Wat voor bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 14:12

Ik heb een probleem... mijn paard reageert uitstekend op een Pessoa bit maar ik wil graag de wedstrijden in en dan moet ik een ander bit gaan gebruiken ik heb een lichte dubbelgebroken roest vrij stalen gebruikt waar die niet op reageerde, daar heb ik een poosje mee gereden maar geen verbetering... toen heb ik dus weer die pessoa in gedaan, maar wat kan ik proberen ik heb gehoord dat een koperen wel kan helpen maar hebben jullie nog tips/adviezen? alvast bedankt!!

Groetjes en Hoefjes, Cynthia en Lardo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:14

Je paard leren reageren op je zit en been hulpen ipv je teugel hulpen.
Dat is echt de enigste oplossing en dan is je paard op elk bitje te rijden.

Bitten met rolletjes mogen ook niet.
Geen idee of je die bedoeld met koper, maar ik zeg het maar ff

Dus dat dubbelgebroken bit lijkt me niet eens zo'n slechte keuze

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 14:16

Echt op benen rijden kan ik niet en dat werkt ook niet bij hem... Met koper bedoel ik zo'n goudkleurig bit:D

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 14:17

En ik hoef niet extra les heb al heeel veel les!!

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:19

Ieder paard is toch op de benen te rijden als je maar genoeg oefend
Zit jij dan de hele tijd alles met je teugels te doen
Je zal echt moeten oefenen op een gewoon bit te rijden en dan vooral op je benen rijden!!
Als je al heel veel les hebt... Wat zegt je instructeur er dan van?

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:21

Cynthiaaapje schreef:
En ik hoef niet extra les heb al heeel veel les!!

Kan best zijn maar heb je dan ook wel een goede instructeur?

Ik zou het niet moeten proberen om met pessoabit te rijden in de les.

Ik zou even een andere instructeur zoeken want dat je alleen maar met pessoabit kan rijden is nou niet echt bepaald iets om trots op te zijn..

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:24

idd beautylover, ik zou het ook niet moeten proberen met een pessoabit .
Zelfs toen ik op kamp was bij ons op de manege (ik rijd met een gewone bustrens) waren er toch enkele met een pessoa in, de lesgever heeft de teugels allemaal in de grote ring gestoken en wou dat de mensen met een pessoabit de dag erna aan een gewone trens waren geraakt.. Op het einde van de week liep ieder paard goed op een gewone trens hoor...

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:26

Idd shantjuh!
Iedereen moet z'n paard kunnen berijden met een gewone trens,kan dat niet..tja dan zit er iets fout en is het dus tijd voor goede les.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:53

runningkawa schreef:
Je paard leren reageren op je zit en been hulpen ipv je teugel hulpen.
Dat is echt de enigste oplossing en dan is je paard op elk bitje te rijden.

Hier is gewoonweg niets aan toe te voegen.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:57

kdenkdat je paard gewoon hard in de mond is geworden door de pessoa bit.
Gewoon een watertrens in hangen en ermee blijven rijden. En je paard goed aan het been rijden is al een hele grote factor

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:05

Probeer de teugels eens aan de tweede ring te bevestigen, als dat goed gaat aan de bovenste ring. Als hij daar aan gewend is, kun je hem als het goed is op een normale trens rijden. In de tussentijd moet je wel proberen zoveel mogelijk met je benen en je zit te rijden, en gebruik de teugel meer als noodstop, een hulpmiddel als het echt niet gaat. Ik rijd nu ook een paard met een dubbel gebroken pessoa. Geen commentaar graag, hij is gewoon zo voorwaarts dat je met je zit kon doen wat je wilt, zelfs als iemand voor hem stond liep ie door. Maar het gaat inmiddels steeds beter, en morgen ga ik hem met een trens proberen te rijden. Hij luistert inmiddels zo goed dat ik hem gisteren namelijk bijna zonder teugels kon rijden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:07

Ik verplaats het ondertussen toch maar naar RT

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:14

Gewoon dat dubbelgebroken bitje gaan rijden en aan je been en zit. Met een goede instructeur heb je geen Pessoabit nodig..

