paard wil de bak niet meer in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

paard wil de bak niet meer in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 01:09

M'n paard heeft al van alles gedaan om de baas over me te spelen. Ze wilde de poetsplaats niet meer op en liep dan alleen maar achteruit. Dat is na een tijdje wel minder geworden en kreeg haar dan in m'n eentje wel er op. De ene keer liep ze gelijk mee en de volgende dag kon ze dan zo weer achteruit gaan lopen.

Ze staat nu bijna 2 weken thuis en als ik de stal uit kom krijg ik haar niet meer de bak in. Het enige dat ze dan nog wil is achteruit lopen.
Omdat ik alleen ben is dat heel moeilijk op te lossen. Ik heb haar daarom al een paar dagen achter elkaar achterwaarts de bak in geduwd. Maar ik denk dat, dat sinds vandaag ookal niet meer werkt omdat ze vandaag gewoon vooruit liep als ik haar achterwaarts de bak in wilde zetten. Dan was ze heel druk en liep ze snel vooruit en dan sleurde ze me mee . Heb zowat een half uur staan vechten. Ik ben via de andere kant van het gebouw(waar de stallen zijn) naar de bak gelopen. Op verschillende plaatsen liep ze dan weer achteruit of wilde ze weg vluchten. Ik was toen bijna bij de bak (die route neem ik normaal niet dus ze had het vast nog niet door) en toen draaide ze haar kont de andere kant op en ging ze achterwaarts om weer bij de ingang van het gebouw te komen. Daar ben ik ook in gegaan om een halstertouw te pakken (had haar aan de longe en dat was toch niet zo handig) toen liep ik weer een rondje om het gebouw en deed ze weer lastig. Ik stond toen later weer bijna bij de ingang van de bak (hoor vaak dat je beter geen druk op je touw kunt houden maar deed het toen toch) en toen was ik het eigenlijk zo zat dat ik erin gelopen ben en het touw strak hield, en ze liep in een keer erin. Heb haar gelijk brokjes gegeven die ik nog in m'n jaszak had. Heeft iemand nog tips hoe ik het probleem gewoon normaal op kan lossen zonder dat ik haar er achterwaarts in moet zetten.

Hulp krijg ik soms van de staleigenaar maar volgens mij is hij het nu ook een beetje zat. Hij zag het vandaag wel. Als ik ga rijden is er nu gelukkig iemand die me daarbij helpt omdat ik er niet meer alleen op kom en weer rustig aan de longe ben begonnen met rijden.
Ik longeer haar vaak, heb haar een aantal keren los gehad in de bak en dan is ze gewoon erg braaf. Ze volgd me en loopt voltes om me heen zonder longeerlijn. Ik kan de voltes verkleinen en haar door een S van hand laten veranderen, ook reageert ze met longeren heel goed op stem. Als ik in de wei ga uitmesten loopt ze ook altijd achter me aan.

Toen ze net thuis stond was het eerst zo erg dat als ze in de wei stond en ik haar eruit haalde (ze stond dan druk te doen voor het hek omdat ze eruit wilde) ze niet eens meer haar stal in wilde. De staleigenaar moest er dan met de longeerzweep achteraan. Na 3x doet ze dit gelukkig niet meer.

Sisim

Re: paard wil de bak niet meer in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 01:21

Heb even in je profiel gekeken, mooie paardjes!
Verder heb ik geen tips helaas... misschien de bak even laten voor wat het is en buiten gaan rijden ofzo. Misschien is ze trainen even zat.
Afwisseling kan wonderen doen.

