Reageert niet op Benen & zweep!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

Reageert niet op Benen & zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:16

Hoi ,
sinds een tijdje rij ik nu een paardje van een mervrouw die ik ken.
Die mevrouw zelf rijd niet meer met haar paardje omdat ze geen tijd meer heeft. Nu het probleem is, het paard reageert écht niet op mijn benen. Geefk een tik met m'n zweep dan gaatie een beetje vlugger, maar hij valt direct weer stil.
Ik heb er eens 1 les mee gereden waar het paardje staat , toen moest ik met sporen rijden van die lesgeefster..Daarop reageerde hij nog redelijk goed maar ik kan toch niet altijd met sporen gaan rijden na een tijd zal hij daar ook niet meer op reageren...

Wat kan ik doen om het paardje te laten reageren op m'n benen en op m'n zweep? Tips gevraagt want het is écht nodig!

doeiii xxx

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:58

heeft er niemand tips?
Want het is echt wel nodig hoor!
xxx

sachkeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:18

vooral veel overgangen maken tijdens het rijden en als hij het gewoon is met sporen te rijden..

casjuh

Re: Reageert niet op Benen & zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:27

misschien een idee om eerst op commando's ernaast te gaan werken? Waarschijnlijk begrijpt hij totaal niet meer wat er nou van hem verwacht wordt en als je eerst gaat longeren met commando's en daarna erop gaat zitten met commando's en je been er voorzichtig bij gebruikt. Dan kan hij de link leggen tussen commando en been (dus eigenlijk weer bij het begin beginnen, net als dat je een paard inrijdt)

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:28

oh oké tnx!
ik kijk nog naar de andere reacties.. als die er komen
xx

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:36

ik heb hetzelfde met m'n verzorgshetje. Die is met het inrijden dus zodanig verpest dat hij overal schijt aan heeft. Je kan hem schoppen en slaan en doen wat je wil, maar het doet hem totaal niets!
Toen heb ik veel grondwerkoefeningen gedaan met hem en de zweep afgepakt. Na een half jaar veel stemcommando's gedaan (hij reageerde heel erg op het teleurstellende en strenge accent in m'n stem) en een meisje er weer op gezet (1 iemand) die hem dan weer heeft geleerd dat been geven vooruit betekend. Dat het been geven pas weg gaat als hij een stap vooruit zet.
Ik moet wel zeggen dat dit héél veel geduld kost, maar uiteindelijk wordt het enorm beloond!
Niet ervan uit gaan dat hij binnen een week super reageert op je been... Mij kostte het anderhalf jaar voordat hij respect kreeg voor ons en dus voor ons wilde werken.

LuckyRemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:47

Ja dat hebben wij ook met de arabier. Bij ons kan je echt ALLES proberen, maar lopen wil hij echt niet!
Met veel overgangen rijden, helpt echt wel, dus dat zou ik je aanraden.

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:50

Ik zou als ik jou was het paard heel goed leren te luisteren naar jouw stem. Dit kan je bijvoorbeeld doen door middel bam longeren.
Als hij naar jouw stem luistert hoef je bijvoorbeeld alleen maar draf te zeggen en je paard gaat in draf. Als je tegelijkertijd been geeft, zal je paardje gaan bergijpen dat als je drijft hij harder moet.
Begrijp je?

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 23:00

Bedankt voor jullie tips !
heb vandaag ook gereden en toen heb ik ook veel overgangen gemaakt en dat hielp wel..
Ik zal er op moeten oefenen met dat longeren..
Maar ik zal het zo proberen dat ze luisterd naar mijn stem..

tnx voor de tips

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:09

opbouwen: been geven, geen reactie feller been geven, geen reactie tik met de zweep of spoorhulp. Als je zo consequent rijdt (veel overgangen!) dan gaat ze het wel koppelen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:11

Urielle schreef:
opbouwen: been geven, geen reactie feller been geven, geen reactie tik met de zweep of spoorhulp. Als je zo consequent rijdt (veel overgangen!) dan gaat ze het wel koppelen.

Inderdaad wat hier staat is correct. Wees duidelijk naar je paard toe. Pak hem wat harder aan als jij al hulp hebt gegeven met je been of zweep, hij moet erop reageren, hoe dan ook. Je moet jezelf zien als soort schooljuffrouw!!! Wees zo duidelijk mogelijk naar je paard toe dan weet hij ook wat hij van je verlangt. Reageert hij erop, dan goed belonen.

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:20

Oke , dankje

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:11

Direct een spoortje erom lijkt me niet de oplossing... Hoe oud is het paard en is dit nieuw of is hij altijd traag voor het been geweest?

Consequentie is inderdaad het belangrijkste. Alles keer op keer herhalen, maar alleen een tik geven als het nodig is.

