Mijn paard kan niet rustig galloperen (en valt naar binnen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Mijn paard kan niet rustig galloperen (en valt naar binnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:48

Ik ben in het blije bezit van een 5 jarige Engels volbloed ruin.
Met het rijden gaat het redelijk, hij pakt alles goed op, hij moet nog wel het een en ander leren maar ik ben er zeker van dat dat goed gaat komen.

Alleen de gallop....
Het ras van mijn paard is dus Engels volbloed, gefokt voor de paardenraces, maar hij heeft nooit geraced.
Maar in de gallop doet hij zijn ras eer aan!
Hij gooit zijn hoofd omhoog, en wil alleen maar heel hard rond de bak scheuren, er is bijna geen lijn meer in de krijgen.
Ook valt hij dat zo ver naar binnen dat ik soms zelfs bang ben dat hij valt!

Ik probeer met al mijn kracht met mijn binnenbeen hem te corrigeren, diep en zwaar zitten, achterover zitten, helemaal naar buiten zitten.
Voltes klein, voltes groot, hem maar laten gaan totdat hij moe is en wel normaal gaat galloperen.
Maar niks helpt!

Het is geen hele erge ramp, ik ben geen fanatiek wedstrijd rijder, maar ik zou het wel leuk vinden om in de toekomst af en toe aan wedstrijdtje mee te doen.
Maar zoals mijn paardje nu gallopeerd zit dat er niet in.....

Wie weet raad?

Mijn racemonster...
Afbeelding

Zunzuncito

Re: Mijn paard kan niet rustig galloperen (en valt naar binn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:07

Hee, jou herinner ik me! Jij was dat meisje met een beetje een kort lontje die zoekende was met je paard. Ik heb nog even je ander topic bekeken (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=568001&hilit=) en daarin vertelde je al dat je paard links enorm vast zit. Hebben meer paarden last van en er is toen ook gezegd dat les nemen misschien iets goeds voor jullie zou zijn. Je schreef dat je die de volgende dag zou gaan krijgen. Hoe is dat bevallen en wat zegt je instructrice/instructeur over dat je paard zo naar binnen valt tijdens de galop? Heeft ze/hij je tips gegeven? Misschien is het ook omdat je nog maar net weer begonnen bent met rijden, dat je paard wat moeite heeft met wat je van hem vraagt. In ieder geval heel veel succes!
Leuke foto!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:07

Ja dat kost veel tijd en moeite en vooral geduld. Toch voltes gaan proberen te verkleinen en klein te houden, paard moet meer bij elkaar komen dan zonder dat jij daar zelf veel voor moet doen. Inderdaad diep en zwaar gaan zitten door je hakken op de loodlijn te houden van je heupen en schouders en als dat in orde is ga je je knieeen naar beneden duwen zodat je nog dieper in je zadel komt te zitten. Probeer de aanleuningsgewicht te verdelen over 2 teugels (op moment dat je paard naar binnen valt, laat je je binnenteugel ietsje losser en stuur je via buitenteugel wat naar buiten, dus rechtrichten) en ook met je binnenbeen eraan om hem wat naar buiten te drijven op moment dat hij tegen je binnenbeen in valt. Hij is nog jong natuurlijk verder zou ik er nog niet teveel aan doen. Het heeft echt tijd en geduld nodig.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:42

Geduld heb ik zeker, het moet ook niet koste wat kost meteen goed zijn.
Ik heb veel geduld, liefde en respect voor mijn paard en leer hem alles zodat hij het ook leuk blijft vinden, dan duurt het maar wat langer...

@Ekkie, wat dat korte lonte betreft, dat valt wel mee hoor, maar jou opmerking kwam niet zo leuk over op mij.
Alsof ik maar in het wilde weg een jong paard koop en dan denk dat hij alles al zou kunnen.
Het klonk een beetje als een snier....
En dat gebeurt helaas vaak op bokt, ik snap niet zo goed waarom.
Meestal negeer ik het wel maar die dag zat ik al niet zo lekker in me vel en heb daarom een snier terug gegeven.
Als jouw opmerking niet zo bedoeld was en dan hierbij mijn excuses.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:06

