Paard met rug(?)problemen? Advies gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Guuus

Paard met rug(?)problemen? Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:33

Ik heb een probleem met mijn paard. En ik zit erover te denken om een osteopaat te laten komen, en haar gebit ook eens goed te laten nakijken.

Ik heb een nogal heet paard, snel druk en moeilijk terug te rijden. Ook wil ze graag boven in lopen met haar hoofd en vind ze het lastig om lang en laag te lopen.

Ik heb op dit moment het probleem dat ze als ik erop rij het net voelt alsof ze uit drie stukken bestaat. Ook plaatst ze haar achterhand niet goed onder de massa en voelt het soms net alsof ze blokkeert in haar rug. Ze is ook erg zoekend naar je hand en het duurt bijna 40 minuten voordat ze een beetje los is als ik ga rijden. Ook als ik halt houd, voel ik dat ze haar rug compleet wegdrukt.

Ik denk dat het probleem ook bij mijzelf ligt. Aangezien ik nogal met mijn binnenhand terug werk (en dat probeer af te leren ) En daardoor haar belet om haar achterhand er beter onder te brengen. Als ik haar aan de longe heb, of met dubbele longe longeer stapt ze wel goed over en zet haar achterhand er wel onder... En stapt ook beter door in plaats van zo'n huppel stap. Ook heeft ze erg moeite met inbuigen, het is net een plank die door de bocht gaat, en zo voelt het ook.

Ik denk er nu dus over, om sowieso een osteopaat te laten komen, al is het maar voor de zekerheid. Ik wil graag zeker weten dat het niet aan het paard ligt, dus dat ze nergens last van heeft, maar dat het aan mij ligt of iets dergelijks. Zodat ik kan doorgaan met trainen en aan mezelf kan gaan werken. Op dit moment rij ik heel voorzichtig en lang en laag, en probeer haar zoveel mogelijk te ontzien.. Ook wil ik een paarden tandarts laten komen, om het gebit na te laten kijken of het probleem van stelling etc. Niet ligt aan het gebit.

Ik zit er best wel mee. Sowieso omdat mijn ouders denken dat zo'n osteopaat onzin is. En er niet in geloven. Het is een beetje een vaag verhaal, maar ik hoop dat jullie het snappen

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:35

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:17

viewtopic.php?f=8&t=571163&hilit=

kijk even bij mijn post in dit topic, anders moet ik weer het hele verhaal op hangen

ik denk dat het zoeizo verstandig is om het gebit na te laten kijken en een ostheopaat te laten controleren. verder denk ik dat het grootste probleem bij jezelf ligt, met name je binnenhand

edit; verder denk ik ook dat je paard niet goed aan de hulpen staat?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:34

moeite met inbuigen en algeheel rijden gaat niet lekker? Heb je je zadel wel eens na laten kijken? als een zadel te smal is in de kamer dan kunnen ze niet inbuigen nl, dat doet vreselijk zeer omdat de kussens tegen de wervels drukken. Misschien dat de osteopaat ook verstand heeft van zadels?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:57

Ik heb zelf heel goede ervaringen met Martine Burgers (die van jouw site dus). En ik ga zelf ook regelmatig naar een osteopaat, en ik kan je (ouders) verzekeren dat het zeker wel helpt! Ze kunnen blokkades verhelpen (door gewrichten die niet helemaal soepel lopen bijvoorbeeld recht te zetten, niks zweverigs aan). Praktisch voorbeeld van mezelf: ik had al een jaar last van ernstige hoofdpijn, de huisarts kon niks vinden, de KNO-arts en de kaakchirurg ook niet. 3x naar een osteopaat geweest die mijn scheve nekwervel vond en rechtzette en ik was van mijn hoofdpijn af.

Mijn paard liep kreupel en de DA kon niks concreets vinden. Martine vond een scheef heiligbeen en na een paar behandelingen loopt mijn paard dus weer goed.

Kortom, ze kijken wat verder dan de reguliere dierenartsen en dat kan heel nuttig zijn, zeker bij vage klachten waar een gewone DA niks mee kan. Mocht er niks uitkomen dan weet je in ieder geval dat er lichamelijk niks aan de hand is!

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:04

Mijn paard liep een aantal weken (2 mnd) terug ook niet lekker. Normaal loopt ze super licht en ruim. Ze begon wat happerig te worden, ogen werden dof en had geen zin meer in rijden.Erg zoekrig in de hand.
Naar de fysio gegaan en na de eerste behandeling had ze na 2 dagen haar karakter weer terug. Nu loopt ze weer goed en hoop ik haar voor de volgende wedstrijd weer op en top te hebben. Ze heeft trouwens 2 behandelingen gehad.

