2 km op hol wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

2 km op hol wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:44

Bij dit topic het hele verhaal: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=577964&view=unread#unread

Maar hier even in het kort:
Ik wilde een lange rit gaan maken en dat ging in het begin perfect, niks aan de hand. Na ongeveer 2,5 km ziet ze mensen lopen en daarvoor stapt ze achteruit. Niks bijzonders natuurlijk, dus gewoon aandrijven. Ze ging niet, teugels wat losser gedaan en nog eens been gegeven. Nog steeds niet. Tikje van de zweep nog niet. Op het moment dat ik de teugels weer in 2 handen wil pakken draait ze zich om en gaat aan de kletter. Er was totaal niks meer aan te houden.

Het achteruitstappen is haar nieuwste trucje en ik weet niet zo goed hoe ik het op moet lossen.

Ik ben niet zo van de hulpmaterialen maar ik vraag me toch af of ik niet tijdelijk een stel oogkleppen op moet doen en een wat scherper bitje moet gebruiken. Ik heb er nu een dubbelgebroken trens in hangen.

Het is een fjord en ze heeft haar kracht dus ook gebruikt. Ik heb geprobeerd om haar hoofd voor een boom te zetten, zodat ze wel moest stoppen, mar op het laatste moment gooide ze nog wat extra kracht er bij in.

Wie weet raad?

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:49

Wat een heftige reactie op wat mensen
hoe is ze met een ander paard? Gaat ze dan in haar eentje ervandoor?

fjordnina

Re: 2 km op hol wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:49

het sloeg ook echt nergens op want hoeveel mensen lopen er wel niet rond?

Met een ander paard loopt ze te dribbelen en of dat nou een uur is of 4 uur lang dat maakt voor haar niet uit. Ook moet en zal ze voorop lopen.

Ik heb haar aan huis staan met een stel shetjes en daardoor niet iemand bij de hand die met me mee kan rijden. Ook op de fiets ernaast is niet echt een optie omdat ze te slim is.

Als je met zijn 2en bent zal ze geen stap verkeerd zetten en maakt het ook niet uit wie erop zit. Of er dan een beginner op zit en ik ernaast, ze doet geen pas verkeerd, maar dat doet ze ook niet wanneer ik, met mijn 8 jaar ervaring erop zit en mijn verzorgster met 25 jaar ervaring ernaast of anderom.

Het probleem zit em zo af en toe dus echt in het alleen rijden, ongeacht wie erop zit. Als ze alleen rijden niet prettig vind zou ze alle ritten wel rotzooi trappen, maar ik rijd haar vaak met een los teugeltje en ook wel zonder zadel buiten, dus waarom ze het doet? ik heb geen idee.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:14

Lijkt een beetje op het probleempje wat ik nu ook heb met mijn verzorgpaard, alleen kan ik deze nog tegenhouden van het op hol slaan. Deze wil ook het liefst keihard naar huis crossen als we iemand tegen komen

Ik zou niet met oogkleppen gaan rijden, omdat ik denk dat het probleem hierbij niet echt ligt aan de 'enge' dingen die ze ziet.
Scherper bitje.. ik weet het niet. Ik ben zelf net overgeschakeld van een pelham stang naar een enkelgebroken trensje, maar ik merk eigenlijk geen verschil. Ik kan er met beide bitten bij wijze van spreken in gaan hangen en ze stopt nog niet.

Doet ze het altijd wanneer ze mensen ziet op buitenrit? Die van mij doet het met mensen die van achteren passeren.

Hoe zou ze erop reageren als je haar abrupt aan 1 teugel om zou draaien ? Doet ze het ook als je er zonder zadel op zit ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:30

