Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

lorie schreef:nee mememe hij kan al galopwissels om de pas..
@perla je kan weldegelijk wijken in de galop!

Sonja schreef:Lorie, ik heb geen idee van de REDEN om deze oefening in galop te doen. Waarom zou je dat uberhaupt willen?
Appuyeren in galop ok, maar gebroken lijnen willen wijken in galop en zonder wissel????
Ik ben heeeeeeel benieuwd waarom jouw instructrice en jij dit willen. Vertel eens?
(voor mij valt dit in het hoofdstuk "kunstjes" namelijk)

Sonja schreef:Lorie, ik heb geen idee van de REDEN om deze oefening in galop te doen. Waarom zou je dat uberhaupt willen?
Appuyeren in galop ok, maar gebroken lijnen willen wijken in galop en zonder wissel????
Ik ben heeeeeeel benieuwd waarom jouw instructrice en jij dit willen. Vertel eens?
(voor mij valt dit in het hoofdstuk "kunstjes" namelijk)
lorie schreef:Ik zal het eens vragen... appuyeren is hetzelfde als wijken of niet??
** Nee dat is niet hetzelfde.
Ik vind beetje vaage oefening om uit te leggen..
maar het is dus eigenlijk zoals je een gebrokenlijn rijd maar dan dat wijken in galop zeg maar...
** Leg me eens uit HOE je dat doet dan? Ik kan me niet voorstellen dat een instructeur je die opdracht geeft zonder het waarom ervan uit te leggen en zonder te vertellen hoe dat volgens haar dan zou moeten.
En zeker na wat ik haar tijdens de laatste clinic allemaal heb horen vertellen, lijkt zij mij juist iemand die heel praktisch gericht is met het werken met paarden, en helemaal niet van de circuskunstjes, wat deze' oefening' dus is als je 'm echt zo moet doen als je omschrijft.
En (NIET banketstaaf bedoeld) ik heb je al een tijdje niet zien rijden en je hebt vast heel veel geleerd nu je daar rijdt, maar appuyementen in galop zijn een vergevorderde oefening. Ik zou eerlijk gezegd heeeel verbaasd zijn als je al ZO veel hebt geleerd dat je daar nu al ECHT aan toe bent... Dan heb je mij ruimschoots ingehaald in ieder geval.
Weet je heel zeker dat ze niet bedoeld heeft dat je een gebroken lijntje in galop moest rijden, waarbij je moest zorgen dat ze niet omsprong bij de X? Doorgaans rijd je een gebroken lijn in galop ook niet zo ver uit trouwens.
Ik ben benieuwd.

anders vind ik X veel te scherp voor iedereen die geen Anky, Tineke of Tyrza heet
Sonja schreef:anders vind ik X veel te scherp voor iedereen die geen Anky, Tineke of Tyrza heet
Tyrza schreef:Wijken in galop is zeer zeker een goede gehoorzaamheids- en gymnastiserende oefening
Waar je voor moet uitkijken als je wijkt in galop, is dat je hem niet te snel opzij moet laten gaan. Liever iets minder schuin, en dat hij wacht, dan dat je hem te schuin zet, en hij zich laat "vallen". In dat laatste verliest hij zijn balans en moet hij wel omspringen.
Let er ook op, dat als je stelling vraagt, je niet teveel aan de binnenteugel zit. Doe je dat wel, dan blokkeer je het binnenachterbeen teveel waardoor hij ook weer om moet springen.
Probeer tijdens het wijken het gevoel te hebben dat je elke centimeter opzij gaan kunt bepalen (zonder dat je gaat spannen uiteraard)
Wat ik niet begrijp is dat je een gebroken lijn moet rijden? dan kan je toch niet wijken? Want 1 zijde moet je wel appuyeren, anders moet je paard wel een wissel maken.
Ik kan me voorstellen dat je paardje dit wat verwarrend vind.