Ik ...snier... niet en kan nog steeds niet snappen waarom je het oppakte zoals je het deed, maar goed: dan nu terug naar het binnen vallen van je paard: Wat heb je bij de les te horen gekregen? Nieuwe aandachtspunten? Wat is er verbeterd sindsdien? Ik denk dat je eerst aan dat naar binnen vallen moet gaan werken voordat je hem in de galop tot een voor jouw prettig tempo kan gaan rijden. Vooral als je schrijft dat je zelfs bang bent dat hij gaat vallen tijdens de galop. Het naar buiten zitten als antwoord op zijn naar binnen vallen is volgens mij geen oplossing voor jullie. Ik snap dat jij in een snelste-baantje-van-de-maand-rit-rond-de-bak liever niet met je linkerwimpers het zand wilt voelen, maar als je je gewicht verplaatst kan je er je paard eigenlijk alleen maar mee tegenwerken in zijn beweging. Succes met Bets' tips, ik kan daar verder niks aan toevoegen.

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:07

Hoi

Galoppeerd hij aan de longe ook zo? Dan is het misschien handig om korte stukken galop te trainen aan de longe met een bijzetje, zodat je hem op eigen benen leert galopperen zonder dat hij zijn rug wegdrukt.

Ook met rijden zou ik me voorlopig richten op korte stukken galop en dan vooral op eigen benen laten lopen en proberen terug te nemen voor het 'uit de hand loopt'. Op het moment dat de race al begonnen is krijg je veel gedoe om hem terug te krijgen en het kan zijn dat je paard daar ook geen positieve herinnering aan over houdt en de volgende keer weer met spanning de galop in gaat.
Ik begrijp dat je paard de neiging heeft om naar binnen te vallen? Dan zou ik de volte niet gebruiken om af te remmen omdat je dan misschien nieuwe problemen creëert bij zo'n jong paard.

Als je paard goed luistert aan de longe zou ik vooral daar proberen om de galop regelmatiger en rustiger te maken.

Succes!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:51

hallo,

Het paard van mijn zusje doet dat dus ook. Als je aan wilt springen dan Valt hij in galop(daar wordt aan gewerkt) maar als ze eenmaal in galop zit krijg je haar er moeilijk uit en idd, hoeken doorrijden , wat is dat?, Ze is al een keer Plat gegaan maar heeft daar nix aan overgehouden.

Nu heb ik ergens gelezen dat als je je paard het bit door de mond Zaagt dat hij dan zeker wel zou stoppen. Aan de ene kant ben ik voor: 1)Het paard is niet lief tegen jou, dus mag jij best laten weten dat jij de baas bent. 2) Naar mijn idee hoef je dit maar een paar keer te doen en je paard weet wel dat als hij zo hard gaat het hem dan weer pijn gaat doen...
Maar ik ben er ook tegen: 1) Omdat dit mij heel pijnlijk voor een paard lijkt. 2) het is heet paardonvriendelijk.

Ik ben wel benieuwd wat jullie daarvan vinden. Ik ben namelijk de instructrise van mijn zusje ( ik ben 3 jaar ouder en heb meer ervaring met paarden vandaar) maar weet dit (NOG) niet rëeel aan te pakken...

Ik heb het zelf nog nooit gedaan trouwens met dat bit door de mond heen zagen wil eerst jullie meningen wel horen.

***Noraly***

SETEFURII

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:54

mijn paardje ziet er net hetzelfde uit
en hij heeft een zacht galopje dat zit heerlijk, echt waar!hij heeft wel een moeilijke draf, maar dat wordt beter en beter, hoh iki heb geen idee wat je kan doen eerst longeren ?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:57

Sisco4life schreef:
hallo,

Het paard van mijn zusje doet dat dus ook. Als je aan wilt springen dan Valt hij in galop(daar wordt aan gewerkt) maar als ze eenmaal in galop zit krijg je haar er moeilijk uit en idd, hoeken doorrijden , wat is dat?, Ze is al een keer Plat gegaan maar heeft daar nix aan overgehouden.

Nu heb ik ergens gelezen dat als je je paard het bit door de mond Zaagt dat hij dan zeker wel zou stoppen. Aan de ene kant ben ik voor: 1)Het paard is niet lief tegen jou, dus mag jij best laten weten dat jij de baas bent. 2) Naar mijn idee hoef je dit maar een paar keer te doen en je paard weet wel dat als hij zo hard gaat het hem dan weer pijn gaat doen...
Maar ik ben er ook tegen: 1) Omdat dit mij heel pijnlijk voor een paard lijkt. 2) het is heet paardonvriendelijk.

