Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:53

Welke oefeningen vinden jullie goed om zowel paard als ruiter netjes recht te richten ?

Oefeningen waarbij het paard leert om netjes recht door het lijf , voor en achterbenen in hetzelfde spoor te lopen , en de ruiter leert om netjes recht in evenwicht boven het paard te zitten ?

Zijn er ook bepaalde oefeningen die je een combinatie kunt laten rijden , waaruit dan blijkt dat ruiter of paard "scheef" zijn ?

Ik vind dit best wel interessant

Equidea

Re: Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:55

Ik ga dit dus even volgen, wil ik ook wel weten namelijk

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:57

Ik denk dat je gewoon moet oefenen op diogonalen en de A-Clijn. Dan kan je paard namelijk niet aan de bakrand 'kleven' en moet je hem wel goed op je been en teugels lopen anders merk je zelf wel of die scheef gaat.
Veel oefenen dus!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:59

pmarena schreef:
Welke oefeningen vinden jullie goed om zowel paard als ruiter netjes recht te richten ?

Oefeningen waarbij het paard leert om netjes recht door het lijf , voor en achterbenen in hetzelfde spoor te lopen , en de ruiter leert om netjes recht in evenwicht boven het paard te zitten ?

Zijn er ook bepaalde oefeningen die je een combinatie kunt laten rijden , waaruit dan blijkt dat ruiter of paard "scheef" zijn ?

Wat jij zegt klopt niet helemaal..
het achterbeen moet in het zelfde spoor lopen, binnenachterbeen onder de massa. En goeie oefeningen zijn contrastelling, echt géén binnenstelling rijden als je paard scheef is.
www.hoefkatrol.com informatie over rechtrichten

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:24

missblue schreef:
het achterbeen moet in het zelfde spoor lopen, binnenachterbeen onder de massa. En goeie oefeningen zijn contrastelling, echt géén binnenstelling rijden als je paard scheef is.

Hee, dat is nieuw voor me... Ik wist niet dat een paard altijd een binnenachterbeen onder de massa moest zetten?....Ik heb wel altijd geleerd dat dit in hoeken en op voltes moet gebeuren, maar is dit ook op rechte lijnen? Ik ga maar eens even de site bekijken.
Ik heb altijd geleerd op binnenhoefslagen te rijden en om zonder beugels te rijden als ik paard of mezelf wil testen. Verder heb ik een probleem dat ik mijn linkerschouder vast zet en ik heb mezelf hierin getraind het los te maken door er constant aan te denken! Maar ja, ik geloof dan ook niet in ruiters die volledig recht zijn, zonder een foutje hier en daar. Ik geloof meer in het erg hard werken om het zo min mogelijk van invloed te laten zijn op je paard. Heel veel succes!

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:34

Wat ik van mijn instructrice op les vaak moet doen als mijn paard warm is en soepeler is geworden: gewoon 5 tot 10 minuten op de binnenhoeflag rijden, en dan proberen het paard recht te leren lopen, het paard wil graag naar de bakrand, en dan is het jouw taak om het paard recht tehouden op de tweede hoefslag!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:39

Je kunt het teneerste heel goed testen. Vraag evt iemand die een filmpje maakt in een rechte lijn van je.
Neem een willekeurige lijn weg van de bakrand en ga rechtdoor naar de overkant. Probeer om de 2 passen (stap,draf,galop,..) van stelling te veranderen. Je zult heel waarschijnlijk voelen dat ie niet alleen z'n stelling verandert maar ook heel z'n lichaam.
(ik heb hier ergens een filmpje van een bokker die op vakantie is, maar ik zal hem wsl niet mogen geven, het is té erg )

En van een rechtgericht paard moet idd het binnenachterbeen het dragende been zijn. De sporen moeten wel in 2 evenwijdige lijnen verlopen, maar dit is een beetje ingewikkeld om uit te leggen, 'k zou het moeten tonen..

Goede oefening:
Contrastelling!!!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:43

Het is een beetje dubbel en ook weer afhankelijk van elkaar.
Is een paard om welke reden dan ook heel scheef, kan een ruiter hier niet goed recht op zitten.
Is een ruiter heel scheef, dan beinvloed dat het paard weer.

