Pony is hártstikke gek op het gras!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TouchAndGo

Pony is hártstikke gek op het gras!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 10:54

Gister eerste buitenwedstrijd gehad..
Ging helemaal fout!
Ik zou inrijden, en mijn vader ging even het startgeld betalen dus ik was alleen. Dus ik denk doe ik der op een volte dan houd ik der klein.
Maarja ze vloog der in volle gang vandoor+dikke bokken. Oké dat had ik overleeft. Maar ik was wel geschrokken dus ik vroeg aan iemand of die haar even beet wou houden totdat mijn vader terug was. Goed, mijn vader was terug dus we gingen naar het andere inrij terrein. Eerst was die wel rustig dus k ging gewoon lekker rijden en naar beneden vragen.
En zomaar ineens brrrroem weg was ze. Helemaal tegen mijn teugel. Ik wou rechts zij ging links. Toen ramde ik dus ook nog bijna een paar pony's. Toen was ik écht bang! Het was echt dood eng. Toen ik eindelijk de moed weer had om door te rijden ging ze der weer vandoor, ik zat op der nek. Toen was het genoeg, toen heb ik me maar afgemeld.
Maar nu is mijn vraag: Hoe laat ik mijn pony wennen aan gras?!
En hebben jullie ook ervaringen met zoiets?
Alvast Bedankt!

Btw: Mijn pony kon niet fris zijn, omdat ze de avond daarvoor nog les had gereden.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:15

Ik geef je als tip, een heel standaart tip. Ga eerst een paar keer in een weiland rijden. Dan wennen ze er aan dat ze met een ruiter gewoon op een gras bodem moeten lopen. En als dat goed gaat, vraag je er een andere pony bij. Zo breid je het uit. Het kan ook zijnd at je pony gek werdt van zoveel paarden bij elkaar?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:16

Loopt je paardje wel eens op de wei of heeft ti wel eens op de wei gelopen? Het is natuurlijk neit zo apart dat ti zo reageerd als die zich normaal altijd mag uitleven op gras en zich nu opeens netjes moet gedragen! Hij moet het verschil leren tussen werken op gras, wannneer jij er dus op zit, en spelen op gras. De enigste manier om je paardje hieraan te laten wennen is door het veel te oefenen. Ga regelmatig in of uitstappen op een grasveltje in de beurd, ga daarna er een keertje een stukje draven of begin met longeren op het gras. Zo leert ti dat het niet altijd spelen is en zal die op de volgende wedstrijd misschien braver zijn..

Wat misschien ook een oorzaak kan zijn is dat jji bang ben geworden. Op het moment dat je paardje ewgschiet moet je niet bang zijn maar juist de leiding terug nemen, en dan lukt je alleen als je vol zelfvertrouwen bent! Werkt hieraan samen met je instructrice.. Misschien moet ze volgende wedstrijd een keertje mee of moet je een keertje les nemen op gras zodat ze je ermee kan helpen op het momend dat het fout gaat.

Succes

TouchAndGo

Re: Pony is hártstikke gek op het gras!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:36

Oké,
Vorig jaar reed ik ook al wedstrijden op het gras.. toen was ze de eerst keer ook wel gek maar daarna niet meer. Dat was heel snel over.
En k kan niet in een weiland rijden. Want dan verniel ik het land.
Als het een langere tijd droog is geweest kan het misschien wel.
Ze gaat er eigelijk heel vaak vandoor ook in de bak. Meestal probeer ik dan maar te galloperen en mijn been der aan te houden. Maar heb k dan de leiding over mijn pony?
In zo'n groot weiland is het heel anders als die der vandoor gaat.
Wát kan ik dan doen als die der vandoor gaat op gras? Want als k dan ga galloperen gaat ie heel hard, en ik heb geen ijzers dus k kan der niet op een kleine volte zetten ofzo.
Ik heb der ook al over nagedacht om misschien eens op een trap veldje ofzo te gaan rijden? Maar moet ik dan gelijk rijden? of longeren?

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:48

ik vermoed dat je paard niet bang is voor gras.....hij kent het al zijn hele leven!

als je paard dit doet:
Citaat:
'Ze gaat er eigelijk heel vaak vandoor ook in de bak'
je beter nog geen wedstrijden kunt gaan rijden.
Je hebt je paard niet onder controle, bent zelf bang En vormt een gevaar voor andere!

Zodra jij je pony beter onder controle hebt, kun je ook met haar angst voor wat dan ook omgaan.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:30

Chely schreef:
ik vermoed dat je paard niet bang is voor gras.....hij kent het al zijn hele leven!

als je paard dit doet:
Citaat:
'Ze gaat er eigelijk heel vaak vandoor ook in de bak'

je beter nog geen wedstrijden kunt gaan rijden.
Je hebt je paard niet onder controle, bent zelf bang En vormt een gevaar voor andere!

