paard op hol

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:50

Just when things went right, it suddenly all went wrong...

even wat voorlichting: het gaat om een 3 jarige boulonnais, beleerd voor de kar, wordt nu beleerd onder het zadel. eerst een groot probleem, geen respect op de grond, nog minder onder het zadel, bokken, achteruit lopen, wegrennen, ze kent het allemaal.
mijn instructeur heeft er eens mee gereden, ze er goed doorgereden, dan ik erop om de trucs te leren.
ik heb ze vorige week dan nog 2 maal gereden, de dag erna (maandag, en de woensdag)
beide keren ging het vrij goed, maar de woensdag had ik al wat problemen om bij de piste te raken.
viewtopic.php?f=10&t=574210&start=0&st=0&sk=t&sd=a
dan een week niet gereden wegens problemen met haar hoeven (2 scheuren erin, nu opgelost)
vandaag er weer op, en this is what happens:

vandaag vol goede moed weer gaan rijden.
op stal was ze al iets drammerig, bleef niet mooi stilstaan, bleef bedelen, en drumde me voorbij om naar buiten te gaan
daarop heb ik haar achteruit gezet, en opnieuw door de deur gegaan, nu ik vanvoor.
tijdens het poetsen bleef ze goed stilstaan, zadel geen probleem
bit ook niet, uiercreme op haar mondhoeken (ze heeft nog een gevoelig huidje :mrgreen:) vaseline op de zijkanten van het bit zodat het mooi glijdt.
met een strotouwtje aan de neusriem heb ik er een sperriempje aangemaakt (sperriempje van een ander hoofdstel hoor, strotouwtje was enkel het lusje)
zodat het bit stiller zou liggen.
aangesingeld, ik erop en op weg.
eenmaal een schrikactie, maar voor de rest ging het goed
na de bocht, het probleemstuk dus al gepasseerd bleef ze plots stilstaan, ik liet ze even kijken naar de koeien, en geef dan been.
daarop liep ze achteruit, ik geef nog wat been, doe men handen iets omhoog en vooruit, draait ze zich plots om.
ik was al bezig met ze door te draaien, pakt ze het bit vast, en schiet weg in rengalop richting huis :shock:
geloof me, het ging hard, en op die weg is er een bocht die echt iet overzichtelijk is, er kwam een auto (een zwarte alfa romeo) uit die bocht, hij ging moeten 2 seconden later zijn we zaten er vlak op!
hij kon net op tijd uitwijken
het volgende probleem was om de straat in te draaien naar huis toe, die is 90 ° naar rechts.
aan dat tempo lagen we zeker beide onderuit
dus ik zagen om ze weer trager te krijge
en ze ging over in draf, nam haar bocht en zette weer aan....

op het erf hebben we 2 ingangen, een naar de voorkant van het huis, met grote kiezelstenen bezaaid, en de 2 de dus echt het erf.
ik wist dat ze daar ging indraaien, en dat deed ze dan ook, ik heb ze toch meer naar links kunnen sturen zodat ze de omweg zou nemen.
helaas staat ezr rond hun tuin een rij boompjes (nu meer takken)
ze ging er vlug naartoe, en deed om erover te springen, dus ik ging iets mee om er niet af te vallen
springt ze toch niet, draait zich om opzij en galopeert weg!
en daar ging ik, naast haar hals de grond in, nog even vastgehouden, maar toch met men heup en hoofd (prijs de cap!!!) op het beton geklapt
gelukkig behalve een schaafwondje geen erge schade.
ik zag ze dan nog net het erf opdraven.
ik heb uit woede mijn helm afgetrokken, de grond ingegooid, het erf opgegaan, eerst tegen de schuurdeur geschopt en de staldeur half uit haar hengsels getrokken
pascalien gevangen, vastgebonden en eerst gaan afkoelen.
man ik was boos!!!
de eigenaars erbij geroepen, ondertussen was ik half aan het huilen (ik huil altijd als ik echt boos ben :cry: ) en ik stond te trillen op mijn benen.
dus eerst maar een colatje gaan drinken, en bseloten dat ik er niet meer opging.
vrijdag proberen we opnieuw, maar gan de eigenaars mee op de weg...

ik weet het niet meer hoor
het was haar bedoeling waarschijnlijk niet om me eraf te krijgen
en ze zou moeten geschrokken hebben, van een vrachtwagen oid, dan zou ik er niet mee zitten, kzou me omgedraait hebben en teruggekeerd zijn
maar dit was echt met voorbedachte rade!, mevrouw besloot om terug te keren, en deed dat dan ook, wat ik ook deed.

toen ik erafviel heeft ze me wel ontweken
ik heb de slechte gewoonte om me vaxst te blijven houden, dus ik hing zowat half voor haar toen ik viel (voelde haar voorbeen tegen me) ik heb me losgelaten, zag ze nog net passeren, en toen ik weer rechtzat zag ik ze nog net de hoek om draven...

sorry als het wat warrig is....

