zwiepen met staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

zwiepen met staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:59

ik heb een bijna 13 jarige merrie welk best aardig kan lopen, het probleem is haar staart, ze zwiept met haar staart, thuis is dit nog tot daar aan toe maar op wedstrijd oogt je hele proef rommelig en gestressed. En met zwiepen bedoel ik niet het losjes heen en weer hangen....Vroeger was het zo erg dat het wel een propellor van een helikopter leek, we stegen nog net niet op.

Uitgesloten kan worden dat ze iets aan de rug of wat dan ook mankeert, ze staat (stond eigenlijk) onder behandeling van laarakkers maar is nu vorige week helemaal volledig goed verklaard (ook op alle organen en mbt tot de hormoonhuishouding is alles oke). Ze had hiervoor een wat scheef bekken en wat scheve werveltjes en scheef RSI gewricht. Ze is zowiezo een vrij pittige tante met een behoorlijk karakter, geen dag is hetzelfde. Ze is heet maar absoluut te vertrouwen, op stal enzo is ze een dooie dodo.

Mijn zadel is ook goed, is helemaal nagekeken en aangepast.

Het ligt ook niet aan mij, wie ik er ook opzet ze blijft het doen. De ene dag meer dan de ander, ligt aan haar bui. Ze loopt makkelijk van zichzelf, lekker naar voren en enthousiast, ze is licht in de mond en licht aan het been (vroeger té licht, nu gaat het beter, vroeger was het idee alleen al dat je been ging geven genoeg...)

Heeft iemand ook zo'n (raar) paard ?? Ik zou haar voor geen goud willen weg doen maar het is wel zo maf. Bij wijze van grap zeggen stalgenoten wel eens 'hang er lood in dan doet ze het misschien niet ',...maar je zou het op wedstrijd bijna echt gaan doen!

Zou ze het nu (omdat vroeger er wel eea scheef zat) uit gewoonte doen, omdat ze het al zo lang doet?

Ze doet het trouwens aan de longeerlijn en met losgooien niet. Weer wel als ze het aan de longe moeilijk vindt..

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:50

Ik ken het probeem heel goed Ik heb een gentleman merrie gereden die erg hoog in het bloed stond en gigantisch heet was, vooral met het doorzitten en die had ook een staart als een propeller

De merrie die ik nu heb, die doet het ook extreem... als je been geeft of een keer verruimt in galop.. Ik weet ook niet wat het is, denk typisch merrie gedrag. Ik blijf dit topic volgen!!

shaolanneke

Re: zwiepen met staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:46

joepie ik ben dus niet de enige !!

Inderdaad met doorzitten, gaat gelukkig wel steeds beter, maar als ze echt heet is....pvieuw ik steig nog net niet op. Als ze heet is loopt ze welsuper, koppie erop achterhand eronder en gaan maar die staart hè !
En ook als ik been geef, is het zwiep. Op wedstrijd rij ik daardoor maar zonder spoortje, ze is dan al heet en als ik dan ook nog een spoortje aanheb is een zuchtje wind genoeg om mijn been te voelen en te zwiepen!

ben benieuwd of er nog meer mensen zijn !

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:49

Ja er meldt zich hier nog iemand. medisch en zadels etc goed, maar toch een soort van pismerrie-gedrag die staart... Zwiep op been, stem etc, maar ook wel als ze moet werken aan de longe... Ik zie het als een soort protest.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:51

mijn merrie (jha weer een merrie) die doet het ook maar dat komt omdat ze moeite heeft met ruggebruik enzo.
elke keer als ik een overgang maak voorwaarts of terug maakt niet uit ze zwiept met haar staart omdat ze aan het werk moet (als ik dus niet mijn been erbij hou in een overgang doet ze het niet) want dan heeft ze er geen moeite mee.
mijn merrie staat super hoog in het bloed want, ze is een Engels volbloed. (vol met bloed dus haha)
het ligt denk ik ook aan je paard.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 01:12

Onze tuigermerrie, verdenk ik ook van pismerrie zijn. Ze zwaait constant met haar staart en pist daar ook nog bij. Het kan ook puur verzet zijn, zegt men. Daarbij is ze nog heet ook en wil eigenlijk alleen maar hard, hard. Voor de wagen is het ook knap lastig, want dan zwaait ze haar staart regelmatig over de leidsels heen en dat stuurt knap lastig. De kinderen hebben haar staart eens gevlochten bij een tussenstop tijdens een koetsenrit. ZE sloeg zichzelf toen letterlijk met haar staartzweep en raakte helemaal over de rooie, geen succes dus en er maar gauw weer uitgehaald. Ook bij dressuur wedstrijden is het een probleem, want het ziet er absoluut niet ontspannen uit. Op stal is het verder een schat.
Ze is overigens een gelderse merrie.