Succes ermee.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 01:26

buitenrijden kan helaas nog niet. Ik ben het rijden weer aan het oppakken. Ze heeft 2 weken terug een paar maanden ergens anders gestaan. Dat was verder weg. Ik ben een week ziek geweest en heb 2 toetsweken gehad en heb haar toen niet meer regelmatig gereden. Hierdoor werd ze erg gespannen onder het zadel vandaar dat ik nu weer helemaal opnieuw ben begonnen met longeren met bijzet, en er nu weer op rijd aan de longeerlijn. Ik heb er maandag weer voor het eerst thuis opgezeten en dat ging vergeleken met de vorige keer veel beter. Ik ben toen na een tijdje al zonder longe rond gaan rijden en dat ging super . Het is nog een jongpaard en heb er dus nog maar een paar keer mee buiten gereden. Nu ze nog zo lastig is onder het zadel ga ik er dus nog niet gelijk mee naar buiten. Als ik haar in de bak heb werkt ze aan de longe ook best wel goed. De eerste paar dagen probeerde ze er linksom onderuit te komen door over de buitenschouder weg te lopen en dan te gaan steigeren maar dat is er nu helemaal uit. Ze loopt verder gewoon erg ontspannen, de laatste keer dat ik erop zat briesde ze een paar keer en ontspande ze haar rug weer. Ze mankeerd verder niks, zadel is op maat gemaakt en ze komt ook heel ontspannen over.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 01:32

Je kunt een paard op zijn nummer zetten door hem achteruit te laten lopen op jouw commando.
Dus als de jouwe zonodig achteruit willen lopen, dan maar in zijn achteruit de bak in. En dan wel even 20 meter extra achteruit omdat jij dat wilt.

Dit trucje werkt bij heel veel problemen, bijvoorbeeld wordt ze lastig met opstijgen, in de achteruit zetten. En heel consequent zijn in het rijden en in de omgang! Op die manier dwing je respect af.
Deze tip kregen we van Gert van der Hof.

Als jij besloten hebt om de in de bak te gaan rijden, dan ga je in de bak rijden PUNT. Dus vooral niet andere dingen met haar gaan doen, ze heeft gewoon geen zin om aan het werk te moeten.
En misschien heeft ze wel een beetje spierpijn.

Gaat het een dag of twee, drie goed dan is er niets op tegen om een buitenrit te maken of iets anders te doen.

Bovendien de meeste jonge paarden gaan de ruiter vroeg of laat uitproberen. Het steigeren heeft ze blijkbaar al gedaan, dat werkte niet, dus tijd om wat nieuws uit te dokteren.

Succes ermee

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 02:16

Oke bedankt .

Hoor namelijk vaak dat mensen vinden dat ik het niet goed aanpak door mijn paard achteruit te duwen. Met opstijgen werd ik het een beetje zat en had van alles geprobeerd maar ze blijft gewoon alle kanten op lopen, en vaak achteruit. Ik zet haar dan soms in de achteruit.Omdat ze zo eigenwijs is en dus als ik haar achterwaarts de bak in wil doen af en toe wel eens probeerd weer vooruit te gaan heb ik er een springzweepje bij. Als ik iets doe wil ik wel reactie krijgen en wil natuurlijk wel de baas blijven, wil me niet zomaar omver laten lopen.Volgens veel mensen zou ik het voorwaarts op moeten lossen en win ik het niet door het gebruik van een zweep.

Gelukkig heb ik vandaag weer een reactie gehad van iemand die me wel wil helpen en haar dan een paar keer in de week zou kunnen rijden zodat als ik ziek ben ik geen problemen meer krijg als ik dan een tijdje niet meer kan rijden. Ook vind ik het zelf wel belangrijk dat ik er hulp bij krijg. Vind het soms heel moeilijk om er in m'n eentje iets mee te doen. Dan kan degene er met de longeerzweep in de buurt gaan staan zodat ze voorwaarts de bak in moet . Verwacht er nog niet teveel van het is echt moeilijk om iemand te vinden, degene die me eerst zou helpen kwam een keer en daarna kon ze steeds niet, en later kreeg ik geen reactie meer dus vandaar dat ik er inmiddels al weer zelf op geklommen ben.