Tegen deze behadelingen kun je niet rijden, levert alleen maar frustaties op.

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 13:05

klomp schreef:
viewtopic.php?f=8&t=571163&hilit=

kijk even bij mijn post in dit topic, anders moet ik weer het hele verhaal op hangen

ik denk dat het zoeizo verstandig is om het gebit na te laten kijken en een ostheopaat te laten controleren. verder denk ik dat het grootste probleem bij jezelf ligt, met name je binnenhand

edit; verder denk ik ook dat je paard niet goed aan de hulpen staat?

Soms kan ze me totaal negeren en loopt ze door mijn binnenbeen heen, op andere momenten reageert ze juist super goed en heb ik geen problemen met de hulpen en de reactie van haar.

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 13:10

cissy schreef:
moeite met inbuigen en algeheel rijden gaat niet lekker? Heb je je zadel wel eens na laten kijken? als een zadel te smal is in de kamer dan kunnen ze niet inbuigen nl, dat doet vreselijk zeer omdat de kussens tegen de wervels drukken. Misschien dat de osteopaat ook verstand heeft van zadels?

Ik heb ook deze site gevonden.

http://www.paardenosteopathie.org/

Deze man kijkt geloof ik ook naar je zadel. Hij heeft er ook een hoop informatie opstaan over zadels. Maar in zoverre ik weet ligt mijn zadel juist wel goed en is door de zadelmaker ook nagekeken. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat door bijvoorbeeld verandering van spieren het zadel niet meer goed past. Ook heb ik een verwisselbare boom (wintec) Dus zou het opzich redelijk makkelijk en snel worden aangepast.

Hier een foto van mijn zadel:

Afbeelding

jasmijn78

Re: Paard met rug(?)problemen? Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:57

Je kan wel een osteopaat laten komen, maar het probleem zit hem m.i. ook voor een groot deel in jou rijden (gezien het feit dat je paard aan de longe wel goed loopt...) En als het in jou rijden zit, is het positieve resultaat van de osteopaat snel weer verdwenen. Het kan namelijk zijn dat door jou verkeerde wijze van rijden de klachten ontstaan. En waarschijnlijk zullen zij (grotendeels) weer verdwijnen als jij je paard goed weet te rijden en goed weet te gymnasticeren.

Ik zou eerst proberen een goede instructeur te vinden die jou kan helpen je paard goed te gymnasticeren.

Een tandarts is altijd goed om te laten komen, ik laat mijn paarden altijd een keer per jaar nakijken.

Overigens zijn wintec-zadels geen zadels van de allerbeste kwaliteit. En ze zijn van kunstof, waardoor ze zich niet echt vormen naar de rug van jou paard, wat bij een goed passen leren zadel van een goede kwaliteit wel het geval is.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:26

[quote="jasmijn78"]Je kan wel een osteopaat laten komen, maar het probleem zit hem m.i. ook voor een groot deel in jou rijden (gezien het feit dat je paard aan de longe wel goed loopt...) En als het in jou rijden zit, is het positieve resultaat van de osteopaat snel weer verdwenen. Het kan namelijk zijn dat door jou verkeerde wijze van rijden de klachten ontstaan. En waarschijnlijk zullen zij (grotendeels) weer verdwijnen als jij je paard goed weet te rijden en goed weet te gymnasticeren.

Ik zou eerst proberen een goede instructeur te vinden die jou kan helpen je paard goed te gymnasticeren.
[quote]

Ik heb een goede instructeur. Het is ook vooral de momenten dat ik alleen rij.. Meestal op het moment dat ik les heb loopt ze al stukken beter. Mijn instructeur zegt ook dat ik minder gefixeerd moet zijn op het ''laten'' lopen van het paard en meer op mijzelf, hoe ik zit en hoe ik inwerk met dus mijn handen e.d.