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 16:35

De lesgeefster zei tegen me dat ik veel werk heb met hem !
en dat hij al altijd zo traag is ...
Het paard is al redelijk oud , hoe oud weten we niet precies maar we denken zoiets rond de 18-20 j ...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:37

Leeftijd hoeft niets uit te maken. Verder niets toe te voegen aan de voorgaande tips

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 16:38

Oké tnx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:56

Ga alsjeblieft niet met sporen rijden!
Dan wordt ie helemaal afgestompt en reageert helemaal niet meer op je been.
Sporen zijn voor verfijning van de hulpen, niet voor versterking.
Gewoon been geven en als hij niet reageert wat harder been geven.
Reageert ie weer niet? Tikje met de zweep.
Als hij weer niet reageert gewoon echt streng aanpakken.
Als hij het goed doet natuurlijk wel uitbundig belonen.

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 17:09

Ja dat is ook wat ik dacht...
De lesgeefster zei dat ik met sporen moest rijden maar kheb dat nog maar een x gedaan en dat was toen ik moest van haar in haar les , anders hebk nog niet met sporen gereden.

Tnx voor je tips etc.

Shadow06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:46

Idd. vooral concequent zijn op de reactie op het been. Op het moment dat jij been geeft moet er een reactie komen. Krijg je die niet, dan kom je een keer groter in met je been, dan nog geen of niet voldoende reactie, dan tik je hem een keer bij met de zweep. Hierbij goed opletten dat je hem met je hand ook echt de kans geeft om vooruit te kunnen en hem belonen als hij vooruit gaat.
Wat ik verder echt heel belangrijk vind is dat je je been ECHT STILHOUD op het moment dat je geen verandering in tempo wilt. Als hij loopt, dan loopt hij en dan kan je wel met je been blijven "pompen", maar dat werkt net als bij een klok op je kamer, op een bepaald moment hoor je die niet meer tikken en zo voelt een paard op een bepaald moment je been ook niet meer. Als hij niet voldoende voorwaarts is kom je dus weer één keer kort in met je been, geen reactie nogmaals been, maar nu wat groter, nog geen reactie, een zweephulp en hierbij je hand voor houden. Zolang hij blijft lopen echt niks doen met je been en op het moment dat hij iets terugvalt weer één keer kort met been komen en eventueel weer groter inkomen. Als je dit concequent zo blijft doen, dan zal hij op een bepaald moment in de gaten krijgen dat hij gewoon zelf moet blijven lopen.

Heel veel succes ermee!

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 17:49

tnx shadow!
ik zal er aan denken!
xx morgen neem ik les met hem

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:15

Ik heb dit tijdje geleden ook gehad met mijn
Tinker. Buiten gewoon voorwaarts maar zodra
we in de bak kwamen was hij erg sloom!

Door veel overgangen te rijden en idd erg
consequent te zijn is dit verholpen.
En gaat het stukken beter!

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:27

Samyr was voorheen ook heel erg tegen mijn been. Ze moest echt leren dat voorwaarts leuk was. Dus heel erg veel overgangen rijden! Echt twintig op een rondje. Ook veel afwisselen in je overgangen, dus niet eerst alleen stap-draf, daarna draf-galop, maar veel afwisselen. Als je paard dan ook daadwerkelijk reageert op je been, beloon het dan goed! Hij moet weten dat het goed is wat hij doet, dat werkt veel beter dan straffen.
Ik zou niet direct met sporen gaan rijden. Zoals al eerder gezegd zijn sporen voor de verfijning van je hulp, niet voor versterking. (het is echter wel een enorme trend!)
Heb veel geduld met dit probleem, maar blijf wel heel consequent. Een paard snapt niet dat hij eerst niet hoeft te reageren op een hulp, maar tien minuten later wel! Om heel consequent te rijden moet je heel bewust zijn van je lichaam. Veel mensen drijven aan zonder dat ze het zelf doorhebben. Puur uit gewoonte.

Astaloca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:59

Mischien zul je eens op de andere dingen moeten gaan letten en niet daarop. Als hij gaat stappen zonder dat je die zweep en benen hoeft te gebruiken. Doe dan dingen in stap ga dan daar wat aan veranderen! Je moet afwisselend rijden en niet denken aan 1 ding. er zijn zóóóveel dingen meer!

Hopelijk heb je het er wat aan

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:07

Kijk ook eens of je genoeg afwisseling hebt, doe een keer balkjes lopen of een buitenritje als het kan. De meeste paarden vinden afwisseling leuk en krijgen dan ook iets meer zin/energie.

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:14

Dit probleem had ik eerst ook met Chuwaz (m'n verzorgpaard) maar sinds ik privéles heb met hem, is dat probleem al een stuk verholpen.

Ik moest (natuurlijk) heel veel overgangen rijden met hem. stilstand - stap, stap - draf enz. Maar ook doen alsof ik een overgang wilde rijden, en dan op het laatste moment, net als het paard bijna in stap wilde vallen, weer weg draven. Zo maak je hem een stuk attenter op het been.
Ook moest ik, als ik dreef en hij niet reageerde, een tik geven. Dan liep hij iets sneller en moest ik dus stil blijven zitten, en niet blijven drijven. In het begin was dit wel irritant, omdat je graag toch weer wilt drijven, maar hij werd er een struk beter aan het been van.

Misschien dat dit ook iets voor jou is, succes er mee iig!