Heeft iemand een idee waarom ze van die stomme dingen doet?
Vind het nergens opslaan een normaal paard wil toch gewoon de stal in? ze stond te steigeren voor het hek en te schreeuwen dus leek het me logisch dat ze naar binnen wilde en dan loopt ze dus de stal niet in . Ben blij dat die streek eruit is maar vind het nog steeds raar, zelfs als ik voer in haar bak deed werkte dat niet.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:12

Staat je paard nu misschien alleen en voorheen niet? Misschien mist ie een maatje, waardoor hij wat minder lekker in zijn vel zit ofzo..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:17

Zo te horen is 'ie gewoon verrekte dominant en heeft 'ie je aardig in de tang.
Persoonlijk los ik dat het liefst op dmv grondwerk. Je zou eens iemand kunnen vragen om je een aantal keren te helpen met freestylen, zodat de verhoudingen tussen jullie wat duidelijker worden.

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:13

Misschien helpt het om in de plaats van aan de hand de bak in te gaan hem er in te rijden.

Doe ze ook met paarden die de trailer niet in willen.

Imago01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:27

Cobijtje schreef:
Misschien helpt het om in de plaats van aan de hand de bak in te gaan hem er in te rijden.

Doe ze ook met paarden die de trailer niet in willen.

Ja, ik ben het er mee eens (niet het trailer deel want dat vind ik levensgevaarlijk, maar dat is een andere discussie ).

Mijn ruin is ook super dominant. Ik heb mijn handjes vol aan hem (gehad). Die wilde op een gegeven moment ook de bak niet meer in (en toen reed ik ook 'al' Z hoor).
Eerst van alles op de lieve manier geprobeerd, snoepjes, geduld, etc. Niets hielp, werkelijk níets.

Op een gegeven moment heb ik gewoonweg mijn cap opgezet. Op het pad opgestapt, richting de bak. Mijnheer keerde om en wilde niet, steigeren etc.
Nogmaals een aanloop genomen en hem ongenadig vooruit geschopt met mijn sporen en enorme aanmoediging met mijn stem erbij. Nou, hij gíng hoor, in volle galop, maar dat boeide me totaal niet meer op dat moment.
Dat meteen een paar keer herhaald. Sindsdien nóóit meer problemen gehad, ik hoef alleen maar een 'waarschuwing' te geven met mijn stem.
Als ik hem al voel stokken zeg ik al "Imago, dénk erom he" en dan voel ik dat hij direct weer voorwaarts gericht is. Je moet hier alleen wel handig en snel genoeg in zijn. Niet afwachten, maar zodra je voelt dat je paard inhoudt, meteen erop reageren.

Nu moet ik wel zeggen dat het op die stal waar ik toen stond, ook gewoon kón. Er stonden niet levensgevaarlijke dingen op het pad richting de bak, geen auto's etc. Ik had dus de ruimte ervoor! Veiligheid van de ruiter gaat voorop!

Als het écht een dominantieprobleem is, waar dit echt wel op lijkt, zou ik het, áls je die mogelijkheid hebt, zeker eens onder de man proberen. Nadeel is dat ze nog jong is maar ik neem wel aan dat ze al weet wat een been hulp betekent? Stap er dan op het erf op en probeer rustig naar de buitenbak te gaan. Denk erom dat je voorwaarts blijft zitten en blijft denken.
Weet je, dit verwacht ze ook niet dus dikke kans dat ze dit de eerste paar keer keurig doet, maar hou haar daarna in de gaten, want ook kun je er donder op zeggen dat ze daarna iets anders gaat verzinnen.

Staat jouw paard daar alleen? Tja, dan is het gewoonweg omdat ze alleen is. Hoe gaat het als je met nog een andere ruiter in de bak rijdt?

Enne...denk om je eigen veiligheid!

Oh ja, dat achterwaarts is op zich een leuke tijdelijke oplossing maar denk er even bij na dat ze achterwaarts op den duur best eens zou kunnen gaan associeren met niet leuk, pijn etc. en dat je als je wat verder bent, in je proefje toch echt wel een paar keurige pasjes achterwaarts moet gaan laten zien....

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:02

Weer een nieuw topic met een nieuw foefje van je paard...

Ik denk echt dat ze je in de maling neemt en weer over je heen gaat lopen. Het laatste stukje doorzettingsvermogen zal er net niet bij zitten.