gamble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:37

Je kunt ook een goede fysiotherapeut laten komen. Je ouders kun je wel overtuigen, want het werkt hetzelfde als bij mensen. Die kan namelijk een heleboel bekijken. Het zadel, rijtechnisch, en natuurlijk het paard. Wij hebben ook een pony met rugproblemen. De dierenarts kon weinig ontdekken en het was of foto's maar het beeld paste niet bij bot of peesproblemen of een fysio. Wij vonden het de moeite waard om eerst de fysio te laten komen. Zij heeft de hele pony gevoeld/gezien en vertelt wat zij mis zag. Het zadel bekeken en met onze dochter gepraat. We kwamen tot de conclusie dat er wat spieren in de knoop zaten. Natuurlijk kan ze niet van binnen kijken maar we hebben eerst 3 weken gelongeerd, veel galop. Daar knapte hij zienderogen van op. Ze heeft hem ook een paar keer behandeld.Toen het zadel er weer op en die was niet in orde, samen met de zadelmaker eerst geprobeert het goed te krijgen maar na drie pogingen toch een nieuw zadel gekocht.
Met instructie, ook een keer van de fysio zelf en oefeningen loopt hij nu beter dan ooit. De rug blijft zijn zwakste plek, vorige week bij een wedstrijd in de regen en koude wind in moeten rijden en toen zette hij alles weer vast. We rijden altijd met uitrijdeken in ook een stukje draf en na het rijden snel weer een deken op. Bij ons begonnen de problemen na het scheren, hij had het gewoon koud dus dat doen we volgend jaar niet meer.
Succes!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:40

mencis schreef:
Mijn instructeur zegt ook dat ik minder gefixeerd moet zijn op het ''laten'' lopen van het paard en meer op mijzelf, hoe ik zit en hoe ik inwerk met dus mijn handen e.d.

Zie hier de oplossing: gewoon doen wat je instucteur zegt.

Wat denk je dat de toegevoegde waarde van een osteopaat is? Hij kan enkel de (mogelijke) gevolgen van jou verkeerde rijstijl wegnemen. Niet de oorzaak, dus dan ben je binnen de kortste keren weer terug bij af (en een hoop centjes kwijt).

Bovendien heeft jou paard kennelijk geen rugprobleem, gezien het feit jou paard in de lesen wel goed loopt. Ik denk dat je beter je geld in extra lessen kunt steken. Een osteopaat zal jou rijkunstig probleem niet op kunnen lossen.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:12

jasmijn78 schreef:
mencis schreef:
Mijn instructeur zegt ook dat ik minder gefixeerd moet zijn op het ''laten'' lopen van het paard en meer op mijzelf, hoe ik zit en hoe ik inwerk met dus mijn handen e.d.

Zie hier de oplossing: gewoon doen wat je instucteur zegt.

Wat denk je dat de toegevoegde waarde van een osteopaat is? Hij kan enkel de (mogelijke) gevolgen van jou verkeerde rijstijl wegnemen. Niet de oorzaak, dus dan ben je binnen de kortste keren weer terug bij af (en een hoop centjes kwijt).

Bovendien heeft jou paard kennelijk geen rugprobleem, gezien het feit jou paard in de lesen wel goed loopt. Ik denk dat je beter je geld in extra lessen kunt steken. Een osteopaat zal jou rijkunstig probleem niet op kunnen lossen.

Ik snap dat hij het niet kan oplossen
Dus jij denkt dat ik gewoon meer moet gaan trainen? Ik twijfel nogal dus vandaar de vraag hier ook. Dus gewoon extra lessen nemen. Ik rij nu 1 x per week privéles en 1 x per week groepsles. Dus misschien is dan nog een extra privéles een optie?

Of misschien zitles. Dat lijkt me eigelijk een wel een goed idee, gezien de oorzaak van het probleem. Ik heb trouwens ook zulke lessen gehad, maar ben daar toen mee gestopt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:47

Ik denk niet dat je meer moet trainen, maar op de juiste manier moet trainen. En als jij de juiste manier van rijden nog niet onder de knie hebt, dan lijken mij extra lessen een betere investering dan een osteopaat. Zitles is nooit verkeerd, een onafhankelijke zit is het allerbelangerijkste

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:04

jasmijn78 schreef:
Ik denk niet dat je meer moet trainen, maar op de juiste manier moet trainen. En als jij de juiste manier van rijden nog niet onder de knie hebt, dan lijken mij extra lessen een betere investering dan een osteopaat. Zitles is nooit verkeerd, een onafhankelijke zit is het allerbelangerijkste

Dat bedoelde ik ook eigelijk.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:05

Een gelpad.. kan al een stuk verlichtender zijn..

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:16

Whiz schreef:
Een gelpad.. kan al een stuk verlichtender zijn..

huh? een zadel moet naar mijn idee gewoon goed liggen zonder poes pas. en je verandert het rijden er niet mee helaas was het maar zo'n feest

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:19

Het zadel kan wel goed liggen... wil nog niet zeggen dat de rug niet moet wennen aan jou gewicht er op.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:23

Whiz schreef:
Het zadel kan wel goed liggen... wil nog niet zeggen dat de rug niet moet wennen aan jou gewicht er op.

alle paarden moeten wennen aan gewicht. een gelpad eronder leggen heeft niet zoveel nut het goed rijden met een rechtgericht paard, gaat zelf over de rug lopen waardoor de rug opbolt en sterker wordt.
dus gelpad heb je niet nodig bovendien als een zadel goed ligt wordt de druk van het ruitergewicht al goed verdeeld.

in combinatie met een goede onafhankelijke zit uiteraard

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:24

Whiz schreef:

Dit snap ik geloof ik niet helemaal..