Ik rij een paard van een ander die dit wel eens in z'n hoofd haalt. Ik rij daarom met slofteugel buiten, die ik alleen gebruik indien noodzakelijk, is ze braaf, hangtie gewoon los. Om handig met een slofteugel te zijn kost wel wat ervaring hoor! zit vaak bij onervaren ruiters te strak (rugproblemen komen daarvan) of ongelijk aan beide kanten (een kant strak ander los) of juist te los (er in stappen) . Als ze sterk genoeg zijn (fjorden dus) kunnen ze er ook gewoon doorheen lopen hoor. Omtrekken zoals in vorig bericht kan helpen, maar pas op, ze kunnen ook vallen. Ik zou toch voor een hefboompje (pelham bijv) gaan met een fjord eventueel met dubbelle teugel zodat je alleen de schepte van de hefboom gebruikt indien nood aan de man komt.
Over het achteruitlopen: komt vaak voor... Paarden weten dat je dan weinig kan doen. Het beste werkt het meestal als je dan confortabel achterover gaat zitten (voorkomt stijgeren in fase 2) en wacht tot ze stopt (desnoods een kilometer lang) vervolgens leg je je been eraan en laat je haar nog zeker twintig passen achteruit lopen. Meestal hoef je dit maar een paar keer te doen want paarden hebben eigenlijk een hekel aan achteruit lopen (dat is gevaarlijk in het wild, je ziet niet waar je loopt of wat eraan komt). BLIJF achterover zitten anders zal ze wellicht gaan stijgeren en oja, omkeren wordt niet toegestaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:20

@ Whild: De oogkleppen bedoel ik meer, omdat ze bij alles wat ze ziet stil moet gaan staan, dichtbij of in de verte. Bij de dingen die ik zie waarbij zij zoiets heeft, ik ga stoppen drijf ik wel door, maar vaak ziet zij ook een heleboel meer dan ik en dan staat ze op de noodrem. Ik dacht dat als ik die kleppen voordoe en zo haar gezichtsveld wat verminder, dat ze ook minder op de rem zal gaan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik per sé met oogkleppen wil rijden, het is alleen het idee erachter, of het zou helpen weet ik dus niet.

Scherper bitje is eigelijk hetzelfde verhaal als bij het laatste stukje van de oogkleppen.

Ze doet het niet altijd, maar wel vaak. Als ik de mensen eerder in de gaten heb als zij, kan ik het prima voorkomen, als zij eerder ze ziet gaat het ook wel en als ik ze pas heel laat zie staat ze al stil. Met mensen van achter stapt ze over het algemeen wel door, dan gaan de oortjes even naar achter en soms staat ze ook nog even stil met het koppie gedraaid. Vooral mensen van voor en opzij is het probleem. Eigelijk let ze op alles wat beweegt.

1 teugel omdraaien heb ik al meerdere malen geprobeerd, maar omdat dat soms ook wel averrechts werkt pas ik dat alleen maar toe als we geen drukke weg over moeten om naar huis te komen.

Zonder zadel heb ik voor het laatst in juli buiten gereden en toen had ze deze fratsen nog niet. Maar ook dan doe ik dat alleen maar als ze heel kalm en rustig is.

@ Sizzle: Ik heb nog nooit met hulpteugels gereden dus vind het zelf een beetje link om daar mee aan de slag te gaan.

Steigeren heeft ze in haar hele leven nog nooit gedaan, dat kent ze dus gelukkig niet.

Ik ga je tip van achteruit laten stappen zeker eens uitproberen wanneer de situatie zich weer voor doet. Omkeren sta ik ook niet toe, door haar sterke hals doet ze dat zelf. Ik probeer het altijd te voorkomen, maar na een tijdje lukt het haar toch. Vraag me niet hoe ze het voor elkaar krijgt, maar ze ziet er kans toe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:15

Citaat:
Ik ben niet zo van de hulpmaterialen maar ik vraag me toch af of ik niet tijdelijk een stel oogkleppen op moet doen en een wat scherper bitje moet gebruiken. Ik heb er nu een dubbelgebroken trens in hangen.

Als je niet ervaren bent met hulpteugels, dan niet aan beginnen, tenzij je het eerst goed leert onder begeleiding. Oogkleppen kunnen wel degelijk helpen als het echt door de afleiding komt (tuigers hebben die dingen ook niet voor de sier), maar als ze gewoon liever naar huis wil, dan zal ze ook van een konijn gaan schrikken dat op het ruiterpad zit.

Ik snap dat het niet fijn is om een scherp bit te gebruiken, maar veiligheid gaat boven alles naar mijn mening. Je hoeft niet aan je scherpe bit te trekken als ie braaf is. Thuis kan je ook gewoon met je normale bit rijden.
Ik kan me wel voorstellen dat je het allemaal niet zomaar op de weg gaat proberen, want het was me nogal een avontuur! Je kan misschien wat bitten lenen en kijken (thuis in de bak) waarmee je het gewenste noodstopeffect kan creeren. Hier zijn vast de bitlozen en maardemond vriendelijk tegen en heus ik heb zelf niet meer in de kast dan en bus trens en een KK dubbel, maar het gaat wel om je eigen leven, lijkt me prioriteit hebben.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 08:53

Dat vind ik ook. Het kijken naar alles wat beweegt doet ze zelfs als we op de terug weg zijn van een (normale) buitenrit, dus het is niet alleen iets wat ze doet als ze de kop verkeerd heeft staan.