Mijn eng. volbloed daarentegen, is wel heet maar zwaait nooit met zijn staart, tenzij er een beestje zit natuurlijk. Maar dit is dan weer een ruin

daantjuhhh
Ruiter 🐴

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 01:14

ja ik ken ook een merrie die erg zwiept met de staart.
inderdaad z'n helikopter idee.
Met die is medisch alles ook wel in orde.
Ze doet het namelijk altijd..
9ze is nog niet zadelmak)
Ze doet het al als je naar haar wijst.
Als je haar poetst en dan vooral de benen of buik.. brrr...
een echte merrie.

Bienotje
🏆 Paardenfluisteraar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:15

Het zwiepen met de staart staat bekend als ´tegen de hulpen zijn´/ protest van een paard. Op een of andere manier heeft je paard denk ik moeite met het accepteren van de hulpen/ opdrachten die jij geeft. Voelt zich verveeld of is het er niet mee eens en dat uit zich waarschijnlijk zo..

Een teken van ongenoegen blijkt het dus veelal te zijn en ja, het zou kunnen dat je paard nav eerdere tegenzin omdat eea scheef zat. De link heeft gelegd tussen rijden is minder leuk en dus staart zwiepen.

Kan me voorstellen dat je er regelmatig ook wel reactie op krijgt op je protocollen.. Jammer is dat, maar volgens mij weinig aan te doen..

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:16

hebben jullie paarden dit dan altijd?
de mijne alleen als ze hengstig is namelijk....

shir_1711

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:21

ik meld me ook aan! mijn ruin (!) doet het namelijk ook. Maar die doet het met alles, poetsen, stappen, losgooien, longeren, rijden echt met alles. Zadel is net nieuw en helemaal goed. hij doet het ook steeds naar dezelfde kant. Met rijden heeft hij altijd zn oren naar voren. Bij die van mij is het volgens mij gewoon een gewoonte, maar zeer irritant.
het is trouwens een burggraaf X rex magna, dus misschien komt het bloed ook weer om de hoek kijken!!

Yucca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:53

Jep, mijn merrie heeft het ook...zwaaien zwiepen....vooral tegen het been...maar ze wil dan ook wel regelmatig tegen het been zijn.

Niets aan te doen vrees ik...ze is gewoon wat snel op haar teentjes geprapt! haha..tis een hinault x ahorn trouwens, uit de Loma stam.

Erg toevallig dat deze merrie best pittig kan zijn met springen, maar op stal er inderdaad ook bijstaat als een dooie dodo....hahaha!!!

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:55

Je zou het inderdaad kunnen zien als een soort protest, dat zich uit in het 'staartzwaaien'
Is denk ik weinig aan te veranderen

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:57

een paard van een kennis van mij had dit ook, de dierenarts zij dat het gewoon een tic was geworden van het paard, omdat het verder niks mankeerde aan de rug of wat dan ook

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:39

die van mij doet het meer omdat ze het moeilijk vind en jha als ze hengstig is ook maarja gelukkig is zij niet zo'n pismerrie mijn paardje valt gelukkig mee.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:29

jeetje zeg wat een hoop reacties !!!

De mijne is ook al onder behandeling geweest voor het zgn pismerrie gedrag, heb een tijdje spul van groene os gegeven en nu is ze in ieder geval regelmatig hengstig en niet meer 31 dagen per maand en dan pissen.

Tja ik denk dat het bij die van mij ook écht een tik is. Zeker als ze echt moet werken doet ze het, al hoewel er ook weer dagen zijn dat het meevalt. Ze is verder hartstikke fijn te rijden, heb niets te klagen.