Ik bedoel niet niet om je vreselijk naar beneden te halen, maar ik zou er echt iemand bij halen die er verstand van heeft, ook al moet je er dan voor betalen.
Zou het dus ook niet meer alleen proberen maar het wel proberen als er een helpende hand bij is, want zo werkt het niet.

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:04

ik denk dat je beter hulp kunt gaan zoeken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 21:17

doorzettingsvermogen heb ik zeker wel. Als ik iets wil dan doet ze dat uit eindelijk ook, alleen het probleem is dus dat ze er maar niet mee stopt.

Hulp ben ik al lang aan het zoeken maar in dit dorp is er gewoon bijna niemand te vinden, het is altijd te ver weg. Er is een keer iemand geweest die me echt geschikt leek, helaas kon ze gewoon steeds niet of was ze ziek, en later kreeg ik gewoon helemaal geen reactie meer, denk dat ze het toch te verweg vond. Had gisteren een mailtje van iemand bij mij in de buurt maar helaas kreeg ik vandaag te horen dat ze nog een aanbod had en dus morgen naar dat paard daar gaat kijken dus ben bang dat ik nog steeds niemand gevonden heb.
Heb helaas geen geld om haar weer naar de africhtingsstal te brengen en dan nog als ze thuis komt word ze weer zoals ze nu is.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:05

En als je er zo mee door blijft gaan schiet het ook niet op...

2 weken geleden was het steigeren, nu weer dit, over 2 weken is het weer iets anders...

Ik zeg niet dat je het niet goed doet, maar je moet er wel plezier in blijven houden en niet de continue strijd aangaan....
Zeg ook niet dat je haar weg moet doen, maar als je zelf eens eerlijk kijkt is dit ook niet het ideale...

En om eerlijk te zijn vraag ik me af of je echt doorzet bij haar....

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 23:21

Onder het zadel gaat het wel weer stukken beter .
Helaas kan degene me nu niet zo vaak helpen omdat ze zelf ook nog school heeft. Met longeren pakte ik haar altijd aan als ze me aan het uitproberen was. Op het bedrijf waar ze eerst stond ging dat wat moeilijker omdat er overal hindernissen in de weg stonden.
Nu ze thuis is kan ze eigenlijk maar weinig doen, eerst probeerde ze steeds mee te draaien als ik bij haar achterhand probeerde te komen, maar als ze nu even opzij springt en voor me gaat staan hoef ik maar de zweep rechts van d'r te houden en dan loopt ze al weer braaf een volte. De laatste 2x dat ik longeerde heeft ze echt geen stap verkeerd gezet en briesde ze ook vaak tussen door dus het werken gaat nu veel beter. Als ik erop zit weet ik ook wat beter wat ik moet doen, vooral met de longeerlijn er 10minuten aan (of korter) heb ik er veel meer vertrouwen in. Ze ontspant zich dan ook weer normaal, dus vind het apart dat ze de bak niet in wil omdat ze voor m'n gevoel toch wel wat plezier in d'r werk heeft. Ze reageert super op stem, je hoeft maar galop te zeggen en ze springt zo aan ...als ze niet zou willen werken was me dat vast al lang niet gelukt.

De bak inrijden ga ik wel een keer proberen maar dat kan ik alleen als ik hulp heb omdat ik er anders niet op kom.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:46

Ik begrijp dus dat ze van de ene op de andere dag gestopt is met steigeren??

Dat vind ik fijn voor je en ook dat je er weer normaal op kan rijden, alleen, ze bedenkt steeds weer een ander trucje...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 00:06

Ze is gestopt met dat steigeren sinds ze weet dat ze er zo toch niet onderuit komt. Ze is 1x achterover geslagen. Ze steigerde gewoon erg hoog en we hadden het ook wel verwacht dat het een keer ging gebeuren. Daarna steigerde ze gewoon nog een keer maar heb d'r nu eindelijk zo lopen als ik wil en hoef er ook weinig voor te doen. Heb de zweep er nog wel bij voor de zekerheid als ze weer een keer een streek uit haalt, voor de rest doe ik alles met stem.