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 15:18

Ik wou graag weten wat voor bit ik kan gebruiken ipv een pessoa en hij reageerd niet op een dubbel gebroken bitje geloof me (in elk geval niet op die ik heb)... helpt zo'n koperen bit niet?? ik rijdt probeer trouwens ook heel veel op mn zit en benen te rijden maar daar heb je bij hem niet genoeg aan... ik wil graag weten wat voor bit ik kan proberen ipv een pessoa en graag niet allemaal die pessoa afzijken want daardoor hebben mijn paard en ik heel veel geleerd!! en nu wil ik het met een ander bit ook doen maar weet niet wat voor bit...? help aub en niet beginnen over pessoa en mijn rijden en instructrice enz. maar gewoon helpen en zeggen wat voor bit ik kan proberen...

Mijn paard is mega sterk, niet te houden na het springen, bijna niet terug te krijgen van uit de rengalop en heel moeilijk aan teugel te krijgen en de gene die mij les geeft is goed en weet zelf ook niet echt helemaal wat ik kan doen ze zei je kan ook op bokt. nl vragen en dat doe ik nu...

Helpt een koperen (goudkleurige) niet...? Pleas help nou...

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:22

Sorry hoor meid maaruh...
Jou instructrice verdient het niet om les te geven.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:23

Je vraag i.c.m. je naam kwam me bekend voor?!

Heb je in je andere topics met de titels: zomaar een ander bit??? en Heeel Sterk met rijden.. nog niet genoeg antwoorden die naar je zin zijn gehad?

Op een of andere manier luistert je paard niet genoeg naar de hulpen die jij met je zit geeft, waardoor je een sterk bit nodig denkt te hebben.

Een ander bit geeft géén oplossing, je hebt gewoon een goede training onder begeleiding nodig. Bv mbv een instructrice die je leert om door de moeilijke periode, waarbij je je paard wilt leren op je zit te rijden mee doorkomt. Ongetwijfeld zal je paard dit niet binnen een weekje leren. Maar als je de goede rijtechnische oplossing zoekt, ofwel correct gaat rijden, dan leert je paard het vanzelf nog wel...

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 15:28

Ik wil alleen graag weten of jullie nog een bit weten die misschien kan helpen... hallow ik ben wanhopig... een ander bit moet wel... hallo laat maar jullie zitten me toch maar af te zeiken omdat mijn instructrice me met pessoa laat rijden en hij niet op een gwn bitje reageert... het is een tuiger en die hou je niet zo maar met een simpel bitje... laat maar...

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:32

Tuigers zijn zeker en vast wel te houden met een simpel bit,tenzij het een vervelend paard is maar daar zijn lessen voor uitgevonden.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:47

Een bitje dat kan helpen is een normaal bitje, bv een enkelgebroken trens..

Heb je al bij je instructrice aangekaart dat je denkt dat het met een ander scherper bit niet op te lossen is? Heb je overlegd dat je graag dit probleem bij de wortel wilt aanpakken ipv bestrijden met een scherp bitje?!

Samen met je instructrice heb je ontdekt dat jouw paard niet op een gewoon bitje goed reageert. Dat komt doordat je paard dus niet goed reageert op de hulpen die jij geeft. Daar zul je dus aan moeten werken. Beetje longeren bv, zorg dat je paard reageert op je stem (tuigers zijn dat veelal al gewend om deels op stem te worden gereden, dus dat is een voordeel )

Probeer daaarna de zithulpen te koppelen aan de stemhulpen, waarbij je eraan denkt zo min mogelijk te doen met de teugels. Als jij trekt, trekt je paard terug..

En nogmaals, je paard zal niet binnen 1 week super reageren. Maar als je er tijd en moeite insteekt, zul je er over enkele tidj echt wel plezier van hebben en is het alle tijd en moeite waard..