Zodra jij je pony beter onder controle hebt, kun je ook met haar angst voor wat dan ook omgaan.

Uuh? dit slaat nergens op.
Paard bang voor gras?
Ze is helemaal niet bang voor >;) gras?!
Als je commentaar geeft lees dan ook even waar het over gaat,,
Ik vraag om tips om mijn pony aan gras te laten wennen?! Niet of ik beter wél of niet wedstrijden kan rijden!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:34

@Iriskee, en TOCH was DAT de beste reactie die je hebt gehad in dit topic....

Het gras is je probleem niet, het is je stuurmanskunst...

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:37

Hoe weet je dat nou!?
Uit een verhaaltje over gras?
Kun jij lezen dat mijn 'stuurmanskunst' niet goed is..
doe normaal zeg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:40

* Vorig jaar deed ze het ook aan het begin van het buitenseizoen
* in de bak vliegt hij er ook regelmatig vandoor...

Je schrijft het ZELF!

Voel je niet zo aangevallen als je niet het gewenste antwoord krijgt! Of heb je liever dat we je nu gaan troosten en het gras de schuld geven omdat het zo groen is? Als het blauw was geweest had je hetzelfde probleem gehad hoor!

Joh het is het begin van het buitenseizoen en dan zijn ze ALLEMAAL fris en jolig. En als je dan een paardje hebt dat je ook in de bak al regelmatig de gek aansteekt, tja, dan is je probleem aan het begin van het buitenseizoen gewoon nog ietsje groter dan van een ander. Oftewel: controle, oftewel: stuurmanskunst.

Sorry, leuker kan ik het niet maken....

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:41

Dus jij zegt dat ik niet kan sturen.. en Amber der daarom van door vliegt?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:42

Nee dat schrijf je zelf in de rest van je posts al. Dat is geen enkele schande, niets om je voor te generen en niets voor een ander om je mee te plagen. Gewoon iets om aan te werken.

Laat je niet zo opnaaien, maar DOE er wat mee!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:43

Iriskee schreef:
. Meestal probeer ik dan maar te galloperen en mijn been der aan te houden. Maar heb k dan de leiding over mijn pony?
In zo'n groot weiland is het heel anders als die der vandoor gaat.
Wát kan ik dan doen als die der vandoor gaat op gras? Want als k dan ga galloperen gaat ie heel hard, en ik heb geen ijzers dus k kan der niet op een kleine volte zetten ofzo.

nee dan heb je nog steeds niet de leiding.. het is de kuns tom te voorkomen dat tie wegschiet, dit is iets wat je in de loop der jaren leerd.

De vorige posters hebben he tniet zo netjes uitgedrukt maar misschien is het idd beter om nog even door te oefenen voordat je weer terug op wedstrijd gaat. Dat je iets beter de baas bent over je pony en dergelijke situaties kan voorkomen. Maar ik ken jou en je pony niet.. het kan ook de beste ruiters overkomen toch!?

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:43

Iriskee schreef:
Uuh? dit slaat nergens op.
Paard bang voor gras?
Ze is helemaal niet bang voor >;) gras?!
Als je commentaar geeft lees dan ook even waar het over gaat,,
Ik vraag om tips om mijn pony aan gras te laten wennen?! Niet of ik beter wél of niet wedstrijden kan rijden!!

Ze zegt niet dat het paard bang is voor gras, ze zegt precies het tegen over gestelde..

Als ik jou was zou ik voordat ik weer een wedstrijd ging rijden, flink oefenen in een weiland (mss kun je een stukje afzetten ofzo, zodat je niet het hele weiland kapot maakt). En gewoon dooroefenen tot het wel goed gaat, en dán pas weer wedstrijden gaan rijden

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:46

Laat ook maar zitten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:51

Volgens mij typeert jou dit als mens. Je krijgt hier niet het gewenste antwoord, dus zeg je "Laat ook maar zitten". Je gaat op concours met een frisse pony die thuis al regelmatig niet onder controle is, dus hij gaat aan de kletter, en je zet 'm terug op de kar...

NIET gemeen bedoeld: maar is dit het paardje waar je gelukkig mee bent? Ben je niet gebaat bij OF een rustiger paardje, OF eerst meer training voor je op wedstrijd gaat?

(Tip voor ALS het nog een keer gebeurt op wedstrijd: neem je longeerlijn mee en longeer 'm eerst even een kwartiertje als je op het terrein aankomt. OF desnoods even aan de lijn rijden, zodat je zelf ook wat zekerder bent van je zaak.)

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:12

verkeerd gelezen, dacht dat ze gek deed vanwege 'angst' voor het gras.

Als jij denkt dat je goed genoeg kunt rijden, nou rij lekker....maar breng andere niet in gevaar !!!