Ze is sinds oktober? mee gegaan naar m'n stagebedrijf(ze is nu pas 2 weken weer thuis). Daarvoor wilde ze de bak ook steeds niet in maar ze hield hiermee op toen ik haar aan de longe had en zelf de longeerzweep erachter hield. Heb geen idee meer hoe ik dat gedaan heb, vind het achteraf wel gevaarlijk vandaar dat ik het niet meer op die manier doe. Toen ik er normaal op reed kon ik er gewoon alles mee. Ik kon haar gewoon even los laten staan voor de stal als ik haar deken op wilde doen of de hoeven uit wilde krabben.
Misschien doet ze dit inderdaad wel omdat er verder geen andere paarden zijn. Gelukkig komen er eind maart weer paarden bij haar in het zelfde gebouw te staan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:49

jezus mina, meen je dat nou écht, dat ze daar helemaal alleen is?

sorry, ik maak me niet snel boos om dingen maar ik vind dat je heel erg onverstandig bezig bent. EEN PAARD IS EEN KUDDEDIER voor het geval je het nog niet doorhad.

Dáár zit een heel groot deel van je probleem. Zo te lezen heeft dat paard in een paar maanden tijd al een aantal stallen gezien, steeds weer aanpassen aan wisselende omstandigheden als stalling, voer, mensen, medewerkers, ANDERE PAARDEN!!!

Dat arme beest is, voor zover ik nu kan oordelen aan jouw reacties, gewoon helemaal de weg kwijt!
Ik vind het geen wonder dat ze dit doet. Dat arme dier zoekt gewoon gezelschap, steun van medepaarden en die steun kan ze bij jou niet (genoeg) vinden/krijgen.
Ze kan haar ei niet kwijt, kan niet communiceren met kuddegenoten, je hebt gewoon het ding dat ze het meest hard nodig heeft, van haar afgenomen.

sorry, maar op die manier is het toch niet leuk om een paard te hebben? Dat arme ding kan zichzelf niet eens zijn. Die is helemaal de weg kwijt en als ik jou was zou ik héél snel wat aan die situatie veranderen. Koop, huur of leen een shet of een oudere pony of paard die haar kan bezig houden, maar alsjeblieft meis, doe je paard dít niet aan. Ik vind het erg onverstandig van je en ik vrees dat ze nóg wel ergere dingen zal gaan uithalen, waarbij ze hoogstwaarschijnlijk een gevaar voor zichzélf én voor jou zal gaan worden, terwijl de schuld niet bij haar ligt!

Natuurlijk zal ze gerust wel een boefje zijn nog omdat ze nog jong is, maar het beste wat je in zo n geval moet doen is haar de meest stabiele omstandigheden bieden en dat betekent dus zéker niet het paard ergens stallen waar geen kuddegenoten zijn en ook niet iedere keer van stal verhuizen!

Ik wens (oprecht) je veel succes en trek hierbij mijn eerder in dit topic gegeven reactie volledig terug.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 01:02

Waar ze nu staat daar heeft ze ook het langste gestaan. Ik heb haar toen een paar maanden meegenomen naar de africhtingsstal waar ze een jaar geleden ook was, ik heb daar dit jaar stage gelopen en haar daarom ook meegenomen. In de winter zijn er maar weinig mensen, en er is alleen een buitenbak dus was dat de beste oplossing om haar even ergens anders te stallen. Nu staat ze weer gewoon thuis. In de verte zijn wel andere paarden die ze kan zien. Verder is het in de lente/zomer weer heel druk. Als het goed is komen er eind maart weer veel meer mensen en is ze ook niet meer alleen. Ik ken genoeg mensen met een eigenpony die de pony's thuis hebben staan en er verder ook geen shet ofzo bij hebben. Onze eerste pony was ook helemaal alleen maar had daar geen problemen mee. Er zijn hier genoeg paarden in de buurt die ze kan zien als ze in de wei stond. Nu hebben we er een pony bij en is ze niet meer alleen. Kan m'n paard helaas niet bij mij thuis neer zetten omdat m'n vader haar gekocht heeft en m'n moeder er tegen is, anders had ik dat al lang gedaan.
Een meisje in het dorp wil over een jaar misschien een eigenpaard gaan kopen en daar ook stallen, dan is ze niet meer het enige paard dat er langer dan een week staat.

