vreselijk hoog en trekt ze dr kop omlaag. gewoon echt niet uit te zitten.

Rietjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:45

Misschien toch voor de zekerheid even naar zijn/haar rug laten kijken, misschien heeft i toch ergens last van?

Succes er mee

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:48

ja ga morgen dan maar even de dierenarts bellen. maar als ze pijn heeft moet ze buiten toch ook zo vervelend zijn terwijl ik dr dan met een halflang teugeltje op kan zitten.

Rietjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:49

Misschien in de bak ook proberen met een halflang teugeltje, Het kan zijn dat hij last van zijn tanden/kiezen heeft en er daarom verkeerd op reageerd. Of hij vind het rijden in de bak niet leuk en probeert je eraf te gooien. Als dat het geval is zou ik goed doorzetten en aankijken hoe het verder gaat.

Patsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:51

Misschien is dat het probleem. Je schrijft dat je er buiten met een halflang teugeltje op zit. Dan kan ze dus haar eigen houding lopen. Het kan zijn dat als ze aan het werk moet en meer bij elkaar gereden wordt, dat ze pijn heeft in haar rug of zo. Toch maar eens na laten kijken door dierenarts of fysio

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:53

als ik met half lange teugel in de bak stap dan is ze weg! zodra ze het gevoel heeft dat mijn aandacht maar iets afgeleid is gaat ze bokken of draaien. ik ben ook bang dat ze t gewoon niet leuk vind maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ze t leuker gaat vinden? @patsy ik rijd niet echt dressuur matig hoor met dr gewoon btje ontspannen maar niet aan de teugel enz. dat vind ze helemaal vreselijk

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:55

maar ik ga wel even de dierenarts bellen morgen misschien heeft ze wel ergens pijn!

Rietjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:55

Je kunt zorgen dat ze het weer leuk vind door veel te belonen als ze iets goed doet. Maar toch wel laten merken dat als ze bokt dat je het daar niet mee eens bent.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:56

Even in je profiel gespiekt en dat verklaard al een hele hoop.Je houd van lekker crossen buiten!Als je dus in de bak gaat rijden en je pony moet ineens doen wat jij wil....dus langzaam en waarschijnlijk ook nog aan de teugel proberen te laten lopen...is de eerste reactie die je krijgt...bokken!!Iets minder buiten laten crossen en iets meer aan je dressuur doen.Als ze in de bak bokt zorgen dat hij niet de kans krijgt om zijn hoofd tussen zijn benen te doen ...dus even grof gezegd...kop omhoog houden!Meestal voel je het bokken wel aankomen.Wel blijven zitten hoor ! Een keer in de twee weken naast je paard gaan liggen is best veel!!!!

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 18:01

ja dat is waar. ik doe te wijnig dressuur met dr maar dat komt ook vooral omdat ik dan toch weet dat ze vervelend wordt. maar t is misschien idd een kwestie van doorzetten.

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:34

zoals je zelf al zegt;;
neetje86 schreef:
ja dat is waar. ik doe te wijnig dressuur met dr maar dat komt ook vooral omdat ik dan toch weet dat ze vervelend wordt. maar t is misschien idd een kwestie van doorzetten.

Jullie zitten samen in die visuele cirkel, en jij bent degene die die moet doorbreken, je paardje kan dat niet voor je doen.
Jij bent bang voor haar bokken/gedrag in de bak, zij weet dat donders goed, en maakt er gebruik van ook...

Begin bij alleen maar een half uurtje/3 kwartier stappen, Oefen met het idee dat JIJ bepaalt waar ze iedere voet neerzet. Het gaat er dan even niet zozeer om dat ze in de krul gaat lopen ed.

voorbeeld;;
Hee,, jij gaat hier over de hoefslag.. wil ik dit wel?! nee, ik wil jou hier op de volte.. dus jij gaat op de volte. Zorg dat ze niet de kans krijgt om via haar kant die ze op wil, een rondje te draaien. Maar draai de tegenovergestelde kant op.