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:24

mencis schreef:
Whiz schreef:

Dit snap ik geloof ik niet helemaal..

hihi..ikke ook al niet

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:29

klomp schreef:
Whiz schreef:

Daar zal ik dus aan moeten gaan werken.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:30

mencis schreef:
klomp schreef:

Daar zal ik dus aan moeten gaan werken.

jep

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:40

Hoi Mencis,
Handen kunnen zoveel fout laten lopen.
Door omstandigheden had ik de hele winter geen les. En ik kreeg allerhande problemen met mijn paarden. Vooral mijn grote kanjer was een regelrechte ramp geworden.
Maar net zoals jou, was er onder de longe niets te zien.
Heb inderdaad chiro/acu & tandartst laten kwamen. Had wel wat minder geluk met de tandarts.
Maar nu ik uiteindelijk weer les heb, spreekt het voor zichzelf dat ALLE problemen bij beide paarden voort komen uit het feit dat ik op de binnenteugel rij ipv op de buitenteugel.
Ik vermoedde dat wel, maar het is niet zo eenvoudig die gewoonte in 1-2-3 af te leren.
Op de volte blokkeerde ik gewoon de paarden door aanhoudend te knijpen met de binnenhand en te weinig los te laten. Resultaat paarden reageerden ook totaal niet meer op het binnenbeen.
Nu dus een stapje teruggenomen, en opnieuw op het been rijden, veel wijken voor de kuit ed. En ja, DURVEN die binnenhand los te laten. Het maakt echt een onwijs verschil.
Ik heb makkelijk praten hoor, tijdens de les valt het nogal mee, want dan rijdt de instructice ze eventjes voor me voor en zijn we dan korrekt vertrokken. Maar wanneer ik er alleen voor sta, loopt het oh zo vaak nog fout.
Ik weet ook niet vanwaar ik die gewoonte van binnenhand vandaan haal en ik vind het OH ZO moeilijk om dit af te leren.
Succes ermee.
Groetjes, Patsy.

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:47

PatsyDB schreef:
Hoi Mencis,
Handen kunnen zoveel fout laten lopen.
Door omstandigheden had ik de hele winter geen les. En ik kreeg allerhande problemen met mijn paarden. Vooral mijn grote kanjer was een regelrechte ramp geworden.
Maar net zoals jou, was er onder de longe niets te zien.
Heb inderdaad chiro/acu & tandartst laten kwamen. Had wel wat minder geluk met de tandarts.
Maar nu ik uiteindelijk weer les heb, spreekt het voor zichzelf dat ALLE problemen bij beide paarden voort komen uit het feit dat ik op de binnenteugel rij ipv op de buitenteugel.
Ik vermoedde dat wel, maar het is niet zo eenvoudig die gewoonte in 1-2-3 af te leren.
Op de volte blokkeerde ik gewoon de paarden door aanhoudend te knijpen met de binnenhand en te weinig los te laten. Resultaat paarden reageerden ook totaal niet meer op het binnenbeen.
Nu dus een stapje teruggenomen, en opnieuw op het been rijden, veel wijken voor de kuit ed. En ja, DURVEN die binnenhand los te laten. Het maakt echt een onwijs verschil.
Ik heb makkelijk praten hoor, tijdens de les valt het nogal mee, want dan rijdt de instructice ze eventjes voor me voor en zijn we dan korrekt vertrokken. Maar wanneer ik er alleen voor sta, loopt het oh zo vaak nog fout.
Ik weet ook niet vanwaar ik die gewoonte van binnenhand vandaan haal en ik vind het OH ZO moeilijk om dit af te leren.
Succes ermee.
Groetjes, Patsy.

Alles wat je net hebt getypt heb ik ook
De moeite als ik er weer alleen voor sta. En het niet durven loslaten van mijn binnenhand. Ik heb deze gewoonte vooral, omdat mijn paard nogal ''hard'' gaat en ik ben was/ben dat als ik mijn binnenhand loslaat ze er van door gaat, terwijl dit eigelijk de grootste onzin is.

Maar ik ga nu in ieder geval extra lessen nemen, zowel zitlessen als gewone lessen.