Valt naar binnen op een volte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrtje_

Valt naar binnen op een volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:57

Hey

Af en toe rij ik een fjordenmerrie die goed aan je been is. Ook is ze goed voorwaarts uit zichzelf.
Het probleem is dat als ik haar op een volte zet, ze echt helemaal naar binnen valt. Hou mn binnenbeen er goed aan maar het lijkt net af ze die negeert ofzo, want merk er echt helemaal geen verschil in.
Hoop dat iemand me tips kan geven!

Fairytail

Re: Valt naar binnen op een volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:02

net mijn merrie, zei doet dit ook ik houd gewoon vol houd mijn buitenhand er goed bij als ze die negeerd maak ik de druk daarop gewoon groter tot ze wel reageerd en daarbij dus ik haar met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel en dus naar de buitenkand negeerd ze mijn been leg ik mijn zweep aan achter mijn been(op een tik reageerd ze voorwaards op een druk reageerd ze zijwaards vandaar)
daarbij houd ik mijn binnen hand naar voren en naar binnen want de beweging is een crikel dus die blijf ik aangeven

verder blijf volhouden!!
succes

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:04

Ben benieuwd naar eventuele tips want ik heb hetzelfde probleem! Volgens mijn instructrice moet ik mijn binnenbeen nóg meer gebruiken, dus meer naar buiten duwen... En dan mijn binnenhand richting mijn knie en meer druk op de buitenteugel...

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:06

Zal het proberen. Dankjewel
Nog meer mensen met goede tips...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:09

@hahaatje appart dat jou instructuur iets anders zegt dan de mijne teugels bij de knie is zowieso niet goed het paard kropt zich dan op en de enige uitweg word omhoog of achter uit je buiten teugels blijf ik altijd gebruiken om de richting aan te geven

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:11

Fairytail schreef:
@hahaatje appart dat jou instructuur iets anders zegt dan de mijne teugels bij de knie is zowieso niet goed het paard kropt zich dan op en de enige uitweg word omhoog of achter uit je buiten teugels blijf ik altijd gebruiken om de richting aan te geven

Ja, moet ook zeggen dat het niet werkt. Daarom hoop ik hier betere tips te krijgen!

SuzieQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:15

Ik heb hetzelfde probleem, dus ik blijf dit topic ook even volgen!

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:17

Wat ben ik toch ee geniaal om dit topic te openen
Maar het is niet alleen op voltes dat ze naar binnen valt, ook als ik een galopje op de hoefslag pak, in de hoeken hetzelfde probleem. Ook hierbij veel binnenbeen maar dat heeft opnieuw geen effect.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:19

meer dan wat ik hierboven heb gezegt weet ik ook niet ik zou is kijken wat ik nou eigenlijk heel precies doe als mijn paard naar binnen valt in iedergeval heeft het te maken met verkeerd gebruikt van de binnenteugel als je daar druk op uit oefend stuur je naar binnen en zal het paard dus ook naar binnenvallen
ten tweede zorg dat je je teugels op maat hebt en dus niet over je knieen heen trekt
ten derde dus druk op de buiten teugels binneteugels geen druk en richting aangeven en met je binnen been naar buiten duwen en kijk altijd naar het midden en draai je lichaam alsof je dus ook daad werkelijk een rondje rijd.

vraagje aan jullie allen. Op welke hande gebeurd het of gebeurd het op allebei de kanten?

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:22

Alleen de linkerhand. Op de rechter loopt ze echt super op voltes.

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:23

Bij mij zowel op de linker- als op de rechterhand. In de hoeken heb ik geen probleem, die gaan altijd netjes zoals het hoort.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:24

Heb je oefeningetjes gedaan om te controleren of het onwil of onkunde is? maw: het kan zijn dat ze gewoon niet wil, het kan ook zijn dat ze zo stijf is dat ze niet anders kan, misschien hang je per ongeluk naar binnen (hoeft maar een heel klein beetje te zijn), misschien ligt je been op een andere plaats op deze kant, etc, etc. Ga eens stilstaan, rechtopzitten (echt zitten) en geef eens alleen been links? en vervolgens rechts? Krijg je dezelfde reactie op beide kanten als ie stilstaat? Dan gaat er iets fout met hoe je het al rijdende doet. Niet dezelfde reactie? Behalve dan de gebruikelijke medischische onmogelijke blabla waar hier op bokt altijd naar verwezen wordt, attent maken: geen reactie op been, iets harder klopje met been, klein zweephulpje, evt hulp die je been er steviger aanlegt. Mogelijk snapt ie het gewoon niet, en is er alleen maarextra uitleg nodig.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:47

Door juist je paard nog meer te buigen in gehele lichaam (dus binnenhand ver van de hals afbrengen, buitenhand tegen hals, binnenbeen goed eraan en zelfs wat naar buiten drijven op moment dat je paard tegen je binnenbeen in valt) gewoon nog meer buigen tot moment dat je paard op gelijkmatige aanleuning is en ontspant, die buiging heb je nodig.
Hoeveel buiging heeft paard nodig, zoveel buiging tot paard nageeft en dat kan dus van dag tot dag verschillen. Ligt ook aan de natuurlijke buiging van je paard en die kan ook wijzigen. Kijk maar eens op www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com over natuurlijke buiging en rechtrichten.