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:19

Wat een avontuur, gelukkig is het goed afgelopen

NoGo

Re: paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:11

Okee even kijken of ik het snap....
Paardje is 3 jaar heeft geen respect op de grond enz maar je gaat er wel mee buiten rijden.
Nadat hij een week heeft stilgestaan zonder eerst te longeren ofzo en dan kijk je raar op als hij gek doet .
Mis ik dan iets of klopt het niet???
Ben benieuwd hoe het gaat met de eigenaren erbij???

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 07:29

het respect heb ik deels teruggekregen door clickertraining.
eigenaars erbij of niet maakt niks uit
ze heeft een week iedre dag op de wei gestaan
om naar de piste te raken moet ik 10 minuten over de weg, bij stal is er geen piste.
longeren is niet mogelijk, ze valt de longeerder aan.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:07

Nou, eerste reactie is: koop maar een nieuwe cap want als je deze met vaart tegen de grond aan heb gegooid dan beschermt deze jouw hoofd echt niet meer als je weer eens mocht vallen.

Boos worden heeft geen zin trowuens, maar kan me voorstellen dat je er echt even doorheen zat.

Paard dat ik rij staat 24 uur op de wei, prima beleerd maar onder het zadel eeuwig enthousiast. Terwijl ze toch genoeg tijd heeft om energie kwijt te raken. Iedere dag op de wei zegt dus weinig..

En ik vermoed eigenlijk dat dit paard veel te dominant is om ingereden te worden nog. Heb je genoeg ervaring voor dit paard. Ene paard inrijden is de ander niet..

Als de problemen al beginnen met longeren, wat dus niet lukt.. Longeren is heb ik geleed altijd het begin van beleren. Het leren van de basis is dus hiermee gewoon overgeslagen. Als je op de grond al geen respect hebt tijdens longeren, kun je dit totaal niet verwachten als je erop zit. Enige voordeel is dat je er boven op zit en dus niet aangevallen kunt worden. Alleen maar meegenomen op de rug als een pionnetje.

Misschien beetje cliche, maar kan dit paard niet beter opnieuw (of alsnog) ingereden worden bij een africhtingsstal?!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:17

Dat is niet mis zeg, gelukkig is het goed afgelopen! Ik ga mee met de vorige posts. Is er anders geen manier om haar in de bak te krijgen zonder dat je erop heen moet rijden? Of kan je haar niet aan de hand begeleiden? Als ik de foto's zie...respect..een reus die niet wil luisteren... Is er trouwens een reden voor waarom dat ze bv aanvalt tijdens longeren? Of is ze gewoon niet veel onder mensen geweest?
En voor de kar is ze rustig zonder problemen? Volgende keer zou ik trouwens aanraden er toch wel even op te gaan zitten, vooral voor jezelf...maar goed...

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:34

Ik zou toch proberen om dat longeren eerst voor elkaar te krijgen, dat lijkt mij zo een dominantie probleem dat je eerst toch wel uit de weg moet hebben. Je kunt inderdaad niet verwachten dat het met rijden goed gaat als het op de grond niet goed zit!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:44

gogo schreef:
Okee even kijken of ik het snap....
Paardje is 3 jaar heeft geen respect op de grond enz maar je gaat er wel mee buiten rijden.
Nadat hij een week heeft stilgestaan zonder eerst te longeren ofzo en dan kijk je raar op als hij gek doet .
Mis ik dan iets of klopt het niet???
Ben benieuwd hoe het gaat met de eigenaren erbij???

dit was ook mijn eerste reactie

verder denk ik dat het handig is het paard eerst op de grond leren respect te hebben en dan pas de weg op te gaan, al is het op weg naar de bak.
een stukje wei is wel af te zetten met wat paaltjes en schriklint, dan kun je in ieder geval even longeren(laten bewegen en laten luisteren naar jou) en er desnoods in dat afgezette stukje even kijken hoe ze reageerd als je erop zit

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:54

roossie22 schreef:
een stukje wei is wel af te zetten met wat paaltjes en schriklint, dan kun je in ieder geval even longeren(laten bewegen en laten luisteren naar jou) en er desnoods in dat afgezette stukje even kijken hoe ze reageerd als je erop zit.