Ik ben wel benieuwd wat jullie daarvan vinden. Ik ben namelijk de instructrise van mijn zusje ( ik ben 3 jaar ouder en heb meer ervaring met paarden vandaar) maar weet dit (NOG) niet rëeel aan te pakken...

Ik heb het zelf nog nooit gedaan trouwens met dat bit door de mond heen zagen wil eerst jullie meningen wel horen.

***Noraly***

Ik ben (bijna)altijd van mening dat paard iets niet EXPRES doet. Dus ik kies er niet voor. Wat ik wel eens deed is paard in manege richting bakrand rijden. Dat doe ik 2x en paard reageert beter. Maar ik vind dat toch moeilijk omdat ik altijd alles op een vriendelijke lange maar eerlijke wijze wil handelen. En als het jullie beiden niet lukt, zoek iemand die jullie tijdelijk erbij kan helpen. Want wat schiet je erop om zo door te modderen als je niet goed weet hoe je het op kunt lossen. Advies vragen aan een derde is natuurlijk nooit verkeerd.

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:56

Afstraffen door het bit door de mond te zagen is naar mijn mening nooit een oplossing!

Je mag best eens een flinke ophouding geven op twee teugels, maar direct daarna moet er weer ontspannen worden. Het paard moet het vertrouwen hebben dat je hem geen pijn wil doen, zeker niet in de mond, je wilt (in een later stadium) dat je paard nageeft en je hand volgt, maar als jouw paard weet dat hij het risico loopt een ruk in zijn mond te krijgen wordt hij alleen maar dwarser.

Ik zou advies vragen van een ervaren instructrice zodat je in ieder geval niet de verkeerde kant op gaat.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:55

Sisco4life schreef:
hallo,

***Noraly***

Lekker vriendelijk, maar niet heus!!!

Het heeft niks te maken met wie de baas is!!!

Het paard heeft pijn, of in ieder geval voelt het helemaal niet lekker in zijn rug. Vandaar dat hij gaat rennen!

Mijn paard heeft het ook gehad, ik heb haar laten behandelen door een opsteophaat! Het gaat nu stukken beter, ze zit lekkerder in haar vel en begint nu door te krijgen dat er niets meer is om voor weg te rennen.

Misschien ook een idee voor jou, wie weet met 1 of 2 behandelingen voelt je paardje zich weer lekkerder!

Greetz Marieke

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:08

Ik zeg zelf niet dat ik een voor of tegen stander ben
Ik vroeg alleen om jullie ideeen:)

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:13

Ja val jou er ook niet op aan hoor!

Maar bij dat soort dingen krijg ik echt negatieve kippenvel!!!!

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:14

Ik weet niet of het in dit geval (van TS) wel per se te maken heeft met pijn. Het kan ook zijn dat het jonge paard nooit goed geleerd heeft om op een soepele ontspannen manier te galopperen.

Het is nog een jong paard wat misschien een verkeerde gewoonte heeft aangeleerd.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:17

Ja dat zou ook goed kunnen! Maar omdat ze in vorige topic al zei dat haar paard links enorm vastzat of zit? Dan lijkt het me wel een logische reactie van dat paard...

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:47

Mariek1983 schreef:
Ja val jou er ook niet op aan hoor!

Maar bij dat soort dingen krijg ik echt negatieve kippenvel!!!!

Okay, had gekund toch.
Daarlijk sta ik hier op bokt bekend als dat ene zagende geval
Was niet zo zeer mijn bedoeling

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:53

nee joh, dat snap ik!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:21

Jong paard is makkelijker scheef,valt dus op een kant naar binnen en andere kant naar buiten en doordat hij scheef is kan hij dus gaan vluchten omdat zijn gewicht nog niet over 4 benen verdeeld is en paard niet in balans is

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:48

Sisco4life schreef:
hallo,

***Noraly***

Als je dat idee alleen al overweegt vind ik het heel erg dat jij jezelf 'instructrice'noemt.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:19

Gulpje schreef:
Sisco4life schreef:
hallo,

***Noraly***

Als je dat idee alleen al overweegt vind ik het heel erg dat jij jezelf 'instructrice'noemt.

Ik overweeg het niet, ik vraag alleen om jullie mening

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:46

Néééééé nooit gaan zagen in de paardenmond!!!! dat is echt absoluut verboden en zouden ze strafbaar moeten maken !!

