Paard gallopeerd met achterhand naar binnen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Paard gallopeerd met achterhand naar binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:47

Het paard dat ik rij, galopeerd, alleen als ik rechtsom ga, met haar achterhand naar binnen.
Ik zelf merk er niet zo veel van als ik rij want zo galopeerd ze altijd dus voor mij is het een "vertrouwt" gevoel.
Maar van het weekend werd ik weer op gewezen.
Ik zelf kan het niet zien want we hebben geen spiegels oid.
Maar het feit is dus dat ze met haar achterhand ontzettend naar binnen komt.
We hebben overigens net een winterstop achter de rug en over anderhalve week begin ik weer met lessen!
Ik leg mijn binnen been aan om haar meer recht te laten galoperen, maar daardoor gaat ze alleen maar harder...
Het dus ook alleen in de galop en dan ook nog eens alleen rechtsom.
Weet er iemand nog wat oefeningen oid die ik kan doen in deze anderhalve week?

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:48

probeer haar in de galop altijd iets schoudervoor te zetten, succes ermee!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:52

Je moet je paard eerst rechtrichten.Daar heb je iemand bij nodig die aan de kant staat,zoek dus iemand die er verstand van heeft en je erbij kan helpen.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:54

Idd is het probleem rechtrichten. Weinig paarden zijn van nature recht..

Rechtrichten is opzich een hele klus dus ga niet zomaar alleen prutsen. De tip van Nadia is een goede, maar ik zou dit wel met begeleiding gaan doen !!

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:05

Om je paard recht te richten, moet je de voorhand voor de achterhand plaatsen. Breng je beide handen dus iets naar binnen ipv de achterhand met je binnenbeen weg te drukken.

Recht richten is een hele klus, met les kom je vast weer verder.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:09

Sorry madelen maar als het zo gemakkelijk zou gaan als jij zegt dan kon elke boerenl.......het.Er komt echt veel meer bij kijken,daarom zoek hulp want rechtrichten kan je niet zomaar even uiteggen via bokt.Het is n.l een van de moeilijkste dingen van de dressuur.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 18:10

Okeej dan doe er deze anderhalve week niks mee en wacht ik tot ik weer les krijg.
Iig bedankt!
Iemand trouwens enig idee hoe het komt dat ze dat alleen rechtsom heeft en niet linksom?

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:16

aerdenhout1 schreef:
Sorry madelen maar als het zo gemakkelijk zou gaan als jij zegt dan kon elke boerenl.......het.Er komt echt veel meer bij kijken,daarom zoek hulp want rechtrichten kan je niet zomaar even uiteggen via bokt.Het is n.l een van de moeilijkste dingen van de dressuur.

Maar dat spreek ik ook niet tegen hoor! Ik bedoelde meer te zeggen dat het niet zo veel (of helemaal geen?) nut heeft om meer binnenbeen te geven, omdat je de voorhand voor de achterhand moet plaatsen. Hoe je het wel moet doen, kan ik ook niet uitleggen hoor. Dat was in ieder geval niet wat ik probeerde te bereiken...

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:48

Zoals veel mensen al zeggen, is je paard dus niet recht. Dat het alleen rechtsom is kan goed, dan vind ze de linkerhand waarschijnlijk makkelijker. Je moet iig goed les nemen, want dit is niet zomaar een probleempje die je zelf op kan lossen. Maar een tip die ik je mee kan geven is dat je altijd (in je training iig) als ze dat doet licht schoudervoor moet rijden, en ook altijd het gevoel schoudervoor hebben, want als je er aan denkt ga je vaak ook al iets anders zitten waardoor ze iets schoudervoor gaat

succes

justahorse

Re: Paard gallopeerd met achterhand naar binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 01:45

goed met je binnenbeen druk geven als ze dat doet

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:15

aerdenhout1 schreef:

Paardrijden is nou eenmaal niet makkelijk, dat spreekt vanzelf (en hoeft m.i. ook niet overal bij gezet te worden)... En iedereen heeft les nodig, je kunt nou eenmaal niet alles in je eentje oplossen.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:22

DunDijk schreef:
Okeej dan doe er deze anderhalve week niks mee en wacht ik tot ik weer les krijg.
Iig bedankt!
Iemand trouwens enig idee hoe het komt dat ze dat alleen rechtsom heeft en niet linksom?

Jij schrijft ook makkelijker met of de linker of je rechter hand. Je spieren zijn dan beter ontwikkeld dan de andere kant. Ook maar heel weinig mensen zijn recht. De ene kant is dan soepel en fijn, de andere kant moeilijker.

Zo bij een paard dus ook. En idd rechtrichten (op een goede manier) is de basis maar wel het aller moeilijkste van de hele dressuur. Als een paard goed recht is en op 2 handen en 2 benen te rijden is heb je de basis voor elke oefening.

Het is niet een kwestie van slechts meer binnenbeen of je teugels naar binnen halen of de voorhand voor de achtehand zetten. Je wil je paard op 4 benen in evenwicht en recht. Het eerste wat je moet doen is dit te leren voelen en daarna komt het corrigeren. En dat kan ook niet 1 2 3, dan krijg je geheid problemen.