Laura1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:20

Het heeft voor een groot deel te maken met je omgang met je paard... Paarden gedragen zich over het algemeen tegen jou alsof je een van hun bent, je moet er dus voor zorgen dat jij zegmaar de hoogste rang in de 'kudde' hebt en je paard je vertrouwt. Laten zien wie de baas is, maar ook laten zien dat je paard je kan vertrouwen.

Als je paard in de war is omdat hij nu alleen staat kan hij het kudde gedrag vergeten en misschien rare streken gaan ontwikkelen omdat ze van gekkigheid niet weet wat ze moet doen... Misschien kun je een shetland maatje nemen ofzo? Ik weet niet maar alleen is vaak niet goed voor een paard tenzij ze daar nadrukkelijk om vragen in het gedrag.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:09

Als je wilt wil ik je best een paar keer helpen want in je eentje dat is ook niets ! Vooral niet voor je eigen veiligheid je moet hier gewoon ff doorheen ! Ik woon in Kootwijkerbroek, dus das dichtbij !

Maar idd helemaal alleen daar staan, dat is niets, al heb je maar een klein shetje of een geit..!
Maar als ik t goed lees, staat er nu toch al een pony bij?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 02:08

Gewoon laten merken dat JIJ de baas bent. Het is ook zo; wie de minste stappen maakt, staat hoger in rang. Ze heeft je als het waren "in haar macht".
Ik zou als ik jou was hulp gaan zoeken.

Mijn paard staat ook alleen, heeft echt geen problemen. Kan een ander paard zien, en er komen veel mensen langs.

Kan het niet zijn dat ze bang is om door een opening te gaan?
Want ze wilde de stal niet in en de bak niet in. Ga eens oefenen met pionnen ofzo, om daar tussendoor te lopen.

Iig succes!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:53

Als ik weet dat een paard gaat lopen trutten ergens dan zorg ik dat ik een longeerzweep binnen handbereik heb staan daar. Ik geef ze eerst de mogelijkheid gewoon met me mee te lopen, zo niet pak ik de longeerzweep in mijn linkerhand, blijf gewoon rechts naast het paard lopen en op het moment dat ie stil gaat staan geef ik even een tikje achterlangs

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:45

je zoveelste topic met een probleem en allemaal met hetzelfde paard
tis niet te geloven wat een problemen jij allemaal hebt met dit dier.
1 ding vind ik knap
dat je het maar vol blijft houden.. waarom eigenlijk?
heb je hier zelf nog steeds plezier in?

ik heb al eerder gezegd
die bak is GEEN bak maar een woestijn!! met loeizwaar duinzand erin
en dat allemaal zonder sproei installatie
ook tekens veel te lang longeren.. paard is nog zo jong
elk paard zou gaan staken in deze situatie

verder vind ik ook dat dit paard te hoog gegrepen is voor jou
een jonge (en slimme) Gribaldi
en dat allemaal zonder begeleiding
verder gaf je aan geen geld te hebben voor een osteopaath en lessen
en het paard eens helemaal na te laten kijke(kreupelheidsondderzoek). heb je ook geen geld voor...(terwijl het paard niet rad loopt achter )
logisch toch... dat het dan fout gaat !
als ik jou was zou ik een leuke ruiter voor haar zoeken die met dit paard aan het werk gaat.. en raad weet met de problemen

koop voor jezelf een leuk mak paardje waar je zonder problemen lekker mee kan gaan rijden

of ga ergens staan waar ze wel een normale bak goede hebben en waar je begeleiding kan krijgen
Laatst bijgewerkt door unamie op 18-03-06 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:46

duidelijk:D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:52

ik wil er ook nog even aan toe voegen dat een paard een kuddedier is!!
het is ronduit paardonvriendelijk om een paard alleen te houden zonder vriendjes
paarden die ze in de verte ziet staan.. daar heeft ze toch niets aan
lekker kroelen met een ander paard(je)
dat is wat jou paard nodig hebt