Zo dat is eruit....

maar over het galopperen....
ik denk dat je medische klachten eerst uit moet sluiten. Mijn merrie galoppeerd vroeger ook alleen héél hard, wat niet te zitten !! was dus leuk als je instructie dan roept 'zitten, meegaan met de beweging, diep zitten enz enz'... ging nergens over.

Bleek dus dat ze een scheef bekken had en wat wervels in de rug niet goed...tja logisch dus dat ze dan alleen héél hard wil omdat het pijn doet en ze het simpelweg niet kan. Probleem is inmiddels verholpen en na wat juiste training galoppeert ze nu normaal en gaat het keurig op wedstrijd.

Het komt echt zo vaak voor dat wij mensen maar blijven prutsen en doorvragen terwijl het paard het simpelweg niet kan.

Maar als het medische al is uitgesloten dan zou je bv kunnen overwegen om een martingaaltje om te doen, kan die zn hoofd niet meer helemaal omhoog gooien en scheelt allicht iets waardoor je hem misschien makkelijker kunt corrigeren. Verder ben ik wel benieuwd of die ook zo ongecontroleerd aan de longe doet ?

Probeer anders eens om enkel een paar galoppassen te doen, bv maar 5 en dan terug te laten komen naar de draf, zou in ieder geval de lange stukken even laten zitten. Denk dat het toch ook een probleem is van niet terug willen komen op je zit en niet voldoende aan het been.

Bij sommige paarden die dit probleem hebben wil het nog wel eens helpen om ze vanuit de stap aan te laten galopperen, als dit eenmaal gecontroleerder gaat en je kunt hem na een paar passen galop terug nemen kun je het weer uitbouwen door vanuit de draf aan te galopperen en dan weer terug.

Wat zegt je instructie er eigenlijk van

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:07

Sisco4life schreef:
Gulpje schreef:

Ik denk heel eerlijk gezegd dat je dit best in overweging hebt genomen .Waarom vraag je anders onze mening.Natuurlijk zeggen wij dat het ronduit vreselijk is voor je paard om zo met hem om te gaan wat had je anders verwacht.Als je het zelf echt niets had gevonden had je wel vergeten dat je dit gelezen had en het hier niet aan ons voorgelegd.

Ik zou hulp van een derde er bij roepen ik denk dat je zelf nog niet in staat bent om je zusje te helpen.
[/quote]
[/quote]

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:12

Arrabel schreef:

Ik probeer met al mijn kracht met mijn binnenbeen hem te corrigeren, diep en zwaar zitten, achterover zitten, helemaal naar buiten zitten.
Voltes klein, voltes groot, hem maar laten gaan totdat hij moe is en wel normaal gaat galloperen.
Maar niks helpt!

Niet proberen om met je gewicht allerlei dingen uit te halen om hem rustiger te laten galoperen.Probeer mooi recht op je paard te gaan zitten en al helemaal niet naar buiten te gaan zitten.Ik zou eerder iets meer druk op mijn binnen beugel houden.Als je naar buiten gaat zitten druk je hem juist naar binnen toe.Verder kan het denk ik geen kwaad om eens een les te gaan rijden met dit paard.Ik rijd zelf op een kruising draver merrie en die kon ook heel hard galoperen maar nu met les kan ik haar veel beter bij me houden en springt ze ook met veel meer sprong.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:57

[/quote]

Ik denk heel eerlijk gezegd dat je dit best in overweging hebt genomen .Waarom vraag je anders onze mening.Natuurlijk zeggen wij dat het ronduit vreselijk is voor je paard om zo met hem om te gaan wat had je anders verwacht.Als je het zelf echt niets had gevonden had je wel vergeten dat je dit gelezen had en het hier niet aan ons voorgelegd.

Ik zou hulp van een derde er bij roepen ik denk dat je zelf nog niet in staat bent om je zusje te helpen.

Nogmaals, Ik heb dit een keer gelezen/gehoord. Vandaar dat ik om jullie mening vroeg. Gewoon een stelling erin gooien, zo bedoeld.
Maar ik heb antwoorden genoeg gehad
Dank Jullie allen;):p[/quote]

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:44

Ik zag dat je weer een ander topic bent gestart, maar dat hier nog steeds vragen openstaan over wat te doen met je paard. Hoe gaat het ermee? Hoe was de les?