Ik zou idd deze week rijden zoals je gewent bent en volgende week eens overleggen met je instructeur. Mss kan zij je helpen. (alhoewel ik wel vindt dat zij dit al eerder aan jou had kunnen melden en al vanaf moment 1 met je aan had kunnen werken)

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 16:09

@ Ludora: Mijn instructrice had het idd al opgemerkt maar ik heb nou bijna een half jaar geen les gehad.
Mijn instructrice is in oktober bevallen van een kindje en daarna is het weer telkens erg slecht geweest
(Wij hebben alleen een buitenbak)
De tijd daarvoor heb ik erg weinig lessen gehad ivm school enz.
En de lessen die we hadden hebben we Misty eerst weer wat losser moeten werken, bijna alles zat vastgeroest

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:12

Gaat dan vast helemaal goed komen. Als ze het al gezien heeft weet ze vast ook hie je daaraan kan werken !!

eleonorav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:28

Ik heb begrepen dat ,doordat een paard aan de voorkant smal is en naar achter toe breder word,zijn voorbenen daardoor dichter bij elkaar staan dan zijn achterbenen.Als een paard op de hoefslag rijd zal hij zijn buitenachterbeen in in zijn buitenvoorbeen plaatsen waardoor hij dus eigenlijk scheef komt met het resultaat dat hij idd zijn achterhand naar binnen gooit.Een scheef paard dus.Daarom is o.a het rijden op de binnenhoefslag ook belangrijk.

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:50

Klopt chesterlover, het paard heeft de bouw van een wigvorm.
Over het algemeen trekken paarden met de schouder (voorhand) iets naar de wand voor steun.... gevolg --> paard loopt scheef met de achterhand naar binnen.
Dus iets schoudervoor rijden of binnenhoefslag zijn goede oefeningen.'
Suc -6

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:12

Dankje voor de reactie's!
Ben weer een stuk wijzer geworden!
Morgen bel ik mijn instructrice om te zeggen dat ik (en de bak) weer helemaal klaar zijn om te lessen!
De 1e les verwacht ik niet dat we al wat aan het rechtrichten beginnen aangezien we waarschijnlijk eerst weer een paar "schoonheids foutjes" zullen moeten oplossen (een half jaar niet lessen is niet goed voor mij )

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:38

Het is niet alleen de wig-vorm die hiervoor zorgt maar ook een eigenschap van galop, die is altijd iets scheef. (kijk maar eens naar een loslopende hond, dan zie je hoe erg het kan zijn).
Om het naar het schot trekken te verminderen, kan je bijv. eens de AClijn rijden of de binnenhoefslag.
Later zullen oefeningen als contragalop bijdragen aan het rechtrichten, maar dat hangt ook af van het niveau van jezelf en je paard nu, ik weet niet of jullie daar aan toe zijn. Maar je instructeur vast wel!

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 05:28

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:43

Zo mijn instructrice is gebeld
Ze moest nog even kijken of ze 's avonds een gaatje kon vinden.
Want ze hebben het nou erg druk met de asperges

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:50

Rechtrichten idd

Paard heeft altijd een bolle en holle kant. Jouw paardje is hol langs rechts.
Er zijn heel veel goede oefeningen om recht te richten. Als je nog niet zo een hoog niveau hebt dan kan je veel op de volte werken, dat is trouwens altijd goed.
Bvb rechts kleine volte en met je rechterbeen de achterhand iets naar buiten duwen. Maar blijf wel op beide kanten werken!
Maar veel voltes rijden, slangevoltes en altijd(langs beide kanten) letten dat je een goede buiging hebt.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:59

Voltes rij ik idd veel
En ook op bijde handen
Ik rij gewoon nog door zoals ik altijd rij, ik verwacht een dezer dage een telefoontje van mijn instructrice wanneer ze tijd heeft.
En dan ga ik er onder begeleiding aan werken

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:57

mmmmmmmmmm asperges!!

Recht richten, dat is zeker, maar je kan het ook doen door je paard wat schouder voor te zetten, of een stukje contra stelling op een volte.
Vooral op de binnen hoefslag rijden.

Dreamstreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 04:30

Voorwaarts en rechtrichten inderdaad, maar ik zou eerst het paard laten nageven op de buitenteugel (d.m.v. contrastelling). Wanneer hij nageeflijk blijft kun je b.v. een volte rijden (op je buitenteugel). Wanneer je je binnenteugel gebruikt/nodig hebt om een volte te rijden, dan is je paard nog niet rechtgericht.

Rechtrichten is inderdaad een hele klus en zeker niet eenvoudig wanneer je al heel lang les hebt gehad zonder het geleerd te hebben. Maar wanneer je het onder de knie hebt, wordt het paardrijden vervolgens een stuk eenvoudiger en logischer en je paard gaat steeds prettiger lopen.

Kijk ook op www.paardenbegrijpen.nl

Dreamstreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 04:41

Een goede ruiter heeft geen "Klasse Paard" nodig.
Onder een goede ruiter beweegt vrijwel ieder paard als een Klasse Paard!