zadelmak maken.......probleempje.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

zadelmak maken.......probleempje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 16:13

hoi
ik ben op het moment bezig een paard zadelmak te maken
het gaat om een inmiddels 4 jarige merrie die nog erg jong is in het hoofd, ook nog wat overbouwd dus ze zal zeker nog wat groeien.
als 3 jarige is ze zadelmak gemaakt maar dat is helemaal mis gegaan, ze wou niet voorwaarts en als ze voorwaarts ging was het alleen maar bokken(ben er niet bij geweest maar dit is mij verteld)
ik denk zelf dat het paard er gewoon nog lang niet aan toe was.
nu is ze inmiddels dus 4 jaar maar de eigenaar durft er zelf niet op en doe ik het dus maar, maar loop nu dus tegen wat probelemen aan..
het is een hele lieve en eerlijke merrie, het rijden gaat ook goed maar doe het nog heel rustig aan, wil haar het vertrouwen geven en steeds een stapje verder gaan, na een kwartier rijden begint ze te protesteren, legt ze haar oren in haar nek en wil ze gaan bokken, ik probeer haar dan af te leiden om alsnog goed te stoppen dus zonder bokpartijen enzo...
dinsdag ga ik er weer op en wil ik de galop mee pakken maar ik verwacht dus dat dit bokken word
wat denken jullie, is dit uitproberen of geeft ze haar grens aan...zo goed ken ik het paard namelijk niet en ik wil haar niet kapot rijden, maar ze zal toch op een gegeven moment een keer wat langer moet rijden.....
oja ik heb er nog maar 2 keer op gezeten....
ben benieuwd of jullie me kunnen helpen hiermee...

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:27

Als ze nog zo jong is en nog maar zo kort onder het zadel zou ik stoppen voordat ze het niet meer leuk vindt en begint te bokken. Als ze wat ouder wordt en regelmatig heeft gewerkt dan gaat het haast vanzelf dat je wat langer wat kunt doen. Gewoon af en toe uitproberen. Stop een paar keer voordat ze begint te staken zodat ze goede ervaring krijgt met rijden en dus het vertrouwen ook toeneemt! Als ze de lol van het rijden inziet dan kun je waarschijnlijk ook zonder problemen langer met haar werken.
Als ik het zo lees denk je echt mee met het paard en wil je het beste voor haar. Mijn compliment daarvoor, dat zie je vaak nog wel anders.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:38

Je geeft aan dat dit paard nog vrij jong is in d'r hoofd. Hoe is het gegaan na het zadelmak maken? Is ze daarna weer terug de wei op gegaan of gewoon doorgegaan? Want ik krijg een beetje het idee dat het paard een grens aangeeft. Misschien is ze er nog niet aan toe, heeft ze pijn (zadel/rug??), of begrijpt/bevat ze het allemaal nog niet.

Yvette90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:15

Denk ook wel dat het een kwestie is van conditie opbouwen.. Misschien heb je haar toch overbelast.. Fysio een idee?

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:18

Je kan beter stoppen op het moment dat het goed gaat dan op het moment dat zij begint te protesteren. Ten eerste omdat zij dan denkt dat als ze zo lelijk doet ze niet meer hoeft te werken en ten tweede omdat ze dan geen goede herinnering overhoud aan het werk.
Fysio lijkt me inderdaad ook wel verstandig, al is het maar voor de zekerheid.

Succes verder

Yvette90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:21

Iets goed afsluiten is veel beter! Dus idd gewoon stoppen als het goed gaat.. Al heb je dan vaak toch de neiging om door te gaan.. Maar omdat het een jong paard is is soms de power eruit en dan is hij /zij moe.. Dan gaatie staken.. Dan kun je beter eerder stoppen al heeft hij maar 5 rondjes lekker gelopen!
Die jonge beesten zitten ook vaak vast hoor dus ik zou je echt aanraden om een fysio erbij te halen

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:32

misschien is het ook een idee om als er bos in de buurt is met 2 andere paarden het bos in te gaan, lekker stappen en draven, misschien vind ze dat wel leuk!! Als je bang bent dat ze gek gaat doen of een loopje met je neemt zou je ook eerst met iemand ernaast kunnen gaan... iets anders doen dan in die bak, dat ze idd het als iets leuks gaat zien!

en de fysio er een keer bij vragen als dat mag van de eigenaar

Yvette90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:41

Als je naar buiten gaat.. Doen dan wel touwtje om haar nek Als ze dan gaat bokken, hoef je haar niet in haar mond te zitten en kun je jezelf makkelijk vast houden, ga dan ook staan in je beugels..