Dus afhankelijk van bij wie het probleem ligt ga je aan het werk.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:36

Maar men moet er vanuit gaan dat elk paard scheef is!
Een paard kan namelijk niet recht geboren zijn. Simpelweg omdat de baarmoeder niet zoveel plaats heeft .
Oftewel ligt het rechtsgebogen erin, oftewel linksgebogen.
Net als bij mensen komt linksgebogen minder voor dan rechtsgebogen (8 op de 10) .
Dus het paard is sowieso scheef, en die kan de ruiter beïnvloeden,die dan weer het paard kan beïnvloeden, met gevolg dat een paard kan beginnen manken enz enz..

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:05

Aha..dus..nou..dan...heb ik misschien echt een hele domme vraag, maar zie dat dan maar als dit nooit goed uitgelegd hebbende: Als een paard ten alle tijden een dragend binnenachterbeen moet hebben, wil dat dus zeggen dat je altijd, ook als je een rechte lijn rijdt, een lichte stelling naar binnen moet hebben? anders snap ik niet waarom een paard zijn binnenachterbeen zou gaan gebruiken als onder zijn lijf dragende...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 06:13

Er wordt hier niets van stelling gesproken.
Een recht paard kan dat, maar aangezien het merendeel van de paarden over de wereld allesbehalve recht is, is dat niet zo makkelijk uit te leggen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:10

missblue schreef:

het achterbeen moet in het zelfde spoor lopen, binnenachterbeen onder de massa. En goeie oefeningen zijn contrastelling, echt
géén binnenstelling

rijden als je paard scheef is.
www.hoefkatrol.com informatie over rechtrichten

Hee, dit wist ik niet! Geen binnenstelling bij een scheef paard..
Mijn paardje is ook scheef en loopt vooral rechtsom graag met de kont naar binnen (en over de buitenschouder weg). Nu zei mijn instructrice laatst: neem dan maar binnenstelling of zet m in schoudervoor.
Naar mijn gevoel (en meer dan bij contrastelling) liep meneer toen toch n stuk fijner... Waarom is binnenstelling niet goed dan?

carlijn83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:53

yulan schreef:
Maar men moet er vanuit gaan dat elk paard scheef is!
Een paard kan namelijk niet recht geboren zijn. ..

Dat klopt inderdaad, maar die natuurlijke scheefheid is vaak minder erg dan bijvoorbeeld scheef door lichamelijke/mechanische storing.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:07

Naomi21: Door binnenstelling verstoor je heel het evenwicht van het paard. Je laat hem als het ware op de schouder vallen. Door contrastelling herstel je het onevenwicht en leer je je paard op z'n eigen benen lopen.
carlijn83: idd

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:11

ik houd dit topic ff bij

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:13

Ik ga mee met Yulan en missblue, we rijden op dezelfde manier. Mijn verzorgpaardje Daks is zlf linksgebogen en moet nu dsu rechtgericht worden afentoe contrastelling laten aannemen en misschien op de moeilijke kant eerst in contrastelling laten lopen (naar de makkelijke kant) en dan omstellen. Dit hebben wij ook gedaan en nu loopt hij meestal nog beter rechtsom als linksom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:18

Idd Tes, dat zeg je helemaal goed!

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:34

Ik zit met hetzelfde probleem! Dus ik ga het topic even volgen.
Nu ben ik zelf ook zo scheef als de hel dus het lukt me gewoon niet om haar recht te krijgen. Voor mijn gevoel loopt ze recht als ze scheef loopt, loopt ze recht is het voor mijn gevoel scheef. Als ik het zie bij anderen kan ik het heel goed zien, maar als ik er zelf op zit voél het gewoon niet (of ja, verkeerd).
Ik rijd nu voltes en binnenhoefslagen met buitenstelling, binnenteugel loslaten, veel buitenbeen en binnenbeen stil. Het lukt nog niet zo goed maar we komen er wel... denk ik.

_Emm_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:51

ik ga het hier ook maar volgen!
ik heb zelf dat probleem ook..
maar ik ben zelf ook scheef volgens mij (of het komt door hem dat kan ook..)
ik hang zelf meer op mijn rechterbeugel dan op links, en winston loopt niet makkelijk in de rechterstelling en de rechtergalop vind hij al helemaal moeilijk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:20

pmarena schreef:

Over de oefeningen voor paarden is al het een en ander gezegd.

Een goede oefening voor de ruiter is een zitbal aanschaffen en het gewicht gelijkmatig over beide zitbeenknobbels verdelen. Met een bal voel je goed of je recht zit en je gewicht gelijkmatig verdeelt.

