rijhandschoenen = blaren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjan_tjuh

rijhandschoenen = blaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:28

ik weet dus echt niet of het hier hoort maar kon nergens anders iets geschikts vinden, als het verkeerd staat zeg het dan even.

ik heb eigenlijk maar een heel klein vraagje.
ik rij altijd met handschoenen, als ik zonder handschoenen rij krijg ik binnen enkele minuten blaren. mijn handschoenen zijn helemaal kapot nouja het anti glip is er af, dus ik dacht laat ik is met andere handschoenen gaan rijden die nog heel zijn !! dus ik met die andere goede handschoenen gereden. even later kreeg ik las van mijn vinger net of er een blaar zat, ik dus kijken en ja hoor er zat een blaar en ik had nog wel die nieuwe handschoenen aan gedaan. en bij die oude handschoenen kreeg ik nooit blaren ook al zat er op de pleken waar je mee vast hield geen anti glip meer. nou mijn echte vraag ; kan het nou zijn dat mijn handen aan die oude handschoenen zijn gewend en dat ik daar door bij die andere handschoenen blaren krijg ? het is nogal een dom vraagje maar ja, hebben jullie dit ook zo ja wat hebben jullie daar aan gedaan, gewoon door gereden met die nieuwe of die oude handschoenen ?

gr. Marjan

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:33

ff verplaatsen lijkt me een slim idee!

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:27

waar heen ? :S

Anoniem

Re: rijhandschoenen = blaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:18

Blijkbaar ben je veel te hard in je handen.
Als jij er al blaren van krijgt, wat zal je paard dan wel niet voelen in z'n mond?!...

Om die hardheid in je handen af te leren, zou ik in ieder geval voortaan zònder handschoenen gaan rijden.

Een andere manier om zachter in je handen te worden, is met hele dunne (touw)teugels te rijden. En ook dit weer zònder handschoenen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:01

Dit kan maar twee dingen betekenen (en eerlijk gezegd maar één ding)
Of je hebt een ernstige huidaandoening waardoor je totaal niets verdraagt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk anders had je het wel genoemd.
Of je doet niets anders dan trekken wanneer je op het paard zit.....en paardrijden doe je zonder kracht. Dus blaren hóór je gewoon niet te krijgen!

Mijn advies, handschoenen in de prullebak en je geld investeren in hele goede instructie.....

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:05

Ik krijg ook heel snel blaren, ik rij nu jaren met handschoenen en zodra ik er met alleen losstappen zonder handschoenen zit heb ik al hele zere handen. Conclusie is hier gewoon, ik had er nooit mee moeten beginnen, mijn handen zijn nu té verwend.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:09

Qimm schreef:
Ik krijg ook heel snel blaren, ik rij nu jaren met handschoenen en zodra ik er met alleen losstappen zonder handschoenen zit heb ik al hele zere handen. Conclusie is hier gewoon, ik had er nooit mee moeten beginnen, mijn handen zijn nu té verwend.

Hier begrijp ik dus geen biet van.
Maar ik doe een poging....dus als jij alleen maar de teugels vasthoudt (zonder druk) heb je al blaren
Als het zo zit, denk ik dat een bezoekje aan een dermatoloog dan echt geen kwaad kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:11

Wanneer je met handschoenen rijdt, voel je zelf nog maar nauwelijks hoe hard je in je handen bent.

Als je handschoenen nodig hebt om geen zere handen, of zelfs blaren, te krijgen, dan zijn je handen te hard! En harde handen zijn absoluut geen pretje voor het paard!

De druk die jij in je handen ervaart, die druk voelt je paard tig keer eerder en harder in z'n mond.

Dus hou het fair: handschoenen uit, neem een dun touwtje als teugels, en ga dan leren rijden, met zàchte handen.....

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:13

manie schreef:
Qimm schreef:

Hier begrijp ik dus geen biet van.
Maar ik doe een poging....dus als jij alleen maar de teugels vasthoudt (zonder druk) heb je al blaren
Als het zo zit, denk ik dat een bezoekje aan een dermatoloog dan echt geen kwaad kan!

Ik heb nergens het woord blaren gebruikt, ik krijg dan gewoon zere handen, ook bij een relaxed buitenritje met een relatief losse teugel krijg ik er al last van, eerder had ik dat nooit, maar sinds mijn handen gewend zijn aan handschoenen krijg ik gauw last. Ook van longeren, terwijl er totaal niet getrokken wordt aan de longeerlijn.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:22

Op wedstrijden moet ik met handschoenen mennen en rijden, ik vind het vreselijk. Je hebt veel te weinig gevoel met de mond van het paard. Ik weet dan ook niet hoe snel ik die dingen uit moet trekken nadat ik klaar ben.

Ik durf uit je verhaal echter wel op te maken dat je met te veel druk/kracht rijdt. Anders kun je gewoon geen pijn (blaren voor TS) krijgen.

Hoe is het anders mogelijk dat een vierspanmenner (of een tandemmenner zoals ik) zijn of haar handen heel houdt. Ik heb ook maar een kantoorbaan dus aan een flinke eelt laag kan het in ieder geval niet liggen en mijn pony's lopen op dubbelgebroken trensen dus ook de scherpte van het bit speelt geen enkele rol.
Je paard moet met licht aanleuning gereden kunnen worden en dat is dus totaal iets anders dan de 'krachten' waar je pijn (of blaren) van kunt krijgen.

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:23

toen ik voor het eerst reed kreeg ik ook al blaren ik ree toen met waslijnen dus hoe kan ik dan te krachtig in zijn mond zijn ? en ik zet amper kracht op dat beestje, en een instructrice heb ik al en daar leer ik wel genoeg van

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:46

1 antwoord.