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:13

Ik denk dat het in mijn geval een combinatie van onwil bij het paard en onkunde bij mij is. Dit paard heeft Z2 dressuur gelopen en wordt op dit moment getraind om ZZ te gaan starten (niet door mij hoor, ik rij haar puur recreatief!).
Met haar eigenaresse erop loopt ze super, bij mij wil ze het zichzelf nogal eens makkelijk maken...

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:51

Ik denk heel streng zijn, als ze niet luistert naar het been duidelijk bijtikken met een zweepje.
Want denk dan ook dat ze jou gewoon uitprobeert..

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:22

@ Bets: heb vooral jou dingen meegepakt in het rijden vandaag, en het ging echt meteen een stuk beter.
Iedereen bedankt voor de tips

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:42

Myrtje_ schreef:
@ Bets: heb vooral jou dingen meegepakt in het rijden vandaag, en het ging echt meteen een stuk beter.
Iedereen bedankt voor de tips

Fijn goed dat gelukt is. Mocht je nog vragen hebben of er is iets nog niet duidelijk, gewoon vragen of stuur pb. Dan probeer ik het je zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik helpt zo meerdere mensen via bokt!! succes ermee. En vooral geniet samen ervan!!! Dat is allerbelangrijkste.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:25

Myrtje_ schreef:
Hey

Af en toe rij ik een fjordenmerrie die goed aan je been is. Ook is ze goed voorwaarts uit zichzelf.
Het probleem is dat als ik haar op een volte zet, ze echt helemaal naar binnen valt. Hou mn binnenbeen er goed aan maar het lijkt net af ze die negeert ofzo, want merk er echt helemaal geen verschil in.
Hoop dat iemand me tips kan geven!

Weet niet of het al eerder is opgemerkt, maar er is een tegenstrijdigheid met je eerste post.

Een paard dat (uit zichzelf) goed voorwaarts is hoeft niet goed aan je been te zijn. Een paard dat goed aan het been is, reageert op hulpen voor voorwaarts gaan, maar ook voor opzij..Dat is bij jouw niet echt het geval denk ik dus..

Probeer er ook op te letten dat je niet vergeet been te geven als voorwaartse hulp, ondanks dat je paard al voorwaarts is vanzichzelf.

En inderdaad, zoals al genoemd. Voorkom teveel inbuigen, vergeet juist de buitenteugel niet. Succes verder en fijn dat het al wat beter ging!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:28

Ik ben Bienotje eens. Wanneer is paard goed voorwaarts op moment dat jij hulp geeft om te vertrekken. Jij als ruiter zijnde laat niet gelijk los om paard te laten vertrekken, nee je wacht eerst tot je meer druk krijgt in aanleuning. Als je dus die druk krijgt, dan weet je dat paard duwt/stuwt vanuit de achterhand en dan heb je dus eigenlijk ook gelijk controle over je paard (en over de achterhand) en dan kun je hem laten vertrekken.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:29

OK, zal hier ook op letten.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:31

Hahaatje schreef:
Ik denk dat het in mijn geval een combinatie van onwil bij het paard en onkunde bij mij is. Dit paard heeft Z2 dressuur gelopen en wordt op dit moment getraind om ZZ te gaan starten (niet door mij hoor, ik rij haar puur recreatief!).
Met haar eigenaresse erop loopt ze super, bij mij wil ze het zichzelf nogal eens makkelijk maken...

het is nooit onwil in mijn ogen, zo denkt een paard niet. het is eerder omdat OF het paard snapt het niet, OF het paard heeft pijn, OF de ruiter is niet handig genoeg, OF je paard is scheef..

ik ga mee met bets!

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:59

klomp schreef:
het is nooit onwil in mijn ogen, zo denkt een paard niet. het is eerder omdat OF het paard snapt het niet, OF het paard heeft pijn, OF de ruiter is niet handig genoeg, OF je paard is scheef..

ik ga mee met bets!

Laten we het er dan maar op houden dat ik niet handig genoeg ben want zoals ik al zei: met haar eigenaresse loopt ze super (ze zijn Z2 en starten binnenkort ZZ). Niveau van het paard ligt iets hoger dan mijn niveau, dus het kan nogal eens gebeuren dat ik de verkeerde hulpen geef zonder dat in de gaten te hebben. Maar gelukkig krijg ik les, dus daar wordt aan gewerkt!
En wat betreft de onwil van het paard, als ze een keer geen zin heeft, dan laat ze dat merken ook!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:17

Dat noem ik altijd miscommunicatie..

En tja, als jij onbedoeld de hulpen niet geheel juist geeft heeft niet elk paard het karakter om zichzelf in het zweet te werken.. Sommige paarden zijn over ijverig, anderen wat minder.. Er zijn ook paarden die af en toe een mindere dag hebben, net als ruiters

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:23

Mijn paard had het ook, als je al zegt dat je denkt dat ze je been negeert dan is dat meestal zo ik heb haar gewoon een paar porren gegeven elke keer als ze niet naar me been luisterd, en heel kort zijn met je been hulpen (sowieso altijd natuurlijk) en nu reageert ze er goed op! Gewoon concequent zijn en niet over je heen laten lopen! Succes ermee!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:28

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn verzorgpony. Met stelling naar binnen op de hoefslag reageert ze wel op mijn binnenbeen. Dat is trouwens een heel stuk vooruit gegaan want eerst liep ze gewoon van de hoefslag af. Met mijn binnenbeen de hoeken door rijden lukt ook gewoon netjes, maar op de volte heb ik het idee dat ze mijn binnenbeen helemaal niet voelt ofzo