Verder kun je jezelf trainen om altijd rechtop te zitten: op de fiets, op een stoel, op je paard, overal. Word jezelf bewust van eventueel inknikken tijdens het zitten.

Ik heb vooral in de auto dat ik inknik omdat ik met mijn gaspedaalbeen meer naar voren zit. De neiging tot licht inknikken heb ik ook op het paard, al is het minimaal. Het verstoord toch het evenwicht.

pmarena schreef:

Vooral in wendingen kun je zien dat een ruiter inknikt. Meestal naar een kant.

In stilstand kun je achter de combinatie gaan staan en kijken of het ruitergewicht goed verdeeld is. Soms is het ene been langer, soms lijkt het ene been alleen langer omdat de ruiter scheef zit.

Kijk of de knieën op dezelfde hoogte en evenver naar voren liggen. Als de ruiter erg scheef is ligt soms het ene been verder naar voren of naar achteren ten opzichte van het zadel. Maar al is het maar een halve cm verschil: het paard merkt het wel degelijk.

Soms ligt het zadel al scheef door het opstijgen: de meeste ruiters pakken nl hun zadel aan de achterkant vast bij het opstijgen waardoor het direct al scheef ligt. Dit is ook onprettig voor het paard omdat er dan veel druk op de doornuitsteeksels van de rug kan komen.

Verder zijn er ontzettend veel zadels scheef. Niet alleen boomzadels, hoor. Ik ken iemand met een Torsion die scheef is: de naden zijn niet recht, dus het zadel trekt scheef. De ene beugelriem hangt voorin het 'haakje' en de ander achterin. De ruiter is zelf ook scheef en het heft elkaar helaas niet op. Met behulp van een touwtje hebben we gezorgd dat de beugels nu evenver naar achter hangen en dat scheelt al een heel stuk in de zit van de ruiter.

Een boomzadel kun je met de voorkant op de grond leggen (voorzichtig!) en door de kamer heen kijken. Soms is de kamer scheef of zijn de kussens niet van gelijke breedte of dikte. Verder kun je het zadel met de voorzijde tegen een muur plaatsen om te controleren of de zweetbladen evenver vooruit steken. Niet alleen gebruikte zadels zijn erg scheef, door een scheve ruiter en een scheef paard, maar ook nieuwe zadels zijn niet altijd goed (vooral handgemaakt (op het oog dus) kan onzuiverheden opleveren).

Oefeningen zijn recht blijven zitten (op twee zitbeenknobbels) in de wendingen en draaien in je middel. In Centered Riding (CR) wordt het aangeduidt als 'met je navel sturen'. CR heeft trouwens erg ontzettend veel goede oefeningen voor het rechtrichte van de ruiter!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:05

Over 2 weken (nl op 16 april) is er in Oostzaan n clinic v A d Bodt. Daarbij zal alles gaan om en over het rechtrichten. Er zullen die dag 10 paarden rijden en daarbij zal er veel informatie komen over het rijden. Als er mensen zijn die deze dag graag willem meemaken (kosten voor het kijken naar de lessen is 10 euro p.p.) kunnen die me n pb sturen voor meer info. De locatie waar de clinic gehouden wordt is www.taamsstables.nl.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:38

Wat ik moet doen van mijn lesgeefster:

Zoveel contrastelling vragen dat ik recht zit. Dus gewicht over mijn zitknobbels netjes verdeed, evenveel ruk in de eugels en geen spanning in mijn rug. Dit doe ik nu een poosje en ik mag steeds minder contrastelling vragen. MAW hij wordt al rechter.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:17

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:21

ShirleyA schreef:
Over 2 weken (nl op 16 april) is er in Oostzaan n clinic v A d Bodt. Daarbij zal alles gaan om en over het rechtrichten. Er zullen die dag 10 paarden rijden en daarbij zal er veel informatie komen over het rijden. Als er mensen zijn die deze dag graag willem meemaken (kosten voor het kijken naar de lessen is 10 euro p.p.) kunnen die me n pb sturen voor meer info. De locatie waar de clinic gehouden wordt is www.taamsstables.nl.

Wanneer deze link volgt dan krijg je een bericht dat je niet gemachtigd bent de site te bekijken!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:39

Ja, Schangah, dat heb ik nu ook .

Directory Listing Denied
This Virtual Directory does not allow contents to be listed.