Ik weet niet of dat je ooit een paard hebt gehad dat je aanvalt tijdens het longeren en of dat je haar foto's hebt gezien, maar volgens mij is dit probleem voor de TS veel te groot: letterlijk en figuurlijk.
Citaat:
Misschien beetje cliche, maar kan dit paard niet beter opnieuw (of alsnog) ingereden worden bij een africhtingsstal?!
Dit is de enige logische stap die je hebt volgens mij.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:09

Ik weet niet of dat je ooit een paard hebt gehad dat je aanvalt tijdens het longeren en of dat je haar foto's hebt gezien, maar volgens mij is dit probleem voor de TS veel te groot: letterlijk en figuurlijk.

-----------
ik heb idd haar foto's gezien, dat het paard groot is zegt geen drol, aangezien een kleiner/ieler paard net zo aan kan vallen als zo'n grote en je daar net zo weinig aan tehouden heb als ze echt willen.
imo is het een 'respect' probleem en aanvallen tijdens longeren is niet fijn idd en gevaarlijk, maar er zo maar opstappen, over de weg gaan om bij de bak te komen en er vervolgens niet komen omdat je paard op hol slaat over de weg, is imo nog veel gevaarlijker!

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:20

sorry dat ik het zeg; maar echt stom dat je er niet meer op bent geweest..
Je had toch niets gebroken i.o.d? En je paard(je:D) was toch ook nog heel?
Dan is het wel zo verstandig altijd weer even op te stappen en het goed af te sluiten.
Zowel voor jou als voor je paard. Gemiste kans!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:33

Onide: probleem is, hoe moet ik het goed afsluiten?
het zou moeten in de piste gebeurt zijn, ik zat er direct weer op, en als zij wilde galoperen, mocht ze galoperen, al lag ik er 10 maal naast, luisteren zal ze.
maar op de weg, sorry, maar ik heb nu heel veel geluk gehad, voor hetzelfde geld waren we op de auto gevlamd, of in de bocht onderuit gegaan, of was ik er even langer blijven zitten en was ze de halfopenstaande stal ingevlamd...
dit risico pak ik liever niet...
in de wei afzetten: ze loopt zo door de draad heen...
trouwens de wei ligt ook vrij nat, als ze een sprintje en een bochtje neemt liggen we zo onderuit

aan de hand begeleiden: als ze haar zin niet krijgt draait ze zich om, en kun je haar nog minder houden...
daarmee ben ik aan het oefenen (clickertraining) maar heel ver van het erf riskeer ik nog niet.

ze is toen ze ruim 2 was beleerd voor de kar, en heeft enkele keren ervoor gestaan, ze pikte dit erg goed op, beter dan ons jaren beleerde paard, maar sindsdien heeft ze er niet meer voorgestaan (winterstop).

in de piste gaat het ook erg goed, ze pikt het allemaal goed op, enkel de weg naar de piste gaat niet.

op de grond heeft ze al meer respect voor mij, ik zet ze zonder al te veel problemen achteruit, opzij, en vooruit, maar als ik even niet oplet geeft ze me een duw of staat ze op mijn voeten.

en het is niet dat ze schrikt ofzo van iets, het zou moeten dat zijn dan was ik direct de weg weer opgegaan, nee, ze stopte gewoon, besloot dat ze niet meer verder wilde, en de rem en het stuur waren plots weg, oortjes erop en gaan met die banaan!

voor die cap zal ik kijken, wilde toch al een nieuwe met verluchting in

Mirannda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:37

ik zag het paard ook op marktplaats.nl of kapaza .nl staan meot je wel er bij zetten dat ze wel ns aan de kletter gaat;)

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:30

Is het niet beter om dit paard te laten beleren door mensen die er verstand van hebben????

In je gelinkte topic heb je het over de instructeur die haar eens doorgepakt heeft en een paar keer het zadel erop??
Al staat een paard voor de kar en kent stemhulpen dat is niet te vergelijken met onder het zadel.
Paard heeft geen respect aan de hand(op de grond) en dan zou ze het wel moeten hebben onder het zadel???
Dan ook nog een gevoelige mond en een (op de foto's) slecht passend hoofdstel.

Je hebt het over aanvallen bij het longeren...een goede africhter geeft het paard daar de kans niet eens voor.
Die begint vanaf de grond te werken en gaat vanuit daar verder..