Je trekt te hard. Hoe moeten ze er anders komen?

edit: hij kwam negatiever over als dat ik wou. Even wat verandert
Laatst bijgewerkt door Oamaru op 20-04-06 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:49

Het is zo lastig om hier vanaf de PC een goed beeld van te krijgen. Maar ik zit me toch echt af te vragen hoe iemand blaren kan krijgen terwijl er iets (in dit geval een touwtje of teugel) in haar hand LIGT?

Het kàn bijna niet anders dan dat je toch iets "vasthoudt", in plaats van dat er iets in je handen "ligt". En dat er wellicht een bepaalde spierspanning in je handen zit, dat je te krampachtig vasthoudt, dat je je handen te veel sluit, een soort van vuist maakt, of wat dan ook.

Wanneer je open en ontspannen handen hebt, en daar ligt een teugeltje in, dan is het ontstaan van blaren mij een raadsel.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:56

Ik rijd ook met handschoenen omdat ik dat prettiger vind. Wanneer ik geen handschoenen aan heb krijg ik last van zweethanden en dan gaan de teugels door mijn handen glijden.
Maar als je handschoenen aan doet omdat je anders blaren krijgt lijkt mij dat er inderdaad maar 1 conclussie mogelijk is, dan trek je toch echt te hard in zijn mond.

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:58

als ik te hard in zijn/haar mond ben zou mijn instructrice er toch al lang wat van gezegt hebben of ligt dat nou aan mij ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:07

Jouw instructrice vindt dat misschien wel normaal. Er lopen d'r genoeg rond die hun leerlingen gerust laten trekken, rukken, plukken en zagen, en/of/omdat ze het zelf ook doen.
Als jouw instructrice hier nog nooit wat van gezegd heeft, kun je beter op zoek gaan naar een ander. Want dit is niet normaal.

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:20

nou zij kan dat heus wel zien hoor als jury. hoe ik rij of wat dan ook, want zagen en die andere dingen ga ik echt niet doen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:24

Tuurlijk, wat jij wil. Juryleden hebben daar wel oog voor.
Daarom gaat het er ook altijd zo zacht en respectvol aan toe op die wedstrijden....

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:28

nou sorry hoor. maar ik weet echt wel waar zij op let enzo hoor

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:33

en waarom heb ik 2 jaar geleden dan geen blaren gekregen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:37

marjan_tjuh schreef:
en waarom heb ik 2 jaar geleden dan geen blaren gekregen.

Omdat je blijkbaar steeds harder in je handen bent geworden?

Kijk, als jij vindt dat jij hele zachte handen hebt en dat de teugels heel los in je handen liggen terwijl je rijdt, en dat jouw instructrice heel erg alert is op zachtheid en handgebruik e.d., dan houdt het op. En kun je altijd nog nieuwe handschoenen kopen.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:39

Soms kun je vanaf de grond heel duidelijk zien dat je loopt te trekken bijvoorbeeld als je zit te zagen of als je aan de teugels trekt om over te gaan naar een lagere gang of als je hem de bocht om trekt.
Wil best geloven dat je dat niet doet.

Maar als je constant net iets te veel druk op je teugels hebt is dat soms best lastig om te zien vanaf de grond. Zelfde als je paard gaat hangen. Dan trekt jij misschien niet maar je hebt toch te veel druk in je hand.Niet elke instructrice is ervaren genoeg om dit te zien.
Bovendien kan het plaatje er wel goed uitzien, maar kan het gevoel toch heel anders zijn dan het er uit ziet.

Bovendien is het zo hoe meer je oefent hoe beter het zal gaan om met zachte hand te rijden maar het heeft ook veel te maken met aangeboren ruitergevoel dat je wel of niet hebt. Het heeft ook te maken met hoe je zit is. Soms is een ruiter nog niet zo ver dat hij een onafhankelijke zit heeft en zal soms iets te veel aan de teugels hangen. Als je instructrice weet dat jij nog niet zo ver bent zal ze zich misschien eerst op je zit of andere dingen concentreren en nog niet zoveel over je handen zeggen omdat ze weet dat jij nog niet zo ver bent. Dat wil nog niet altijd zeggen dat ze het ook niet ziet.

Waarom je dan twee jaar geleden nog geen blaren kreeg?
Misschien had je toen nog waslijnteugels en houd je ze nu steeds korter. Misschien zat je op een paard met andere gangen. Misschien is je paard harder geworden in zijn mond en is zelf meer terug gaan trekken. Eén ding is zeker als je blaren op je handen krijgt doe je iets niet goed en zo vanaf de computer is het moeiijk te beoordelen wat dat precies is.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:41

Marjan_tjuh, ik rijd ook altijd met handschoenen omdat ik anders last krijg van mijn handen. Ik ben daarmee begonnen toen ik een haflingertje ging rijden die zich zo nu en dan ontzettend sterk maakt en vaak ook de teugels uit mijn handen rukt. Nu wil ik niet meer zonder, ik vind het fijn om met handschoenen te rijden. Ik merk het wel als ik eens andere aan heb, ik heb maar 2 paar dat ik echt lekker vind zitten en het "wedstrijdpaar" zit gewoon!@#$. Misschien ligt het gewoon aan het type van de nieuwe handschoen, of heb je exact dezelfde gekocht maar dan nieuw?

Ook zou het best wel kunnen hoor, dat je misschien te sterk/grof rijd. Ik heb daar ook last van maar ik heb een instructrice die mij daarmee belegeid. Rijd jij op een manege of heb je zelf een paard?

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:43

Ohw, ik nam even een kijkje in je profiel en zie dat je twee verzorgpony's hebt. Je woont overigens wel vlak bij mij in de buurt

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:22

ik heb verzorgpony's, ik weet al hoe het komt heb het gister gevraagd toen ik les kreeg.