Ik heb de mogelijkheid om een rubber bitje te lenen. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen en kijken hoe dat bevalt.

Hier kunnen de bitlozen dan wel tegen zijn, maar zonder bit heb ik buiten simpelweg helemaal niks in te brengen als ze het in de kop krijgt.

Een scherper bitje kan in combinatie met een zachte hand best te doen zijn.

Mijn eigen leven gaat me inderdaad ook voor de paardenmond.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:11

een sterker bitje kan inderdaad helpen.
Maar dat ze zo lang blijft rennen vind ik echt absurd..
Ja sommige pony's zijn gewoon zo slim dat ze altijd kunnen omdraaien probeer haar dan zo snel mogelijk weer recht te zetten..

ik had ook al in jou andere topic gereageerd maar volgends mij moet je paardje toch iets meer respect voor je krijgen
heel veel succes!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:42

Dat rennen vind ik dus ook heel gek, ze heeft het ook nog nooit eerder gedaan en, zoals ik al zei, weet ik heel zeker dat ze niet bang was. omdraaien probeer ik in zo'n geval ook wel, maar deze keer ging zij aan de kletter op het moment dat ik mijn teugels weer in 2 handen wilde pakken. Van dat moment maakte zij dus gebruik.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:46

ik heb dit ook vaak meegemaakt met een oude verzorgpony van me.
Bij haar lag het eraan dat ze simpelweg dominant was. Ze schrok niet maar ging op de vreemdste momenten achteruit lopen of draaide zich om en ging rennen en bokken.
misschien is je Fjord in de puberteit en begint ze nu (pas) wat dominant met rijden te worden?

ik heb je andere topic gelezen, best link wat je paard doet en ej mag avn geluk spreken dat jullie niet zijn geschept door een auto.
Als ik jou was zou ik een BP dragen met rijden totdat je weet waarom je paard opeens dit gedrag vertoont...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 16:27

We reden op een zandpad waar alleen een hockeyclub aan zit. na de afslag van het hockeyveld is het zandpad verder niet toegankelijk voor auto's maar het komt dus wel op de regionale weg uit.

Dominant is inderdaad wel een redelijke omschrijving. Als je bij het andere topic kijkt zul je in mijn laatste reactie ook zo iets zien staan. In de pubertijd is ze niet, ze is namelijk 13.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:00

En met andere paarden is ze alleen lastiger? Wilt ze dan persé voorop, mogen andere haar niet inhalen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:25

Met andere paarden moet en zal ze voorop en loopt ze de hele rit te dribbelen.

Ik heb niet zoveel kans om met iemand buiten te rijden, dus er zal ook een groot gedeelte onwennigheid in zitten. Van de zomer ben ik wel een week met 4 anderen dus dan is er kans dat het na een dag ook gewoon ophoud omdat het niet nieuw meer is, al zal ze waarschijnlijk toch voorop willen blijven lopen.

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:35

Ik hou dit topic even in de gaten, mijn pony kan ook van die buien hebben en opeens gaan crossen. Er is dan ook weinig meer aan te doen..

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 11:41

greens schreef:
Ik hou dit topic even in de gaten, mijn pony kan ook van die buien hebben en opeens gaan crossen. Er is dan ook weinig meer aan te doen..

Met wat voor bit rij je?

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:58

Met een enkelgebroken trens.. Verder reageert ze erg goed op het bit, met rijden in de bak, dus daarom ben ik ook niet van plan er een ander bit in te gooien, alleen voor een buitenrit. Verder is ze normaal erg braaf, alleen kan ze een bui krijgen dat ze gaat crossen..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:18

Die ellende heb ik dus ook. Ze is vaak heel erg braaf, maar ik ben in die 5 jaar ook beter gaan rijden en daardoor moest ze steeds nieuwe trucjes bedenken. Ook die kreeg ik er wel onder, maar sinds kort heeft ze ontdekt dat ze haar hals in de strijd kan gooien en dat dat wel werkt. Op een dubbelgebroken trensje een abnormaal sterke fjordenhals tegenhouden is vrijwel onmogelijk heeft de ervaring me geleerd.