Ik vind het enkel en alleen voor het paard triest dat dit haar eerste ervaringen zijn onder het zadel...op deze manier kweek je "gevaarlijke paarden"

Je kunt een paard zadelmak maken in een dag maar doe je het fout heb je een heel deel van zijn leven nodig om het goed te maken.
Zoek de fout bij jezelf ipv bij dat grote stoute paard.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:02

1) hoe bedoel je op kapaza?

2) carS: de instructeur heeft haar doorgepakt onder het zadel, dus wel degelijk erop. n,iet op de maneier van ze te slaan tot ze breekt, nee, meer met trucjes, ik gebruikte eerlijk gezegd de slaanmethode
(maw: mevrouw bleef stilstaan, ik gaf been, ze reageerde niet of begon achteruit te lopen, daarop gaf ik een tikje met de zweep, zij antwoordde met een bok, tik, bok, en zij kon helaas langer doorgaan dan ik )
mijn instructeur heeft haar er doorgereden zonder de zweep te gebruiken, en heeft me dan getoond hoe het moet, en het lukt dus wel degelijk!

en hoe bedoel je een slecht passend hoofdstel?
er zijn gaatjes bijgeprikt, het bit hangt op de juiste hoogte, de neusriem ook, daar was hij enkel iets te los.
haar bit past, en haar mondhoeken worden ingesmeerd met vaseline en uiercreme
ze heeft geen gevoelige mond, integendeel zelfs!
het enige gevoelige aan haar mond is de huid in haar mondhoeken die wat schraal is, maar ze heeft daar zowiezo een roze huid...

even verduidelijking bij het longeren
je begint zowiezo met ze van je af te sturen
dat lukt vrij goed, zodra ze een rondje gestapt heeft, of je vraagt in draf over te gaan, weigert ze
dus geef je een aanwijzing met de zweep (en nee, ik sla haar niet, zwier gewoon het uiteinde in haar richting)
dan begint ze te draven, en een half rondje later komt ze gewoon recht op je afgedraafd/gegalopeert
en ik heb al ondervonden dat ze dus niet stopt als je blijft staan!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:25

carS: ik heb ook niet gezegd dat het het paard zijn schuld is, ik weet heel goed, heel ervaren ben ik niet, ik weet ook wel wat mijn fouten zijn.
Maar ik zou niet weten wat ik misdoe op de weg
ze heeft de hele weg braaf gestapt
dan heb ik nauwelijks been bijgegeven of aan men teugels gezeten, zolang ze braaf was beloond, en plots draait ze zich om, wordt compleet onbestuurbaar, neemt op haar gemak die scherpe bocht, zet weer aan, ik val eraf, en 2 minuten later staat mevrouw vrolijk gras te eten.
Ik zeg ook neit dat het was om me eraf te gooien, want toen ik eraf viel heeft ze me wel degelijk ontweken, anders was ik nu plat. zij zag het als een leuk spelletje om eens naar huis te racen, even uitproberen, en helaas kan ik niet tegen 800 kilo paard op...

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:39

Iedereen heeft het hier maar over respect en dominantie.
Het probleem is hier volgens mij dat ie totaal geen vertrouwen in jou heeft, dan maakt ie zijn eigen keuzes wel en gaat er vandoor.

Voordat er ongelukken gebeuren en je paard totaal geen vertrouwen meer heeft in mensen: ga niet meer zelf alleen aan het klooien maar ga aan de slag met vertrouwde professionele hulp.

Ga eerst gewoon wandelen of zo, zodat ie vertrouwen in je krijgt.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:24

Respect en vertrouwen zijn 1 pakketje wat mij betreft...

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:19

jjs: hoe kun je gaan wandelen met een paard dat alle kansen neemt om op je voeten te stampen, je opzij duwt, over je heen loopt?
het paard heeft gewoon totaal geen respect!

vandaag weer gaan rijden, de eigenaar heeft haar naar de piste gebracht aan de lange leidsels, met haar koetsbit.
in de piste van bit verandert, en ik erop
ik heb er welgeteld een rondje op gestapt, dan sprintte ze naar de uitgang, hen ze heeft gebokt tot ik er weer aflag.
voorheen had ze nog niet uitgevonden dat ze ook kon bokken terwijl ze rent, nu dus helaas wel, en daar ben ik niet tegen bestand.
ik mocht er van de eigenaars niet meer op, en we hebben ze dan een heel iend met de longeerzweep opgejeaagd tot ze goed zweette
helaas was de piste te groot, en ging ze in iedere hoek stilstaan, waardoor we haar niet goed moe krégen...
straks een mailtje sturen naar mijn instructeur...