Pas als dit in stap goed gaat, verder met andere dingen. Blijf de eerste keren stappen, en pas als dat rustig aan kan, zonder problemen, oefenen met korte stukjes draven. Rijd met heel veel overgangen, zorg gewoon dat ze geen kans krijgt om door te drammen met dr gebok.

(doe dit niet in 1 uur allemaal in de bak, over paar dagen verspreid). Ga dus eerst wat in de bak met dr doen, heeft ze dan goed dr best gedaan, laat dr dan als beloning nog een klein buitenritje maken.

Naar mijn idee moet je weer helemaal terug naar de basis, en van het begin af aan weer beginnen met 'opvoeden in de bak'...

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 18:57

ok bedankt hier heb ik echt wat aan ga zeker proberen. en idd denk ook dat de basis niet goed is, zowel van mijn kant als van haar (eigewijze) karakter.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:10

Citaat:
Jij bent bang voor haar bokken/gedrag in de bak, zij weet dat donders goed, en maakt er gebruik van ook...
Naar mijn idee moet je weer helemaal terug naar de basis, en van het begin af aan weer beginnen met 'opvoeden in de bak'...

Ja inderdaad. Laat haar/hem wel even nakijken als dat nog niet is gebeurd (tandarts en osteopaat) is er niets aan de hand, dan is het zeer waarschijnlijk aangeleerd gedrag. Mijn paard deed exact het zelfde alleen bleef ik wel zitten. Iedereen zat mij maar complexen aan te praten, todat ik er achter kwam dat de bijrijder van haar vorige eigenaar (die haar maar 5 maanden heeft gehad) wat bang was voor haar en als ze bokte hoefde ze niet te galloperen(dresuurmatig) en sprong ze alleen aan als ze zelf zin had om een stukkie te racen. Ook had ze een lichte neiging tot staken ontwikkeld maar die had ik er naar 2 dagen al uit. Het bokken heeft zeker een jaar geduurt en ze sprong echt boven het beschot uit en sloeg naar achteren, levensgevaarlijk voor anderen, zodat ik ook weer voorzichtig werdt. Ineens was ik het zat, ging in m'n eentje 'savonds zonder toeschouwers (bemoeials zeg maar) in de buitenbak met slof teugel (zodat ik iets meer controle had op racen en blijven zitten met bokken) en heb haar een paar keer overhands met de zweep geslagen als ze bokte en volgehouden tot ze niet meer terugsloeg. Ik heb dit die dag drie keer moeten herhalen of zo en ze heeft het sinds zien nog maar 1 keer gedaan en dat was toen ik op vakantie was geweest en ze alleen maar lekker in het bos was gereden. Nog 1 keertje het zweepje erover en ze is al 2 jaar volledig bok vrij!!!! Ik zeg NIET dat slaan altijd helpt, zeker niet, soms zelfs averechts, maar ze moest het wel even leren en ik wist dat ze bang was van geweld (dat zijn ze zeker niet allemaal).

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:22

Door de dierenarts laten nakijken of ze niet ergens pijn heeft.

Is dit niet het geval dan zou ik het advies van MyrtheJ opvolgen.

Helpt dit niet dan zou ik serieus gaan overwegen om je paard te verkopen. 1 x in de twee weken er vanaf vallen is wel erg vaak.
Hoe ver wil je het trouwens laten komen je hebt al een keer twee weken op bed gelegen. Als je zo vaak valt is er een grote kans dat er een keer echt iets mis gaat en je armen/benen rug of iets anders breekt.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:29

suska verkopen ja heb ik ook al 100x aan gedacht. als t nou een rotknol in de omgang was ja had ik t zeker gedaan, maar ze is zo vreselijk lief (klein voorbeeld als ik dr aansingel staat ze nog met dr oortjes naar voren de muur af te likken) ik heb er ook aan gedacht om dr lekker in de wei te zetten heel t jaar door enniet meer te rijden. als het nou echt niet meer gaat doe ik dat. verkopen is denk ik geen optie.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:56