In de mijne zit anglo arabier en trackehner, werkt denk ik ook wel mee aan haar iet wat hete gedrag onder het zadel

Ben ik ieder geval blij te horen dat ik dus niet de enige ben!

En hebben jullie merries dan ook zo'n hekel toevallig aan dekens? Die van mij gaat tapdansen als ze maar ziet dat ik met haar deken aan kom lopen.....ze doet net alsof ze half vermoord wordt. Het is zowiezo eigenlijk best een aansteller...

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:02

*meld zich*

Yep, mijn Ragne is ook een staartzwieper. Rug, zadel alles is goed, is alleen niet het meest vlugge paard en komt graag terug op het been. Ze is Lets gefokt met een zeker percentage Engels Volbloed, maar niet bepaald pittig te noemen .

JA ze heeft ook een hekel aan dekens en laat dat ook merken wanneer ze haar deken op krijgt of af mag...EN aansingelen is helemaal een drama.
Helaas heeft mijn merrie wat sporen overgehouden van slecht passend zadel en singel, waarschijnlijk uit d'r manegetijd, waardoor dit wel altijd zo zal blijven...het zit er nu in he, het is meer psychisch dan fysiek probleem (alhoewel je dat ook nooit zeker weet natuurlijk).

Toch krijg ik niet zo heel veel opmerkingen over de staart op mijn protocollen. Ik vind het wel erg storend zelf, als ik het terugzie op video.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:29

hé Ragne, wat grappig, die van mij is óók Lets gefokt !! Alleen de vader van de mijne is Febuss.

volgens mij zijn het dus over het algemeen zo even genomen allemaal merrie met dat staartje zwiepen!

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:30

ja en er is nog iemand die zich meld dat is soms echt heeeell irritant.... maar bij mij doet ze het ook bij het aansporen of middendrafje of je hoeft maar een keer te klikken met je mond en doet ze het al maarjah wat kun je er aan doen ???

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:31

ik blijf btw ff dit topic volgen... was ik ffies vergeten aan tegeven verder niet belnagrijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:36

Op het Westernforum hebben we toevallig ook een dergelijk topic. Ook in onze sport wordt het staartzwiepen als protest gezien, maar sommige paarden doen het nu eenmaal heel snel. Die van mij helaas ook. Lees maar in dit topic: viewtopic.php?f=4&t=571712

Tessie1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:38

Mijn vorige paard (merrie) deed het ook altijd, het was echt een gewoonte, niets aan te doen, maar ik vond het wel heel vervelend gezicht.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:41

Haaj,

Ik heb er zelf geen last van ( en mijn pony ook niet)

Maar ik heb ergens gelezen over een bepaald spul dat je dan op hun staart smeert en dan zouden ze er veel minder mee gaan zwiepen ( of helemaal niet meer doen). Ik kan het wel proberen te achterhalen als er interresse voor is

Ik hoor het wel

Iedereen sucses met zijn staartzwaaier

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:41

Bij sommigen paarden is het een vorm van verzet. Hierover kun je lang discussieren natuurlijk.

Het kan bij merries ook op een verstoorde hormoonhuishouding wijzen. O.A Eric larakker kn dit erg goed verhelpen.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:20

Ik kan het niet helpen, ik moet ook even reageren!
Wilfried (ruin) zwiept ook behoorlijk, maar dan van boven naar beneden!! Het klappert ook behoorlijk.
Doet hij alleen met rijden, met longeren nergens last van.
Rug alles nagekeken, niks aan de hand.
Afstamming: L.A.xNotaris. Zal het dan toch wat met de afkomst te maken hebben?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:11

[quote]Het kan bij merries ook op een verstoorde hormoonhuishouding wijzen. O.A Eric larakker kn dit erg goed verhelpen.

Mijn merrie is al helemaal doorgelicht door Laarakkers....hormoonhuishouding is inmiddels helemaal goed. Maar zodra mevrouw maar ietwat geïrriteerd is is het al zwiep zwiep zwiep. Ze is zowiezo héél snel op haar teentjes getrapt. Als ik haar een tikje geef als ze iets doet wat niet mag doet ze net alsof ze mishandeld wordt, 9 van de 10 keer gaat ze er nog bij gillen ook en dan heel beledigd kijken!! Het is echt géén gezicht. Echt een aanstellertje eerste klas!