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:50

ik gebruik een koper bit maar dat werkt niet om je paard beter te leren reageren het werkt wel om je paard net iets makkelijker nageeflijk te krijgen maar dat ik maar minimaal hoor..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:23

Citaat:
Mijn paard is mega sterk, niet te houden na het springen, bijna niet terug te krijgen van uit de rengalop en heel moeilijk aan teugel te krijgen en de gene die mij les geeft is goed en weet zelf ook niet echt helemaal wat ik kan doen ze zei je kan ook op bokt. nl vragen en dat doe ik nu...

P.s. en niet om je af te zeiken, maar lees het nu net pas.. Is het wel slim om al te beginnen met springen als jij en je paard de dresuur gewoon nog niet op orde hebben?

Hoe komt jouw paard in rengalop, probeer hem als hij hard gaat terug te nemen voordat hij zo´n vaart al heeft en tja..Als je instructrice je hiermee blijkbaar niet echt goed mee kan helpen.. Hulp vragen of lessen bij iemand anders geen optie?! Blijkbaar is deze instructrice niet de juiste voor jouw..

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:37

Het is idd een kwestie van een ander bitje er in () bijv. dubbel gebroken trensje) en dan met veel geduld gaan oefenen. Niet verwachten dat het meteen de eerste keer goed gaat. Als hij te hard gaat gewoon op een volte nemen en op je zit terug rijden. Rij anders eens een tijdje zonder bit. Kan je hem ook niet teveel in de mond hangen. Want ja daar worden ze als maar sterker en harder van.

Dus veel oefenen en een paar potjes geduld halen. Jij hebt ook niet in 1 dag leren lopen dus verwacht niet dat je paardje na tijden te zijn gereden op een pessoa ineens goed loopt op een ander bit. Geef hem ook even de tijd. Das we zo eerlijk.

Meestal gaan mensen die er een zwaarder bit in hangen omdat ze hun paard niet kunnen houden nog meer met hun handen werken. Terwijl je met een zwaarder bit juist minder zou moeten gaan werken. Daar worden de paarden dus nog harder van.

Ik zou terug gaan naar de basis.

Authentic

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:46

Hup hoofdstel een tijdje in de kast want als je met dat bit blijft rijden dan kan je nooit overstappen naar een normaal bit. Instructrice wegsturen en een goede erbij halen, zorgen dat álles goed gaat aan een halstertje (ook grondwerk!!). Als je je paard alleen met een pessoa terug kan rijden na het springen of rengalop ben je niet aan springen of rengalop toe. De basis moet kunnen met een normaal bit, sturen, terugnemen en nageeflijk rijden. Als je je paard alleen nageeflijk kan rijden met een pessoa, dan kan je je paard niet nageeflijk rijden.

Als je dit bit niet weg doet kan je je paard over een tijdje helemaal nergens meer mee rijden.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:41

Geloof me, mijn paard weegt ook 600kg, en is dus ook sterk. Elk paard is sterker dan de ruiter, dus dat hij zo sterk is vind ik bullshit. Mensen met shires rijden ook gewoon op een trensje . Gewoon leren rijden van een goede instructrice en je bent zo van het probleem af

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:10

Kan nu zijn dat je paard wat minder reageert inderdaad op een dubbel gebroken of ander bitje omdat deze wat lichter en/of wat minder heftig werken dan een normaal bitje, dat komt mij bekend voor na de overgang springen> dressuur met een erg sterk paard van mijzelf. Zou gewoon een (niet te dik) nromaal enkel trensje proberen en het zal zeker niet gemakkelijk ijn en in een keer goed gaan maar een kwestie van tijd en sneller reageren mt je hand en zeker niet teveel druk geven. Alles moet even wennen maar het kan zijn dat een dubbel gebroken bit iets te vriendelijk is en hij erdoor heen dramt...succes ermee!