roosp schreef:soms maakt het niet uit wat voor klasse je rijd met dressuur.
ik reed M met mijn pony en ze was klaar voor de M2..
maar met springen werd ze helemaal gek.
( komt door haar bloed )
als je beetje gevorderd bent doe dan een keer een slof om als je gaat springen en zet een laag hindernisje neer.
met een slof kun je hem of haar veel beter in bedwang houden, maak er alleen geen gewoonte van.
rij er met een korte bocht op af.. dus geen lang stuk van te voren want dan heeft ie veel meer tijd om zich sterker te maken en harder te gaan.
als je dan op de hindernis afrijd en je voelt dat ie ervandoor wil gaan neem um dan terug naar de stap en zet hem stil voor de hindernis..
dit blijf je herhalen.. op een gegeven moment zal die geen harde aanloop meer nemen maar je moet er wel concequent mee blijven.
als je voelt dat het beter gaat ga je hetzelfde doen zonder slof en op een gegeven moment zal die dan beter naar jou hulpen luisteren.
Te zien in het profiel van de TS is ze 12 en rijdt ze in de B-dressuur.Sowieso ben ik er zelf niet happig op om iemand slof aan te raden en helemaal niet iemand waarvan ik niet weet hoe hij of zij rijdt. Er zijn uitzonderingen, maar veelal jonge ruiters hebben moeite met goed gebruik van hulpmiddelen zoals een slof.
Ik denk dat deze hint niet goed toepasbaar is voor het ´probleem´ dat de TS heeft. Meer omdat ik vermoed dat de topic starter teveel gericht is op het springen en te weinig geduld heeft om ook tijdens het oefenen van springen ook de dressuur mee te nemen. 
Inderdaad hoeft het niet zo te zijn, dat het paard oncontroleerbaar is als gevolg van een mindere basis in de dressuur. Maar in de praktijk komt het daar wel veelal op neer..