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:08

dutske schreef:
jjs: hoe kun je gaan wandelen met een paard dat alle kansen neemt om op je voeten te stampen, je opzij duwt, over je heen loopt?
het paard heeft gewoon totaal geen respect!

Respect moet je verdienen dat kost tijd,geduld,consequent zijn.Als een paard aan de hand over je heen loopt,kun je niet verwachten dat hij onder het zadel naar je luistert

vandaag weer gaan rijden, de eigenaar heeft haar naar de piste gebracht aan de lange leidsels, met haar koetsbit.
in de piste van bit verandert, en ik erop
ik heb er welgeteld een rondje op gestapt, dan sprintte ze naar de uitgang, hen ze heeft gebokt tot ik er weer aflag.
voorheen had ze nog niet uitgevonden dat ze ook kon bokken terwijl ze rent, nu dus helaas wel, en daar ben ik niet tegen bestand.

Lijkt op vluchtgedrag(reden kan ik niet door de pc zien..,paarden gaan niet bewust bokken tot je eraf ligt..ze vinden niets uit

ik mocht er van de eigenaars niet meer op, en we hebben ze dan een heel iend met de longeerzweep opgejeaagd tot ze goed zweette
helaas was de piste te groot, en ging ze in iedere hoek stilstaan, waardoor we haar niet goed moe krégen...

Sorry maar dit is ECHT NIET de juiste manier om met een paard om te gaan,waarom moe maken,waarom laten zweten wat is hier de reden van...dat voegt NIETS toe aan het juist bel;eren van een paard

straks een mailtje sturen naar mijn instructeur...

Strak plan.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 21:17

was een tip van iemand die vrij veel ervaring had met soortgelijke paarden
eerst moe maken, dan erop en als ze braaf zijn belonen

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:39

dutske schreef:
was een tip van iemand die vrij veel ervaring had met soortgelijke paarden
eerst moe maken, dan erop en als ze braaf zijn belonen

Diegene moet je dus niet hebben om je te helpen beleren
Was het maar zo eenvoudig om een "moeilijk" paard op deze manier goed te krijgen...
Het is niet jouw paard begrijp ik...hoe staat de eigenaar er tegenover om het paard op een juiste manier te laten beleren????
Want ik denk echt dat je weer bij de basis moet beginnen(met goede hulp).

Jij hebt nu angst(logisch) en een ruiter die angstig is op een zich op deze manier gedragend paard is echt niet de juiste combi(paard klinkt me als vluchterig ....wat de reden ook moge zijn).

Het is niet erg om toe te geven dat een paard teveel voor je is...het is pas erg om maar te blijven doorgaan(enne wel een beetje voorzichtig zijn want je hebt maar 1 lijf ).
Ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt en reed 25 jaar toen ik mijn Tinker kreeg..daar waren ze meer dan 1 jaar mee aan het prullen geweest om zadelmak te krijgen..beestje was 100 graden gek.
Die heb ik ook heeel snel weggebracht naar iemand die wist wat ermee te doen...
Is een vak apart hoor ....stoute paarden beleren

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 21:42

De igenaar weet het zelf ook niet meer, hij vind deels dat ze met harde hand opgeleerd moet worden.
probeert ook al constant dak de liverpoolstang erin hang in plaats van men bustrensje, etc
ik heb nu men instructeur gemaild
probleem is enkel dat de eigenaars zelf niet rijden, een van de zonen heb ik wel leren rijden, maar hij kan net draven en galoperen, dus ook niet voldoende om dat paard de baas te kunnen
mijn instructeur kan er weg mee, maar zodra ik er weer opga, de eerste keer is het goed
de 2 de keer ook
de derde keer iets minder, en de 4 de keer was woensdag
en nu dat ze me er vandaag afgekregen heeft zal het niet beteren.
om et paard iets in conditie te houden zal ik er moeten op rijden (als ze blijft tenminste) want ik heb nog de meeste ervaring, ook al ben ik er niet veel mee

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:47

Tsja..ik geloof niet in een harde hand...
Doe je wel voorzichtig.... enne ga maar een tijdje geen buitenritten meer maken

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 21:52

ben eigenlijk niet van plan om er deze week nog op te kruipen
nu zondag en 8 dagen vertrek ik naar tsjechie, ik zou toch graag meegaan
eerst even zien wat men instructeurt zegt, en proberen dat hij haar enkele keren na elkaar kan rijden, en daarna met begeleiding rijden.
langs de ene kant hoop ik stiekem dat hij ze kan verkopen...