Omdat ze verder wel prima reageert ben ik ook erg huiverig om er iets scherpers in te hangen, maar aan de andere kant, ze zal haar hals opnieuw willen gebruiken en dan wil ik niet nog eens machteloos erop zitten.

Ik ga binnenkort maar eens even bij de groothandel kijken en overleggen wat ik hier het beste mee aan kan. Er werkt ook iemand die haar wel eens gezien heeft en ook de manier van rijden kent dus die zal ons waarschijnlijk goed kunnen helpen.

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:29

Tjah, ze zien altijd wel weer een mogelijkheid om iets anders te doen...

Mijn pony komt oorspronkelijk van een manege, waar ze langere tijd manegepony is geweest. Daar heeft ze zich altijd veel bezig gehouden met in de bak te crossen tijdens de lessen, keihard naar de muur achter in de bak enzo.

Ik heb haar 7 jaar geleden gekocht, en ze is nu harstikke braaf in de bak. Ze kan nog wel eens schrikken, en er proberen vandoor te gaan maar dat is echt sporadisch. Dan is het ook van de schrik, en is haar eerste reactie: rennen!!

Op buitenrit echter gebeurt het altijd als ze helemaal niet schrikt. De laatste keer dat ze zo aan de kletter is gegaan, was ze flink opgefokt doordat we langs een tractor moesten. Ze gaat dan wel een beetje huppelen, maar schrikken doet ze niet. Pas na een kwartier zag ze kans er vandoor te gaan, en toen had ik haar ook echt niet meer. Na een tijdje had ik haar terug, maar dat heeft toch best wel even geduurd! Het is dus niet : Schrik! en gelijk rennen... Maar gewoon opgefokt doen en d'r kans grijpen..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:00

inderdaad en zo moet je soms heel erg oppassen. Daarom denk ik ook aan een ander bit zodat ik in bepaalde situaties meer te vertellen heb. Maar ik wil geen bit wat constant zo scherp in werkt. Omdat ik eigelijk altijd met "simpele" bitten te maen heb gehad is het heel moielijk om de juiste eruit te halen. Daarom is hulp ook welkom

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:04

Tjah, om dan een ander bit er in te leggen alleen voor die ene keer dat ze er vandoor gaat op buitenrit....

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:14

Ja maar je zult de ene keer dat ze er vandoor gaat maar net met paard en al onder een auto terechtkomen. Dan is het dus echt eens en nooit weer.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:38

fjordnina schreef:

Ik heb niet zoveel kans om met iemand buiten te rijden, dus er zal ook een groot gedeelte onwennigheid in zitten. Van de zomer ben ik wel een week met 4 anderen dus dan is er kans dat het na een dag ook gewoon ophoud omdat het niet nieuw meer is, al zal ze waarschijnlijk toch voorop willen blijven lopen.

Staat jou paard op stal of in het land? Hoevaak komt ze in contac met soortgenoten?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:50

Ik denk dat een scherper bit voor jou echt niet de oplossing is.As je pony de hals er weer opzet en besluit om terug te gaan kun je wel aan een scherper bit gaan trekken maar zal ze daar ook echt niet op reageren.Ze zal nu na de tijd alleen wel heel erg last van haar mond hebben.

Ik zou me toch meer op de pony zelf richten.Ik denk dat ze niet genoeg respect voor je heeft en daar zou ik aan gaan werken ze mag best wel even stil staan om te kijken als ze wat ziet maar als jij weer been geeft moet ze direct reageren en weg stappen als ze dat niet doet zou ik me daar op gaan richten.Je kan haar op zo'n moment ook wel wat opdrchtjes geven zodat ze haar aandacht weer bij jouw heeft.Opdrachtjes kunnen zijn:een volte draaien als daar ruimte voor is,iets extra stelling vragen naar links of naar rechts,een pasje wijken,een aantal keeer achter elkaar een overgang maken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:24

Blueberry schreef:
fjordnina schreef:

Staat jou paard op stal of in het land? Hoevaak komt ze in contac met soortgenoten?

Ze staat 24/7 in het land samen met een shet, soms loopt ze ook als leider in de kudde van 4 tot 8 shetjes.