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:37

he bedankt voor de tips!!
het paard is niet van mij, dus ik kan er niet zomaar een fysio bijhalen, ze lijkt verder heel gezond, altijd vrolijk!
zadel heb ik ook naar gekeken en die lijkt goed te passen..
ik denk niet dat ik haar heb overbelast, want rij haar maximaal 15 minuten per keer, alleen stap en draf...en heb er nog maar 2 keer op gezeten.
het gaat me er meer om dat ik erachter wil komen of ze op een gegeven moment gewoon geen zin meer heeft en ik haar eigenlijk dan door moet pakken of dat ze echt haar grens aangeeft, ik wil haar niet kapot rijden maar om nu de komende maanden maar 10 minuten per keer te rijden lijkt me ook niet normaal....
buitenrit lijkt me ook een goed idee, dat ga ik zeker doen en zorg dan gewoon dat er een ander paard mee gaat die braaf is langs de weg..
verder ben ik niet bang voor een paar bokken maar sluit ik het rijden idd liever fijn af zodat ze het leuk blijft vinden..
dinsdag ga ik er weer op dan laat ik wel even weten hoe de galop erbij is gegaan.
iig heel erg bedankt alvast
oja, na het zadelmak maken is ze de wei weer op gegaan en dus niet meer bereden(gelukkig, was echt veel te snel voor die merrie)
daar kan ik trouwens best van balen, veel mensen denken van..o mijn paard is 3 jaar dus ik kan er op rijden.....een paard van 3 is te vergelijken met een kind van 9....en niet elk paard is even snel klaar voor het rijden..maargoed...

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:52

ik denk dat het wel het verstandigste is om gewoon te stoppen met het rijden zolang het goed gaat. en een goed einde hebt, zodat de pony het ook leuk zal blijven vinden. en een keer het bos meepakken met een paar anderen dr bij is idd ook wel een goed idee denk ik.. heb je zelf het zadel nagekeken, of heb je dat door de zadelmaker laten doen?.. zadelmaker kan het beter zien, maargoed. , ik kende dit probleem ook wel een beetje. maar gewoon doorzetten. heb ik ook gedaan, en nu gaat het super goed
die van mij bokte ook heel vaak vroeger toen ze een jaar of 3/4 was. maar dat is nu gelukkig allemaal over gegaan. ook dankzij andere zadels..

heel veel succes dr mee..

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:57

het zadel heb ik zelf even naar gekeken, en ja ik weet hoe belangerijk een goed passend zadel is, ben met het paard waar ik wedstrijden mee rijd, helemaal naar meppel gegaan naar van triest en die man heeft me al ontzettend veel geleerd over een goed passend zadel en het belang daarvan..
maargoed ik kan niet voor ieder paard wat ik rij een zadelmaker.fysio enz enz erbij halen, maargoed dat lijkt me ook wel logisch, ik doe mijn best voor zover mogelijk...
iig weer bedankt

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:20

zadelmaker kost toch niet, om gewoon ff na te kijken of het idd echt goed licht

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:47

het lijkt me als je er 2 keer op hebt gezeten, dat het voor een jong paard voldoende is een kwartiertje rijden, en zorg dat ze het leuk blijft vinden, stop op tijd!
en als ze nu toch bokkerig blijft, is een kraker mischien idee?
succes in ieder geval met het opleiden van dit paard!!!

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:04

shrOnatje, het lijkt mij niet mijn taak om bij ieder paard wat ik zadelmak maak of rij er een zadelmaker bij te halen, ik hoop dat je dat kan begrijpen, ik rij namelijk meerdere paarden maar kijk altijd wel of een zadel goed ligt en nergens drukt, dit lijkt me meer de taak van de eigenaar van het paard, begrijp me niet verkeerd hoor, het paard waar ik dagelijks op rij heeft een perfect passend zadel, dat vind ik erg belangerijk!

nico1982 je hebt gelijk hoor dat een kwartier meer dan genoeg is nu, en ik stop zeker op tijd, ben alleen benieuwd hoe ze de volgende keer reageerd met de galop erbij, het komt gewoon door alle verhalen die ik al over het paard heb gehoord dat ik denk van wat moet ik ermee en wanneer doe ik het goed...
iig weer bedankt!