Citaat:
Toen ramde ik dus ook nog bijna een paar pony's.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:16

Oh oké kan gebeuren
Ja maar ze was ineens helemaal tegen me linkerhand in. en toen stond der net een pony. maar bijna is niet helemaal nou

_mrie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:32

ik denk ook dat het zaak is om te gaan oefenen, oefenen, oefenen met je pony. Zo is het gewoon gevaarlijk omdat je haar niet in de hand hebt.. Ook al is ze fris en jolig en/of bang, weet ik het, moet ze nog steeds naar jou luisteren. Het kan gebeuren dat je pony er een keer vandoor gaat, maar je zegt zelf al dat het vaker gebeurt..

Want zoals ook al gezegd; je vormt zo niet alleen een gevaar voor jezelf en je pony, maar ook voor anderen...

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:39

Ja, in de bak doet ze het meestal omdat ze fris is.
Maar ze kon op die wedstrijd niet fris zijn, want ik had die avond daarvoor nog clubles gehad. Dus ik had der bijv. wel kunnen longeren (we hadden longeerlijn mee ) maar dan had ze toch door blijven gaan met der vandoor vliegen, omdat ze het gewoon leuk vind op gras. Maar ik denk dat het gewoon alle omstandigheden waren: harde wind,regen,soppig gras,veel drukke pony's en ik was een beetje laat dus het was allemaal wat haastig

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:45

jou paard is allang gewend aan gras.. of ben ik nou gek? van de zomer reed jij allemaal lessen in de springweide.. springclinics reed jij op het gras. evelyn heeft zelfs nog een keer op het gras gereden toen deed ie ook niks. dus hij maakt er gewoon een potje van. en hij probeert je uit. je moet hem vooral niet zijn zin geven en heel dominant aanpakken. maar als je paard fris is, betekend het toch niet dat ie ervandoor mag gaan of lees ik het nou verkeerd? als jij aan het rijden bent moet hij luisteren en als jij eraf bent mag die tekeer gaan eerder niet.

Evelyn91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:29

Ik denk niet dat het door het gras komt, maar juist doordat jij je eerste buitenwedstrijd weer rijdt zal je wel wat gespannen zijn, ook amber is dan gespannen en het is weer allemaal anders, en het waaide ook nog hard en regende het was gewoon niet het beste weer om die wedstrijd te rijden. Maarjah dan ga je er tog heeen dus zou je em ook moeten rijden.. maar hij is nog wel eens wat gek.. ook thuis en in de bak, maar buiten doet ie het eigenlijk nooit meer! alleen in de bak nog wel eens.. maar dan stelt ie zich eigenlijk gewoon aan en doet ie maar wat all1 om jou de gek aan te steken dus gwoon om nix en dat wist je zelf ook En wat je dan moet doen is gewoon door rijden, doorzetten! En als hij er vandoor vliegt, en je hebt em weer bij je (door achterover te zitten en zwaar in het zadel en met de teugels hem weer rustig te rijden) en dan gewoon weer doorgaan waaar je mee bezig was en vaak voel je ook wel aankomen wanneer hij het doet, ga dan gewoon een volte rijden en het is misschien ook handig om proppen!:O dan kan hij niet uit glijden en kan je em gewoon om sturen wanneer jij wil.. end dan zal je em beter onder controle houden. Je moet goed consequent blijven dus als jij wil dat ie gaat stappen dat ie dan ook gaat stappen en niet nog ff door blijft draven. dus overgangen oefenen, en je moet als je er op zit zoiets hebben van : ik rijdt jou dus ik ben de baas en je doet wat ik zeg en niet wat je zelf wilt! En bedenk dat op zo'n moment ook .. ik snap dat je dan bang bent, zou ik ook zijn maar je moet proberen door te zetten en blijven rijden want nu krijgt hij z'n zin en kan hij het weer uit gaan proberen dus blijf consequent!!!

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:33

Ik dnek ook niet dat het door het gras komt. Ze heeft wss nog niet vaak buitengelopen, of wedstrijd, dat ze een beetje gespannen is. Als ze zo doet, wees dan erg consequent en streng, want dit mag ze niet.

Succes

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:34

En ze kan wel stoppen met wedstrijden, maar hij doet het lang niet altijd! dus ze kan nu beter door gaan en hard oefenen en consequent blijven.. de ts vraag om tips hoe ze hem rustig moet rijden wanneer hij er vandoor vliegt enz. maar door dat zij die wedstrijden blijft rijden krijgt zij en haar pony alleen maar meer ervaring en dan zul je wel moeten blijven oefenen, maar dit is nu 1x en het is nog 1x vaker gebeurt.. en ze heeft al veel meer wedstrijden gereden dus dan hoef je niet te stoppen met wedstrijden

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:37

Heb je het tegen mij? Dan heb je het verkeerd opgevat want ik bedoel dat ze juist niet moet stoppen..

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:46

je kan toch een pauze inlassen? ze zal harder meoten werken om verder te willen komen. zelfde geld voor mij hoor dus niet aanvallend bedoeld. maar ze moet zich over haar angsten zetten en doorrijden