Een goede instructeur zoeken, zorgen dat jij ook in de bak de baas bent en niet jou paard.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:39

ja das makkelijker gezed als gedaan... vooral als je gewoon bang bent! ik weet als ik ga rijden in de bak dat ik toch wel in het zand beland. dus ja ik moet ook wat aan mn instelling doen denk ik en zelf niet gelijk mn pony overal de schuld van geven

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:09

neetje86 schreef:
dus ja ik moet ook wat aan mn instelling doen denk ik en zelf niet gelijk mn pony overal de schuld van geven

In dit geval moet je niet denken in termen van schuld.

Als je alle oplossingen hebt geprobeerd en het blijkt niet te helpen dan is het niet de schuld van het paard maar ook niet van jou.

Dan kan je blijkbaar gewoon nog niet goed genoeg rijden om je paad in de bak de baas te kunnen. Dat is niet jouw schuld. Je hebt je best gedaan. Het is ook niet de schuld van het paard.

Hoe lief je je paard dan ook vind in de omgang of op een buitenrit, in de bak is het blijkbaar geen paard wat bij jouw past. Elke twee weken er een keer afliggen met het risico op ernstige blessures is echt te vaak. Of je loopt de kans dat je straks helemaal niet meer durft te rijden. Je voelt het als ontrouw aan je paard als je haar dan wilt verkopen omdat ze verder zo lief is.
Maar als je daarna een paard hebt waar je zowel fijn mee kan buitenrijden, als in de bak goed mee uit de voeten kan, zul je veel meer plezier in het rijden hebben.

Soms is het beter als het paard naar een persoon gaat die hem wel de baas kan. Voordat je paard echt niet meer luisterd en helemaal onhandelbaar wordt. Dit heeft natuurlijk geen haast je kan wachten tot je een koper vind die je echt aanspreekt en waar je een goed gevoel bij hebt.

Misschien hoeft het ook helemaal niet zo ver te komen en vind je wel een oplossing.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:19

als ik logische nadenk weet ik ook wel dat suska niet mijn ideale paard is qua rijden. maar ik kan me ook geenleven meer voorstellen zonder haar, zij is mijn leven. 7mei heb ik van mijn nieuwe instructeur les dus ga dat maar even afwachten als hij t hopeloos vind ga ik nog eens goed nadenken of dit het allemaal waard is. denk wel dat ik haar dan hou maar dan gewoon af en toe buiten en de rest haar lekker op de wei zetten.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:29

Een andere instructeur kan soms heel veel verschil maken.

De één kan je soms helpen bij het aanleren van de hogere dressuur oefeningen maar heeft niet zoveel plossingen voor moeilijkere paarden paraat. De ander heeft misschien heel veel praktische oplossingen om met problemen om te gaan maar is niet geschikt om je hogerop te helpen. Weer een ander kan je misschien goed over je angst heen helpen.

Hopelijk heb je de juiste gevonden.
Succes met je paardje.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 09:23

dank je! ik hoop het ook.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:34

Ik hoop het ook voor je !!!Ik vind het van heel veel karakter getuigen dat je er niet aan denkt om je paard zomaar weg te doen!Een hele hoop mensen hadden haar allang weggedaan.Jij probeerd er tenminste een oplossing voor te vinden!

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:28

dank je heb net trowuens weer gereden in de bak. was 1bonk dynamiet onder mn kont. de eigenaar van stal geroepen en die heeft me even geholpen. toen ging het wel ze heeft niet echt gebokt, maar was zo vreselijk gespannen. en ik ook dus dat werkte ook neit lekker mee. maar we hebben wel gemerkt (die vrouw van stal dan) dat ze op 1lange zeide heel veel spanning opbouwd en de hoek erna er steeds vandoor wil. dus daar ga ik voorlopig niet rijden. ga eerst maar eens op de volte oefenen