broadway

Re: zadelmak maken.......probleempje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:24

overbouwd.....nog in de groei......bokken(is altijd een balansprobleem van de achterhand van niet goed(kunnen) gebruiken (onderzetten).......
Ik hoor vaak streng zijn , op zijn donder geven met de zweep dan gaat het over.....nou laat die kwaadheid en stoerdoenerij er bij mij maar uit ... ik zeg altijd probeer hem achter te activeren zodat hij voor kan ontspannen, dus wel aantikken, maar niet met de opzet om hem pijn te doen, maar alléén om een extra signaal naar de achterhand te sturen, dus om te helpen !!!
Beginnen met stevig doorstappen en rustige drafjes maar nog géén galop onder het zadel wel met longeren met bijzet (begrenzen op schouder hoogte!) als je lager afdwingt vraag je dus het onmogelijke , het moet tijd hebben om uit te groeien en om met een probleem om te gaan, doordat de voorhand altijd al overbelast wordt door het ovebouwd zijn!!!!!

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 11:42

dat is nuttige informatie, bedankt
ze bokt helemaal niet als ik gewoon een kwartier rij hoor, en slaan doe ik al helemaal niet, wel zorg ik ervoor dat er iemand in de bak loopt die haar voorwaarts houd op het moment dat ze gaat bokken!
bedankt voor de tips van het longeren!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:17

succes zometeen!
ik weet niet of je het nog leest voor de tijd, heb het topic net ff doorgelezen, ik denk dat de komende twee keer tien minuten rijden en dan stoppen al wel en goed effect kan hebben, in de zin van dat het paard dan tot zijn verbazing zal merken dat ze mag stoppen voordat het vervelend word (of voor ze op het idee komt van dwars te doen).
het hoeft geen maanden zo te duren toch.
ze krijgt er denk ik vertrouwen van in de ruiter/ het hele rijgebeuren.
maar aan de longe is ook een goed idee, die laatste post idd, ik leer hier mooi met je mee
ben benieuwd wat je gaat doen en hoe het gegaan is straks!!

xx mij.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:10

nou ben net klaar met rijden en het ging super, heb ook een stukje galop erbij gepakt en daarna beloond en gestopt, ben heel tevreden!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:11

oke dan!!
gaaf!!

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:18

mooi dat het goed ging, alleen overhaast het niet hoor
Liever een maand lang een kwartier dan 6 maanden bokken en gek doen.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:20

Wat fijn dat het goed ging. Het lijkt me wel moeilijk om te bepalen of je een keer doormoet pakken of juist even afstand nemen

Only_Tom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:14

Super dat het zo fijn ging, Meisje23
Ik denk toch dat je gelijk hebt, maar daar hebben we het al over gehad

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:34

het is ook wel moeilijk te bepalen wanneer je het goed doet, vandaag wou ze wel bokken en de oren weer in de nek maar toch erdoorheen gereden en dat ging goed, verder wel heel vrolijk en de oortjes naar voren....het is wel een beetje een verwend paard ben ik achter gekomen...ik zoek gewoon steeds de grens op en als dat goed gaat stop ik weer...
ik zorg dat het leuk voor haar blijft!
de galop vind ze erg moeilijk, gaat heel hard dus na 1 rondje vind ik het dan ook genoeg en de volgende keer gewoon weer ietsje langer!!

melaniepk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:38

2 x erop en dan al gallop ? zou het niet doen!!! ik heb net mijn haf ingereden en we gingen echt geen galopje proberen na 2 x rijden hoor....zorg eerst eens dat ze gewoon draaft zonder te staken en te bokken..verder kun je haar longeren om conditie op tre bouwen...leer haar de comandos van stap, draf en gallop eerst eens goed aan en ga dan na een keer of 6 rijden eens aan de gallop denken....stapje voor stapje...als je leert lopen ga je ook niet na 2 keer te hebben gestapt meteen over in een flinke pas ???

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:45

volgens mij pak je het prima aan. Ik heb een merrie met ongeveer hetzelfde verhaal. Als je het paard beter leert kennen leer je ook wanneer ze echt een grens aangeven of dat je er even doorheen moet. Galop vond mijne ook moeilijk, ze liet zich as het ware vallen door de bocht en ging daardoor steeds harder. Gaat nu stukken beter door te oefenen aan de longe en soms alleen een lang recht stuk galoperen onder het zadel. Toch vind ik na twee keer erop al galoperen best snel.